כיכר השבת

"סגנון יהודי טוב"

אימת החרדים: השופט אליקים רובינשטיין פרש מבית המשפט העליון

בטקס רשמי, מסיים היום השופט אליקים רובינשטיין, מי שאהב באופן קבוע לסנוט באורח החיים החרדי תוך מובאות וציטטות תורניות, את כהונתו כשופט בבית המשפט העליון (חוק ומשפט)

59
אלי רוטמן | כיכר השבת | י"ט בסיון | 13.06.17
השופט אליקים רובינשטיין, היום
השופט אליקים רובינשטיין, היום (תמונות: Yonatan Sindel/Flash90)

היום (שלישי) מציין שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין את יום הולדתו ה-70, מה שמסיים על פי החוק את כהונתו בת 13 השנים בערכאה השיפוטית הגבוהה בישראל.

רגע מרגש נרשם בטקס הפרישה הרשמי שהתקיים באולם בית המשפט, כששרת המשפטים התייחסה בדבריה למותה של שרי, בתו של רובינשטיין, לפני כחצי שנה לאחר שנות מחלה ארוכות, ואמרה לו בקול רועד: "צר לי כי בתך לא נמצאת כאן ביום זה". גם רובינשטיין עצמו מחה דמעה.

את הטקס פתח רובינשטיין בהקראת פסק הדין האחרון שלו, העוסק במרחב מחיה של אסירי שב"ס שלפי פסיקתו יורחב מעתה מ-3.1 מ"ר ל-4 מ"ר.

בנאומו אמר רובינשטיין: "אני בהתרגשות עמוקה. היום מסתיים פרק משמעותי בהיפרדי מביהמ"ש העליון, שהיה ביתי ב-13 השנים האחרונות. תודה לרעייתי מרים שהולכת עמי 40 שנה. עלינו לשמור על המדינה מכל משמר. ביהמ"ש העליון הוא חלק חשוב בחוסן הלאומי - מערכת מקצועית לתפארת מדינת ישראל, גם אם אינה מושלמת. ביהמ"ש זוכה לקיטונות וביקורת, לעיתים לגיטימית, ופעמים רבות לא ראויה".

שרת המשפטים איילת שקד נפרדה היא מהשופט הדתי והפליגה בשבחיו: "דרכו השיפוטית התאפיינה מאז ומעולם בסגנון יהודי טוב. יהיה זה בלתי אפשרי להתאימו לתבניות צרות ומקובלות. השופט מעולם לא ראה סתירה בין היותו יהודי דתי ובין היותו ציוני".

נשיאת ביהמ"ש העליון מרים נאור התייחסה לאורח חייו של השופט הפורש: "לפעמים נשמעת הטענה ששופטים חובשי כיפה הם שמרנים, אבל למדתי תמיד על ניסיונות תיוג אלו שהם אינם ריאליים".

ואכן, כידוע, לאורך הקריירה המשפטית הארוכה של רובינשטיין, הוא הפגין עמדה ליברלית בנושאים יהודיים ועמדה עוינת בנושאים חרדיים. הוא היה היועץ המשפטי לממשלה הראשון שקבע כי כאשר חולה מסרב בדעה צלולה לטיפול מציל חיים - לא חלה על הרופא חובה משפטית לטפל בו, ולכן רופא שיעמוד מנגד לא יהיה צפוי לאישום כלשהו.

הכעס החרדי כלפיו (צילום: ערוץ הכנסת)

בעתירה נגד 'קווי מהדרין' החרדיים שהפעילו החברות אגד ודן, קבע רובינשטיין כי מדובר במתכונת בלתי חוקית. אך יותר מכל זכורה התנהלותו בנושא גיוס בני הישיבות: באחד מהחלטות בג"ץ בנושא הוא כתב כי "הרבה יותר משהעגל רוצה לינוק, הפרה רוצה להניק. ומה שהחל בקימום עולם תורה לאחר השואה, הפך לסוציולוגיה של חברה שלמה שאינה נושאת כמעט בעול המרכזי במדינת ישראל, ובטוחני שבסתר ליבם חשים בקושי ובמבוכה גם ראשי הציבור החרדי ורבים רבים מני ציבור זה, אלא שנכנסו למבוך שהם מתקשים לצאת ממנו".

פעם אחרת כתב: "ביום בו תמה כתיבתה של חוות דעתי הגיע לבית הכנסת בו אני מתפלל יום-יום בחור חרדי צעיר ופנה בקול נרגש אל המתפללים. לדבריו הוא עומד להינשא ואין בידי אביו לסייע לו. אחד המתפללים שאינו מן הקמצנים התריס לעברו אולי תלך לעבוד. מי שנתן נתן. אך התמונה העגומה של צעיר בריא המקים בית לא מקצוע וללא פרוטה לפורטה נותרה בזיכרוני".

זעמה של הנציגות החרדית כלפיו התפרץ באחת כשפסל את מתווה הבטחת ההכנסה לאברכים. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) זעק אז במליאת הכנסת: "לקחת מהילדים שלא יהיה להם חלב בבוקר - איזו אכזריות? איזו התנהלות?" וכינה את רובינשטיין 'חצוף, אכזרי ורשע'.

תוכן שאסור לפספס
59 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
הפסקה על הבחור החרדי השנורר, והפסקה על המבוכה של המנהיגים החרדים בנוגע לכולל, הם שניהם אמת לאמיתה. אין שום מקור בהלכה לעמדת המנהיגים הליטאים (והרבה חסידים) שכל אבא חרדי אמור לשבת וללמוד בכולל. ע"פ ש"ע וכל פוסק אחריו עד דורינו, חייב כל ראש משפחה לפרנס את משפחתו, ורק מי שהוא ת"ח יוצא מן הכלל שמיועד לה
חסיד שפוי14.06.17
19
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה13.06.17
18
גם בגרמניה היה בימ״ש ואין דבר כזה שופט דתי זה תרתי דסתרי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי14.06.17

הצגת כל התגובות

17
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דןד13.06.17
16
פתח בחקירה! נגד הרב עובדיה זצ"ל בזמן יוסי שריד. כל המבזה ת"ח הפרהסיא אין רפואה למכתו
משה13.06.17
15
לצערינו, בהרבה דברים הוא פסק נגד התורה ונגד צניעות ושמרנות כללית עוד יותר מן החילונים. ככה זה כאשר שופט "דתי" פוסק ע"פ החוק והצדק של מדינת ישראל, ולא של התורה. אבל במה שהוא צדק עלינו להודות על האמת.
חסיד שפוי14.06.17
14
הלך וטוב שהלך😄😄😄 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם13.06.17
13
מיסרוחניק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה13.06.17
עם הארץ יקר, אסור לגדף שופט, גם אם הוא לא לטעמך, זה לאו דאורייתא. אתה בוודאי חרדי למופת, מקפיד על ההכשרים הכי טובים, קונה לולב מהודר, מחמיר בדיני חמץ ומאריך בתפילת עמידה. אז בלאו הנ"ל אפשר גם להדר, והשתיקה יפה לחכמים, ושב ואל תעשה עדיף. כשם שביזית את השופט מעל אתר זה , כן תוכל לבקש ממנו מחילה באותה
זלמן13.06.17
שמרים יד בתורת משה. מה שנאמר זה רק על דיין שהולך על פי דין תורה ומנסה לכוון לאמיתה של תורה. עליו ורק עליו זה נאמר. מאידך על השופטים נגד התורה חל הדין שאסור להחניף לרשעים. ואין שום איסור לבזות את מי שמרים יד בתורת משה פוסק נגד התורה ומחטיא את הרבים. ועוד יותר גרוע שהוא יודע שזה אסור כי הוא כביכול "דת
אסור לבקש מחילה14.06.17
ודאי לא מי שמונה על ידי הוועדה למינוי שופטים.....
לזלמן האוויל13.06.17
מה הקשר לאחד ששופט נגד דין תורה ומרים יד בתורת משה ונבחר על ידי אוכלי טריפות?
בערות דתילונית13.06.17
חכמתך קודמת ליראת חטא. הלאו מפורש והוא דאורייתא. אפשר להתפלפל ולהתיר את הלאו על ידי קביעה כלאחר יד שהשופט אינו עושה מעשה עמך. ומי שמך לפסול יהודי ולקבוע ששמירת השבת שלו אינה מעולה משלך, ותפילתו אינה טהורה יותר והליכותיו אינן נקיות יותר מהליכותיך? ושמא טעית ובעיני שמיים הוא עושה מעשה עמך ורצוי לבוראו
יעקב 13.06.17
הייתי אפילו מאמין שמדובר ברובינשטין שר"י בעצמו שמנסה להגן על כבודו האבוד.. (סגנון הכתיבה באורח פלא מאוד דומה..) משתמש בסיסמאות יהודיות ומנסה להלביש אותן בכח על הפך היהדות ולהכשיר את השרץ בק"נ טעמים. אלוקים בעמך ונשיא בעמך זה יכול ללכת אך ורק על דיין בדין תורה ובשום אופן לא על שופט בערכאות של גוי
את היהדות14.06.17
וודאי לא מי שנבחר בוועדה למינוי שופטים ונשבע לשפוט לפי חוקי חלם של כנסת ישראל....
ליעקב הכסיל14.06.17
12
הוא יהודי תלמיד חכם ולחרדים היתה בעיה קשה איתו הנה בא מישהו שגם יודע הלכה וגם מכיר משפט כללי ופתאום ההלכה מסתדרת דווקא עם המשפט ולא עם החרדים.. זה עשה להם לא טוב הלוואי ויבואו עוד שופטים כאלה ויש לי חדשות בשבילכם חרדים יקרים .. עוד כמה שנים יהיה גם שופט חרדי בעליון והוא גם יתן פסקים נגד הפוליטיקה
james13.06.17
מחרף ומגדף ומסלף ההלכה אין שום היתר להיות שופט בערכאות
.13.06.17
שלך גויי - אתה עצמך גוי גמור - והתגובה המקוממת שלך היא ההוכחה החדה לכך.
אוראור27.03.18
קיסטר ז"ל (אכן, אביו) אך הוא מזן אחר...
יהודי13.06.17
אמרו עליו חכמינו זכרם לברכה
המגיב13.06.17
סכנה לאזרחים החרדים במדינה בציונות הדתית (בעקר האשכנזית) יש הרבה השונאים את החרדים יותר מאנשי מרצ יותר מיאיר לפיד ברמה קשה מאוד שמזכירה לכאורה תקופות אפילות... עד כאן
יהודי13.06.17
11
של האנשים הכי מזיקים שקמו נגד היהדות ושגם הצליחו להזיק.
שר"י14.06.17
10
אני שולח את כל ילדי לישיבות קדושות, ואני לפעמים גם חושב כמו רובינשטיין, שהיה נחמד אם היינו יכולים לרדת מהעץ של רק תורה כמו רשב"י. מה הבנים שלי יעשו כשיצטרכו להתפרנס??
ישראל13.06.17
מה שעושים כולם. ועובדה שהרוב כשמגיעים לגיל 30-40 יוצאים לעבוד רובם בעבודה תורנית ונשארים בחיי קודש. תאמין לי שמסתדרים ולא ראיתי צדיק נעזב. ואל תשווה את עצמך אליו בכלום. הוא לא שווה שתשווה את עצמך אליו. הרחק מן הרשע ומן המכוער והדומה לו.
לישראל14.06.17
כולם? כמעט כולם לא מסתדרים, וזה ילך ויעשה יותר גרוע. אני לא יודע איפה אתה חי או במה אתה עובד, אבל תאמין לי שראיתי הרבה צדיקים שממש ממש לא מסתדרים. אז מה הבנים שלך יעשו? בעבודה תורנית הם לא יעבדו קרוב לוודאי, אא"כ הם מהבחורים הטובים ביותר, בעלי ייחוס אבות, אשכנזים, וכמובן מצאו משרה. אז הם כנראה ימשי
יהודי אחד19.06.17
9
גמר תיכון צייטלין ואחר כך אוניברסיטה.... למה יש לצפות?
חיימקה13.06.17
8
הציטטות באו להוכיח כי אין קשר בין תורת משה מסיני, לתורה החרדית מגלות אירופה.
דן סגל13.06.17
שמתאימים את התורה לזמננו. אנחנו מתאימים עצמנו בדורנו לתורה
Yairza13.06.17
7
הסדום שלהם בית משפט, ועליון, כאילו שזה משהו בכלל, זה הכל בלוף והצגה לפי העצבים וההשקפה של השופט לא אמת ולא דין תורה
סדומי13.06.17
בעולם החרדי שלא הצליחו להיפתר בדין תורה והגיעו לטיפול בתי המשפט. הסכסוך בפוניבז הוכרע בבית המשפט העליון, עם השתתפות פעילה של שני הצדדים. כינויים מלעיגים כלפי בתי המשפט מעידים על רמה ירודה של דרך ארץ והיעדר הבנה בוגרת של סדרי עולם. מי שטוען בשם כבוד תורה, מוטב שיעשה זאת בצורה שתוסיף כבוד לתורה וללומ
מוישה גרוס13.06.17
6
הוא אמר דברי ביקורת אמיתיים מאהבה. הוא לא שונא חרדים. זה לא תמיד נוח לשמוע אבל זה לא מזיק.
אחד שיודע13.06.17
הגדולים ביותר משתןןה רק ללפיד ודומיו
,13.06.17
מגדולי מחטיאי הרבים בדורנו
רובינשטין עקף14.06.17
כמה צרות עשה ללומדי התורה האמיתים!!
Yairza13.06.17
5
אני חרדי, ולא מכיר לא את השופט ולא את פסקי הדין שלו. אבל ממה שכתוב כאן אני לא רואה שום בעיה. הוא ממש צודק. אולי תכתבו עליו משהו יותר מקיף?
יהודי טוב18.06.17
4
אין הרבה מוצלחים בסדר גודל, כזה.
בסדר גודל כזה 13.06.17
לרוע יש תמיד יותר עוצמה וכוח מהטוב לכן נראה לך שהוא בסדר גודל יותר גדול.
אל תקלל אותנו14.06.17
ותמחוק את ה"הלוואי" שלך ואל תקלל אותנו.
מי צריך כזה?14.06.17
3
הדינים שם ע"פ ערכאות של גוים. לא מעניין אותם "חושן משפט" - אלא החוק המנדטורי והעותומני. הם מרימים יד בתורת משה. שופט שם עם כיפה - זה רפורמי.
דוד13.06.17
2
מספיק לקרוא את התגובות שלפני כדי להכיר את החינוך החרדי-לא פגשתי בין החרדים (שאני ביניהם) אפילו 1% שמגיעים לקרסוליו
שלמה18.06.17
1
לטוב ולמוטב
תמי13.06.17
אולי גם יעניין אותך
חוק ומשפט

'אין טוב ורע' | תלמידו של ראש הישיבה שמעולם לא התייאש וחבק בן, משתף בתחושות

משה מנס | 24.03.24

התנפלו על הרכב

הותקף באכזריות בדרך למירון - ותובע 150,000 שקלים פיצוי

קובי רוזן | 14.01.24

החל ממחר

דיונים צפופים במשך יומיים; זה מה שצפוי להיות בהאג

יהודה גל | 10.01.24

זעם בימין

בג"ץ פסק על חודו של קול: חוק הנבצרות לא יחול בינתיים

דוד הכהן | 03.01.24

עם לבבות ירוקים

מנהל הלהקה החל לשיר בהופעה: "אנחנו אנשי מוחמד דף"

קובי רוזן | 02.01.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

בפסק הדין הדרמטי

מתווה סולברג? השופט מבהיר שלא היה מצביע בעד החוק

דוד הכהן | 02.01.24

דרמה משפטית פוליטית

ההסבר של השופטים להתעקשות לפרסם פסק דין במלחמה

ישי כהן | 02.01.24

על חודו של קול

פסק דין דרמטי: שופטי בג"צ פסלו ברוב דחוק את ביטול עילת הסבירות שחוקק כחוק יסוד 

קובי אטינגר | 01.01.24

מחדל בצפון

שלושה ערבים גנבו כלי נשק קטלניים מצה"ל ליד גבול לבנון

קובי רוזן | 17.12.23
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

הממשלה מפעילה שיקול דעת

בג"ץ דחה עתירות נגד עסקת השחרור: "אין עילה להתערבות"

יהודה גליקמן | 23.11.23

"נסיבות קיצוניות"

הסנגוריה הציבורית לא מוכנה לייצג את מחבלי החמאס

קובי רוזן | 08.11.23

מחיר המלחמה

היועמ"שית מקפיאה את העברת הכספים הקואליציוניים

יוני גבאי | 07.11.23

משרד המשפטים הודיע

פרקליט המדינה והיועמ"שית מלווים את חקירת הזוועות

יהודה גל | 07.11.23
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם
ש

מדריך מלחמה

זכויות העובד: האם ניתן לממש ימי חופשה בעת הלחימה?

כיכר בשיתוף משרד העבודה | מקודם

לבקשת משרדי הפנים והשיכון

בית המשפט יחייב רשויות במרכז להפעיל אתרי בניה    

דוד הכהן | 31.10.23

"מסיימת מסע ארוך ומרתק"

בגיל 70, נשיאת בית המשפט העליון פורשת היום מתפקידה  

יהודה גל | 16.10.23

"חופש הביטוי עדיף"

בוטל כתב האישום כנגד פעיל הימין שאיים על ליאת בן ארי

דניאל הרץ | 03.10.23
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

בהרכב 11 שופטים

הכל על הדיון הדרמטי הצפוי מחר בבג"ץ על חוק הנבצרות

דניאל הרץ | 27.09.23

משיב לעתירות

יריב לוין לבג"ץ: יש לי סמכות בלעדית לא לכנס את הועדה

יהודה גל | 13.09.23

לא מוותר

בית המשפט ידון בתביעה של בנט נגד הרב יוסף מזרחי 

דוד הכהן | 11.09.23