כך תחזקו את השליטה העצמית שלכם

אנחנו מרבים להתלונן שאין לנו מספיק שליטה עצמית כדי להפסיק עם ההרגלים הרעים, כמו עישון למשל. מסתבר שאת "השרירים" הבלתי נראים האלה ניתן לחזק על ידי אימונים (אימון)

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

כל אימון מחזק את שרירי הגוף. אם נרים משקולות נראה שרירים חזקים בידיים, אם נרוץ מדי יום, נראה ששרירי הרגלים התחזקו. ומה יקרה אם מדי יום נעשה משהו שיחזק את מנגנון השליטה העצמית שלנו? המחקרים שביצעו המדענים האמריקאים מוכיחים בצורה חד-משמעית שכל אימון קטן שמופנה לפיתוח השליטה העצמית בתחום אחד, מחזק את היכולת שלנו לשלוט גם בשאר התחומים בחיינו.

כך במחקר אחד המשתתפים נתבקשו להכין תכנית למשימה קטנה כלשהי שהם דחו מזמן, למשל לעשות סדר במחסן. התכנית לא הייתה אמורה להיות קשה לביצוע, אך חשוב היה לעמוד ביעדי ביניים: למשל בשבוע הראשון להיכנס למחסן ולהעריך את היקף העבודות, בשבוע השני לזרוק חפצים שבורים, בשבוע השלישי לטאטא את הרצפה וכך הלאה.

מסתבר שאחרי חודשיים שבמהלכם היה עליהם להשלים את המשימה, המשתתפים לא רק השלימו אותה, אלא גם שיפרו את תזונתם, רבים הפסיקו לעשן והתחילו לעשות כושר וכו'. נראה היה כי שריר השליטה העצמית שלהם התחזק והשפיע בכך לטובה על כל תחומי החיים.

במחקר מעמיק יותר שנעשה על אנשים עם נטייה לאלימות במשפחה, המשתתפים חולקו ל-3 קבוצות. הקבוצה הראשונה הייתה צריכה במהלך השבועיים לפתוח את הדלת ביד שמאל במקום יד ימין, הקבוצה השנייה לומר "אכן" במקום "כן", והקבוצה השלישית לא קיבלה שום הוראות.

כעבור שבועיים בשתי הקבוצות הראשונות נרשמו הרבה פחות מקרי אלימות פיזית או מילולית מאשר בקבוצה השלישית. גם במקרה הזה האנשים חיזקו את היכולת שלהם לשים לב למה שהם עושים ולבצע פעולות מתוך בחירה ולא מתוך הרגל.

הבשורה הטובה ביותר של המחקרים האלה והאחרים היא שניתן להקפיד על משהו קטן ולא משמעותי, כדי לחזק את יכולת השליטה העצמית בכל תחומי החיים. גם אם "האימונים" האלה נראים קטנים ולא משמעותיים, הם עוזרים לנו מאוד גם במשימות חשובות ביותר בעבודה, בדאגה למשפחה, בטיפוח עצמי. בעצם, "השטותיות" של התרגילים רק תורמת לעניין, כי הם לא מפחידים את הבן אדם בחשיבותם או בהיקפם, הרי הם לא גורמים לו להרגיש שהוא מוותר על משהו שחשוב לו מאוד או שמסב לו עונג רב. כמו כן, במקרים האלה גם אין פחד מכישלון כי היעדים ב"אימונים" האלה לא ממש חשובים כשלעצמם.

כדי להתחיל לחזק את "שריר השליטה העצמית" החוקרים ממליצים להבין מה המטרה העיקרית שלכם באופן כללי: האם זה חיזוק היכולת לוותר על משהו, למשל על סיגריה, חיזוק היכולת לעשות משהו, למשל ללמוד מדי יום, או חיזוק השליטה העצמית באופן כללי, למשל שליטה על הוצאות.

בהתאם להרגל שאותו אתם רוצים לפתח כדאי למצוא גם את "מכשיר האימון". אם לדוגמה רוצים להפסיק לעשות משהו עקרוני, ניתן להתחיל להפסיק לעשות פעולה יומיומית פשוטה, למשל כמו בדוגמה למעלה, להפסיק לפתוח דלת ביד ימין ולעשות זאת ביד שמאל.

אם רוצים ללמוד לעשות משהו, ניתן להתחיל כל יום לעשות משהו לא מחייב כמו למשל קניית תפוחים בדרך מהעבודה. ואם רוצים לחזק את יכולת השליטה העצמית באופן כללי מומלץ להתחיל לעקוב אחרי משהו שבדרך כלל לא שמים לב אליו בכלל, למשל לרשום מה אכלנו במהלך היום או כמה זמן גלשנו באינטרנט.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר