כיכר השבת

"יש דין ויש דיין"

פסק חריף: 'מוסר' למשטרה לא יצטרף למנין

ראב"ד 'העדה החרדית' הגאון רבי משה שטרנבוך, כתב פסק הלכה חריף. "יש דין ויש דיין. ועל כן, כל המוסרים לשלטונות את מוסדות התורה - אין לצרפם למניין", פסק הרב (חרדים)

43
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | א' בחשוון | 19.10.20
הגר"מ שטרנבוך, בחג הסוכות האחרון
הגר"מ שטרנבוך, בחג הסוכות האחרון (צילום: ארכיון 'כיכר', י.נ.ק)

הראב"ד הגר"מ שטרנבוך, יוצא בפסק הלכה חריף נגד ה'מוסרים' – המעבירים מידע למשטרה על קיומם של תלמודי תורה וישיבות או שמחות נישואין, המתקיימים שלא עפ"י אישורי הממשלה, ומכריע: "לא מצטרפים למניין".

בדבריו אמר עוד: "המוסרים לשלטונות את מוסדות התורה שאינם עומדים בתקנת השלטונות, עשו את ראשי השלטונות כפוסקים וכמכריעי הלכה לקבוע מה נחשב בגדר פיקוח נפש, כל הפורץ גדרות עולם והולך למסור לשלטונות, יידע שיש דין ויש דיין העתיד להיפרע מהרשעים".

הדברים החריפים נאמרו בשיעורו השבועי, והתייחסו למעבירים מידע למשטרה, על מי שעובר על תקנות הממשלה בעניין הקורונה, כמו על קיומם של תלמודי תורה וישיבות או שמחות נישואין החורגים מאישור הממשלה, וקבע הלכה למעשה שאין לצרף מוסרים אלו למניין – כפי ההלכה המבוארת בשולחן ערוך יורה דעה סימן של"ד.

הגר"מ שטרנבוך, בחג הסוכות האחרון

בתחילת דבריו הקדים הפוסק הישיש, כי איסור 'מסירה' נחשבת כאחת העבירות החמורות בתורה: "איסור מסירה הוא מן החמורות שבתורה. בשולחן ערוך נפסק שהמוסר אין לו חלק לעולם הבא, והוא חייב נידוי ואין לצרפו למניין".

"ואם מוסר לשלטונות על מנת לקנוס אותו, הרי הוא נחשב כהולך לערכאות ומרים יד בתורת משה וכופר בקב"ה ובתורה, ומתגלגל לעתיד בכלב".

בשלב זה יצא הראב"ד בזעקה נגד אלו שהתירו לעצמם למסור לשלטונות מידע על העוברים על תקנות השלטונות בעניין הקורונה כמו על ישיבות או עריכת נישואין.

"בהיות שנודע כי נפרץ הדבר להתיר עוון חמור דמסירה, כאשר רבים מדמים כביכול מותר למסור לשלטונות מי שעובר על תקנות הממשלה בעניין הקורונה, עד שהגיעו גם למסור לשלטונות את מוסדות התורה והחינוך ובתי כנסיות וישיבות שאינם עומדים כפי תקנת השלטונות, או שאר שמחות נישואין שחרגו מאישורי השלטון וכדומה, ליהוי ידוע כי אין בזה שום היתר".

במרכז דבריו הכריע הלכה למעשה שאין לצרף את ה'מוסרים' למניין: "לעניין הלכה ראוי לדעת שמוסרים אלו אף אם הם חרדים, אין לצרפם למניין וכמבואר בשולחן ערוך יורה דעה סי' של"ד, ואין להם חלק לעולם הבא וכמבואר בשולחן ערוך חושן משפט סי' שפ"ח.

ביום הכיפורים, השנה

בדבריו הוסיף: "כל הנזהרים בזה מוכן להם שכר רב, ומאידך כל הפורץ גדרות עולם והולך למסור לשלטונות, יידע שיש דין ויש דיין העתיד להיפרע מהרשעים".

בהמשך דבריו הוסיף להתריע על חובת הזהירות והשמירה שלא להדביק אחרים, כשבדבריו התבטא כי החרדים נשמרים בשמירה על הצלת חיי אדם יותר מהחילונים.

"כמובן שיש לכל אחד להיזהר שלא להזיק אחרים – וכ"ש אם יש לו סימני המחלה יש לו להיזהר מאוד, ואנו נשמרים בפיקוח נפש לא פחות מהם, אבל חס ושלום לא למסור לשלטונות", הוסיף הגר"מ.

בסיום דבריו הדגיש הראב"ד, שישנם מקרים חריגים בהם מותר למסור לשלטונות, אבל זאת רק במקרים חריגים מאוד, ולאחר התראה, ולאחר שאלת חכם מוסמך מגדולי הדור, ויש לשאול שאלת חכם בכל מקרה לגופו.

"אין שום היתר למסור לשלטונות אלא באופנים מסוימים ממש שיש בהם סכנה לרבים ומוכרחים לעצור הסכנה כדי להציל הרבים, וגם בזה אין להתיר אלא לאחר התראה, ורק לאחר שאלת חכם בעל הוראה מובהק ומוסמך, וגם בזה אין להתיר באופן גורף וכללי, אלא יש לשאול בכל מקרה לגופו".

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
צריך לזכור שהלכות פיקוח נפש של התורה הם לא כמו של ביבי וגמזו,למשל לפי ההלכה עיר שעכו"ם מקיפים אותה ואומרים לה שימסרו להם אחד מישראל להריגה ואם לא יהרגו את כולם,להלכה אסור למסור ! ולפי ההגיון האפדמיאולוגי כן
שמעון20.10.20
30
כיצד זה להיות ליטאי בתשפ"א ? ב8.00 לוקחים את הבנים לחיידר תוך כדי חינוך הבנים לשמוע ל'גדולי ישראל'. וכשמגיעים הביתה אומרים ו'עשית ככל אשר ציווך' ומתקשרים לרשויות למסור את עצמם ...
יהודי19.10.20
29
יותר קל לומר ולהזהיר לשמור שלא לידבק, אבל לקרוא לשוטר לגרום על ידי כך שישמרו על נפשותיהם אדרבה היא מצוה, אבל מה נעשה היום כל אחד פוסק מה שבא לו.
יוסף19.10.20

הצגת כל התגובות

28
מחרימים את ההכשר שלהם! וכפי שכתב הרב רפאל וולף בסיפרו בסערת אש שמרן האבי עזרי זצ"ל פסק: שא"א לסמוך על ההכשר שלהם! נורא נוראות! יעויי"ש:
הרב שך להחרים 19.10.20
את מי מעניין ההיסטוריה של מחרחרי הריב בעם ישראל?
עובדיה19.10.20
אתה עוד תקוע בתשמ"ט? ב"ה שהקב"ה מסר את עולמו לשומרים כמו מרן רשכבה"ג הרב שטיינמן זצוק"ל שהרבו שלום ודרכו דרך השלום ולא ההיפוך..
ליטאי שפוי19.10.20
דרך השלום ברדיפת עשרות אלפי אנשים נשים וטף. לא היה אחד שנלחם על כבודו כמוהו
חיים19.10.20
27
דווקא מרן הגר"י זילברשטיין פסק בדיוק הפוך! אדרבה! אסור להתפלל עליהם!
עולם הפוך ראיתי19.10.20
26
הוא מקבל משכורת חודשית מהעדה החרדית?!
ממי המשכורת שלו19.10.20
25
אם רוצים למחות נגדם צריך פשוט לא לאכול מהכשרויות שלהם
משה19.10.20
24
11 כדאי שתיזהר יותר כשאתה עוטה מסכה אל תסמוך עליה.. תשמור גם מרחק 2 מטר ואם אפשר גם 4 מטר.. כי כמות החיידיקים שנתפסת שם היא גבוה מאוד.. וכבר ראינו הרבה מאוד ששמרו על ההנחיות ונדבקו. אז מכאן ולקרוא למי שלא עוטה מסכה רוצח זו הזיה..
ח19.10.20
23
לא לצרף למניין את אנשי החצר מרחוב רשבם. מדין רודף. חילול ה. וגרימה לאי עצירת המגפה.
בני הפרנק19.10.20
22
הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א כל מי שאינו שם מסכה נקרא בגדר רוצח ואין מצטרף למניין
הרב מוצפי19.10.20
21
אין לצרף רוצחים בלי מסיכות למניין.
g19.10.20
אין לצרף למניין כל מי שהולך עם מסיכה
בית שמש25.10.20
20
התורה וההלכה לא נפסקת על ידי פוליטיקאים או פרופסורים. מה שגדולי התורה האמיתיים שלא פוחדים פוסקים זו האמת. והם פסקו שתלמודי התורה צריכים להתקיים ולכן מי שמוסר למשטרה לוקח על עצמו את האחריות הכבדה מאד של ביטול תורה של אלפי תינוקות של בית רבן שהקב"ה נהנה מכל הבל פה שיוצא מהילדים הטהורים ורק זה יכול לעצ
דודוי19.10.20
מעניין כי אותי לימדו שהתורה קובעת
שלום19.10.20
19
כמדומני שחלקו עליו רוב גדו"י בכל מקרה גם הוא מתייחס לדברי מצוה - תורה וחתונות : "על מי שעובר על תקנות הממשלה בעניין הקורונה, כמו על קיומם של תלמודי תורה וישיבות או שמחות נישואין החורגים מאישור הממשלה," בהנחה שמי שלא נזהר הוא נחשב כרוצח או רודף - כמדומני שברור שמצילו באחד מאבריו - זה כולל מסירה לשלט
אלי19.10.20
18
ולרופאים בבתי החולים, במחלקת הקורונה, מותר להצטרף למניין?
דובי19.10.20
17
אני לא מבין את ההורים הליטאיים ששולחים לישיבה שלו הרי כל ערב בחירות [מתוקף תפקידו בעדה"ח] הוא חייב להתקיף ולתקוף את רבותינו זצוק"ל ויבלחט"א שהורו שיש מצווה להצביע והוא אומר בדיוק הפוך! איך א"כ אפשר לקבל ממנו?!
לא ברור 19.10.20
על כבוד ת"ח הקב"ה נפרע מהר יקוים בכל החכמולוגים תבשרו לנו...
בני19.10.20
16
נראה שגם אי אפשר להוציא יהודי מגלות לא רק גלות מיהודי בתורה ענק אבל... מי שמסכן חיים הוא יותר גרוע מ"מוסר" נדמה שבגמרא דיברו על למסור לשלטון גויים במקום לשבת במגדלי שן בגלות בתוך ארץ ישראל תחזרו לגלות מי של מכיר במדינה שלא יהיה פה לא צריך אוטו שכחו שבלי מדינה היו כמו עבדים ליד הגוי הפול
יוסף20.10.20
15
אסביר מי שפועל בניגוד להנחיות הממשלה בקורונה לא מצטרף למניין וממילא מי שמדווח למשטרה לא מצטרף למניין בגגלם ולא בגללו
שלום19.10.20
14
אם הרב שטרנבוך יגיע למניין לא לצרף אותו!!!! הוא חתום על רדיפת חיי יהודים!!! נמאס מרבנים כאלו!!! אנחנו חרדים אבל לא מטומטמים!!!
יוסי19.10.20
לך תצטרף למניין של טראמפ שאפילו הוא כבר הבין מה שאתה לא מבין שיש בוס לעולם ותתפללו לו שלא ידביק אותך מהקג'ב הציונים שזה מגיע לכלכלה המספרים יורדים .כשהם יורדים הם יורדים מה כתוב הלאה גא תגיד גא תגיד
יואלי19.10.20
אני קיצוני בשמירת ההנחיות ולא יכול לסבול את מפריהן ובכל זאת ר' משה שטרנבוך אדם גדול ויש להשתדל לדבר בצורה נאותה
איש19.10.20
עוכר ישראל אתה הרי אמור לא ללכת לבית כנסת בכלל כי זה "נורא" מסוכן....
שמעון19.10.20
אתה מטומטם וגם רשע! תתבייש! אתה בטוח לא חרדי, אולי רק בתחפושת. חרדים אמתיים לא מדברים ככה על גדולי הדור, אפילו אם הוא לא "מסכים" איתו! מוחה בך!
אני19.10.20
13
נו, באמת גאון, תמשיך כך ולא יהיה את מי למסור . . .
דור19.10.20
12
טוב מאד! הגיע הזמן לקונטרה ל''פסקי הדין'' של הליטאים המחורפנים על כל השכל. להתקשר בשבת למשטרה כדי לדווח על מפרי בידוד; לא להתפלל על חולים שלא חבשו מסיכה... מה הדבר הבא?
הגיע הזמן19.10.20
11
ואני פוסק שרבנים המתירים הדבקות המוניות דינם כדין מסייעים לרצח. אין להתיר להם להשתתף במניין.
פוסק19.10.20
10
הולך עם האמת עד הסוף בלי משחקים
כל הכבוד. רב גבר20.10.20
9
אילו היו פס"ד כאלו לכל מי שמפר סגר ובלי מסכה המצב היה טוב יותר,אי אפשר לטעון שקומץ מפר הנחיות ומאידך לא נוקטים נגדם בחרמות כאלו, לכן האחריות של הקומץ על כל הקהל
אבי19.10.20
זה לא קומץ
נננ16.11.20
8
מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו. מי מעז להלשין על תורה ודבר מצוה למחללי שבת??? ערב רב!
בושה וחרפה19.10.20
7
פסק הלכה: אין לצרף רוצחים למניין.
שיר19.10.20
6
איך יהודי שומר תורה ומצוות מעיז להלשין למשטרה על תלמוד תורה או חתונה. מלשינים בקטגוריה עם מינים, זדים, אויבי ושונאי השם. שלוש פעמים בשמונה עשרה אנחנו מקללים אותם. בפזיזות ללא שאלת רב פוסק, אדם גורם לחילול השם המוני.
למלשינים...19.10.20
5
יהודים יקרים! חייבים לזכור ולא לשכוח מה עשה אותו האיש שנלחם בכל כוחו בציבור החרדי ובעולם התורה. בין בהתנכלות של סגרים סלקטיבים ארוכים ואכזריים. ובין בעונשים כבדים נגד תלמודי התורה וגדולי הדור בראשם הגרח קנייבסקי הוא לא עצר גם כשהמספרים ירדו. אותו אדם הוא לא גמזו ולא פרטפסור זה או אחר. אותו האיש הוא
מאירו19.10.20
צר לי לאכזב אותך, אך החכי"ם החרדים יזחלו לממשלתו הבאה תמורת אתנן הגון
זלמן19.10.20
4
אני מוחה על התגובות הקורות לאי צירופו של הרב למנין. אף כי איני יכול לקבל את הפסק, צריך לזכור שמדובר בתלמיד חכם מופלג שחובה לכבדו מאד מאד גם כאשר אין הולכים בדרכו.
רפאל19.10.20
3
מורידין ולא מעלין
צודק הרב שליט"א. ולמלשינים אל תהי תקוה20.10.20
2
בדיוק כמו ששולחים לישיבות בריסק ועוד ב"ה ההורים שולחים את הבנים למקום תורה ששם יגדלו בתורה ויראת שמים גדולי ישראל מכל החוגים והעדות מעריצים בכתב ובעל פה את מרן שליט"א
למגיב הלא ברור19.10.20
1
אבל אלו שבאים עם תסמינים לחתונות,הם ראויים להצטרף למניין,כי הם המצרפים לנגיף!!!! ןלמעשה ממ"נ אם זה ציבור ששומר על הנחיות ובוודאי אין שם קרוניתסיט,אז למה למסור?? אבל אם יש שמה חשש סביר שיש שמזלזים בקרונה ויש שם חזקת מדביק,!!! פשוט שצריך למוסרו ומשום ובערת הרע מקרבך, ואפילו שאסור אבל פיקוח נפש דוחה אפ
יוסי19.10.20
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24