כיכר השבת

ראיון מיוחד

ח"כ מרגי: אפליית הבנות הספרדיות לא תמיד באה מגזענות

ח"כ יעקב מרגי, שמונה מטעם ש"ס לטפל בנושא האפלייה בסמינרים החרדים, בראיון מיוחד: 'הפתרון הכי טוב לבעיה הוא רישום אזורי'. ומפתיע: 'אפליית הבנות הספרדיות לא תמיד בגלל גזענות' (פוליטי)

39
ישי כהן | כיכר השבת | ט' בתמוז | 03.07.17
(צילום: כיכר השבת)

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי מונה בשנה שעברה להיות האחראי מטעם ש"ס על הטיפול באפליית הבנות הספרדיות ברחבי הארץ. בשנה שעברה, הוא איים לפרוש מהתפקיד אם לא תינתן לו עצמאות בנושא, ובתגובה לכך העניק לו יו"ר ש"ס אריה דרעי חופש פעולה בכל הקשור ל'תקנות' - שנועדו למנוע אפליית בנות, מרגי העביר את התקנות, והשנה הוא סבור כי מצב הבנות הספרדיות במגזר החרדי טוב יותר, בצורה דרמטית.

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת" מדבר ח"כ מרגי על הצלחתו, לצד הציפיות והעובדה שלדבריו מנהלי סמינרים משתמשים בסירוב לקבל בנות הספרדיות - בעיקר בכדי למתג את המוסד שלהם.

"הרעיון שלי היה שלא תהיה תלמידה שתצא לחופשת הקיץ מבלי לדעת היכן היא לומדת, וזה הוכנס בתקנון" פותח מרגי את דבריו. באשר לאיחור ביישום התקנות, הוא אומר: "מאחר ולוקח זמן לתקנות להתגבש, ידענו שהשנה אנחנו נכניס את כל המערכת ללחץ".

ח"כ יעקב מרגי בראיון לישי כהן

לדבריו: "בישיבת 'סטטוס' שהייתה לי הבוקר, אני יכול לומר לך שהמצב יותר טוב. בראשון ליולי אנחנו כבר דנים, בשנה שעברה דנו בסוגיות האלה רק בסוף ספטמבר. אנחנו במצב טוב".

מרגי מספר כי החליט להעניק אורכה של חמשה עשר יום למנהלי הסמינרים ולרשויות, אך מדגיש: "הם יסיימו את השיבוץ - עד הילדה האחרונה - עד החמש עשרה לחודש. בעוד שבועיים ישבו כאן ראשי המחוז החרדי יחד עם היועץ המשפטי של המשרד. אנחנו נעבור רשות רשות ונראה לאן זה מוביל".

"הערכה שלי" מוסיף מרגי: "אנחנו נגיע למצב של כמעט 99%, מלבד הבנות שבשוליים, מטבע הדברים תמיד נשארים דברים כאלה".

מנהלי סמינרים שלא יקבלו בנות על רקע עדתי, על פי התקנון שהעברת, ייענשו?

"אין ספק. אם בשנה שעברה הייתי צריך להיאבק עם משרד החינוך להטיל סנקציות על הסוררים, השנה זה מובנה בתוך התקנות. זה אוטומט".

מרגי מזהיר: "אם תהיה פעולת אפליה מוכחת, הורים יבואו ויביאו עדויות, זה יוביל להליך פלילי. לא רק הליך מנהלי. זה יקרה גם השנה".

מרגי מספר כי השנה טרם קיבל תלונות על אפליית בנות על רקע מוצאן: "יש מספר פניות שהגיעו אלינו כפניות ציבור לסייע. העוזרים שלי מטפל בזה. עד רגע זה התקיימו 60 ישיבות ועדת ערער".

ח"כ מרגי, אתה יודע לומר לנו מה המצב האמיתי בירושלים?

"לעומת השנה שעברה שהתחלנו עם 175 בנות, אנחנו על 75 בנות כיום שלא משובצות. יש תוכנית שיבוץ לגביהן, כך נמסר לי הבוקר. מקווה שתוך עשרה ימים זה יסתדר".

בשנה שעברה אמרת שאם לא תצליח לפעול בנושא, תפרוש מהאחריות על אפליית הבנות, אתה מרוצה מהמצב כעת?

"אני אומר באופטימיות זהירה, מה שקיבלתי היום נותן לי את התחושה שהתקנות עשו את שלהן. ההורים למדו את הזכויות שלהם, מוסדות החינוך הספיקו ללמוד את הרצינות שלנו. הרשויות המקומיות החרדיות, שבעבר לא ידעו מה הסמכות שלהם, יודעים היום לוחות זמנים ברורים".

חשיפת "כיכר השבת", היום

מרגי חוזר על האיום שהשמיע בשנה שעברה: "אין ספק שאם תופעת האפליה תימשך, ואני לא אקבל את הגיבוי, את היד החופשית לטפל בה עד תום - אני לא אתעסק בזה יותר".

כרגע יש לך את היד החופשית?

"כן, נכון לרגע זה, בניגוד למה שמקשקשים בזנב, אף אחד מתנועת ש"ס, לא מראשיה ולא מרבניה שאמר לי עזוב, להיפך אני מקבל ברכות".

יגידו לך מנהלי הסמינרים, שהעובדה שכעת רוב הבנות מסודרות, ועוד עשרה ימים כולן, היא ההוכחה שלא צריך רישום אזורי

"עדיין אני אומר לך שהרציונל בכדי להתמודד עם התופעה הזו - זה רישום אזורי. נכון, יתכן מאוד שיש מנהלי מוסדות וראשי רשויות שמצליחים להערים עלינו עם האפליה, ברישום אזורי אין אפשרות".

יש היום מנהלי סמינרים גזענים שמעדיפים לא לקבל בנות ספרדיות?

"תיקח את כל הדברים שלי מהשנים האחרונות. הגעתי למסקנה שלא תמיד אפליית הבנות הספרדיות באה מגזענות. אני טוען שמנהלי המוסדות לוקחים את הסוגיה הזו של שיבוץ בנות ספרדיות לצורך מיתוג המוסד שלהם, הם משתמשים בזה בכדי להוכיח כמה המוסד של ההוא מקבל יותר וכ"ו'".

צפו בראיון המלא

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
27
לפני שנים רבות כשהבנות שלי היו עדיין קטנות, ראיתי את גיסתי ואחותי שמתקשות להכניס את הילדים שלהם במוסדות חרדיים איכותיים, ראיתי שבת דודתי כן הצליחה, שאלתי אותה את פשר הסוד, תכל'ס אתן כולכן נשות אברכים, למה את הילדים שלך מקבלים למוסדות איכותיים ואת שלהן לא, והיא אמרה לי שהיא הבינה שאם היא רוצה שהילדים
אבישג27.07.17
26
בגלל צבע גזען.אבל ילדי מנהיגי ספרדים בפרוטאקציע.
מויינה מרצ'ל מד04.07.17
25
המצב בבתי ספר העירוניים גם לא מזהיר בכלל ועוד כאלה שהם ב100% תקצוב של החינוך העצמאי לא מקבלים ילדות חסידיות לבי"ס הליטאי, אז גם הליטאים האשכנזים גזעניים ומסריחים
אלעדית04.07.17

הצגת כל התגובות

24
תפוצץ אשכנזי בכסף ובכבוד זה ורק זה החיות והאור שלו עלי אדמות
מודיעין עילית03.07.17
23
Sash wants descermanation so they will be acting like they help boy they do not care (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Mical 03.07.17
22
אז מה מרגי מחרטט??? הם כפופים לגפני כמו בובות, הם מזמן ירו לבוחרים שלהם בראש. ואלי ישי לא יותר טוב.
שמעון 06.07.17
21
מרגי אני מצטער לומר לך אבל אתם שם בש"ס וב-ג' אחראים לכל המצב הזה. ג' - עסקני ג' מבצעים את האפליה במוסדות החינוך. ש"ס - לא תתן לזה להיפסק כי יהיו במוסדות שלהם פחות תלמידים ותלמידים = כסף. לא צריך לא תקנות ולא להמציא את הגלגל. תעיין בנוהל רישום למוסדות לימוד ותראה שאסור להפלות והסנקציה פשוטה - אסור לר
מניסיון עם הבן 04.07.17
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רמת שרוני03.07.17
19
הקב"ה מראה לנו את כעסו בגזענות ובאפלייה ולכן נותן לחסידויות האשכנזיות לריב בינם לבין עצמם וטוב שכך כי נמאס.
יהודי אמיתי05.07.17
18
שלפעמים זה כן בגלל גזענות .. החרדים הם גזענים איך שלא תסתכל על זה רבי יוסף קארו היה כנראה גדול יותר מהגראיל והגר"ח ביחד בסידרי גודל ןבכל זאת פרענק נשאר פרענק .. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james03.07.17
17
. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אוהד03.07.17
16
ברשותכם ארצה להגדיר מחדש את המושג גזענות. כי יש בלבול בהגדרה שגורם לטעות בחשיבה. 1. מותר לחשוב ולדעת שאני שונה מהשני. כך זה אמור להיות. כל אחד שונה מהשני. כל מגזר שונה מהשני. כל עדה שונה מהשניה. וכל שבט בעם ישראל שונה בתכונות מהשבטים האחרים. זה עובדה. לא גזענות. 2. גזענות - פירושה לחשוב שאני יותר *ט
אורי04.07.17
15
אנשים רעים גאים ומתנשאים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים04.07.17
14
הבעיה שאצל הספרדים תמיד זו אפליה גם אם יש סיבות מוצדקות
ריאלי03.07.17
13
זה נובע אך ורק מזה שהספרדים הם יותר פרא אדם ופחות בני תרבות בדרך כלל, לכן רק כמות קטנה אפשר לקבל כך שהספרדים יושפעו מהאשכנזים ולא יקלקלו אותם ח"ו. אבל זה ממש לא קשור לגזענות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשכנזי גאה03.07.17
חבל שאני צריך לתת לך דוגמה לטעות בחשיבה שלך בא ותגיד לי מי מקלל ברחובות חילים, מי קורא לשוטרים נאצים, ? אני לא ראיתי שם ספרדי אחד לצומט ליבך. ועל זה נאמר דע מי אתה ומאין באתה . מאבא ואימא שכנזים! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליהו03.07.17
הציונית בגלל רוחניות כדי שהספרדים לא יבכו אחר כך למה לא הצלתם אותנו מהציונים אבל סתם כך כשזה לא קשור לרוחניות בגשמיות וסתם דברים אז שמה מתגלה מי הם הספרדים
ש03.07.17
אדון אליהו הנכבד, קודם כל תלמד לכתוב בלי שגיאות. תשומת לב, לא צומט לב... לדעת לכתוב קשור לתרבות וכבר כתבתי שספרדים פחות מתורבתים והנה ההוכחה. דבר שני זה נכון שאשכנזים צועקים נאצים על שוטרים ותוקפים חיילים, אבל בדרך כלל אותם שוטרים אלימים הם ספרדים בריונים חסרי שכל, וכן אותם חרדקים הם הדרך כלל ספרד
אשכנזי גאה 03.07.17
לאחד לגיבנת של עצמו ועדתו עיין ערך הכת ויזניץ שעשו באלגנטיות של מזרח ארופה פוגרום כלל עקירת מזוזות וזריקת תפילין לריצפה ברחוב עזרא בבני ברק עיין ערך הפלג הברברים עיין ערך חסידות גור ועוד ופריצות וואי וואי 90 אחוז אלה שניתפסו שייכים לבשר הלבן ועוד ועוד קצרה
פרנק04.07.17
12
חזק וברוך ח"כ מרגי אתה נלחם בכל הכוח לא בוחל בשום אמצעים למען הצדק החברתי. ומונע אפליות ונותן מסר לדורות הבאים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תושב הדרום04.07.17
11
היום המנהלי מוסדות החרדים יודעים איך ממתגים מוסד כמה שיותר מתעללים במשפחות חסרי ישע פשוטים ובתלמידים ותלמידות מסכנים שכל חטאם ופשעם שהם רוצים ללמוד במוסד חרדי אבל ....בדיוק שהרשימה הגיעה אליהם החליט בעל המוסד לעלות את קרנות המוסד ואיך לא על דם יהודי .....רחל ...נתקלתי לפני שנה במנהל חידר אשכנזי חבר
הגזירה הגיוס האמיתית גזענות ורשעות03.07.17
10
בכל סמינר טוב יש 80% אשכנזיות ו20% ספרדיות מקומבנות או שלמו כסף, לי הציעו לשלם 100000שח להכניס את הילדה לסימנר ידוע בירושלים לא היתה לי ברירה שילמתי. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבא 03.07.17
9
אין גזענות ואין אפליה. כל מוסד יש לו את הערכים שלו, את דרך החיים שלו, ואת הרבנים שלו, שאינו מתאים לכל מגזר אחר. מתי יבינו שלהכניס בחורה ספרדית בסמינר ליטאי זה כמו להכניס בחורה ליטאית בסמינר של גור.
m.a04.07.17
ומי שרוצה שיממן מכיסו הפרטי הרבה גזעניים מארופה אמרו אותו דבר זה לא שאנחנו שונאים יהודים פשוט זה לא מתאים למנטליות שלנו וכו וכו הגיע הזמן להכניס גם מורים והנהלה כלל אטיופים לכל מוסדות התקצוב
יוסי04.07.17
8
אם אין גזענות, למה להצביע לש"ס?
שסניק מאוכזב03.07.17
7
בגלל צבע גזען.אבל ילדי מנהיגי ספרדים בפרוטאקציע.מתקבלים בגלל צבע כספן.
מויינה מרצ'ל מד04.07.17
6
יש לנו את המוסדות הכי טהורים ומוצלחים מזל שהספרדים נישארו ייחודיים במוסדות שלהם בלי להכניס אשכנזים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ריקלה03.07.17
5
הגזענות עדיין זורמת חופשיייי.רק רישום אזורי כמו ביסודי יסיים את הענין. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי אוחיון03.07.17
4
מכירה מקרוב בת מעולה מבני ברק שלא התקבלה נטו בגלל מוצאה, המצב הוא ממש לא כמו שאתה מדבר, מהכיסא שלך אתה רואה שינוי. בשטח אין שום שינוי. תגובות הגיעו חודש (!!) אחרי הזמן שאתה קבעת כקו אדום, הנציגים של ש"ס בעיריית בני ברק לא עוזרים אפילו טיפה, אלא רק מיעצים לשלוח לכל מקום שיקבל את הבת גם אם הסמינר לא ת
דניאלה04.07.17
3
2 אופציות יש: או לדרוש שלא יקבלו אף ספרדיה ואז המוסדות הספרדים יפרחו בתוך המבנים הקיימים של הסמינרים האשכנזים אבל זה לא מומלץ כי עלינו לארץ אחרי 2000 שנות גלות ולא ראוי לחיות בגטאות. או לאסור על ידי גדולי הרבנים על מנהלי הסמינרים שמאמינים בתורת הגזע ללמד את תורתם של גדולי הראשונים והאחרונים שהיו ספר
יהדות ספרד המפוארת03.07.17
נכון שיש גדולי ראשונים ספרדים יהדות אשכנז מפוארת כי כמה וכמה וזה ברור. וחוץ מזה מה שלא מבין ספרדי ממוצע בעל שכל ממוצע כמוך שהנושא כאן לא זה לא גדולי הדורות אלא אדם ממוצע בדורינו, ומה לעשות שספרדי ממוצע הוא בדרגה של כושי ממוצע לעומת אדם לבן לעומת אשכנזי. שזה גם פחות שכל ופחות מידות טובות. זאת האמת.
אשכנזי03.07.17
ים כבני אדם לקרסוליים של האטיופים חוץ משינאת האחר כמטב המסורת של המורים שלכם מארופה אתם לא שווים כלום רובכם מתסביכים נפשיים מימה שעשו לכם בארופה וכאן אתם מרגישים עבד כי יימלוך כלפי בני דודכם
huיוסי04.07.17
אתה פשוט דוחה קצת אהבת ישראל אין לך תתבייש כולך מלא שנאה אתה עסוק בחיצוניות בלבד כולך רקוב מבפנים מסכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ליטאי04.07.17
רוב גדולי הדורות היו ס"ט.אתה גדלת בחיידר שהכניסו לך עיוות היסטורי לראש.תעיין בספר ממלכת עולם ההלכה המראה את גדולי הדורות האחרונים אצל הספרדים(הראשונים אין מה לדבר). לגבי הדור היום רוב בני התורה הספרדים טובים יותר מעמיתיהם עסוקים בלימוד ולא בפדופוליה וכו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהדות ספרד המפוארת03.07.17
2
במכון וויצמן מנסים שיטה להפוך אנשים שחורים ללבנים ואז תפטר האפליה הספרדית. עשו כבר ניסוי עם דובים שחורים, והפכו ללבנים
דן סגל03.07.17
1
יותר לא נצביע שס גואל גם בספרדי הטוב לא מקבלים
אסתר03.07.17
אולי גם יעניין אותך
כיכר בכנסת

העיתונאי הוותיק: "להשלים עם זה שחרדים לא מתגייסים!"

דניאל הרץ | 31.03.24
ש

למה מחכים?

מנכ"ל 'עלה' בדיון בכנסת על היעדר המיגון למוסדות החנ"מ

כיכר בשיתוף עלה | מקודם
ש

תאגיד כ"א לבנייה בכנסת

דרישה להתחשבות בתשלומי האגרות של עובדים זרים בבניה

כיכר בשיתוף כ"א לבניה | מקודם
ש

בתוך 4 שעות בלבד:

המערך הטכנולוגי לחמ"ל הכנסת הוקם בהתנדבות מלאה

כיכר בשיתוף קמא טק | מקודם
ש

מחדל חמור

מבנים רבים של החינוך המיוחד כלל אינם ממגונים

כיכר בשיתוף עלה | מקודם
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"החשבון הזה ייסגר"

המשפחה מציעה מיליון דולר למביא מידע על המחבלים

יאיר טוקר | 06.11.23

אפליה בשירות המדינה

הדו"ח חושף: תעסוקת חרדים בשירות המדינה - נחסמת

יהודה גל | 13.07.23

צפו בנאום היו"ר

לראשונה מימונה בכנסת; מאבטחים סילקו מפגין נגד הרפורמה

יוני גבאי | 12.04.23

89 תמכו

אושר בקריאה ראשונה: שלילת אזרחות למחבלים מורשעים

יוני גבאי | 30.01.23
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

היום שאחרי

דרעי לא מתכוון להתפטר | הדרך החוקית בה הוא יוכל לחזור

יוני גבאי | 19.01.23

סקר סודי

מכה לפוטין גם ברוסיה: רוב הציבור מתנגד להמשך המלחמה

ציקי ברנדוין | 05.12.22

צפו בתיעוד ממוסקבה

פוטין גוסס? נפגש עם אמהות מתחזות והתנשף בכבדות

ציקי ברנדוין | 27.11.22

פעם חמישית ב-3.5 שנים

בטקס חגיגי במליאה: הכנסת החדשה הושבעה - הניצול החרדי ממומבאי קרא תהלים

יוני גבאי | 15.11.22
ש

כללית לטובת לקוחותיה

זקוקים לשירות רפואי? רובוט חיפוש חכם יסייע לכם

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

מאחורי הקלעים

הפרישה של ח"כ קארה היא עניין של זמן?

קובי אטינגר | 06.04.22

מזים את השמועות

גנץ: "רוצים בקיום הממשלה; נשמר אותה"

כיכר השבת | 06.04.22

"יש עריק נוסף"

נחשף: הפגישה הלילית של סילמן ונתניהו

קובי אטינגר | 06.04.22

יכבד את הרוטציה?

התפקיד שבנט יקבל אחרי שלפיד יהיה רה"מ

יוני גבאי | 04.04.22
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

"מסרב להיפגש איתי"

בנט נזכר לתמוך בשקד: "המתווה - בתיאום"

רפאל כהן | 20.03.22

"אות קלון לממשלה"

עבאס יהיה יו"ר הכנסת וממלא מקום הנשיא

יוני גבאי | 20.03.22

"פגע בכבוד הכנסת"

העימות בפרסה: 'מיקי לוי נהג שלא בסמכות'

יוני גבאי | 16.03.22