מחדל חמור

מבנים רבים של החינוך המיוחד כלל אינם ממגונים

במהלך ביקור של חברי ועדת החינוך ב'עלה' נחשפו חברי הוועדה למחדל חמור: מבנים רבים של החינוך המיוחד כלל אינם ממגונים • יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יוסף טייב הודיע כי אמירות משרד החינוך שהחינוך המיוחד בראש סדר העדיפויות ייבחנו רק במעשים (חינוך מיוחד).

עלה- משלחת וועדת חינוך (צילום: יח"צ)

ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ יוסי טייב, סיירה היום בבית על"ה בבני ברק על מנת לעקוב מקרוב על תפעול מסגרות לילדי החינוך המיוחד בימים אלו של המלחמה. את הסיור הוביל שימי סגל דובר רשת 'עלה' אשר הציג את פעילות הרשת. יו"ר הוועדה וחברי הכנסת שביקרו במרכז דיור ושיקום של רשת "עלה" נדהמו מהמסירות הרבה של הצוותים החינוכיים שמוסרים נפשם לטפל בילדים כבשגרה, גם שהאפשרות שלהם בעת האזעקה ללכת למרחב מוגן כמעט ולא קיימת. מאידך, ציינו כולם כי עד שלא ראו בעיניהם לא היו חושבים שייתכן שקיימים מוסדות חינוך מיוחד ללא אזורים מוגנים לילדים בעלי המוגבלויות כשהאפשרות לשנע אותם למרחב מוגן, ארוכה בהרבה מהזמן שיש להתפנות אליו. בתום הסיור, התכנסו יו"ר הוועדה ח"כ יוסי טייב, חברי הכנסת אליהו ברוכי, לימור סון הר מלך, ארז מלול, נציגי משרדי הממשלה והנהלת על"ה לישיבת ועדה ובה עלתה קריאה דחופה להבטחת מרחבים מוגנים עבור מסגרות החינוך המיוחד.

יו"ר הוועדה, ח"כ יוסף טייב אמר בישיבה: "למרות עומס בדיונים אחרים של חברי הכנסת, ראינו לנכון לפנות את הזמן ולהגיע הנה על מנת לקיים דווקא כאן את הישיבה החשובה על מרחבים מוגנים למוסדות החינוך המיוחד. תיארתי מראש מה אני הולך לראות אבל אין טוב יותר ממראה עיניים. חובתנו ככנסת וממשלה לדאוג לאותם ילדים. בשיחות עם השר נאמר לי שהחינוך המיוחד בראש סדר העדיפויות שלו, ואני מברך על כך. אבל אנחנו חייבים לקדם בפועל פתרונות ולא אוכל לקדם חקיקה ותקנות בלי פתרון מעשי עבור הילדים. הסיור הזה הוא אבן דרך להמשך עוד ישיבות מעקב שנקיים בהמשך ובהן יהיו החלטות אופרטיביות. אחרי 30 יום שככה התנהלו פה הצוותים, עלינו להבטיח ש30 יום הבאים יראו אחרת".

ח"כ לימור סון הר מלך שיבחה את מסירות הצוותים החינוכיים במוסד בימים אלו ואמרה כי צריך לייצר תעדוף במשרד החינוך עבור רמות המוגבלות השונות של ילדים בעלי מוגבלויות בצורה יותר קשה, "היינו במקומות כבר וראינו קשיים - כאן פגשנו חוסר אונים שזועק לשמיים. יש כאן רצון לתת מענים אבל אין בשטח פתרון למרחב מוגן".

ח"כ אליהו ברוכי אמר: "כולנו יודעים שהמלחמה תלויה בעורף חזק. העורף זה כאן והוא עורף חזק ביותר. צוותים מסורים ביותר. מעבר להיעדר מרחב מוגן הכל כאן נקי ובאווירה מדהימה שמראה על המסירות של המקום לילדים".

ח"כ ארז מלול אמר בישיבה כי בעקבות הגורמים השונים שבידם לתת את הפתרון המידי החשוב למרחבים מוגנים ולקשיים שהמלחמה הביאה למוסדות כאלו, "יש לעשות בהקדם ישיבה משותפת של ועדת החינוך יחד עם ועדת העבודה והרווחה וועדת הבריאות ולשבת עד למציאת כל הפתרונות". יו"ר הוועדה בירך על ההצעה ואמר כי אכן כך ייעשה.

תמי אומנסקי, מנהלת אגף חינוך מיוחד במשרד החינוך, אמרה בדיון: "אין כמו לראות בעיניים מה ואיך נכון לפעול. אין מילים לתודה העצומה שיש לצוותים המסורים שנמצאים כאן. המדינה צריכה בהחלט לדאוג למה שקורה כאן ולא לומר מילות גנריות". אומנסקי ציינה כי כיום מעל 90% מבתי הספר של החינוך המיוחד פתוחים כרגיל ובמקומות שלא מתאפשר לקיים מסגרות רגילות, מאשרים לצוותים הגעה לבתים ונותנים שם מענים. עוד ציינה כי המשרד עובד במטות מיוחדים במרכזי המפונים אשר בכל אחד יש נציג ספציפי עבור החינוך המיוחד, "הכי מורכב לעבור תופת, להתפנות למקום זר עם המשפחה ולהיות שם הורה לילד חינוך מיוחד. אנחנו עושים הכל להקל ולמצוא פתרונות שונים לכל אחד ואחת".

מייסד ומנכ"ל רשת "עלה", הרב יהודה מרמורשטיין: "הילדים הללו חסרי ישע לחלוטין. הם לא יכולים אפילו להבין את הסיטואציה של האזעקה חוץ מלהיבהל ולבקש שיפנו אותם. זה ילדים שנמצאים ממש בקצה של החברה שאין להם לובי והצרכים שלהם זה סכנת נפשות. ההתנהלות כרגע בזמן מלחמה לשיפור המצב של החברה, מתחילה בילדי החינוך המיוחד, ובחינוך המיוחד עצמו בילדי עלה שהם בעצם בתחתית מבחינת המודעות הציבורית לצרכים שלהם ולמה שהם זקוקים לו ביום יום".

סמנכ"ל רשת "עלה", שלמה מרמורשטיין מנה בדיון את הדברים שיש בהם צורך חיוני לתפקוד המוסדות לחינוך מיוחד בשעת חירום מעבר לפתרונות מיגון מידיים למבני המסגרות, "המצב הייחודי מצריך ציוד ייעודי לתפעול המוסדות כגון: מכשור רפואי, עגלות חירום, מנופים ועוד. יש צורך בתגבור ציוד תקשוב עבור תלמידים שנאלצים ללמוד מרחוק ולא היו זכאים עד כה לציוד תקשוב. כמו כן על רקע המצב הייחודי עולה צורך חיוני בתגבור כח האדם במסגרות בסייעות, אחים, וצוות תחזוקה, גמישות בהסעות צוותים וכדו', וכן תגבור שעות לימוד ושעות ייעודיות לתרפיות ופעילויות להפחתת לחץ וחרדה ועוד".

עלה- משלחת וועדת חינוך (יח"צ)
עלה- משלחת וועדת חינוך (יח"צ)
עלה- משלחת וועדת חינוך (יח"צ)
עלה- משלחת וועדת חינוך (יח"צ)
עלה- משלחת וועדת חינוך (יח"צ)
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר