פרשת בראשית

אקטואליה בפרשה עם הרב אליעזר שמחה וייס: בראשית ברא ובחירות

חבר מועצת הרבנות הראשית, הגאון רבי אליעזר שמחה וייס, מתארח מידי שבוע באולפן 'כיכר השבת', ומגיש לצופים ווארט אקטואלי מהפרשה. והשבוע: בראשית ברא ובחירות (יהדות)

(צילום: כיכר השבת)

היו חילוקי דעות בין ארבעת המידות :חסד, אמת, צדק ושלום, בשאלה האם צריך לברוא את העולם. חסד וצדק דגלו בבריאת העולם ואילו אמת ושלום היו נגד. אמת הושלך ארצה ע"י הקב"ה והוצא מן המשוואה והדבר אפשר את בריאת העולם. השאלה המתבקשת היא: מדוע להוציא את מדת האמת מהמשוואה? בנוסף מדוע לא הוציא את מידת השלום במקום מידת האמת או בנוסף למידת האמת?

לרבי מקוצק יש שתי תשובות לעניין ושתיהן רלוונטיות מאוד לתקופתנו. ראשית, כל הטיעון של מידת השלום נגד בריאת העולם היה בגלל שהאנושות מלאה במחלוקת.

עם זאת, רוב המחלוקות מבוססות על כך שצד אחד מתנער מהגרסה העובדתית של הצד השני לגבי מהות האמת. כאשר מידת אמת הופכת ללא משמעותית, אין מחלוקת ולכן המידה החשובה יותר שאותה יש להשליך היא מידת האמת. תשובה נוספת אומר הרבי מקוצק והיא שהשלכת השלום לבד לא הייתה מספיקה כדי שחסד וצדק ינצחו וזאת משום שהאמת חזקה מהכל. רק לאחר שאמת הוצאה מהמשוואה יכולים השניים דהיינו חסד וצדק לגבור על המידה הנותרת מידת השלום.

הקב"ה התייעץ כביכול לפני בריאת העולם עם המלאכים, אולם הדאגה שהעלו המלאכים נותרה בעינה והיא מהווה את אחד האתגרים הגדולים ביותר שלנו כחברה. אנחנו, כחברה, כל כך משוכנעים שהגרסה שלנו לאמת היא האמת המוחלטת, ואנחנו לא יכולים להסתדר עם אלו שיש להם אמת אחרת.

אם נבחר כל נושא שנוי במחלוקת, נמצא אנשים משני הצדדים של הדיון מתווכחים, לא על דעה, אלא על עובדות. כל צד חמוש בנתונים שמתנגשים ישירות עם הנתונים מהצד השני ומאמינים שהדעות שלהם הם העובדות

התנהלות זו נובעת מחוסר ענווה, מנקודת מבט שלנו יש את כל התשובות. אם רק היינו מבינים עד כמה באמת האמת חשובה, שיש לה משקל רב יותר מכל הערכים האחרים שלנו (חסד, צדק ושלום), היינו משקיעים הרבה יותר זמן והיינו מכפילים ומשלשים את בדיקת המידע שלנו, לוודא שהוא באמת נכון. שהוא לא מושפע מההטיות שלנו. אם ננסה להבין טוב יותר את עמדתם של אלה שאינם מסכימים איתנו - אולי נגלה שהדברים אינם שחור ולבן כפי שחשבנו במקור. רדיפה אחר האמת עם ראש פתוח יכולה להוביל לא רק להבנה טובה יותר של האמת, אלא גם יכולה להביא את השלום.

במהלך עונת בחירות בעלת השלכות גדולות, אנו מתמודדים עם שקרים ויראליים, חוסר ודאות ומנהיגות שמעצימה שקר ופחד. חובה עלינו תמיד ובמיוחד בתקופה זו להבחין בן דעות ועובדות אמיתיות!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר