כיכר השבת

פרויקט חג • מיוחד

ברסלב פינת קרליבך: הצצה לתופעת "החסידים החדשים"

החסידים החדשים - לא מה שחשבתם • פרויקט חג הסוכות של 'כיכר השבת' בתיאור וסיקור התופעה החדשה המערערת את מבנה החסידויות - כפי שאנחנו מכירים בעשרות השנים האחרונות (חסידים)

21
שימי שפר | כיכר השבת | ט"ז בתשרי | 15.10.19
חסידים, תמונת אילוסטרציה
חסידים, תמונת אילוסטרציה (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

מהם המחפשים מעט יותר חיזוק בעבודת ה', יחס אישי ותחושה שהם נמצאים על הדרך המובילה אותם בית א-ל, אחרים רוצים מעט יותר רגש בעבודת התפילה וזקוקים למישהו שיחיה את נשמתם במעשייה חסידית עם מוסר השכל שיורה להם את הדרך בה יילכו. אלו הם החסידים החדשים.

בבואנו לסקר את התופעה, חובה עלינו להדגיש תחילה: בניגוד לאחרים שניסו להדביק תוויות של "חדשים" כדי להשפיל ולבדל, אין לנו במערכת "כיכר השבת" שום רצון או ניסיון להכפיש את שמו של מאן דהו או להצמיד לו כינויי גנאי. ברובם המוחלט, לא מדובר באנשים שחלילה פרקו עול או סרו מן הדרך, אלא מדובר בהגדרה נטו לתופעה החדשה.

התופעה, אומנם התחילה לפני כמה שנים, אך לסיכומן של שנות הע' ובפתחה של שנת תש"פ, ובדגש על השנה החולפת - שנת השיא בתופעה, הגיע הזמן לבחון את הדברים ולהבין: מה גורם לאדם שגדל במשך שנים במסגרת חסידית, לעזוב הכל ולחפש לו בית רוחני חדש?

אם בשנים הראשונות לייסוד תנועת החסידות, אנשים היו יכולים לעבור מאדמו"ר אחד לאחר עד שמצאו את הדרך הנכונה עבורם בעבודת ה', בדורות האחרונים, תמונת המצב השתנתה משמעותית.

החסיד הממוצע נולד למשפחה חסידית, למד במוסדות החינוך של החסידות - ובשנים האחרונות גם התחתן, בדרך כלל, עם בת שנולדה למשפחה מאותה חצר חסידית, כך שהוא נשאר בתוך אותה תבנית מיום היוולדו עד ליום מותו.

כפועל יוצא, נוצר מצב שרוב החסידים בקהילות השונות אינם מתעניינים בקהילות אחרות מבחינה רוחנית, והולכים בדרכה של הקהילה אליה הם משתייכים, מה שגורם לכך שהכול נעשה צפוי ודי ידוע מראש. כך גדלו וצמחו עשרות אלפי חסידים במסגרת החסידית הרגילה והממוסדת, וכך הם מעבירים את השרביט לבניהם ולנכדיהם.

אך לא עוד. בשנים האחרונות אנו עדים לצמיחת תופעת ה'משפיעים' החסידיים, שאינם מקימים חצר חסידית אלא מקבצים סביבם קהל אוהדים, אנשים המבקשים להתחזק בעבודת השם, ובמקביל ישנה צמיחה של קבוצות צעירים חרדים, המקימים להם קהילות עם ניחוח חב"די או ברסלבי, ולעיתים בסגנונו הייחודי של ר' שלמה קרליבך.

במסגרת התופעה, אנו עדים למאות ולאלפי בחורים ואברכים צעירים, הנמשכים אחר חצרות ומשפיעים חסידיים חדשים, על מנת לצרוך ולקבל הסתכלות שונה ורחבה על שלל העניינים הרוחניים, בהם תפילה או ענייני חסידות והשקפה, הסתכלות שפעמים רבות מנוגדת לחלוטין לדרך ולסגנון אותם ינקו במשך השנים בחסידות אליה הם שייכים.

התופעה יצרה מצב שבו חסידים רבים משלבים בין השניים, מצד אחד הם מקפידים להישאר שייכים למסגרת החסידית הקיימת, ומן הצד השני הם נמשכים לשמוע, ולפעמים אף להתייעץ, עם דמות רוחנית נוספת שאינה דווקא הרבי המקורי שלהם.

בנוסף, ניתן להבחין בתופעה מדהימה שבה בזמן הגעתם של משפיעים מסוימים לביקורים בערים השונות במהלך השנה, רבים מן המשתתפים ב'באטע' בליל שבת הם אנשים המשויכים לקהילה חסידית מובהקת שוויתרו על ה'טיש' שעורך רבם האדמו"ר, לטובת השתתפות ב'באטע' של המשפיע, דבר שבעבר היה נחשב לחריג מאד בכל קנה מידה חסידי.

מהצד השני, ניתן, כאמור, לראות גם קהילות שונות שהקימו לעצמם בית כנסת, חלקם אף הקימו רשת של בתי כנסת בערים שונות ברחבי הארץ, שעשויות מחסידים שפרשו מהמסגרת החסידית אליה הם השתייכו במשך שנים רבות, ועברו להיות חלק מקהילה כלל חסידית שמנהגיה גם כן כלל חסידיים, מכל הגוונים ובכל הנוסחאות.

  • במסגרת סדרת הכתבות, שיתפרסמו כאן באתר במהלך ימי חול המועד הבעל"ט, ננסה להבין מה גורם לאברך חסידי מהשורה לנקוט בצעדים אלו, נשוחח עם כמה מהם, נסקור את החצרות החדשות המובילות, וננתח את התופעה - המאיימת על הסדר החסידי המוכר לנו בשנים האחרונות.
תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
יש הרגשה שכל חצר חסידית זה מנפול על החצר והקשר בין חסידות לחצר רק מקרי , ולזה הגיע סוף לא מי שנולד בחצר כזה או אחר הוא רכוש של החסידות,ויצטרך להיות עבד להרבי ובניו לדור דורות,זה נגמר וזה נמאס
יוסף זזות15.10.19
15
טוב שיש גיוון אבל המגיב למטה פשוט לא מבין לא ביהדות ולא בחסידות הליטאים היו ערב רב אז היום הם הפנימו עובדה שרוב הישיבות מזמינים משפיע עם רקע חסידי כדי לחזק ולהשפיע
Dav 15.10.19
14
בקיצור בסוף כולם יהיו ברסלב
אין מה לעשות15.10.19

הצגת כל התגובות

13
כדי לעבוד את ה' לא צריך משפיעים. אפשר לדבר ישירות אליו והוא יענה.מי שזקוק למשפיע, ראוי שיפשפש במעשיו מדוע ה' אינו עונה לו.
רבינו15.10.19
12
וגם קרליבך צריך ללמוד מכולם כל אחד יש מה ללמוד צריך לצאת מהקופסה ולא רק מה שגדלנו העיקר להתחבר לקב"ה
ספרדי חרדי15.10.19
11
אולי זה מוכיח שהליטאים והמתנגדים לחסידות צדקו במהלך כל הדורות!
ללא שם15.10.19
א. כשרואים איך אתם הליטאים נראים, עדיף לגמרי להיות חסיד. ב. לפי הנאמר בכתבה הם אינם נוטשים את החסידות, אלא מעדיפים תוספת רוחנית.
שטויות15.10.19
ההיפך הליטאים מתחברים חזק לחסידים החדשים
ליטאי שפוי15.10.19
היום גם הליטאים מתייחסים לגדולי הדור כאדמו"רים לכל דבר מלבד אכילת שיריים מפיהם. ולא ירחק היום וגם זה יגיע.
רבינו15.10.19
אולי כן, בטוח לא! אין שום קשר בין התגובה לכתבה
מומו15.10.19
פרט הסבר ונמק
פרט הסבר ונמק15.10.19
10
כול אדם עולם שלם וחייב להביא לביטוי את מה שחבוי בתוכו ולא להתנהג כמו שבלונה תבנית שעוברת מאב לבן כול אחד חייב לממש את עצמו לפי הרגשתו .בהצלחה לכולם העיקר שנגיע לשלמות שזה אהבת אחים.
פנינה17.10.19
9
לא משנה איפה אדם גדל, כשיש לו בחירה, הוא רואה להתמלא באור ושמחה אמיתי, ואת זה הוא מחפש, כל תענוגי העולם הזה - מוכיחים את עצמם כהבל וריק! ואז, מחפשים למלא את מה שבאמת מאיר באדם, וזאת הנשמה האלוקית, ולכן, תורת החסידות - הבעל שם טוב הקדוש האיר דרך זאת עד ימות משיח, ור' נחמן נתן כלים ברורים לעשות ז
רויטל16.10.19
8
ברור שתופעה זו מבורכת. סתם ככה תמיד חשבתי שהחסידות הקלסית כמו שהיא היום מחטיאה את מטרת הבעש"ט ותלמידיו, הם בדיוק ההיפך: האנ"ש הכי גזעניים מצויים בחצרות החסידים (בפרט גור ) הפוך מקבלת כל יהודי באשר הוא (לבעלז יש בזה נקודת זכות קטנה). ב. התפילות - מצטער ועם כל הכבוד אל תשוו לי תפילה בביה"כ ליטאי וק"ו
אמת ויציב17.10.19
7
בד''כ זה מגיע מהשוליים של החסידיות שמחפשים מודרניזציה+התפרקות מסויימת וריגושים חדשים שהחסידות לא יכולה לספק להם במצבם, תופעת המשפיעים הלוואי שירבו עוד כמו הצדיק ר' מיילך בידרמן וכו' אבל זה לא קשור בשום מצב "לברסלב פינת קרליבך ליד צומת חב''ד" וכו', המשפיעים כמו הנ''ל תפקידם לחזק ולשמח יהודים בעבודת ה
חסיד15.10.19
6
ל1...בכלל לא...הליטאים בעצמם נמצאים בפשיטת רגל ואלה שעדיין מחפשים את האמת נמשכים לחסידות...וראה שגם בכתבה לאן שהחסידים נמשכים זה שתי החסידויות הכי מבוזות מבין החסדיויות...ברסלב וחבד..הגם ששניהם משדרים דברים די דומים...בסופו של דבר ר"ת של חבד זה חייב ברסלב דחוף,אז למי שנשאר למכור משהו זה רק לברסלב😘�
יעקב פישל15.10.19
5
חסידות זה דבר נפלא חוץ מדבר אחד שאני לא מבין זה זמני תפילות....איך אפשר להתפלל שחרית בצהריים??? איפה שוע? מינימום הלכה???
ללא שם17.10.19
4
בסך הכל מה שקורה זה כך האדמור זה תחבורה ציבורית ואילו המשפיע זה סוג של טקסי שירות לפעמים עדיף טקסי שירות ולהזיע עם עוד כמה חסידים מאשר אוטובוס מסודר
james18.10.19
3
אי אפשר לעצור קדמה, אנשים מבינים שיש מקורות מידע נוספים מחוץ לקוביה שלהם, הם רוצים להשכיר ובנאדם שרוצה להשכיר צורך מידע מהרבה מקורות עד שהוא בונה לעצמו תפיסת עולם. בור לעומת זאת מסתפק להיות בקוביה ולא חושב יותר מידי על דעת עצמו.
קדמה15.10.19
2
חבד וברסלב להתאחד! מתי שנכבד אחד את השני ואת דרכו הרוחנית של השני יבוא משיח שאז יפוצו בכח האחדות מעיינותיו של הבעשט ויהי גאולה לכן היצר עובד חזק דוקא שם אז להתחזק ולאהוב כל יהודי באמת!
יוסף19.10.19
1
באמת זה נכון, כך צריך להיות לחפש דרך בעבודת ה'. אני בא מבית שורשי ליטאי מאם ומאב יש קשר מסוים לחב"ד. אני מצאתי את דרכי היכן שבאמת שמחים שם, היכן שהרבי הוא כמלאך, היכן שהרבי הוא ענק בעבודת השם, היכן שבאמת גדלים, לא הרבה שמעו על המקום הזה. הלוואי שכל חסיד וליטאי ילך ויחפש באמת.
חסיד15.10.19
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש

יזכרם אלוקנו לטובה: בגארליץ ציינו את הילולת אבי השולשלת 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

כאשר זכינו לסדר אותו

כך נעלו את החג בווילאמסבורג

חיים רוזנבוים | 03.05.24

ותבנהו מהרה

ושם נעלה ונראה: האדמו"ר מביאלה ב"ב פקד את הכותל 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

הזכירו לפניו 

במלאת 148 שנים להסתלקותו: הצאצאים התכנסו בירושלים 

חיים רוזנבוים | 03.05.24

ענבי הגפן

וגילו צדיקים | גלריה משמחת בוהוש - פשעוורארסק

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

תניא, בבירת לבנון

בעומק שטח האויב: כשקבוצת חסידים הצליחה להיכנס לביירות

אבנר גרשוביץ | 02.05.24

פסח הוא לה'

אחרי יום טוב שני: האדמו"ר קנה חזרה את החמץ מהגוי | תיעוד

חיים רוזנבוים | 02.05.24

ורוממתנו מכל הלשונות 

חג הפסח והכנסת ספר התורה בבאבוב בניו יורק | סיקור וגלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

חנוך לנער

לרגל תחילת זמן קיץ וגזירת הגיוס: אדמור"י בני ברק התכנסו 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

והריקותי לכם ברכה

עטוף בבגדי לבן | כך השפיע האדמו"ר שפע לחסידים

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פסח כהלכתו

מאפיית מצות בקוממיות ועד ביזת הים וחלוקת מצה בקרית גת 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

כהלכתו ככל משפטו • תיעוד

מים שלנו, הלל וסעודת הבעש"ט | חג הפסח בסקווירא מב"פ

חיים רוזנבוים | 02.05.24

בן שמונת ימים 

לְתוֹרָה וּלְחֻפָּה וּלְמִצְוֹת: שמחת הברית לנכד האדמורי"ם בב"ב 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

ושם נעלה ונראה

מרהיב | אלפי חסידי ויז'ניץ כבשו את הכותל המערבי • גלריה

חיים רוזנבוים | 01.05.24