כל מה שרציתם לדעת על ביטוח חובה וביטוח צד ג'

אחרי שעות של ציפייה לטרמפ שיגיע מהאופק החלטת לקנות רכב, כזה שיוביל אותך ממקום למקום בעלות מינימלית, או כזה שיפצה אותך על כל שעות הציפייה בטרמפיאדות ברחבי הארץ * את הביטוח לרכב עשית בלי באמת להבין על מה אתה חותם, שושי מילר עושה סדר

שושי מילר | כיכר השבת |
שווה לעשות לה ביטוח? (צילום: פלאש 90)

ביטוח חובה כשמו כן הוא, חובה על פי חוק לבטח את כלי הרכב שברשותכם. מרגע שחתם הבנקאי שלכם על הפוליסה הרי היא שרירה וקיימת, אבל שימו לב, לא לפני התאריך הנקוב בתעודה.

נהגו בעלי מכוניות ישנות לבטח את רכבם גם בביטוח צד ג', מכיוון שלא משתלם לעשות ביטוח מקיף על רכב שגילו עולה על 10 שנים.

ביטוח צד ג' מכסה נזקים שנעשו על ידך לצד שלישי. הפוליסה מאוד פשוטה – בכפוף להגבלות הרשומות בפוליסה חברת הביטוח תכסה את נזקיך עד לתקרת סכום מסוים (סכום שמשתנה מחברה לחברה, חשוב לבדוק). שאר ההגבלות הם כמו בביטוח החובה והמקיף.

מה נותן לך בטוח החובה?

ביטוח החובה מזכה בפיצויים במקרה של תאונה: את הנהג שנפגע, את נוסעי הרכב והולכי רגל תמימים שהוטחו בעל כורחם בפגוש מכוניתך.

חידוש מבית מדרשו של כבוד השופט יחזקאל הראל אומר כי גם אם נכחת בזירת תאונה ואתה חש שנפגעת נפשית (למשל, מאחרי התאונה את חושש מנהיגה ברכב) הנך יכול לרוץ הישר מזירת התאונה לביהמ"ש ולתבוע פיצוי.

גם אם קרוב משפחה יקר נפגע בתאונה ואתה יכול להוכיח כי נפגעת נפשית, ייתכן ותזכה לפיצוי הולם.

מתי ביטוח החובה לא חל עליך?

  • אם אחזה אותך רוח שטות והחלטת לגרום תאונה במתכוון.
  • אם "שאלת" את הרכב של חברך בלי ידיעתו, ועשית תאונה.
  • אם עקב חוקי הישיבה אין ברשותך רישיון לנהוג (כן, גם היום עשר שנים אחרי שעזבת את הישיבה) . אם בכל זאת יש לך רישיון רק לא חידשת אותו אתה עדיין מבוטח, בזמן תאונה.
  • אם לקחת טרמפ עם החבר הנועז דלעיל ש"שאל" בלא רשות את הרכב, גם אתה לא מבוטח!
  • אם פשוט התחלת בתכנית חיסכון שראשיתה קיצוץ בביטוח החובה.
  • אם החלטתה להשתמש ברכב למטרות שאינם "פרטיות" כמו ביצוע פשעים.
  • והאחרון והחביב עלי והוא אם חשקה נפשך במרוץ מכוניות ועשיתם אתה וחבריך אספה שלא לשם שמים בכדי לערוך מרוץ, וכטבעו של מרוץ שלא לשם שמים סופו בטל. וכמה מן המכוניות הושבתו או אירעו נזקים בנפש. אין הביטוח מכסה ולו בשקל אחד את הנזקים. קחו לתשומת לב לפני שאתם מקיימים את המרוץ הבא.

חשוב לדעת: גם אם אתה נמנה על אחד מהאמורים ברשימה שלעיל. המחוקק אומנם החליט שלא לכלול אותכם בפוליסת ביטוח החובה, אך אין זה גורע מזכותך להגיש תביעה בגין החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.

הטיפים שאתם חייבים לדעת

אל תהססו לשכור עורך דין שיטפל בתביעתכם מול חברות הביטוח, שכר הטרחה של עורך הדין קבוע בחוק וחייב להיות משולם על ידי חברות הביטוח במסגרת הפיצויים.


אם ברצונכם לבטל את הביטוח אצל החברה בה אתם מבוטחים כעת אל תוותרו על החזר דמי הביטוח ששילמתם (ההחזר הוא באופן יחסי כלומר אם שילמתם 2500 לשנה והייתם מבוטחים חצי שנה מגיע לכם החזר של 1250 פחות כמה שקלים) גם אם תבעתם את חברת הביטוח ואתם זכאים לתשלום פיצויים, כעת אתם יכולים לבטל את הפוליסה ועדיין אתם זכאים להחזר.

אל תעשו ביטוח חובה לפני שתשוו מחירים, בניגוד למקובל מחירי ביטוח החובה אינם אחידים, יחד עם זאת איכות השירות של החברה המבטחת חשובה יותר מהמחיר, כדאי לברר את מידת אמינותה של החברה ואת רמת המענה שיינתן בזמן אמת, כי כולנו שמענו על חברות ביטוח שהציעו מחירים "זולים" שעלו ביוקר.

אם התפתיתם לרכוש טיוטה קורולה יד שמינית מאברך במחיר מופקע, עשו ביטוח חדש לרכב, אל תתפתו בנוסף לעסקה הגרועה שעשיתם גם לרכוש את הביטוח מהמוכר, מכיוון שחברות הביטוח יכולות שלא לאשר את העברה. אם בכל זאת הפוליסה של המוכר מפתה במיוחד שלמו רק לאחר שקיבלתם אישור בכתב מחברת הביטוח על העברה.

קחו יעוץ משפטי לפני חתימה על כל מסמך מחייב, כמו שנאמר שכר טרחת העו"ד ישולם על ידי חברת הביטוח.

חברות הביטוח יכולות על פי חוק להגביל מספר פרמטרים בפוליסה כמו: זהות הנהג, מינו, מספר שלילות של רישיון הרכב וכו'. במידה וחברת הביטוח הגבילה את הפוליסה ודאו כי אתם מודעים להגבלות וכי הן תואמות למצב האמתי של הרכב והנהג.

אין באמור בכתבה משום יעוץ משפטי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר