כיכר השבת

מכתב לבעל, ערב כיפור

"לבעלי היקר... אנחנו לא צריכים לבקש סליחה האחד מהשני", אשתך המעריכה

"היום, כשאני עומדת בערב יום כיפור, ורוצה לכתוב לך מכתב סליחה כנהוג בתפוצות ישראל, אני חושבת שאין לי על מה לבקש ממך סליחה", על החתום: "אשתך המעריכה, ואולי יום אחד גם האוהבת" | מכתב מאישה לבעלה, ערב יום כיפור (זוגיות)

35
ישראל גינצבורג | כיכר השבת | ד' בתשרי | 29.09.22
"לבעלי היקר... אנחנו לא צריכים לבקש סליחה האחד מהשני", אשתך המעריכה
(צילום: שאטרסטוק)

לבעלי ה(לא מספיק) יקר...

אני יודעת שהתקופה הזאת היא תקופה שבה נהוג לבקש סליחה האחד מהשני, אבל אני דווקא רוצה להסביר לך מדוע לדעתי אנחנו לא צריכים לבקש סליחה האחד מהשני.

למגזין המלא - כנסו כאן

אני מדמיינת אותך מרים גבה. אני מדמיינת אותך אומר ש"הרי אנחנו הזוג הכי לא מתאים בעולם, ואנחנו רחוקים מאד מההגדרה של 'נשואים באושר', אז מדוע דווקא אנחנו לא צריכים לבקש סליחה?", ועדיין, תרשה לי להסביר מדוע לדעתי אנחנו לא צריכים לבקש סליחה האחד מהשני.

אני זוכרת את התקופה שאחרי החתונה. כשהאופוריה שכחה מעט, וגילינו שאין לנו שום מכנה משותף. אני זוכרת את ארוחת הערב, כשחזרת עם פרצוף מאופק מהכולל, וכשהתעקשתי לפתוח את הדברים אמרת לי ש"בואי נהיה כנים - התחתנו בטעות. שנינו קיבלנו את בן הזוג הכי רחוק ושונה ממה שחלמנו לקבל", אמרת, וההכרה הזו הכתה בנו. הבנו שאנחנו הכי רחוקים מלהיות גן העדן האחד של השני.

"אומר לך בכנות", אמרת לי, "את יושבת על המשבצת שבה חלמתי שתהיה אשת חלומותיי, ואת רחוקה מלהיות אשת חלומותיי. את לא האישה שחיפשתי, ואני ממש לא הגבר שחיפשת" אמרת לי באומץ שגובל בטיפשות. "אבל בואי נזכור שאנחנו גם לא אשמים בזה. בואי נזכור שאני לא אשם בכך שאני גוזל את המשבצת שאותה חלמת שיאייש גבר חלומותייך, וגם את לא אשמה בכך שהזוגיות אתך שונה לחלוטין מסגנון הזוגיות שאליו חלמתי להגיע".

"מותר לנו להתאכזב האחד מהשני - אבל אסור לנו לכעוס האחד על השני", אמרת לי באומץ שלמדתי להעריך. "אנחנו לא צריכים לשכנע את עצמנו שמצאנו את האושר", ניסית להיות נאמן לעצמך ולמערכת הרגשות שלך, "אבל אנחנו חייבים לכבד האחד את השנייה" - הוספת באותה הנשימה.

"אנחנו חייבים לזכור שאף אחד מאתנו לא אשם בכך, ואין לנו שום זכות לכעוס האחד על השני על כך שהוא לא תואם את הציפיות שלנו. מובן שאם ביום מן הימים אחד מאתנו יחליט לקום וללכת הצעד הזה יהיה מובן, ואולי אפילו מתבקש - אבל כל עוד ואנחנו חיים ביחד אסור לנו לכעוס האחד על השנייה על כך שאנחנו מנפצים את הפנטזיות עליהן חלמנו בתקופת הבחרות", הוספת והדגשת בישירות שלא הייתה קלה לשנינו.

והיום, כשאני עומדת בערב יום כיפור, ורוצה לכתוב לך מכתב סליחה כנהוג בתפוצות ישראל, אני חושבת שאין לי על מה לבקש ממך סליחה. במשך עשרים שנה אנחנו מתקשים לתקשר בינינו ואנחנו מאוכזבים מאד האחד מהסגנון של השני. אנחנו בקושי מבינים את עולם הרגשות האחד של השני, ואם נהיה ישרים עם עצמנו כנראה שאם היינו חוזרים אחורה בזמן והיה לנו טיפה יותר אומץ, היינו גם קמים ומחפשים את האושר במקום אחר - אך לא נתנו לקושי להרוס את המידות הטובות שלנו, ולא עברנו משלב התסכול - לשלב של האשמת בן הזוג.

אני בקושי מרגישה אשתך, אבל אני מעריצה את היכולת שלך לחיות בתוך הקונפליקט הזה כל כך הרבה שנים ולהמשיך לשחק את המשחק הכואב הזה תוך שמירה על כללי משחק הוגנים ומכבדים. אני מעריצה את היכולת שלך לחיות בתוך המורכבות הזו, ולהמשיך ולחוות את הקושי והאכזבה ממני, ומצד שני להמשיך ולכבד אותי כפי שאתה מכבד.

אני יכולה להעריץ את היכולת שלך להיות מצד אחד מתוסכל וכאוב, ולהרגיש שהחמצת את ההזדמנות לחיות עם מישהי שמבינה אותך וחיה יחד אתך את החיים שלך, ובמקום זאת לחיות בבדידות עם מישהי כמוני שלא מתחברת לעולם הפנימי שלך וחיה חיים אחרים לחלוטין - ועדיין להתנהל באצילות, לא לכעוס עלי, לא להרים את הקול, ולחיות איתי במשך עשרים שנה בצורה מכובדת וראויה כל כך, תוך שאתה מנהל את הקונפליקט בצורה מושלמת.

אז מה יהיה הסוף של הסיפור שלנו? תרשה לי להמר על כך שהוא ימשיך באותה המתכונת. תרשה לי להאמין שאנשים שלא היה להם אומץ במשך עשרים שנה לפרק את החבילה - והם מסוגלים להיות מודעים למצב ולחיות בידידות סבירה ובהערכה במשך עשרים שנה - כנראה שימשיכו באותה התוכנית עד הקבר. כך שלא נותר לי אלא לאחל לעצמי שנמשיך לכבד האחד את השני למרות התסכול הנורא שלא כהה גם בחלוף עשרים שנה של סחיבת חיי הנישואין.

ואתה יודע מה? למרות שאנחנו לא מתאימים, ולמרות שאין בינינו כמעט שום מכנה משותף, יתכן שדווקא העובדה שהצלחנו לשמור על כבוד הדדי במשך כל כך הרבה שנים - יכולה להוות תחליף לזוגיות התקינה שכל אחד מאתנו מחזיק בדמיונו. יתכן שלמרות העובדה ששנינו בודדים מאד במערכת הנישואין הזאת - אנחנו שותפים למאמץ המשותף של סחיבת העגלה הצולעת הזו עם כמה שפחות פציעות - והמאמץ הזה לבדו מייצר איזושהי שותפות גורל שיכולה להיקרא 'נישואין' למרות התהום הפעורה בינינו.

ועוד משהו שאני חייבת להוסיף: אני לפעמים אכולת ייסורי מצפון על הדוגמה האישית השלילית שהילדים שלנו ראו בבית שלנו. במקום לראות זוגיות פוריה של אנשים איכותיים שמסוגלים לחוות חיבור אמיתי ועמוק, ולהתעניין באמת ובתמים האחד בחיי השני - הדוגמה האישית שהם קיבלו היא של זוג שנשארים ביחד רק כדי לא לפרק את הבית.

שאלתי את עצמי לא מעט האם מעלנו בתפקידנו כהורים - כשהעברנו להם מודל זוגי של שני אנשים בודדים שחיים בבית אחד משותף, במקום להציב להם מודל ראוי לחיי נישואין תקינים - אבל כשאני חושבת על המסר שכן העברנו להם אני קצת מצליחה להתנחם: לימדנו אותם להפריד בין התסכול האישי, הבדידות, הכאב המפלח והאכזבה הנוראית שיש לנו האחד מהשני - לבין האשמת בן הזוג בתסכול הזה.

לימדנו אותם לחיות עם תסכולים, להתמודד עם החלל הנורא ולא להאשים אחרים בכאב. יתכן שהלימוד החשוב הזה מפצה במעט על מה שלא לימדנו אותם, ולמרות שאני חוששת שהם ישחזרו ישחזרו את דפוס הקשר בינינו ויראו בו מודל שצריך לשכפל אותו גם לנישואין שלהם, אני מרשה לעצמי להתנחם מעט בעובדה שלפחות לימדנו אותנו להתמודד בצורה בריאה עם תסכול ועם חוסר הצלחה. ואת היכולת המופלאה הזו אני זוקפת לזכותך, ומעריכה אותך על כך.

שלך, כנראה לתמיד
אשתך המעריכה, ואולי יום אחד גם האוהבת

(לפניות לכותב: israel@kikar.co.il)

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
26
כך חיים רבים מאוד, וזה לא רע, יש סטאטוס קוו יש הסדרים זמניים. אין שקרים או בגידות. וכך חיים רבים מציבור היראים. לא רע
יוני01.10.22
25
זו כאילו דוגמה להתנהלות מטומטמת או מה?
אפרת30.09.22
24
משהו מוזר כאן ומבלבל. כבוד הדדי הוא לא תחליף לזוגיות, אלא חלק הכרחי בתוך הזוגיות. בתוך זוגיות הכי מאושרת עלי האדמות יש מקום גם בדידות, הרי האדם נברא יחידי. וממש מוזר למה אחרי שלב התיסכול לא הגיעה שלב להכיר אחת השני יותר לעומק. לא חייבים להבין את השני, אבל מה מונע להכיר את העולם של השני ולגלות לשני
בטי30.09.22

הצגת כל התגובות

23
זוג חרדי נפוץ
שיר30.09.22
22
במקום לנסות לפתח קשר, וליצור משו משותף בינהם החליטו להגדיר 'בעיה' ולא ניסו לפתור אותה.
בני29.09.22
צודק מאה אחוז! איך יכול להיות ששני בנ''א למשך עשרים שנה לא מוציאים מחנה משותף?
יעקב30.09.22
21
אסור לשרוף חלומות!! החיים קצרים וצריך להגשים כל רצון בודאי של אהבה וזוגיות!! חבל על כל רגע של סבל!
קצת שכל בחיים30.09.22
20
בלתי אפשרי! אבל רעיון נחמד וכתיבה יפה של ישראל גינצבורג
יהודי חרדי30.09.22
19
מעודדים להתגרש כאילו???
דיבילי29.09.22
ההפך כנראה. נורא ואיום
גילי04.10.22
18
מי שכתב לא התחתן כנראה
ממש30.09.22
17
המצאת סיפור שלא יכול לקרות
שי30.09.22
16
מה בעצם הכתבה באה לומר לנו?? להישאר ולסבול כל חיי הנישואין באמת שלא הבנתי. חיי נישואין ממש לא אמורים להיות כך בלי טיפת האהבה אחד לשני. מאוד יפה שבעלך כיבד אותך אבל הנפש שלו ממש מרוסקת והלוואי וימשיך כך אבל זה ממש לא דוגמא לחיי נישואין תיקנים. מה גם שאת בעצמך מודה שהילדים לא ראו זוגיות בריאה ונורמלית
יויו29.09.22
15
מאוד אהבתי את המכתב ואת ההתרחשויות אני חתן צעיר שמקבל פופרציה לחיים האמיתיים וקולט שכך כמעט אצל כולם שיש חיים אפורים ולאוו דווקא חיים צבעוניים ובשביל החיים הצבעוניים צריך לעבוד ולהתייגע בשביל להגיע לאושר פנימי ואם לא עובדים ומתיגעים על חיי הנישואין זה רק דועך אשמח לשמוע עוד
נשוי צעיר 02.10.22
לא נכון, אצל רוב האנשים תקופת הנישואים ההתחלתית היא הבסיס לאהבה להמשך החיים. נכון שזו תקופת חלום ושאחרי צריך לעבוד ולעמול על מנת לשמור אותו חי.
ככ03.10.22
בהחלט יש הרבה כאלה. ומניסיון... שלא הכל כיף בהתחלה, ולאט לאט בונים קשר עם הרבה מאוד השקעה, הבנה וקבלה של האחר ושל המציאות
אב12.10.22
החיים יכולים להיות ממש כיפים ונחמדים זה לא אומר שאין קשיים וזה גל לא אומר שלא צריך לעבוד קשה ולוותר לפעמים ואזור אומץ ולבקש יפה מהשני לוותר לפעמים. קצת מורכב אבל כל אחד צריך להכיר את עצמו ואת אשתו ולעבוד ביחד. וכן, כדאי להיות כנה אם יודעים לכבד.
יאיא12.02.24
14
גם כבוד אין לבעל בזה שאומר לה שממש לא מתאימה לו והיא מאכזבת אותו
מיכל 29.09.22
13
רפואה שלימה צריך להתבגר ולעשות שלום אמיתי
דב19.10.22
12
חזקקק ביותר סאטירי לחלוטין
אבי30.09.22
11
כבן להורים שהמון זמן מחייהם לא מסתדרים , רציתי לשתף מנקודת מבטי את החיים בהתמודדות זו , אני ראיתי הורים שניסו לאהוב מנסים וימשיכו לנסות , ראיתי ויתור , השתדלות , הקרבה , אז אני למדתי מהם לא להתייאש ולנסות בכל גיל , אני לא דן ח"ו , אבל עצוב וכואב לראות את הוויתור וההשלמה עם המצב , אחד הדברים שעזרו
בן להורים מתמודדים 29.09.22
מרגש
יהודי חרדי30.09.22
חזק
אבי30.09.22
10
צורך בסיסי שה' נטע בתוכנו הוא אהבה לבן הזוג. כל המילים היפות שאינן בנויות על נבנה זו, הן ריקות מתוכן. בחתימתה של האישה בסוף מכתבה, ובתפילתה לאהבה שאולי תבוא, היא מודה בכך. הצד האופטימי שבסיפור הזה, שאכן אפשר לבנות אהבה. לא רק הערכה.
יעל02.10.22
9
חמוד
אבל לא מציאותי... 30.09.22
8
איזה עצוב, בתחילה שקראתי את ההתחלה אני הזדהיתי מאוד, גם אנחנו באנו מרקע שונה, ואחרי החתונה היה לנו מאוד קשה, אבל למדנו לאהוב את השני למרות כל השוני, הגענו לזוגיות שיש הרבה מה לקנאות, ואולי דווקא בגלל העבודה העצמית הבלתי פוסקת, והקבלה של המציאות, והשונה. המכתב מתאר מקרה עצוב של אנשים שבאמת ראויים להע
שני30.09.22
7
כן, גם דברים כאילו יש. וצריך לדבר על הכל. וטוב שהעלתם את הנושא. הכתבות תמיד מעניינות ומגוונות.
תמי29.09.22
6
שיטת הניתוח המוצלח והחולה מת??! לא הבנתי את הסרקסטיות!
סרקזם29.09.22
5
פיגור!!!!!! למה זוג צריך לחיות ככה? יש מצווה לסבול? ממש לא, אנחנו מתחתנים בשביל לאהוב, בשביל לעשות טוב לעצמנו, אחד לשני, ממש לא נכון להעלות את המכתב הזה אותי זה נורא מעצבן
מירי02.10.22
נכון, ממש לבכות
ככ03.10.22
4
ההחמצה שלכם היא לא החיים עם האשה הלא מושלמת, אלא ההמנעות מעבודה אמיתית, אם יש אומץ- יש תמיד אפששרות לשינוי, כן גם בעולם הרגשות.התאור כאן הוא של התעשות להתבצר במקום של ההחמצה, מה עם המשפחה שבניתם? העולם המשותף שלכם? 20 שנה מייום הנישואין, אתם בני 40, למי בגיל 40 יש את הפרבילגיה להגג כך ולחיות עולם פנ
מייעצת30.09.22
3
מתסכל ,אבל נראה לי מייצג הרבה ממערכות הזוגיות היום, השאלה לציבור הקוראים למה?
מחפש תשובות29.09.22
מתחברת מאוד לנאמר ולתגובה. ובעיקר לשאלה: למה???? ואולי היום זה הניסיון של הדור. פעם הקשיים היו חיצוניים - עוני, שיעבוד מלכויות, מלחמות, מחלות... והיום, באופן כללי יש שפע וטוב בעולם, והגלות עברה להיות בתוך הלב שלנו... כשם שה' לקח את ניסיון העבודה זרה, ואת הניסיונות של התמודדות עם קשיים חיצוניים, כך ה
ירושלים30.09.22
2
הגדירו את הבעיה ונעצרו שם. למה לא לנסות לבנות אהבה? למה לוותר? אהבה היא חיונית במערכת נישואין ! מה זה אני לא מתאים לך ואת לא מתאימה לי אז נכבד ונשרוד ?? תמצאו מכנה משותף, תגלו רגשות, תמצאו דרך להעמיק את הקשר ביניכם. מרחם עליכם.
יוני09.10.22
1
מזעזע! מה נסגר עם הכתבה הזו?
הדס30.09.22
אולי גם יעניין אותך
זוגיות והורות

מתפוצצים שוב ושוב מרוב כעס? מסתבר שיש מה לעשות עם זה

ארי טננבוים | 25.01.24

סדרה חדשה

הגירושים במגזר - מזנקים; האם יש דרך למנוע זאת? | פרק ראשון

ישראל גינצבורג | 09.02.23

הבן שלך חכם? הוא לקח את זה מאשתך

תהילה אלטמן | 06.12.22

גם אתם רבים מי ישן יותר שעות בלילה?

תהילה אלטמן | 17.11.22

קונפליקט או מצב אידיאלי?

הזוגות שלא מצביעים אותו דבר; "רצינו ברכה של הרב קנייבסקי ושל הרב עובדיה"

ישראל גינצבורג | 03.11.22
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

האם אתה מבין את אשתך גם בלי מילים?

תהילה אלטמן | 19.10.22

4 דברים שכדאי לשאול באסיפת הורים

תהילה אלטמן | 11.09.22

רווקים ומתבגרים? כנסו...

זעקת השדכנית: "אל תתפשרו אבל תפסיקו להסתכל על העטיפה!"

ישראל גינצבורג | 01.09.22

בלי התחמקויות

זה לא מסובך לגרום לילד שלכם לדבר

כיכר השבת | 30.08.22
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

החוק שיכול להציל את חיי הנישואים שלכם

תהילה אלטמן | 22.08.22

בלי לתקוף

אומנות השיחה: הנה 4 דרכים להעביר ביקורת נכון

ארי טננבוים | 26.07.22

הילד לא מפסיק לשאול 'למה'? כך תפעלו

תהילה אלטמן | 20.12.21

נשואים? הנה 5 דברים שאסור להגיד לרווקים

תהילה אלטמן | 13.12.21
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

הכללים הכי חשובים

בלי פדיחות: כך תתנהגו בפגישה ראשונה

תהילה אלטמן | 28.10.21

תריבו איתה, רק אל תשתמשו במילה *הזו*

תהילה אלטמן | 04.10.21

זוגות שמפרסמים תמונות יחד לא מאושרים

תהילה אלטמן | 20.04.21

תיזמו: 8 רעיונות לדייטים זוגיים מחוץ לבית

תהילה אלטמן | 08.04.21
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

מה כדאי לשאול במקום 'איך היה היום שלך'?

תהילה אלטמן | עריכה: שרי ברינר-שיפמן | 01.11.20

מכשיר הקלטה הוא הפתרון למריבות זוגיות

תהילה אלטמן | עריכה: שרי ברינר-שיפמן | 27.10.20