כיכר השבת

הרב אורי זוהר במסר להורים

"תחבקו ילדים שעזבו. אתם ההורים - לא קציני הדת שלהם"

שאלת היחס במגזר החרדי לילדים שסטו מן הדרך עולה שוב, וכעת מתייחס אליה הרב אורי זהר, אחד הסמלים הבולטים של דור החוזרים בתשובה: "אין שום חוק ושום מסגרת דתית בינכם לילדים" (וידאו)

77
כיכר השבת | כ' בסיון | 03.06.18
הרב אורי זוהר. התמונה עברה עיבוד
הרב אורי זוהר. התמונה עברה עיבוד (צלמים: Olivier Fitoussi / Abir Sultan / Flash90)

"הוא חוזר ב-4 בבוקר אחרי 10 בירות? תשאירו לו 2 עוגיות ותכתבו לו 'אמא אוהבת אותך'", במילים אלו, בין השאר, התייחס הרב אורי זוהר, אחד הסמלים הגדולים של עולם החזרה בתשובה, לשאלת היחס במגזר החרדי לבנים שעזבו את הדרך. את הדברים אמר הרב אורי זוהר במהלך יום הורים של בית הספר "מנורת המאור" בפתח תקווה. באירוע השתתף גם איתמר, בנו של הרב.

צפו במפגש המלא:

"הקב"ה אוהב אותך" אמר הרב אורי זוהר, "הנער בטוח ש'אם כולם אומרים לי שאני לא בסדר, סימן שהקב"ה שונא אותי'. אבל הקב"ה אומר אחרת. יש פסוק במשלי: "שוחד מחיק רשע ייקח". רש"י אומר שהקב"ה מקבל שוחד, היינו דברי הכנעה ופיוס מחיק רשעים, ואפילו שעל הרשע כבר יצא גזר דין והוא הוגדר בפסוק כרשע - בחיק בסתר בגלל הדברים בינו ובין הקב"ה הוא משנה גזירה רעה לטובה עד כדי כך".

עוד בנושא:

"תגידו לבן ולבת שלכם" המשיך הרב, "תדברו עם השם... לא דתי, אל תתפלל שמונה עשרה, (אבל) מעומק הנשמה שלך תדבר עם השם. עד כדי כך המעלה הגדולה של לדבר עם השם מהמקום העמוק הזה. הקב"ה יכול לשנות גזירה רעה לטובה".

"חוץ מזה, אל תגידו להם שום דבר. גם לא ערכי. תאהבו אותם ותקבלו אותם במאור פנים בכבוד. זה קושי גדול," הדגיש, "אני יודע. זה התיקון של הדור שלנו".

בהמשך, הזכיר הרב זוהר את התיעוד של ראש ישיבת פוניבז' הגר"ג אדלשטיין, שנשאל "מה יהיה אם הבן יבוא עם בת הביתה, תקבל אותו? הרי זה לפני עיוור יש עוד ילדים בבית". הרב זוהר ציין כי "הרב עונה לו 'זה לפני עיוור אם לא תקבל אותם'. זו דוגמא קיצונית, אני לא אומר לקבל בכל תנאי", הדגיש, "לפעמים באמת אי אפשר, צריך למצוא מקום אחר. אבל הכל בכבוד ובאהבה".

"הוא חוזר ב-4 בבוקר, אחרי 10 בירות, תשאירו לו 2 עוגיות ותכתבו לו 'אמא אוהבת אותך'" המליץ הרב זוהר. "אומרים לי הורים: 'איך אני יכול? הוא מחלל שבת'. אהוביי, אם לא היו לנו גדולי הדור שאומרים לנו את זה, לא הייתי אומר את זה".

מה עושים עם ילד שלא חוזר הביתה וישן אצל חברים?

"למה הוא לא מגיע הביתה? כי לא נוח לו לבוא הביתה. הוא מרגיש שהוא מצער אותם. כל שכן כשיש עימות והוא מרגיש שההורים מצפים ממנו. הוא לא עומד בזה ולא טוב לו בבית. הבן שלי איתמר גם ברח מהבית. גירשתי אותו ואחרי 20 דקות החזרתי אותו..."

"אני מבין את ההורים" אמר הרב אורי זוהר, "הוא יושב בחדר שלו בשבת ומחלל שבת, הוא אנוס, הוא לא מתחבר, האני הפרטי שלו לא מתחבר. יש סיפור של רבי נחמן על הנסיך שהשתגע ואמר שהוא תרנגול הודו. אף אחד לא הצליח לעזור לו עד שבא אחד, התיישב איתו מתחת לשולחן ואמר שגם הוא תרנגול הודו וכך עזר לו להחלים".

"הוא רוצה אותנו. הילד צריך את אבא ואמא שלו. הוא יודע והוא לא יכול להעביר להם את המסר הזה והוא כל הזמן מתגונן. הכל תגובה של התגוננות, כדי להגן על אותו "אני" שרק מתחיל לצמוח. אם אנחנו מקבלים אותו ומכבדים אותו יהיה לו נוח בבית והוא לא יברח".

"אני חייב מיד להוסיף פרט שכולם שואלים אותו" המשיך הרב אורי זוהר, "מה עם הילדים אחרים. אם נקבל אותו ונאהב אותו - זה ייתן לגיטימציה והילדים האחרים יגידו 'למה הוא כן ואני לא?'. אצלנו בבית ראינו את זה, יש לנו נכדים עם ג'ינס והכל, אחד ברצלונה, ריאל מדריד וכו', צדיקים מתוקים. אנחנו מקבלים אותם. הם בחתונות, בשבע ברכות, הם חלק מהמשפחה. אחרי שאתה מקבל אותו - הוא נרגע, והילדים האחרים כשרואים שאין עימות, הם לא צריכים לנקוט עמדה".

עוד בנושא:

"כשיש עימות", הסביר, "הם הולכים עם האח כי ההורים הם אוטוריטה והאח הוא החבר, אבל אם אין עימות, הילדים יכולים לשאול, למה אתה מרשה לו? וההורים עונים כשתגדל תבין שלכל אחד יש את הדרך שלו".

"אני מכיר יהודי אחד שעד גיל 40 לא רק שלא רצה להיות חרדי. אלא גם רצה לנשוך כל תלמיד חכם כחמור. היהודי הזה קוראים לו רבי עקיבא, כל התורה שלנו בזכותו. אז כל אחד עושה את דרכו, ואני רואה את זה אצל הנכדים והנינים - הם מבינים שלכל אחד יש את הדרך שלו. אם ילד אחר נמצא באותה הבעיה, זה בגללו. לא בגלל החיקוי של האח".

ילדים שלמדו בישיבה ועזבו את הדרך. באמצע סעודת שבת הם באים מהרחוב. איך אפשר לקבל אותם?

"איך לקבל אותם? מה היית עושה אם באמצע סעודת שבת היה מגיע חילוני שמאלני עם עגיל? בטח שזה קשה, אני איתך לגמרי, עשיתי את כל הטעויות. קושי איום. אתה נקרע לגזרים, אבל אם אתה מבין את העיקרון, אתה לא אומר לילד שמרוסק על הכביש ש"זה מאד בריא לעשות התעמלות..." הוא לא מסוגל להרים את עצמו".

"תאמר לו 'אתה בן שלי ואני אבא שלך לעולם'. הנה, הקב"ה חיכה לי 40 שנה, וגם לרבי עקיבא. הקב"ה יכל לשלוח לי את הרב זילברמן יותר מוקדם, אבל לא הייתי מקבל כשהייתי צעיר יותר. לא הייתי שומע. תן לו את הזמן. אתה חייב".

"אני ביקשתי מהבן שלי בערב פסח, סליחה" סיפר הרב זוהר. "אני זוכר שיחות שלנו באוטו ליד רמזור בירושלים, אמרתי לו, תדע אני גם נכשל, אני לא עומד בזה, גם לי יש קליפות, אבל תדע שאני כן רוצה לקבל אותך. והנה היום הלוואי עליי איך שהוא מתפלל... "השקפה חרדית קיצונית".

הרב זוהר תיאר מצב של נער רחוב שגנב את כספי הביטוח לאומי מזקן וקנה בהם בירות. "עשה שורה של הרואין ואז כשהוא זרוק הוא אומר לקב"ה, "אבא תעזור לי". הקב"ה מקבל את הדברים האלה בסתר בינו לבינם ומשנה את הגזירה הרעה. זה התפקיד שלנו זה קושי גדול".

אם הוא נכנס הביתה עם פלאפון בשבת?

הרב אורי זוהר: "הוא מפגין, אתם לא תגידו לי מה לעשות, אבל אם האווירה בבית תהיה של אהבה, הוא בעצמו יבין שזה לא מתאים. המצב הזה שחשוב לו לצער אותך, זו מערכת יחסים שבה הוא רואה אותך מביט בו קודם כל כמה הוא דתי, וזה כמעט נגזר מצורת החיים של אדם שומר מצוות, כי כולנו כפופים לשמירת מצוות ובעיני הילד אוטומטית מייצג אותו איך שהוא מתנהג".

"עד שהוא לא ישבור וירמוס את זה, ויראה שיש לו אבא ואמא בלי החוקים האלה, הוא לא יוותר. זו תהיה מלחמה שיכולה להתדרדר או להימשך. למקום טוב זה לא יגיע. יש פואנטה אחת, שכשתופסים אותה הכל משתנה ברגע, לא שהוא יהיה דתי, אך משהו במערכת היחסים שלכם ישתנה".

"אם זה חשוב לו - אז אהלן וסהלן. אפילו עם הפלאפון בשבת. לא במשחק. לשנות את הגישה ולהוריד את העניין שאני קצין הדת בבית, ואני קצין הדת מולו. ברגע שלא יהיה המאבק הזה ביני ובין הדת שלו, הוא יוכל להרגיש חופשי לשתף איתך פעולה, כי גם הוא במצוקה, אך לא במצוקה שאתה חושב. הוא רוצה להרגיש רגוע עם היהדות שלו. הוא לא רוצה לצער אותך".

הרב אורי זוהר המליץ "שהילד ירגיש שאין שום מסך ביניכם ובינו, שאין שום חוק ושום מסגרת דתית שעומדת ביניכם לבינו. ואז יהיה לו חשוב להגן עליך ולא לצער אותך".

איתמר, בנו של הרב: "אמרתי לאדם שמאד קרוב אליי, שיש לו ילד כזה: 'אתה מסוגל להסתכל על הילד הזה ולראות אותו עומד במטבח, לראות כמה הוא יפה וכמה הוא רך בפנים, ולומר לו "אתה לא יודע כמה אני אוהב אותך"?'. הוא לא היה מסוגל ואני יודע שהוא לא מסוגל לעשות את זה, כי הוא לא בן אדם כזה. לא מאשים אותו בזה, הוא בעצמו כבול באותו מקום. זה תהליך שביניכם לבין עצמכם. זה תלוי רק בכם".

"אני יכול לומר שזה בידיים שלכם", סיפר, מערכת היחסים הזו תשתנה ב-180 מעלות".

מה עושים עם ילד שאומר 'בוא איתי לקולנוע'?

"אני אמרתי לאמא 'תקני עגיל לבן שלך. תגידי לו שחשבתי שזה מתאים לך ותקני אותו'. אמרתי לאמא 'תשבי לראות איתו כדורגל'. היא ענתה לי 'זה לא מעניין אותי...' שאלתי אותה, 'הוא מעניין אותך? אז תתענייני בזה ותקני אותו'".

ילד שמתחצף. מה הקו האדום?

"זו הנקודה המרכזית שבני איתמר דיבר. אין קו אדום. גם אם הוא מראה לילדים האחרים דברים לא ראויים, זה כי הוא כל הזמן במלחמה ולכן מגייס את הסביבה לטובתו. תפתחו לו פתח. אני אמרתי לילדים שם בלייקווד, הכריחו אותי לדבר איתם למרות שאני מדבר בדרך כלל רק עם ההורים, אבל אמרתי לילדים בשתיים וחצי דקות: הקב"ה לא חרדי, הוא הולך בלי חליפה וכובע. זה אמיתי, הוא לא משגיח בישיבה. הוא אוהב אתכם תדברו אליו".

