פרשת ויקהל פקודי

אקטואליה בפרשה: לא לחפש רציונל להלכה

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה. והשבוע: לא לחפש רציונל להלכה (פרשת השבוע)

מדוע התורה מציינת דווקא את האיסור "לא תבערו אש בכל משבתיכם בים השבת " (שמות ל"ה ג' )מכל המלאכות האסורות בשבת? הרבה תשובות ניתנו לשאלה זו אולם יש פירוש אחד אשר יש לו שייכות מיוחדת לנו.

הדעת זקנים מבעלי התוספות כותב: "לא תבערו אש, הזהירה תורה על ההבערה טפי משאר מלאכות מפני שאינה נראית כל כך מלאכה ושמא יאמרו לא נעשה מלאכה, אבל נבעיר האש ונזמין הכול כדי לעשות בזהב ובכסף מיד לאחר השבת, לכך נאמר לא תבערו".

התורה מציינת במיוחד את איסור מלאכת האש, כי ממנה אנו לומדים כלל לגבי כל המלאכות. אנו נוטים לתת נימוקים שבהיגיון על מנת לבטל איסורים. מה כל כך חמור?! הלא זו רק אש קטנה, זו לא ממש עבודה...

לכן התורה אומרת לנו לא לחפש רציונל להלכה, אלא לעשות את צווי ה' כמו שנכתב בהלכה. אנשים מוצאים הרבה סוגים של צידוקים כדי לכופף את החוקים ואומרים לעצמם "יש נימוקים הגיוניים מדוע לא לשמור את ההלכה הספציפית הזו.."

חשוב להפנים את העובדה שאין זה בסמכותנו לעשות כן ואנו אמורים לציית ולקיים כל הלכה כמות שהיא.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
בטח שיש לנסות ולמצוא רציונל להלכה וכי מה אנחנו משוגעים? רק שאפילו אם לא מבינים הכל זו לא סיבה לא לעשות, אך וודאי שיש לנסות ולמצוא כמה שיותר רציונל. ואם מחפשים וודאי שמוצאים. למשל הסיבה שאסור להדליק אש בשבת היא משום שאש היא הביטוי החזק ביותר לכח של האדם, ליצירה של האדם של יש מאין, ולשליטה שלו בעולם,
סמי

אולי גם יעניין אותך:

עוד באקטואליה מהפרשה עם הרב אליעזר שמחה וייס: