היסטוריה ואקטואליה

סיפורה של גברת: האם 'נציב המלח' הינו 'אשת לוט'?

סדרה חדשה: סיפורה המרתק של גברת מיוחדת שבמשך שנים רבות משקיפה על הנוף הבראשיתי המדהים של ים המלח. מי הגברת? המדובר כמובן על נציב מלח עליו טענו שהיא הגברת עידית - 'אֵשֶׁת לוֹט' המפורסמת (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
עמוד "אשת לוט" (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

פרק א': היום נספר את סיפורה המרתק של גברת מיוחדת במינה שבמשך שנים רבות משקיפה על הנוף הבראשיתי המדהים של ים המלח. מי הגברת? אתם שואלים. המדובר על נציב מלח עליו טענו מספר נוסעים שהיא היא הגברת עידית - 'אֵשֶׁת לוֹט' המפורסמת, כדכתיב: "וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח" (בראשית י"ט כ"ו).

בסדרת מאמרים נרחבת נסקר את שלל הדעות מאחורי 'נציב מלח' זה.

מי הפרופ' שסבור ש'אשת לוט' התגלגלה באותו 'נציב מלח'?

מי הפוסק שמחזיק מפסקו של הפרופסור והורה לתלמידיו לברך 'ברוך זוכר את הצדיקים', ו'ברוך דיין האמת' כפי שנפסק בהלכה מול 'נציב המלח' האמור?

מי הרב הקנאי שחולק מכל וכל, וטוען שהמדובר בהמצאה של הציונים, ותו לא?

מתי הודפס לראשונה ספר בו הובאה תמונת הנציב מלח וזוהה כ"אשת לוט"?

ומה פסק מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי זצ"ל לאחר ששלח את תלמידיו להתבונן בגוש המלח הנטען לאשת לוט?

• • •

שנים רבות מאז "מהפכת סדום" הגברת לוט עומדת על משמרתה וצופה לעבר הבלתי נודע. נראה שהיא מתחרטת על מעשיה החפוזים בכך שהפרה את צו המלאך המזהיר לבל תביט לאחור. מאז ועד היום היא משמשת לאטרקציה מרכזית להמוני ילדי החמד במהלך טיול השנתי באזור ים המלח. בצעירותי בעת שנסע האוטובוס בכביש 90 הסמוך ל'אשת לוט', המפקח נטל את הרמקול והזכיר לכולנו להביט ב'אשת לוט' ולראות מה קורה למי שלא שומע בציווי מלאך ה'.

מסתבר שהיו שטענו שאשת לוט היא בכלל בחופה המזרחי של ים המלח, ולא במערבי. העיתונאי שפי גבאי (מעריב 16 ביולי 1990) דיווח לקוראיו על ארכיאולוג ירדני שטען שהוא מצא את אותה "אשת לוט" אי שם בהרי מואב וגובהה כ-40 מטרים.

האייטם תפס את כותרות עיתוני ירדן, ואף מנכ"ל משרד התיירות דשם מר נצרי עטאללה הגיע לבקר במקום, וחבר מומחים קבעו שאין להוציא אפשרות שזוהי אשת לוט, למרות גדולה העצום. הללו נימקו קביעה זאת, משום שבעבר התגוררו ענקים בארץ.

מעריב 16 ביולי 1990 (עיתונות יהודית היסטורית)

במקביל, שנה לאחר מכן, עיתון 'חדשות' הישראלי דיווח לקוראיו על "אשת לוט" - שלנו בעבר הירדן המערבי, שלרוע מזלה, היא בתהליכי התמוטטות מתקדמים, כל זאת בשל מפולות קרקע, ומשום שגיל הסלע צעיר, התהליך מהיר, הסביר פקח רשות הטבע והגנים.

חדשות 28 לנובמבר 1991 (עיתונות יהודית היסטורית)

אנו נשאל את עצמינו, האם אכן נציב המלח הינו אשת לוט?

הבה ונעיין ברבותינו זצלל"ה שנתנו לנו בה סימנים על מנת שנזהה אותה.

על כך שהיא עומדת על משמרתה כבר העידו במדרש ילקוט שמעוני (הדפיסו לראשונה רבי מאיר פרינץ בוונציה בשנת 1566): "ועד עכשיו היא עומדת נציב מלח".

על כך ש'אשת לוט' זוהתה בזמן חז"ל, אין מחלוקת, שכן במסכת ברכות (דף נד) נפסק שמברכים עליה ברכה מיוחדת: "תנו רבנן הרואה... ואשתו של לוט... על אשתו אומר: ברוך דיין האמת, ועל לוט אומר: ברוך זוכר את הצדיקים".

התבלבלנו. ברכה אחת על אשת לוט, ושניה על קבר לוט. היכן בכלל נמצא קבר לוט?

אכן, רבינו הרא"ש מעלה סברה שיש לברך על קבר לוט בנפרד, ועל אשת לוט בנפרד. ברם, הרא"ש העתיק את לשון הגמרא שממנה מבואר שהברכה על לוט היא לא בקברו אלא ליד אשת לוט, וביאר דבריו מרן רבי יוסף קארו , שמברכים על קברו של לוט, כשרואים את אשת לוט, שהרי לוט ניצל באותו מקום שאשתו ניזקה, וזה הנס שעליו מברכים.

אנו נתהה ע"פ סברתו הראשונית של הרא"ש שמברכים על קבר לוט, היכן מיקומו?

בספר 'בית ארזים' (ברכות נד) להגאון רבי דוד קליין זצ"ל (נפטר בט"ו כסליו תש"ל) הבין מסוגייתנו שצריך לברך על קבר לוט, ותמה היאך חז"ל תקנו ברכה על דבר שאינו במציאות כלל? שהרי אין את לוט בעצמו כמו אשתו שנוכל לברך עליו.

לאחר שמביא הרב קליין את דברי הפוסקים שסברו שמדובר כשרואה את אשת לוט הוא נזכר בבעלה, וכן את דברי הרא"ש ועוד פוסקים שהעלו סברה שכוונת חז"ל על קבר לוט - כותב הרב קליין: "וגם קברו של לוט מי יודע היכן נמצא ולא נמצא כלל בשום ספר". בהמשך נחזור לדבריו של הרב קליין שלא מצא בשום ספר את קבר לוט, אולם לפני כן נתעמק באשת לוט.

"וגם קברו של לוט מי יודע היכן נמצא, ולא נמצא כלל בשום ספר" (מתוך 'בית ארזים' לגאון רבי דוד קליין זצוק"ל, אוצר החכמה)

כאמור, מרן הבית יוסף פסק שאין הכוונה הרואה את קברו של לוט, אלא ברואה אשת לוט, ונזכר בלוט שניצל בזכות אברהם, ואז צריך לברך ברוך זוכר את הצדיקים. עוד מוסיף הבית יוסף שכשרואים את אשת לוט מברכים על לוט, שהרי לוט ניצל באותו מקום שאשתו ניזקה, וזה הנס שעליו מברכים.

המשך יבוא...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר