כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מדוע הרמב"ם השמיט את ההלכה של הברכה על "אשת לוט"?

כאשר רואים את אשת לוט מברכים "ברוך דיין האמת", כך הביא ופסק מרן רבי יוסף קארו, בספרו 'שולחן ערוך'. לעומתו, לא הובאה ברכה זו להלכה ב'משנה תורה' של הרמב"ם. מדוע?! (היסטוריה)

24
ישראל שפירא | כיכר השבת | ו' בניסן | 28.03.23
אשת לוט
אשת לוט (צילום: שאטרסטוק)

פרק ג': את הברכה "ברוך דיין האמת" שמברכים כאשר רואים את אשת לוט שהובאה במסכת ברכות נ"ד, הביא ופסק מרן רבי יוסף קארו, בספרו 'שולחן ערוך', (אורח חיים, סימן רי"ח, סעיף ח').

לעומת ה'שולחן ערוך', ברכה זו לא הובאה להלכה ב'משנה תורה' של הנשר הגדול הרמב"ם.

נשאלת השאלה, מדוע הרמב"ם השמיט את הלכה זו של "אשת לוט"?

בחמלת ה' עלי, את שאלה זו מצאתי שלושה גאונים שניסו לתרץ, כדלהלן:

רבי דוד לוריא - הרד"ל (מגאוני ישראל ואחד הבולטים שבהם בדור שלאחר הגאון מווילנה), שואל מדוע לא רואים את "אשת לוט" כיום?

עוד בנושא >>

עונה הרד"ל שיש לו ראיה מדעית שהיתה רעידת אדמה וים המלח המיס אותה, ועל זה "רושמי הארץ" ("ההיסטוריונים" כדבריו) כתבו שיש בניינים שקועים בים. מבאר הרד"ל שהבניינים הללו לא מסדום עצמה, אלא מרעידת אדמה - שנים רבות לאחר הפיכת סדום, שהיא זו שמחקה את זכר אשת לוט.

סבר שרעידת אדמה מחקה את "אשת לוט", ולכן הרמב"ם השמיט את ברכה זו. הגאון רבי דוד לוריא מגאוני ישראל במאה הי"ט (מאת L. Perelmann (Фотографiа Перелмана) - הספרייה הלאומית, נחלת הכלל)

וכך מבאר הרד"ל שהטעם שהרמב"ם השמיט הלכה זו, ולמרות שבדרך כלל הרמב"ם מעתיק כל הלכה בגמרא גם במקרה שהיא לא רלוונטית לימינו, כיון שרעידת אדמה הפילה את "אשת לוט" (ראה פרקי דרבי אלעזר סוף פרק כ"ה).

לעומת הרד"ל, הגאון רבי יצחק אריאלי מחבר ספר 'עינים למשפט', רבה של שכונת כנסת בירושלים, ומשגיח ישיבת 'מרכז הרב', תירץ שהרמב"ם אומנם לא כתב דין מיוחד ל"אשת לוט", אלא כלל אותה בסעיף העוסק בברכות שמברכים במקומות בהם נעשו ניסים לעם ישראל.

ראיה לתשובתו של הגר"י אריאלי, יש לציין שאחת התשובות להשגת הרמב"ן על ספר המצוות להרמב"ם, בו השמיט הרמב"ם את מצוות ישוב ארץ ישראל, אומרת שהרמב"ם הכליל את מצווה זו של ישוב א"י, במצוות אחרות שקשורות בבית המקדש (וכפי שכתב בבית הבחירה פ"א), שכן לא יתכן שהרמב"ם סבר שישנם מצוות הקשורות לבית המקדש, ללא מצות ישוב ארץ ישראל.

גם במקרה זה סבר הגר"י אריאלי בסוגיה של "אשת לוט" - הרמב"ם הכניס את ברכה זו של "אשת לוט", בברכות הראיה האחרות, ולא הקדיש לה הלכה בנפרד.

ברם, יש לציין שהרמב"ם השמיט את ענין השמיר המופלא עליו ביארו חז"ל פלאים עצומים שחתך בכוחות עלומים סלעים עצומים, ואתו שלמה המלך ע"ה בנה את בית המקדש. רבותינו האחרונים מיישבים שאלה זו עי"ש.

נסיים עם דבריו של הגאון רבי יוסף קאפח מהדיר מתרגם ומפרש כתבי הרמב"ם שסבר שהרמב"ם ציין דווקא מקומות אלו, והשמיט את "אשת לוט", כיון שהוא לא רצה לכלול מקרים שאינם מופיעים במפורש במקרא ותלויים בפרשנות חז"ל לנאמר במקרא.

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
24 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
9
הסתכלתי על התמונה בכתבה הזו ובכתבה הקודמת, ולדעתי יש טעות בזיהוי. טעות פשוטה. תסתכלו בקיר האבן שנמצא מימין ל"נציב מלח" ותראו שמדובר בהמשך אחד שחלק ממנו נפח וכך נשאר חלק מהקיר שעומד לבד. אלא אם אשת לוט היתה חומת מלח (לא רק בגובה אלא גם) באורך של כמה מטרים זה לא מסתבר כלל.
חדחד28.03.23
8
תירוצו של הרב אריאלי מוזר ולא זכיתי להבינו, כי הרי הנס של אשת לוט קרה עוד לפני שהיה עם ישראל, ולפני מתן תורה, ולכן א"א לכלול זאת בדברי הרמב"ם "הרואה ניסים שנעשו לעם ישראל", ובנוסף זה לא נחשב "נס שקרה לעם ישראל", כמו קריעת ים סוף שהרמב"ם מביא זאת לדוגמה, אלא זה נס שקרה לבן נוח ולא קשור דווקא לישראל.
דוד28.03.23
7
מה שהרב אריאלי רצה לומר, שהרמב"ם כלל ברכת אשת לוט, היכן שפסק שמברכים על ניסים שנעשו לישראל (רמב"ם ברכות י, ט), זה א"א לומר, כי זה שני ברכות שונות, "שעשה ניסים לאבותינו במקום הזה", משא"כ על אשת לוט מברכים ברכה אחרת, "ברוך דיין האמת", וזה גם ברכה לא על נס, אלא על מקרה רע שקרה.
AS28.03.23

הצגת כל התגובות

6
הגמרא למסקנה אומרת שאין לברך על אשת לוט ברכת שבח כיוון שזו הייתה פורענות.
משה28.03.23
עי' בית יוסף, ושו"ע, ונשאי כלים סי' רי"ח, ח, שמברכים "ברוך זוכר הצדיקים" על אף שלא רואים קבר לוט, אלא רק אשת לוט, עכ"פ ולכן יש בה גם שבח, על הנס שנעשה ללוט.
הובא בבית יוסף רי"ח29.03.23
הרא"ש, הבית יוסף, הב"ח, והפרישה, והט"ז, והכף החיים, והמשנה ברורה, ועוד, פוסקים ש"ברכת השבח" זה כשרואה אשתו של לוט, ונזכר בנס שנעשה לבעלה לוט, ולכן מברך 2 ברכות, ואחד מהם זה הודאה שבח, כך שגם הרואה אשת לוט בלבד, יש ברכה שזה הודאה.
משה29.03.23
5
פניה לישראל שפירא: לא הבנתי את תירוץ הגר"י קאפח. אולי תוכל לפרט.
י.ב.28.03.23
אף אחד לא הבין, או ששפירא קיצר ולא הביא כל התי' של קאפח, ולכן זה לא מובן, או שקאפח מדבר שטויות, אחד מהשניים!
AS29.03.23
אתה כותב בבורות ובטיפשות לעיני כל
בנימין29.03.23
תלמד קצת יותר תשבע"פ (שאסורה אצלכם הקראים), ואז תבין מי בדיוק מדבר שטויות...
אדרבא תסביר 3 שורות אחרונות של הכתבה?29.03.23
יש לך בעיה קשה בהבנת הנקרא, ולכן אתה חושב ששפירא כותב שטויות. זה לא פעם ראשונה
בנימין29.03.23
תעיין בכותרת על מה מדבר הכתבה, הובאו 3 תי', התי' ה3 לא הגיוני ולא קשור ולא מובן לאף אחד, כשהגבת לי עכשיו, רק דקלמת שוב שאני לא מבין, אבל משום מה אתה לא מצליח להסביר התי' ה3 של קאפח..
מחכה להסבר על תי' 3..29.03.23
אתה נעול. גם אם יסבירו לך אלף פעם לא תבין. נמנעה ממך אפשרות הבחירה
בנימין29.03.23
הגר"י קאפח לא דיבר כלל על עניין אשת לוט. הוא דיבר על כבשן האש של אברהם אבינו ע"ה. דברי רבי ישראל שפירא צריכים ביאור
משה29.03.23
4
חבל שהדיון הזה על "פסל אשת לוט" מתמקד בסלע שבסבירות גבוהה אין לו שום קשר לנציב המלח שבתורה. מה שנראה, הוא נתק של סלע שבהליך בלייה מתמשך, ניתק מסלע האם. הקשר לנציב המלח הוא דמיון בלבד.
יהודה קפלן28.03.23
3
את התשובה הנכונה הבליע מחבר המאמר ברמיזה לגבי השמטת הדין לגבי עניין השמיר המופלא, והשאיר במכוון סתום ורמוז, כדי שלא לעורר הטפשים.
ליאת28.03.23
2
לא הבנתי הסבר הר' קאפח, הרי כל ההלכ' זה פרשנות חז"ל? ובפסוק כתוב מפורש שאשת לוט נהיה מלח, "ותבט אשתו מאחריו ותהי נציב מלח", ואפי' אם נפרש כר"י בכור שור, שהכוונה שהמלח כיסה אשת לוט, מ"מ חז"ל בברכות נד, ב, קיבלו שיש מקום ששם קרה האירוע הזה, ולזכר זה מברכים ברכה מיוחדת, אז בכל אופן יש פה חיוב ברכה.
דוד28.03.23
הגר"י קאפח לא דיבר כלל מעניין אשת לוט. הוא דיבר על כיבשן האש שהושלך בו אברהם אבינו. והוא ציטט את דברי הרמב"ם בפירוש המשנה, דברים שנעלמו מעיני המפרשים.
אלעזר29.03.23
תקרא עוד פעם הכתבה, אף אחד לא מדבר על כבשן האש, אלא כלפי התי' ששפירא הביא מקאפח, למה השמיט הרמב"ם 2 הברכות שמברכים כשרואים אשת לוט, ברכת זוכר הצדיקים, וברכת דיין האמת.
דוד29.03.23
אבל עיינתי בפירוש של הגר"י קאפח והוא לא הזכיר כלל את אשת לוט. ודרך אגב, תתבטא בכבוד כלפי גאון בישראל גם אם הוא לא בדעות שלך והוא בדעות של הרמב"ם וגדולי ישראל עצומים. תתבייש לך!
אלעזר29.03.23
1
הרמבם ידע להפריד בין הלכה לבין אגדה.
המסביר28.03.23
מה שאתה אומר זה בורות וכפירה, בגמרא מובא מפורש שמברכים ברכה, היינו שיש בזה נפק"מ למעשה ולדינא, וכן נפסק בטור ושו"ע וכל הנושאי כלים.
תירוץ הרד"ל זה הכי הגיוני!29.03.23
אצלך כולם כופרים. רק אתה מבין
שי29.03.23
בהחלט כל מי שמנסה לבטל ברכות שהורו לנו חז"ל לברך, בטענה מסולפת שזה "אגדתא" ולא להלכה, אז זה בהחלט עניין של כפירה, ושינוי התורה!
להוציא מליבם של המינים!29.03.23
אולי גם יעניין אותך
חרדים

בעיר העברית הראשונה: יום שכולו תורה ב"תפארת רפאל" | תיעוד מסכם

חיים רוזנבוים | 12:00

אוד מוצל מאש 

הרב שניאור זלמן יודקין ניצל מסיביר ונפטר בגיל מופלג 

חיים רוזנבוים | 10:31

בנוכחות האדמו"ר

זקני החסידים לצד פרחי החסידים נבחנו על מסכת בבא קמא

חיים רוזנבוים | 10:10

במלאת 115 שנים להסתלקותו

האדמו"ר מספינקא בית שמש ערך טיש הילולא לזכר אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 10:07

זכרו קדוש

האדמו"ר ערך טיש הילולא לזכר דודו שכל ילדיו נרצחו בשואה רח"ל

חיים רוזנבוים | 10:05
ש

עוברים את הקיץ בלי דאגות

כך תקבלו הלוואה מהירה עד 250,000 ש"ח לכל מטרה

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

הזכירו לפניו

זכותו יגן | האדמו"ר מסאטמר ערך לחיים טיש בהילולת זקנו

חיים רוזנבוים | 09:15

שידור חוזר

איך משפרים את הביטחון העצמי? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 14.05.24

פרי צדיק עץ חיים

ברחובה של עיר בירך האדמו"ר על האילנות עם ה'הויז בחור'

חיים רוזנבוים | 14.05.24

קל ארך אפיים

האם אומרים תחנון אחר ברית מילה? כך נהג ה'ישועות משה'

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

בראשות ראש הישיבה

הכוללים בסכנה: אברכי 'פרושים' התאספו לעצרת | תיעוד

חיים רוזנבוים | 14.05.24

תורה וחסידות

האדמו"ר פתח את זמן הקיץ בישיבה - ומסר שיחה לבחורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

בר בי רב

עצמאות של תורה | גדולי הרבנים מסרו שיעורים

חיים רוזנבוים | 14.05.24

גלריה מרהיבה

רבבות עלו לציון רבי ישעי'לה קרעסטירער זי"ע | תיעוד מיוחד

חיים רוזנבוים | 14.05.24
ש

לשובע ולא לרזון:

מאכילים את העניים – ומקבלים את הקמיע של ר' ישעי'לה

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

פרסום ראשון | "הרב קוק ביקש"

לראשונה בהיסטוריה: הילולה בטבריה בראשות הגר"ד קוק

איצלה כץ | 14.05.24

הנתונים המלאים

האם 'חרבות ברזל' שינתה את היחס של הרחוב החרדי למדינה, סמליה ויום העצמאות שלה?

אלי דן | 14.05.24