כיכר השבת

האבא ל'כיכר' • תחקיר תקדימי

"תפסתי את בני צופה בתכנים קשים, מאז אני לא ישן" • צפו

לראשונה: אב חרדי מודאג מספר למצלמות 'כיכר השבת' כיצד הרגיש כשבנו הצעיר נפל לחומרים פסולים וקשים ברשת האינטרנט • וגם; מומחה מייעץ: כך תמנעו מילדיכם להתמכר לתכנים הללו (TV)

89
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | ל' בכסלו | 28.12.19
(צילום ועריכה: כיכר השבת)

הנושא של חשיפת בני הנוער החרדי למראות קשים באינטרנט, בקושי מדובר, אך לצערנו הוא חדר בצורה מסוימת ללב המיינסטרים החרדי וכמעט "אין בית שאין בו מת". בפרק הנוכחי נעסוק בנושא הזה בהרחבה, עם אבא לנער שהדרדר ועם המומחה שיסביר מהן ההשלכות.

רשת האינטרנט פותחת בפנינו עולמות אינסופיים של חוויות וידע. בלחיצת עכבר אנו נחשפים למידע שרק לפני שני עשורים בלבד, היינו צריכים חודשים כדי להגיע אליו.

יחד עם זאת, הרשת מציבה בפנינו אתגרים לא פשוטים. טובי מומחי הסייבר מודים שגם להם קשה עדיין לכמת ולהבין את נזקי הענק הנגרמים עקב חשיפה לא ראויה ברשת. אם גם הילד שלכם נחשף לתכנים שאינם הולמים, חשוב שתקראו את הכתבה הבאה כי יש דרך להתמודד.

בתוכנית הראשונה, על הנזקים החמורים של אינטרנט לא מסונן, נעסוק במה קורה כאשר נער צעיר נחשף לתכנים הלא צנועים הללו, מה זה עושה, האם זה נזק בלתי הפיך והאם זה יוכל לפגוע לו בחיי הנישואין - בעתיד.

בפרק הנוכחי, הגיע לתוכנית אבא כאוב, שהסכים באומץ רב לשבת מול מצלמת 'כיכר השבת' ולדבר על הכאב שלא עוזב אותו כאשר הוא תופס את בנו בכורו - הבן יקיר שלו צופה באורח קבע בתכנים הקשים והלא צנועים.

האברך מספר כי הוא לא נרדם כמה לילות ועד היום הוא מתקשה להירדם בלילה, הכאב בכך שהוא אחראי על התדרדרות בנו לא עוזב אותו - הוא מתחנן להורים גם אם אתם 'מודרניים' כמוני, פיקחו עין ושימו לב היטב מה קורה עם הילד שלכם - ובעיקר שימו סינון על רשת האינטרנט.

בפרק הזה גם נביא את המומחה לנזקי אינטרנט - איתן זימן, שמסביר בהרחבה על הנזקים, איך אתם כהורים צריכים לפעול והוא נותן טיפים חשובים, כפי שתוכלו לצפות בפרק.

עובדות על "בעיית רשת האינטרנט - ופתרונות מאנשי מקצוע"

קבלו עובדה ראשונה: כל בן אדם שחשוף לרשת האינטרנט ייחשף לתכנים לא ראויים. אתם יכולים לבדוק את הסטטיסטיקה בעצמכם.

אבל אפשר להסתפק בהיגיון הפשוט: כמות החומרים הלא ראויים ברשת היא עצומה וחברות הענק שעומדות מאחוריו משקיעות מאות מיליוני דולרים בשנה כדי להפיץ אותו.

הנתונים מדברים על כך שכמחצית מהילדים והנוער בישראל נחשפים לתכנים לא ראויים. רבע מהילדים שנחשפו לתכנים אלו הגיע אליהם בטעות. סקר משרד הפנים קבע כי כל ילד שלישי נפגע מבריונות רשת (שיימינג). ישנם כלים מצויינים היום למניעת חשיפה כדוגמת אינטרנט רימון, אבל מה עושים כשהילד כבר נחשף לתוכן שכזה? כיצד מתמודדים??

"הבעיה העיקרית היא היחשפות למידע שלא מותאם לגיל, לא מותאם אינטלקטואלית, ולא מותאם לבשלות הרגשית של הילד, ומחולל סערה בנפשו", מסביר ד"ר משה משעלי, פסיכולוג מומחה ופסיכותרפיסט, אוניברסיטת חיפה "הילד בעצם לא מבין מה הוא ראה. זה יכול להיות סרט אלים, מגע מיני וכדומה. בכל מקרה מדובר במידע מצלק. דבר היוצר תחושות ורגשות של בלבול ומבוכה והוא עלול לפעמים לשנות תפיסות ועמדות".

איך נזהה, כהורים, מצב כזה ואיך נתמודד איתו?

"הסימנים הם חוסר שקט, פליטות פה או רמיזות והתנהגות לא מבוקרת שמזמינה פניה מצד ההורה הרגיש למצב. במקרה כזה חשוב ליצור הזמנה לשיח, פשוט לשאול את הילד, האם אתה רוצה לספר לי משהו?'. חשוב להבין שברגעים כאלו, הילדים מחפשים את הסמכות ההורית, את הביטחון.

הצעד הראשון שבו יש לנקוט הוא קודם כל מניעה - לבקש מהילד שיכניס אותנו לתוך עולמות התוכן שלו, ממש לבקש סיור וירטואלי.

הילד, כנראה, יגיד שהוא לא רוצה, מה נעשה במקרה כזה?

"במקרה כזה ההורה חייב להבהיר ולהרגיע: א. אני, ההורה, יכול להיות במרחב הווירטואלי שלך, העולם לא יתמוטט, לא אגיד שום דבר קיצוני. ב. אני ההורה וחובה עליי להשגיח עליך.. ג. כשאני ההורה נוכח במרחב הוירטואלי, אתה לא לבד שם, יש דמות שאתה יכול לדבר איתה. ולא פחות חשוב– אין בדידות.

הילדים לא צוללים לבורות של ייאוש ואובדנות כשהם מרגישים שיש מישהו שאפשר להישען עליו כדי לצאת ממצוקה קשה. ממה שאנו מכירים ויודעים ממקרים של ילדים שנפגעו היא שלא היתה שם דמות הורית כדי לתמוך ולעזור.

נניח שמתברר לנו שהילד נכנס לצ'ט ומבוגר הציע לו הצעה לא צנועה ולא ראויה, או שהילד שמסר מספר כרטיס אשראי אחרי לחץ מצד סוחר, מה עושים?

"כאן נכנסים הצעדים הבאים : הכלה, עיבוד ונרמול. ילד שחווה את הדברים הללו קיבל תחושה לא רציונלית של 'למה לא היה שם אף אחד שיעזור לי?' וזו בדיוק ההתערבות הרצויה: הכלה – לא לתת למכיל שלך, המבוגר להתפרק. חשוב להקשיב, לא להיבהל, לא להתפרק.

גם אם הילד גלש באתר לא צנוע, או באתרים בהם סוחרים בנשמות או הימר באתר הימורים. עיבוד- עובדות יבשות. דברו איתו: מה ראית, איך הרגשת עם זה, תן לי להסביר מה אני חושב על אתרים כאלה.

נרמול גם ובמיוחד אם הגעת לאתרים כאלה זה לא נחמד אבל, בוא נחשוב קדימה, מה נעשה עם זה בעתיד. חלק מהילדים למשל מגיבים לסרטי דאעש בפחדים וחרדות. ההורה נדרש שם עוד יותר כדי להכיל, להציב את הדברים בקונטקסט.

כנראה גם לנו, כהורים, לא קל להתמודד עם החשיפה הזאת, גם שלנו וגם של הילדים, לתכנים קשים. איך נעזור לעצמנו לעזור לילדים שלנו?

אכן, מבחינת הורים רבים זה חצי טאבו, קשה להם להתמודד עם איזור הדמדומים של הרשת – הן בינם לבין עצמם, הן עם המורים. הרבה מעדיפים לא לדבר על זה, המוטיבציה לא לדעת נובעת בין השאר מזה שמה שאני לא יודע פחות מאיים עליי. אחת הדרכים המומלצות להתמודדות עם הבעיה היא התאגדות של קבוצות הורים.

הורים שיושבים ביחד לחשוב מה עושים עם מה שקורה, נעזרים באנשי מקצוע, במומחי אבטחה, מוצאים פתרונות יצירתיים – גם טכנולוגיים, הם בעצם 'מגדרים' את הקטסטרופה.

ההורים לוקחים את האויב 'גלישה לא ראויה' והפכו אותו ליעד עבודה, כמותי ואיכות - זמן גלישה, מקומות גלישה, סינון גלישה. כך ההורים גם מגינים על עצמם, על הצרכים שלהם, מתמודדים עם החשש שהחירות שלהם לגלוש ברשת תוגבל, הם בוחרים אם לסנן את כל הרשת הביתית או את המכשירים של הילדים בלבד.

הבריונות ברשת

גם בריונות ברשת (שיימינג) היא תופעה שלא קל להתמודד איתה. "חשוב להבין שההיבט המניעתי חשוב ביותר", אומר ירון סלע, פסיכולוג וחוקר בתחום שימוש בעייתי במסכים מאוניברסיטת תל- אביב.

"בהיבט הזה אנחנו מדברים על שלוש רמות של השגחה שמטרתן לייצר מעטפת מגינה בכדי למנוע הישנות מקרים של העלבות, השפלות או חרמות ברשתות החברתיות".

"הרמה הראשונה היא רמת ההשגחה ההורית – על ההורים לייצר קשר יומיומי חיובי, תומך ופתוח עם ילדיהם בכל הנוגע לעולם הדיגיטלי ('מה עשית במשחק היום?', 'על מה דיברתם בקבוצה?' וכו')".

"מטרת שיח כזה הוא לפתוח ערוץ שממצב את ההורים ככתובת המשמעותית ביותר לפנייה בעת התלבטויות או מצוקות של הילדים אונליין. הרמה השנייה היא רמת ההשגחה הקהילתית, שבה מעורב כמובן בית הספר אבל גם המעגלים האחרים של הילד כמו בחברות תהילים או בשאר מפגשים חברתיים".

"מטרת ההשגחה הזו", מסביר המומחה, "היא לייצר דיבור ער ועדכון שוטף של הורים מול הורים אחרים (או מורים/מדריכים), וכך לתת לילד את התחושה שכל המבוגרים האחראים בעולמו מדברים בשפה אחידה ומגנה. הרמה השלישית היא רמת ההשגחה הלאומית, שבה מעורבת המדינה ובעיקר המשטרה".

מה עושים אם למרות כל מעגלי ההשגחה הילדים שלנו נפלו קורבן לבריונות ברשת?

"ראשית יש לתת לילד את התחושה שהוא לא לבד. אנחנו יודעים שכאשר הילד מושפל ברשת, הוא לרוב מרגיש בודד מאוד ולעיתים אפילו אשם. בעת הזאת, חשוב מאוד שההורים יפנו לילד ויבקשו ממנו לתאר מה בדיוק קרה, מי העליב אותו, וגם כיצד הוא מרגיש ואם מדובר בהצקה חד-פעמית או במסכת מתמשכת של הצקות.

בשלב זה על ההורים לשקף את תחושותיו של הילד, לתת להם הכרה ותוקף ופשוט להיות איתו. המטרה היא שהילד ירגיש שהוא יכול לפנות להוריו באופן יזום כי הם כתובת שמספקת הגנה, תמיכה, אמפתיה וסיוע.

כחלק מהשיח, על ההורים לנסות לשנות את המיקוד של הילד ממיקוד שלילי, פנימי וקבוע ("משהו לא בסדר בי", "זה תמיד קרה לי ויקרה לי בעתיד"), למיקוד חיצוני ונקודתי ("אלו הילדים הספציפיים, שמנסים להשיג תשומת לב", "תראה, זה לא קורה לך בחוג או בתנועת הנוער אלא רק בקבוצת החברים הזו").

שנית, מאחר ובריונות ברשת היא שכיחה מאוד ומהווה אתגר עבור ילדים והורים רבים, יש לגייס את ההשגחה הקהילתית לעניין ולדבר עם המחנכת ועם הורים אחרים בכיתה/בשכבה. לעיתים עצם הפנייה להורי הילדים ש'תקפו' ברשת, עשויה להיות בעלת ערך.

מטרת הצעד הזה היא שהילד ירגיש שהוריו עושים כל שביכולתם לסייע לו, ולתת לו גב בהתמודדות מול הבריונות שחווה.

צעד משמעותי נוסף הוא לחזק את היכולות החברתיות של הילד ולסייע לו להתחבר לחברים שלו שאיתם הוא כבר נמצא בקשר. זאת כדי שהילד לא ירגיש דחוי ומושפל בלבד, אלא גם יוכל להרגיש שהקשרים החבריים שלו משמעותיים וחיוביים".

המסקנה

כפי שעולה מן הדברים, יש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי להגן על הילדים ברשת. רצוי בשלב הראשון להתקין סינון כדוגמת רימון אבל חשוב לציין, כי אם שוחחתם עם ילדכם והוא מתאר חוויה פוגענית ניתן להתקשר למוקד 105- המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת ולקבל עזרה מהגופים המקצועיים המפעילים אותו.

לחצו כאן
תוכן שאסור לפספס
89 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
אבא טיפשששששש,כל מילה אחרת מיותרתתתת!!!
אבא טיפשששש!!!!30.12.19
35
יש מוסג של התמכרות לצפיה בתכניים לא ראויים ויש ארגון שמאד עוזר לכך תבדקו בנט מכורים אנונימים
מכור29.12.19
34
מכיר משפחות של בני תורה. עידית מהעידית שנהרסו בגלל גישה של אישה לאינטרנט
אבי29.12.19

הצגת כל התגובות

33
אני הולך לגלות לכם סוד גלוי שאנשים לא אוהבים לשמוע בעיקר אלו שרגילים לאינטרנט, מה ששמעתם בסרטון מאבא שהבן שלו נפל, זה בעצם צרת הדור, והנסיון של הדור, כשמישהו מדבר על גזירת הגיוס או שליברמן מדבר נגד חרדים וכל אחד זועק על משהו אחרת, אבל בנתיים בשקט בשקט יושבים להם מאות נערים חרדים באיזה מקום כל ש
מ29.12.19
זאת אומרת לא מצליחים לחסום את הגישה לאינטרנט. אז מה שצריך לעשות זה להכיר במציאות ולהתחיל לתת לאנשים הדרכה איך לשוט באינטרנט בלי להכשל.
רפאל29.12.19
32
גם מבוגרים נופלים באינטרנט לא רק ילדים.
מבוגרים28.12.19
לא נכון. אצל אברכים ואברכיות זה כמעט ולא קורה
אבי29.12.19
שטיות זה קורה בכל גיל לצערינו
MORDECHAI29.12.19
31
משהו אחד אנשים לא מבינים! הוא להגיע לזה במקרה ולא כי בדיוק האינטרנט היה פתוח. זה היה הפיתרון הכי טוב בשבילו(באתו זמן) כדי לפתור ולכסות ולברוח מהבעיה. ולכןןןןןןן! הבעיה אי לא האינטרנט! אלא הבעיה שהביאה אותו לאינטרנט!
David H28.12.19
זה לא משנה, יש נערים שנופלים באינטרנט בגלל שזה פתוח ואין להם שום בעיות, ויש הפוך נערים בדכאון שלר אצו להגיע לשם אבל הם נפלו משיעמום וכדי לברוח מבדידות ודכאון, בין כך ובין כך, אינטרנט גם אם זה עם סינון אבל "עם סינון גרוע" זה אחראי לרצח נשמות ולהחרבת חיים של מליוני בני אדם
ע28.12.19
30
השאלה היא האם אתה מזועזע באותה מידה שמדברים אצלך בבית לשון הרע על רבנים או על עדות אחרות??? מזועזע אעלק!!!
השאלה היא???28.12.19
עם כל הכבוד טיפש, אז מלשון הרע נפש האדם לא נחרבת ולא מזדעזעת ותמיד הוא יכול לשוב בתשובה, אבל מי שנפל למקומות טמאים באינטרנט זה כמעט התמכרות לכל החיים שמשפיעה על כל חייך לרעה, ואכהמ"ל אבל מי שמבין מבין אל תשווה בכלל, זה כמו שתשאל אם אנו מזועזעים מביטול תורה כמו מי שנפל לאינטרנט אל תשווה כי אתה טיפש
א28.12.19
29
אינטרנט בלי סינון זה לא כללי ההלכה!
ישי28.12.19
אז תסים אתה סינון ותדעות שלך תשמור לעצמך...
מיכל29.12.19
28
הדם על הידיים של הפוליטיקה החרדית שחושבת רק על כספים למגזר ותמורת זה היא מאפשרת כל תועבה, כגון אינטרנט לא מסונן לכל ילדי ישראל. אין לה קווים אדומים, זה מה שעושה השוחד.
מישהו29.12.19
27
אב מקולקל אם יש לך אינטרנט למה שהילד לא הסתכל אם קומה ראשונה עקומה קומה שנייה עוד יותר
יהודה30.12.19
26
אגב לכל התמימים אל תחשבו לרגע שבגלל שהאבא מספר את זה על בנו אז הוא כביכול רחוק מדברים האלו, אם לעצמו יש אייפון בלי סינון אז הוא גם כמו בנו, אבל הוא חשב שהבן שלו לא יפול לזה ולמעשה אין עצה ואין תבונה נגד התורה, מי שלא נשמע להלכה שאומרת לשים "סינון חזק" אז שלא יבכה אחר כך, יכול גם להיות שהספור קרה
חצקל29.12.19
לגבר יש אחראיות כלפי הדברים אני למשל מחזיק סמארטפון רגיל אך לאישתי מרשה רק טלפון כשר רגיל. כי כבר שמעתי הרבה סיפורים שמשפחות אפילו של בני תורה נהרסו בגלל שלאישה היה אינטרנט (בטלפון או בעבודה) . אני בעצמי עובד אך אם זה קורה אצל בני תורה קל וחומר חרדים עובדים צריכים להיזהר
אבי29.12.19
תעשה טובה גם לנשמה שלך ותשים לעצמך סינון כי אתה לא רחוק מלפרק את המשפחה שלך !! (ואת עצמך ) ואתה לא שונה מאשתך !!
RAMI29.12.19
חי בסרט
נתנאל01.01.20
25
איזה אבא תמים וטיפש, הוא אומר שעד שהוא לא ראה את ההסטוריה של הפלאפון של בנו הוא לא חלם שהבן שלו צופה בדברים כאלו, חה חה אני לא יודע איזה סוג אתה, מי נותן לילד ובחור צעיר אייפון פתוח???????????????????? נקרא לתת לו פצצה מתקתקת ביד ולעצום את העיניים, אתה אשם בנפילות של הבן שלך, מה אתה מצפה מנער
מ29.12.19
כל מילה בסלע !!! שהאבא לא יבכה , הוא אשם שנתן לבן שלו דבר כזה
AVRAHAM29.12.19
24
חושך לא מגרשים עם מקלות גם לא בתחבולות של פדגוגים מטעם עצמם. כבר אלפי שנים מאז שאמרו חכמינו: בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין כנגדו. במשמע שהייצור היה קיים מאז שנברא העולם. ורק בדורנו מאז שהציבור והילודה הפכו לנכס פינאנסי אישי של כל מיני גורמים ״רוחניים״ הומצא הרעיון של יצירת בועות סטריליות מהשפעת הי
יוסקה28.12.19
הכי גדול בתורה יכול ליפול . היום הכל זמין ובקלות .
אני29.12.19
נכון טיפש חושך לא מגרשים במקלות ולכן נמשיך לגלוש באינטרנט פתוי ונמשיך לפתוח בתי לכלוך ליד השכונות החרדיות כי כאמור לא מגרשים חושך במקלות ומי שחזק צריך להביא את הנסיון עד לצוואר שלו כדי שיוכיח לכולם שהוא אדם אמיתי, מסכן יש לך אידאולוגיה עקומה ולא יהודית
ה28.12.19
אתה תמים ומה קורה אם הנער נפל והוא לא נמשך אחר ת"ת מה תעשה ?
שפוי28.12.19
23
לצעירים בגיל ההתבגרות יש יצרים חזקים. הסקרנות וההורמונים המשתוללים בגופם מובילים אותם לתכנים הללו. זה לא סוף העולם, ולא נכון לראות בכך אסון. יש להתמודד עם התופעה בהתחשבות וברגישות.
דובי28.12.19
על כן צריך להדריך את הצעירים איך לשוטט באינטרנט בלי לפול בבורות. אצלנו מעדיפים לברוח מהתמודדות. אוסרים את האינטרנט ועל ידי זה מונעים מהצעירים את ההדרכה הנחוצה להם.
רפאל28.12.19
אכן, שוטטות באתרים מיניים זה לא הדבר הכי נורא שיכול להיות. לא זה מה שמוביל לכפירה ולחזרה בשאלה. צריך לטפל בעניין בשום שכל ולא בחמת זעם. אסור להתייחס לכך כאל סוף העולם.
מירי28.12.19
זה הדבר ה כ י ה כי נורא, גילוי עריות זה אחד משולשת העבירות החמורות כידוע-זה כן דבר שמביא לחזרה בשאלה, (לא לכפירה,כי בשביל להיות כופר באמת צריך לסיים את ה''ש ואת כל הרמב''ם מספר פעמים) כי זה מכניס אטימות קשה בשכל והופך את הצופה ללא שונה מן הבהמה אותי לימדו שאדם שמגונן על משהו בעייתי ואומר ''זו לא
יאיר29.12.19
22
לברוח לאפגניסטן וזהו. שם אין את הבעיות האלה. אי אפשר כל החיים לחיות בחרדות ובתחושות אשמה, זה מתכון בדוק למחלות נפש. להתחמק מהאינטרנט היום זה בערך כמו להתחמק ממכשירי חשמל, האינטרנט משתלט והולך להשתלט על כל תחום בחיינו. רק אברכי כוללים אולי לא צריכים את האינטרנט (אבל הם תלויים באלה שמשתמשים באינטרנט
לברוח לאפגניסטן28.12.19
21
אין רע מלפני ה', והאינטרנט הוא ברכה שאין כדוגמתה, אלא שצריך לדעת איך להשתמש בה לטובה ולא לרעה.
רבינו28.12.19
20
יותר מחצי מהבחורים. סלש ישיבות נחשפו או נח ד פים לדברים כאל שלא יעבדו על אף אחד אוקיי זה דור מסכן לא מות לא יודע מה התקנה שלו
שלום 21.01.20
19
על אב שכזה כבר אמרו חז"ל (ברכות לב) אָמַר רַבִּי חִיָּיא בַּר אַבָּא אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן מָשָׁל לְאָדָם אֶחָד שֶׁהָיָה לוֹ בֵּן הִרְחִיצוֹ וְסָכוֹ וְהֶאֱכִילוֹ וְהִשְׁקָהוּ וְתָלָה לוֹ כִּיס עַל צַוָּארוֹ וְהוֹשִׁיבוֹ עַל פֶּתַח שֶׁל זוֹנוֹת מַה יַּעֲשֶׂה אוֹתוֹ הַבֵּן שֶׁלֹּא יֶחֱטָא ?????
אלי22.12.21
18
במה צפה????
אריאל29.12.19
בכיכר השבת ה' ירחם!! נו באמת...
איש29.12.19
אפעס' ענינים של צניעאס'
*30.12.19
במורה נבוכים
בני ברקי29.12.19
17
מי נותן סמארטפון, ועוד ללא הגנה לבחור ישיבה?
דוד29.12.19
אפילו חילונים נותנים לבן שלהם רק אייפון עם סינון כדי שיגדל בריא
ג29.12.19
16
מתי גם רבנים יתעורר ויציואו פסק הלכה לחרדיות אסור לעבוד בחברות היי טק חילוניות . הרבה משפחות של בני תורה נהרסו בגלל זה
Dude28.12.19
כמה כמה שזה נכון !!!
מנסיון28.12.19
אולי גם ישלמו לי את המשכורת של החברות האלו. זה לא חכמה לאסור כל דבר צריך למצוא פתרונות
שימי29.12.19
15
גם המודרנים לא נותנים לילדיהם טלפון בגיל כ'כ צעיר, ובטח שלא בלי הגנה- מי שעושה את זה הוא לא מודרני אלא אידיוט- גם אצל חילונים שמים סינון לילדים קטנים
יאיר28.12.19
muse
מאיר29.12.19
תיקון: גם לגדולים צריך סינון
יאיר29.12.19
14
אבא יקר כמקצוען בתחום אני רוצה להגיד לך שתבדוק את עצמך טוב, טוב,כי לרוב התוצאות האלו נובעים מבעיות שמתחילות ממה שהילדים לוקחים אתם ממה שהם למדו או חבו
זאב28.12.19
די די איזה שטויות זה קורה גם בבתים הכי צדיקים והאבות שהכי לא קשורים לזה ,ואין לאף אחד ערב ואין אפוטרופוס לעריות ,,ובמקום לכתוב לאבא ביקורות תיבדוק את עצמך למה אתה אוהב לתת ונותן סתם הערות חסרות רמה
יוסי28.12.19
רואים שאתה לא כזה מקצוען..... היום בדורינו זה כבר לא אומר כלום אני מכיר משפחות איכותיות והורים טובים!!!!!! שמתמודדים עם כל זה..
אהרון28.12.19
לפי מה שכתבת, אתה לא מקצוען ולא תותים, מה שאתה כתבת היה טוב לפני עשרים שנה, ולא בדור העכשוי. הבעיה היא יותר בחברים מאשר בבית.
ירושלמי28.12.19
קצת ליבה לא תזיק לך
טומי29.12.19
13
אם יש לי אחיין שגיליתי שהוא צופה בכל מיני דברים מחרידים שבחור ישיבה לא אמור לראות ולהיחשף בשום פנים ואופן, מה אני אמור לעשות??? יש לציין שההורים שלו לא יודעים, והוא גם לא יודע שאני יודע.. זה דברים מחרידים מאוד והלב שלי בוכה עליו!!
יניב29.12.19
32 כתב שבחור ישיבה לא אמור לראות ולהיחשף בשום פנים ואופן, מדוע אתה כן יכול????
אלי22.12.21
תתקשר ל"לב שומע" הוא יכוונו אותך
מיכל08.01.20
אותי תיעזר בארגון ש29 כתב ותשאל אותם כיצד לעזור לאחיין שלך, שכנראה מכור.
יצחק30.12.19
כל הדור נגוע בזה, כמעט כל בחור שביעי חרדי נפל כבר
ם29.12.19
12
סיפור מצוץ מהאצבע. פרסומת לאינטרנט רימון שרצה באתר - לאינטרנט מסונן ברמות שונות לבני הבית. מגעיל.
לאה29.12.19
אגב אני מכיר בחורים שנפלו דווקא מהסינון של רימון ששם יש דרגות בינון שפתוח הרבה דברים לא טובים
עי29.12.19
11
"אמרו לו (תלמידיו, לפני פטירתו של רבן יוחנן בן זכאי ) רבינו ברכנו! אמר להם: יהי רצון שתהא מורא שמים עליכם כמורא בשר ודם, אמרו לו תלמידיו עד כאן? אמר להם: ולואי, תדעו כשאדם עובר עבירה אומר שלא יראני אדם."
משהמשה29.12.19
10
כל ה'סינונים' למיניהם לא מספיקים .. יש מספיק מוחות טובים שיוכלו ליצור רשת נט עצמאית. עד שזה לא מתבצע- יש לקיים את הפסוק 'ועשית מעקה לגגך' ולהתרחק כמה שאפשר מה'רשת'. צריך להשקיע גם גם בהדרכה למחנכים מפני שזה נגע רע שקשה להתמודד איתו. מי שח"ו קרוביו וילדיו נפלו - רק תפילה והרבה ימין מקרבת באהבה.
אסון האינטרנט28.12.19
זה אומר שיש לך מכשיר מסונן כהלכה לא?
עמי29.12.19
ווי פי
משה 27.07.21
9
מכירה הרבה משפחות בני תורה שנהרסו בגלל אינטרנט (המבין יבין)
יעל וייס28.12.19
הרבה חברות שלי התגרשו בגלל אינטרנט
נעומי28.12.19
8
כל מי שמכניס אינטרנט לבית הוא אדם שחושב רק על עצמו והוא שונא את הילדים שלו ואת אישתו!! אני חי בבית עם אינטרנט, ואני בשלבים להוציא את האינטרנט מהחיים שלי דבר אחד בטוח, שכשאני יתחתן לא יהיה לי אינטרנט בבית! לא מוגן ולא שום חירטוט אחר! זה הכל שקר! ילד לא יודע להבדיל בין מוגן ללא מוגן מבחינתו אייפון זה
..28.12.19
מה קשור הילד לא מבדיל.. עובדה המכשיר חסום..
שירה 29.12.19
כמה שאת תמים! אם לא יהיה אינטרנט בתוך הבית ימצאו אותו מחוץ לבית. הדרך היחידה היא להתיר ולתת את ההדרכה הנחוצה. וכל האוסרים גורמים ל"מים גנובים ימתקו ולחם סתרים ינעם".
רפאל28.12.19
7
לא נעים, אבל לא צריך לצרוך את הזבל הזה משום סוג שהוא. אני בכיכר השבת, מודה באשמה. אבל בינינו לשמוע על פיגוע בניו יורק לא מוסיף לי לשמחת החג, אפשר להתפלל על הפצועים גם מהודעות בפלאפון.. לא חייבים להיחשף לסרטי אימה מהחיים ולשמוע על בחור בן 18 שנרצח בדמי ימיו... ככה רק מגדלים עוד דור מדוכא שעושה טובה ל
אפרת29.12.19
צודקת במיליון אחוז
משה 27.07.21
6
רעיון שהוא פשוט אבל גאוני,לא לתת לילד להיות מול מחשב שהוא לבד ממש כמו דיני יחוד,אז הילד יתבייש לגלוש לתוכן לא ראוי וגם הורים חייבים להשגיח עליו עם מי הוא מתקשר באינטרנט ממש כמו בגן שעשועים שהורים משגיחים על הילדים,אותו דבר לקיים דיני יחוד מול מחשב כי רוב המוחלט של הנפילות לתוכן לא ראוי זה בגלל שהוא
משה29.12.19
הכי טוב זה להעיף את המחשב מהבית , ולא כל מיני שטיקים כי הילד שלך יותר חכם ממך
MOSHE29.12.19
מי יישב לידו כל הזמן?
משה 27.07.21
אתה צודק במיליון אחוז
נתנאל12.03.20
5
יש מחיר לקדמה
מיכאל הכהן29.12.19
4
צר לי מאוד לומר "מגיע לך" ומסכן הילד שלך. למה נתת לו מכשיר בלי סינון?? חשבת שהוא כמוך ?? שקוע ואין לך יותר לדרדר?? זה י ל ד תמים עדין וטהור. אתה הגדרת את עצמך מודרני.. מי לא מודרני היום .רק רוצים לשמור את הילדים שיגדלו נורמלי. תהיה מודרני לבד עזוב את המשפחה שלך לנפשם
הנביא 28.12.19
ואווו הגזמתם...
אריאל29.12.19
3
כאשר האינטרנט מותר אז יש להורים אפשרות לדעת מה הנער רואה ולמנוע כניסה לתכים פסולים. כאשר רבנים אוסרים, זה גורם שרואים בהחבא ואז רואים תכנים פסולים ויצא שכרם בהפסדם.
רפאל28.12.19
לא נכון!!!
אליהו29.12.19
בדיוק
שירה28.12.19
...עד כאן דברי יצר הרע
שלמה29.12.19
כותב תגובה 12 אתה פשוט רשע! אתה יצר הרע . שלמה צודק!!!
יוסי30.12.19
2
בני עבר התעללות נפשית מאיש חינוך שלאחרונה נודע לי שהוא מתעלל נפשית גם בילדיו בבית למשל הוא גזר שמלה של חתונה לביתו חצי שעה לפני שיצאו לחתונה ככה הוא מחנך מה עלי לעשות ?
חיים28.12.19
פשוט להרחיק ממנו את הילדים ולהתריע לכל מי שיכול להיות תועלת ממנו
משה28.12.19
לפנות ליעוץ עם אנשי מקצוע!!!!!!!!!!!!!!!
א.ב.25.11.20
תרחיק תילד שלך ממנו קודם כל.. אחר כך תנסה לעזור לאיש הזה איך שהוא..
אריאל29.12.19
1
מתחת לאף שלנו כשגילינו היה מאוחר מידי
יהודי28.12.19
זו הסיבה שסמים אינטרנט עם הגנה ואז הילד לא מרגיש חנוק וכשלא מאפשרים כלוםם הילד מרגיש חנוק כי הוא מכיר תעולם.. ויודע שההורים לא יתנו לו אז הוא מגיע לקיצוניות השניה- אינטרנט פתוח לגמרי...
אריאל29.12.19
הבעיה היא לא האינטרנט. למה הוא בכלל היה לו את התשוקה לסמרפון. מה לא היה לו טוב... זה משמענין.
David H28.12.19
הוא לא ילד מתומטתם שלא מכיר תעולם.. אין מה לעשות זה הדור שאנו חיים בו ולכן לאא חונקים מידי כי אז הם הולכים לקיצוניות השניה
אריאל29.12.19
אולי גם יעניין אותך
נערים

הסקרנות מצילה חיים / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 05.01.24

טור להתמודדות

מלחמה ה' שואל מעמך / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 10.10.23

פרשת השבוע

סטוריטלינג ל(בל)עם / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.06.23

מסר חשוב להורים

לאברך 'המתמיד' נשבר: "לא חסר לי כלום, אבל נמאס לי ללמוד" | זו הסיבה המפתיעה

מרדכי רוט | 18.05.23

אבא או כספומט?

מפזר לילדים כסף? הם לא יעריכו את זה!

חיים דיין | 04.05.23
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

טור לפסח

הפקרות או חירות? // חיים דיין

כיכר השבת | 04.04.23

חג הפסח: חג ההתמודדויות // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.04.23

פסיכולוגים קבעו

סמארטפונים: אלו 5 הסכנות לנערים ולמתבגרים

ישראל גינצבורג | 14.03.23

חנוך לנוער

תראו אותי! אני כאן! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.02.23
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

החינוך בראי הפרשה

נפגעי פעולות עבדות בזמננו / הרב אברהם בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 20.01.23

שיח פתוח וכנה

המתבגר נתפס "על חם": האם לדבר עם איתו על זה?

ישראל גינצבורג | 18.01.23

טיפ יעיל

המתבגר שלכם מתרחק ומתעלם מכם? זה הפתרון המומלץ

ישראל גינצבורג | 29.12.22

להיות אדם // הרב אבי אברהם בטור לזכר אביו ז"ל

הרב אבי אברהם | 15.12.22
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

טיפ להורים

לא רוצים להתבגר: כך תנהלו שיחה בוגרת לפני "ברמוץ" הבן

ישראל גינצבורג | 15.12.22

פרשת השבוע

'חיי שרה': איזו נפילה! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 18.11.22

איפה מחביאים שמש? // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 21.10.22

מונולוג מרגש

'לאתרג' את הערבה // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.10.22
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

סיפור ליו"כ

חוזה של ערב יום כיפור // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.09.22

כי תבוא

ילדים הם עם רע (?) / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.09.22

חנוך לנוער

"אל תביאו סלטים מהבית לשבת בישיבה!" / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 02.09.22