"הנכדות שלנו נשואות עם בחורים כאלה, בחור שהיה מבית חרדי עם מידות ועדינות נפש, מתוקים מדבש וירדו למטה, שאלתי אותו אחרי שהלך לישיבה של מתמודדים וישן כל היום מה ההבדל? והוא ענה לי 'בישיבה אם לא הייתי מניח תפילין עד עשר דקות לפני השקיעה היו אומרים לי, רשע איך לא הנחת תפילין? בישיבה החדשה אומרים לי צדיק, איזה חשוב לך להניח תפילין לפני השקיעה. זה כל ההבדל'. והבחור הזה לומד איתי כל יום, למרות שהוא עדיין לא לבוש כחרדי".

האם גם לפני 20 שנה הגר"ג אדלשטיין היה אומר זה?

"נכון, לפני 20 שנה זה לא היה שייך. אך הדור השתנה וגדולי הדור כולם אומרים את זה".

לחצו כאן
תוכן שאסור לפספס
77 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
40
הדבר שלמדתי הוא להרפות. לאהוב ללא תנאי ולהאמין ויותר מזה לדעת שזה המסע שלו בחיים אני יכולה עד גיל מסויים לתת כלים. לא מעבר. השאר זה שלו מול הקבה. עם כיפה בלי כיפה צריך לאהוב ולכבד ולדעת שהקבה אוהב אותו כמו בן מה שמחייב גם אותי ולא רק מחייב אלא זכות לאהוב את הילדים. אמא זה לא משגיח ואבא לא קצין דת למ
אמא05.06.18
39
מניסיון אישי עם בני ככל שהתמקדתי בדרך הזו של הרב ראיתי תוצאות טובות אצל בני, שלמען האמת כבר התייאשתי, הייתי משכנע את עצמי שעדיין אני אוהב ומקבל אותו, וכשהתמדתי בזה ראיתי תוצאות, בני לומד במנורת המאור וזו הגישה של הרבנים שם מכילים אוהבים באמת במסירות, כיום בני מתפלל, שומר מצוות מכבד אותנו, ובעז"ה ימש
משה 05.06.18
38
הבעיה כואבת. הכאב אינו פיתרון חיבים לקרוא וללמוד את הספר "הנער שמעד" מאת הרב גרין, המושתת על סיפורו של הרבי הריי"צ, וממנו ניתן ללמוד על אופן הטיפול הנכון, כפי שהוא צריך לבוא מכיוונים שונים.
גרין04.06.18

הצגת כל התגובות

37
לקחו מאיתנו את כל סמכות ההורית שלנו! גדלנו עם זה, וכך היה מאז בריאת העולם, ופתאום הכל משתנה. אנו מחנכים את הילדים, ומשתדלים לשמור אותם בתלם. אבל אחר שעזבו - לא תוך כדי כאשר אנחנו עוד מנסים - פתאום בא שלב שאנחנו עושים אחורה פני ומחייכים עליו כאשר הוא יורק לנו בפנים. גם, אם לפי האמור בכתבה על רב אדלשט
א"א04.06.18
36
לאלוקים אין הבדל בין רצח לחילול שבת, שניהם מעשרת הדיברות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי מודאג04.06.18
או מחלל שבת. מלבד ההפרדה בין רוצח שמידותיו מושחתות לבין מחלל שבת שהוא טועה ותו לא
חיים04.06.18
"בהדי כבשא דרחמנא למה לך" מי אתה שאתה יודע מה קורה בשמים, מה אתה משווה בין אדם למקום לבין אדם לחברו..?? עונש על רצח בזמן הסנהדרין היה שונה בתכליתו מהעונש על חילול שבת, מה גם שמחללי השבת הללו לפי ההלכה יוגדרו כשוגגים ולא כמזדים...
shf810@gmail.co04.06.18
35
הרבה בעיות ייפתרו
מזדהה עם המסר04.06.18
34
ישר כוח לדברים המחזקים של הרב אורי זוהר. היה ערב מושקע מאד. צוות רבני מסור שעושה ימים כלילות. ותודה מיוחדת לרב יובל אלרואי הרכז החינוכי
משה 04.06.18
33
חיים שאינך מבין.. הוא חוזר ואומר שזה הניסיון של הדור הזה! אם הורים יקנאו את קנאת ה' עוד דור שתיים לא יהיה אנשים דתיים.. יש את עניין ימין מחבקת ופה אנחנו נמצאים.. תחבק כדי לקרב. הורים התבלבלו תראה לילד את המתיקות שבתורה לא את הקושי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שני04.06.18
32
אין לכם מושג כל מילה בסלע איפה שאוהבים יותר לשם נמשכים אז הורים תחליטו או בית או רחוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ר.03.06.18
31
כל הכבוד ככה צריך להתנהג איתם
מוריה04.06.18
30
יש עוד סיבות לילד לקיים תורה ומצוות. הסיבה העיקרית? טעמו וראו כי טוב ה'. ילד שמקיים מצוות רק בשביל שההורים יקבלו אותו זה פשוט פגום. אני לא חולק שגם האלמנט של היחס של ההורים למעשים של הילד קיים בחינוך, אבל זה חלק קטן יחסית לחינוך הכללי שאמור להיות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איש אחד04.06.18
29
עצותיו שוות זהב.
דוד03.06.18
28
חזק וברוך תהיה
ללא שם03.11.21
27
אבי כמו הרב היקר חזר בתשובה ולעניות דעתי הרב אורי זוהר מיצג דעה מיושנת שהנערים הם חלשים ומסכנים שצריך לאפשר להם להישאר כאלה. בשנים האחרונות הובלתי מהפכה בתחום כילד לבעל תשובה והבאנו תוצאות מדהימות ברוך השם. די להתמסכנות!
אני דור שני 04.06.18
26
יש גבול וצודק תגובה 5 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמ04.06.18
25
כל הפתרונות שלכם הם רק לנערים שצריכים חיבוק ואהבה, אין לכם תשובות אמיתיות לשאלות רציונליות באמונה ואין לכם איך לתמודד עם יוצאים בוגרים שעזבו את הכת ובחרו בחיי חופש והנאה.
היוצא לשאלה04.06.18
במצב שהמחנכים עושים הצגה כאילו אין להם שאלות באמונה, מי שקצת מתחיל לחשוב מוצא את עצמו מחוץ למחנה. רק אם נהיה כנים עם עצמנו ונודה על הספקות שלנו, רק אז נוכל להעביר את אמונתנו לדורות הבאים.
רפאל05.06.18
24
גם לרב אורי זוהר היו קליפות אשיות......... והרבב פעמים זה מקור הקושי. קשה לנו להתמודד עם הירידה של ילדינו. לכן הדבר הראשטן הוא לנסות ולבדוק איפה הקושי בנו באשר רואים את ילד שלנו מדרדר ועושה. דברים שמקטממים אותנו... נכון מאוד קשה לנו!. ולא לשכוח שפוסל במומו פוסל. לכן חשוב להשתדל לא לכעוס מדי ולהבין
רחל04.06.18
23
מי שלא מכבד את הבית וגורם לקילקול שאר הילדים אסור להכניס אותו לבית ואם הוא בבית אסור לקבל את האחים לבתי ספר חרדים ומי שאומר אחרת לא יודע מה הוא אומר וחי בתמימות הורסת
רחמים04.06.18
מה שתבשל זה מה שתאכל. תאהב ותכבד את ההתמודדות של הילד, הוא יכבד אותך פי שבע
כמים הפנים04.06.18
כשהוא לא מכבד זה יכול להיות מלחמה אבל יכול להיות שלא טוב לו ומוציאים את זה על ההורים - וזה טבעי ונורמלי זה יכול להיות כתוצאה מהחברה שהוא מבלה איתה וכן גם עייפות/שיכרות וכו'
ירושלמית15.06.18
22
כתבת נהדר! התחברתי והתחזקתי!
אמא207.06.18
21
שהקירוב לא יגרום לאדישות כמו כן הבעיה בקירוב הוא שהוא מגיע מאדישות "לא נורא אם הוא מחלל שבת" וכדו'
מבין04.06.18
עצמו
dvora15.06.18
20
חיים היקר . אני כל כך מבינה את התגובות שלך הייתי בדיוק במקום בו אתה נמצא ועם כל הסתירות וההתלבטויות שלך . חייבת לומר לך שאחרי שבעצמי עשיתי שינוי והבנתי שזו קנאות לשם לעשות המון מצידי אבל גם לסמוך בכל מאודי על אבא שבשמיים שהוא ואני שותפים לחינוך כל ילדיי שיסייע ושהתוצאה הסופית תהיה בסוף טוב מושלם. אח
הייתי שם04.06.18
19
הלוואי וא בא שלי היה מתנהג אלי כמו שאורי זוהר מדבר הייתי היום ברמה רוחנית יותר גבוהה. אורי זוהר ריגשת אותי אתה בשבילי דוגמא לרב. הבאת לי חשק ללכת להניח תפילין על הבוקר הרבה זמן לא עשיתי את זה . שההורים ילכו לעשות קורס בלקבל את הילדים שלהם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קובי04.06.18
18
סוף סוף קם אדם ירא שמים בתכלית עם מוח ישר ונקי ללא פניות, שאהבת ישראל ואהבת כל יהודי באשר הוא, בוערת בו. תזכה לאורך ימים לשנים אכי'ר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי04.06.18
17
במילים אלה נשיב ל"מחנכים הדגולים" אשר באסיפות ההורים במקום להקשיב לנו מושיבים אותנו על ספסל הלימודים ומרצים לפנינו שהדרך להצלחת ילדינו היא לגבות בכל דבר את המוסד החינוכי. הילדים שלנו סומכים עלינו. לא נאכזב אותם!
רפאל03.06.18
16
צודק בהחלט צריך ללכת בעדינות עם ילדים ולעזור ולתמוך בהם עד שמשיגים את המטרה העיקר הכל בדרכי נעם.
מאיה מלכה05.06.18
15
לפני שאתם מגיבים עם הערות תיהיו הרב אורי זוהר ואחרי זה תדברו אם הוא אמר הוא קצת מבין במלחמות היצר, ואגב על יהודי זה העולם היום קיים מי שקצת מבין יודע שהבן אדם מלאך.
יהודי04.06.18
14
איזה כלים יש להורים להתמודד עם שבר כזה נורא? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רונן04.06.18
13
כמה ה' אוהב את המילים האלה אשרייך הרב אורי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הפטיש04.06.18
12
הבן שלי במנורת המאור. מאז שנכנס לשם חזר לו החשק לתפקד וללמוד. הוא כבר לא ישן כל היום ואין לו זמן להסתובב עם הפרחחים שהיו איתו כל הזמן. צדיקים של ממש
מנורת המאור 04.06.18
11
איך זה מסתדר עם המסילת ישרים שצריך לקנאות את קנאת ה' ובכלל מה השדר לילד שמקבלים אותו ואוהבים אותו גם אם הוא מחלל שבת ומצד שני אם הוא אלים או רוצח וגנב לא מקבלים אותו וזה אני מקווה שמוסכם.. מה ההבדל? יכול להיות שהשדר הזה יגרום לילד האובד לחזור אבל מפסידים כאן בויתור גדול מאוד על עקרי יהדות- שבת בחורו
חיים03.06.18
אבל בכל זאת "אוהבים אותך"
נודניק04.06.18
הכלל. כמו שמירת שבת, כשרות, גיור ברחבי עיר או המדינה. לא מדובר על משפחה בפרטי. על דברים הכללים אין להתפשר. כמובן גם כאן זה צריך להיות בדרך ארץ ולהימנע מחילול השם. פשוט להיות עקרוניים.
לחיים04.06.18
מאחל לך לך שלא תתנסה ולא תצטרך להבין בזה. אבל הרב אורי זוהר צודק ב100%. כשתתן אהבה תגרום לפחות אנטיגוניזם וממילא פחות חטאים. כאשר תילחם הנך מחטיא וגורם לבפני עיוור. ושוב מאחל לך שלא תצטרך להבין בזה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א04.06.18
כל זמן שהחטאים הם בין אדם למקום, חייבים לקבל ולקרב. כי כך רוצה ה'. אם החטאים הם בין אדם לחברו, פה צריך להתייעץ.
משה04.06.18
נא ללמוד עברית נכונה בבקשה.
אוראור04.06.18
קנאת ה' זה ברור אמת, ולא דווקא בתקיפות עיין הכתב והקבלה פרשת פנחס ודו"ק באלימות ובכוח לא משיגים דבר.
חיים דאוריתא04.06.18
של הורים וחברה ההפך הוא הנכון אני כועס יותר על מי שאני אוהב ונוטה פחות לסלחנות כלפי קרובי ומצפה מהם ליותר. השדר הוא מקולקל ומקלקל אם התורה ציותה לדון בסקילה מחלל שבת אז כמובן שאין לנו היום סנהדרין והרתעה. ב. הרב אורי זוהר אומר שהם אנוסים. היכן הבחירה מיסודי היהדות אדם שהוא אנוס צריך לאשפז את עצמו עו
לחיים 04.06.18
וזה אדם שפשוט סר מהדרך. המציאות מראה: א', הרוצח, כנראה לא יחוזר בתשובה. וגם אם יחזור, לא בטוח שאנחנו רוצים שיחזור. ב', שסטה מהדרך, עם קצת אהבה, הוא יחזור בתשובה. או לפחות לא יהיה "אנטי".
אליהו04.06.18
כשתיגדל תבין
שוקי04.06.18
מוכר?
אתה צבוע04.06.18
יכול להיות שאתה צודק אבל כמו בשבת שמותר לחלל שביל לשמור שבתות הרבה גם כאן אתה רואה את זה קצת שטחי בוודאי יש קינאה ליהדות אבל אם אתה מכריח ילד אתה מפסיד הכול
משה דוד04.06.18
על זה הרב דיבר שהם אנוסים ואי אפשר לדון אתם
ישי04.06.18
10
כנראה שאין מנוס וכל ראשי הישיבות הרבנים אנשי חינוך מבינים - שהיום בדור האנוס לא נותר אלא תפילות שהילד יצא אוהב השם ולא איזה תלמיד חכם " כי רבי נחמן אמר שבדור האחרון יהיו נשמות כאלה שירצו את השם כל כך אבל באמת והם לא ישיגו אותו דרך לימוד זה או אחר לכן הנשירה הגדולה לכן העצה היא " תנו לי את ליבכם ואו
שמואל 05.06.18
9
ילד צריך אהבה ויחס גם אם אתה לא תשמע אותו אבל הוא צועק את זה!!! וצריך להבין שיש כיום מקומות ששם נותנים את זה ומקום שאני מכיר טוב מאוד זה מנורת המאור וכמו שראיתי שכבר הגיבו כאן וזה מסכם את הכל! מלאכים של ממש! ומשהו אחרון לסיום...מלאכים מתעסקים עם נשמות טהורות וקדושות!!!
מבין בנושא04.06.18
8
שבלי תורת החסידות ותורת הרבי הדרך נהיית מבולבלת, הרי יתכן שבנך יקרא את המאמר הזה ולבו לא שלם עם ה' יביא חברה הביתה ויגיד להוריו הרב אורי זוהר אמר שאינכם קציני הדת שלי.... תכבדו אותי. ואילו לפי שיטת הרבי "תוקף המלובש בדרכי נועם" דהיינו תעמוד על שלך אבל במתק שפתיים והסברה נכונה סיכוי גדול יותר לפתרון
משה בן אברהם04.06.18
7
אני לא חושבת שהבעיה אצל ההורים היום. הבעיה שאין גישה לדברים המוזכרים ברשתות החינוך החרדי וההורים הגיעו למצב שהם רוצים שבנם ישמור מצוות בדיוק כמו במערכת החינוכית כדי שלא יהיו בושות שהמערכת תקבל את שאר הילדים שלהם וכו.
אנונימי04.06.18
6
אמנם הציבור החרדי הלך למקום של מסגרת מאוד מצומצמת וחונקת שמי שלא נמצא בה בדיוק אז הוא כבר לא שייך וזה עשה נזקים עצומים גם לאלו שהם חרדים ולא רק לנושרים. כי באמת מה שחשוב זה להיות יהודי שומר תורה ומצוות וצריך כמובן שכל טוב ופרופורציות על מה להעיר לילדים ועל מה להעלים עין. אבל עם כל הכבוד לא יתכן שכל
קושקוש04.06.18
לא אוהבים את חלק מהמעשים שלהם ואני מדברת מנסיון זה תהליך שלוקח זמן וצריך להשאיר את התקשורת פתוח כמה שאפשר
MDG15.06.18
5
כשהוא לא תינוק שנשבה, וצריך לשבת עליו שבעה!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי חזק04.06.18
מה זה יעזור לשבת עליו שבעה אתה רק תרחיק אותו תאהב אותו תקרב אותו ואולי אולי תזכה לראות אותו חוזר
ישי04.06.18
כי יכול להיות שעם הקירוב שלך הוא יחזור בתשובה ויתכפר לו העוונות
אלחנן04.06.18
4
בני לומד בביה"ס מנורת המאור. המסירות של של הצוות המקצועי והצוות הרבני במיוחד הרב סער שמלווה את בני באוםן אישי לאורך כל הדרך ראוייה להערצה
אוראל04.06.18
3
לא אמורים לדבר על זה בדרשה ברבים כי כל מקרה לגופו. ממה זה נובע,הילדים האחרים, מה האופציות האחרות, ועוד ועוד. וכשאומרים לכולם רק לקרב, ה' ירחם איזה נזק יכול לצאת מזה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי שפוי04.06.18
2
בתור אחד שעובד בישיבה לנוער נושר... אני רוצה להגיד תנו לנערים האלו פינה חמה מילה טובה אהבה בלי גבולות... שיהיה אזרח טוב ויקים משפחה ואז יחזור לכור מחצבתו באהבה אהבת השם שיוקדת בכל יהודי... הדור חלש ואנחנו בעצמנו נחלשנו... השם אוהב אתנו... משיח אמן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טוב עין03.06.18
1
ההרצאה נערכה בתיכון אמית מנורת המאור אשר ידוע במשרד החינוך כבעל ההישגים הגבוהים ביותר בתחום הלימודי. בני באותו הערב קיבל בביהס מנורת המאור תעודת הנדסאי מחשבים מה שהעלה אתהדימוי העצמי ויתן לו פרנסה מכובדת. ישר כוח לצוות המדהים ולמנהל אילן חממי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נהוראי04.06.18
אולי גם יעניין אותך
נערים

הסקרנות מצילה חיים / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 05.01.24

טור להתמודדות

מלחמה ה' שואל מעמך / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 10.10.23

פרשת השבוע

סטוריטלינג ל(בל)עם / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.06.23

מסר חשוב להורים

לאברך 'המתמיד' נשבר: "לא חסר לי כלום, אבל נמאס לי ללמוד" | זו הסיבה המפתיעה

מרדכי רוט | 18.05.23

אבא או כספומט?

מפזר לילדים כסף? הם לא יעריכו את זה!

חיים דיין | 04.05.23
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

טור לפסח

הפקרות או חירות? // חיים דיין

כיכר השבת | 04.04.23

חג הפסח: חג ההתמודדויות // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.04.23

פסיכולוגים קבעו

סמארטפונים: אלו 5 הסכנות לנערים ולמתבגרים

ישראל גינצבורג | 14.03.23

חנוך לנוער

תראו אותי! אני כאן! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.02.23
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

החינוך בראי הפרשה

נפגעי פעולות עבדות בזמננו / הרב אברהם בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 20.01.23

שיח פתוח וכנה

המתבגר נתפס "על חם": האם לדבר עם איתו על זה?

ישראל גינצבורג | 18.01.23

טיפ יעיל

המתבגר שלכם מתרחק ומתעלם מכם? זה הפתרון המומלץ

ישראל גינצבורג | 29.12.22

להיות אדם // הרב אבי אברהם בטור לזכר אביו ז"ל

הרב אבי אברהם | 15.12.22
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

טיפ להורים

לא רוצים להתבגר: כך תנהלו שיחה בוגרת לפני "ברמוץ" הבן

ישראל גינצבורג | 15.12.22

פרשת השבוע

'חיי שרה': איזו נפילה! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 18.11.22

איפה מחביאים שמש? // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 21.10.22

מונולוג מרגש

'לאתרג' את הערבה // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.10.22
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

סיפור ליו"כ

חוזה של ערב יום כיפור // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.09.22

כי תבוא

ילדים הם עם רע (?) / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.09.22

חנוך לנוער

"אל תביאו סלטים מהבית לשבת בישיבה!" / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 02.09.22