במקום נאצות, הידברות

ישראל שפירא חשף את "מעיין חרשה", ההמונים נהרו ואיתם הלכלוך ו... הזעם | מי התגייס לסייע?!

ישראל שפירא חושף כבדרך קבע מעיינות נדירים וקדושים ברחבי הארץ, אך שני חשיפות כאלו הובילו לתובנה עמוקה | לאחר שפרסם מעיין בקרבת יישוב דתי-לאומי במרכז הארץ - הוא חטף נאצות וניבולי פה | לא כך היה כאשר חשף את "מעיין חרשה", לשם נהרו ההמונים ואיתם הלכלוך. אחד התושבים פנה, דיבר יפה ובלי להכליל - ובני ישיבות התגייסו לבוא ולנקות את המקום - והתושבים יצאו מגדרם להלל ולשבח (חרדים)

מעין עמוק + כביש גישה חדש - מעיין חרשה המחודש (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב 'ישראל שפירא')

בפאתי הישוב חרשה (770 מטר מעל פני הים), סמוך לרמאללה אשר במערב בנימין, התנמנם לו שנים רבות מעיין צלול ענק בגודל חצי בריכה אולימפית שהיה במשך שנים קשה להגעה לישראלים. במעין בו יש מים כבדולח, ולצידו בוסתן פורח וטבע בראשיתי - רק מעטים זכו ליהנות ממנו שכן היה בידיים זרות.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

"שנים ארוכות המעיין היה מוכר, אולם בלתי נגיש", מספר ישראל שפירא, היסטוריון כיכר השבת ובלוגר טיולים המשפיע על עשרות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות. "בני דודינו השתלטו על אדמות המדינה באזור, והגישה למקום לא הייתה בטיחותית. הציבור לא הגיע בהמוניו, אלא רק בטיולים מאורגנים ובליווי אבטחה".  

הסרטון שפרסם שפירא ברשתות החברתיות בחג פסח האחרון וגרם לסערה: "ליד שכונת קציני הרשות הפלסטינית הנטושה | מעין עמוק + כביש גישה חדש - מעיין חרשה המחודש" (צילום: מתוך ערוץ היוטיוב 'ישראל שפירא')

ההיסטוריה של מעיין חרשה היא במובנים רבים ההיסטוריה של יהודה ושומרון כולה - מקורות מים עתיקים ששימשו את אבותינו, שנשכחו בגלות הארוכה, והפכו לנחלת זרים. בשנה האחרונה, לאחר טבח שמחת תורה' חל מפנה דרמטי וב"ה אזור המעיין חזר לשליטה יהודית, לאחר אלפי שנות גלות.

"הערבים נטשו את המקום, וממש בערב פסח נסלל כביש מיישוב חרשה אל המעיין", מתאר שפירא את נקודת המפנה. "כשביקרתי שם בחול המועד פסח, היה זה יום לפני שנוער חרשה הקימו ובנו פרגולה לרווחת המבקרים". הנגישות והמציאות הביטחונית החדשה הפכה את המעיין האגדי ליעד טיולים פופולרי באחת.

ישראל שפירא במעיין חרשה

בעידן הרשתות החברתיות, יש כוח עצום בידי אנשים כמו ישראל שפירא. כשפרסם בעמודיו ברשתות החברתיות על המעיין, ההמונים לא איחרו להגיע. "הרגשתי שזו חובתי לשתף את הציבור במקום כל כך יפה שפתאום הפך לנגיש", אומר שפירא. "מעיין טבעי עם מים צלולים, בוסתן פירות מסביב - זכות היא לחשוף יהודים למקומות כאלה".

אך עם הכוח באה גם אחריות כבדה. "כל פרסום שלי על מקום טבע יכול להביא אליו מאות מטיילים בבת אחת", מודה שפירא. "לפעמים אני עומד בדילמה אמיתית - האם לפרסם מקום יפהפה וסגולי, אך לסכן אותו בהמוני מבקרים, או לשמור על סודיותו?".

בסרטון זה תצפו תחילה, בתושב חרשה, הרב ישראל ארציאל, מתעד בכאב את הלכלוך שהשאירו המטיילים במעיין היפהפה. בהמשך, תוכלו לראות כיצד בחורי ישיבה מתגייסים ביוזמתם לניקיון המקום, יוצאים בלילה עם שקיות ומשיבים את הדר המעיין. לסיום, הרב ארציאל חוזר למעיין ביום הזיכרון ומודה בהתרגשות על המהפך

מקרה קודם לימד את שפירא שיעור כואב. "שבועיים לפני מקרה חרשה פרסמתי מיקום של מעיין/בריכה בקרבת יישוב דתי-לאומי במרכז הארץ. תושבי היישוב כעסו וזעמו עליי"' הוא נזכר. "הם טענו שהציבור החרדי הגיע בהמוניו ולא דאג לניקיון. הצעתי להם לפרסם קמפיין תרומות לתחזוקת המעיין, אך הם סירבו. מאז החלטתי שלא לפרסם את המעיין הזה יותר".

מה שהפך את מקרה מעיין חרשה למיוחד כל כך, היה ההתנהלות השונה לגמרי של תושבי היישוב עם עוקביו של ישראל שפירא.  

שפירא מציע למייסדי המעין לפרסם התרמה ייעודית לציבור חרדי למעין. הוא לא קיבל תגובה
צונזר בחלקו מפאת כבוד הציבור | הקלטה ב'וואטסאפ' עם "ברכות" ששלח "נציג" נוער ביישוב לישראל שפירא (בתמונה: מעיין)

תוך ימים ספורים מהפרסום של שפירא ברשתות החברתיות, הגיעו למעיין חרשה מאות מטיילים, רובם מהציבור החרדי, וחלקם, כך מסתבר הותירו אחריהם גם פסולת. "בערב יום הזיכרון קיבלתי סרטון כואב מתושב היישוב, הרב ישראל ארציאל", מספר שפירא. "הוא הראה את המעיין מלא בשקיות, בקבוקים ושאריות מזון. אבל מה שהיה מיוחד הוא הטון שלו – הוא דיבר בעדינות, ללא האשמות".

"הוא אמר עובדה קשה לעיכול, ואנחנו לא ציבור שאוהבים לקבל ביקורת", אומר שפירא, "היכן שיש חרדים וערבים יש לכלוך. ואנחנו בשינוי מהם כיושבי הארץ הזו מחויבים לשמור עליה".

בלוגר המעיינות והטיולים איש 'כיכר השבת' ישראל שפירא

ארציאל העביר מסר מכבד: "במקום שיש חילול השם, רק קידוש השם מתקן". זו הייתה נקודת מפנה מכרעת.

"פרסמתי את הסרטון בסטטוס שלי, וזכיתי למאות תגובות אוהדות של אנ"ש שהסכימו שיש בעיה", מתאר שפירא. "רבים ציינו שבמערכת החינוך שלנו אין די שיח על שמירת הטבע. לומר המשפט 'אל תלכלכו' בטיול שנתי זה לא מספיק; צריך ללמד באופן יסודי על ההשפעות הסביבתיות של פסולת".

תגובות אנ"ש על תיעוד מעיין חרשה מלוכלך (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על תיעוד מעיין חרשה מלוכלך (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על תיעוד מעיין חרשה מלוכלך (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על תיעוד מעיין חרשה מלוכלך (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על תיעוד מעיין חרשה מלוכלך (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על תיעוד מעיין חרשה מלוכלך (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על תיעוד מעיין חרשה מלוכלך (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על תיעוד מעיין חרשה מלוכלך (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על תיעוד מעיין חרשה מלוכלך (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על תיעוד מעיין חרשה מלוכלך (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)

"תוך כמה דקות מהפרסום, פנה אליי בחור ישיבה ממרכז הארץ", מספר שפירא, וכתב לי. "אני ועוד שני חברים רוצים לצאת עכשיו לנקות את המעיין. יש לנו רכב, רק תעזור לנו עם הוצאות דלק, אשפתונים, ומעט פחיות אקסל שיהיה לנו כח".

שפירא לא היסס. "מיד העברתי להם כמה מאות שקלים. הם נסעו, ניקו את המעיין מקצה לקצה, והחזירו אותו למצב מושלם". למחרת בבוקר, ביום הזיכרון, הרב ארציאל חזר למעיין. "הוא שלח לי תמונות של המקום נקי לחלוטין, והודה בהתרגשות".

תגובות אנ"ש על ניקוי המעיין בידי אנ"ש (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על ניקוי המעיין בידי אנ"ש (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על ניקוי המעיין בידי אנ"ש (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)
תגובות אנ"ש על ניקוי המעיין בידי אנ"ש (צילום: מתוך הסטטוס של ישראל שפירא)

ההתגייסות הספונטנית של הצעירים החרדים לניקוי המעיין לא רק שינתה את מצב הניקיון במקום, אלא גם סתרה סטיגמות רווחות על היחס של הציבור החרדי לסביבה. "הבחורים האלה הוכיחו שלמילה 'חילול השם' יש משמעות עמוקה עבורם", אומר שפירא. "מדובר בבחורי ישיבה שאחרי סדר ג' נסעו במשך שעתיים ובקור של חצות לילה עמלו וטרחו לנקות המעיין".

אנשי ישוב חרשה, ידעו לא רק לבקר, אלא להודות לשפירא ולצופים מכל הלב על ההתגייסות המיידית לניקוי המעיין.

צילומים מתוך קבוצת הוואטסאפ של תושבי חרשה
צילומים מתוך קבוצת הוואטסאפ של תושבי חרשה

שפירא מסיים ומבטיח: "בעזרת השם נערוך מבצעים כאלה שוב, ובכל מעיין שאשמע שהוא מלוכלך, אני אדאג לצוות שיגיע לנקות. למרות שאני בן אדם פרטי, ולא גוף ממלכתי כקק"ל, או רשות הטבע, אעזור ואסייע לכל מי שיבקש ממני".

>> למגזין המלא - לחצו כאן

מעיין חרשה מוכיח שכאשר מדברים בשפה של כבוד ולא בשפה של האשמה, אפשר להגיע להישגים מרשימים.

תגובת אחד מתושבי חרשה
  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (95%)

לא (5%)

תוכן שאסור לפספס:

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

8
ישר כח לכל המנקים. יש להקפיד גם באזור המתקנים מול חורש ירון להשאיר נקי. ויש להקפיד שבעתיים במתחם קבר הרשב"י להשאיר נקי. כי מה שקורה שם כל שנה לאחר ל"ג בעור נוראה ואיום. לא מכבד את המקום לא מכבד את רשב"י ורחוק מקידוש ה'.
יעל תושבת טלמון
הי יעל כתושב שכן שלך אני מוכרח לציין שבמעיינות (לפחות במעיין טלמון) הבעיה הקטנה היא הלכלוך. הבעיה הגדולה היא שיש אנשים ששכחו שיש צניעות בעולם סדום ועמורה מה שהולך שם לפעמים
שלום
הי יעל, לי מפריע משהו אחר. כיצד יעלה על הדעת שבחורי ישיבה צעירים ממודיעין עילית מבקשים טרמפים למעייניות באמצע זמן קיץ? אם יש להם זמן למעיין מדוע אין להם זמן לצה"ל? פעם כמה בחורים שאלו אותי אם יש שמירה של חיילים במעניינות כי הם פוחדים. זה הכי אבסורד!
רותי תושבת נריה
7
הדבר שעצוב לשמוע בסרטון שלך זה התירוץ "לא גדלנו על זה" . לא מבין למה זה לא ברור אדם באשר הוא לא להשאיר אחריו לכלוך דרך ארץ בסיסית שקדמה לתורה.
שכל
6
באמת לא ברור למה ככה נראה מקום אחרי ביקור של חרדים. עצוב.
חרדית
5
רק תראו ברחובות בני ברק את הליכלוך......אף פעם לא הבנתי את זה.
אפרת הצדקת
4
אני גר במקום ובאמת כל הכבוד לבחורים שניקו כל המעין והסביבה היה מופצץ זבל
אני
3
מנטליות של ליכלוך חייבת להיפסק !!! זה שייך גם לבניין מגורים, חצר משותפת, גן שעשועים וכו' והכל מתחיל בחינוך ומסתיים בחינוך ועל זה נאמר 'דרך ארץ קדמה לתורה'
שלומציון
2
מה זה לא חונכנו על זה? אולי אתה? אני לעומתך גם "חונכתי" על זה וגם "חינכתי" על זה ועדין מחנך. מילדותי אני זוכר את עצמי סוחב איתי את הזבל עד קצה המסלול. וכן אני חרדי , סופר חרדי. אלא שגדלתי בבית עם ערכים, מדות, השייך לתנועת המוסר.
למה אתה מכליל?
אתה צודק לגמרי הבעיה שאנשים כמוך ( וכמוני..) הם המיעוט שבטל בשישים גדלתי בעיר מעורבת וכיום אני כבר ב"ה סבא לנכדים וסובל קשות מהתרבות הקלוקלת בעיר ה"חרדית" שבה אני מתגורר כיום
אפי
1
איזה דרוזי?! חרשה זה יישוב דתי לאומי תורני.
תושב חרשה

אולי גם יעניין אותך:

עוד בחדשות חרדים: