
רון פרלמן, איל הון אמריקאי (82), מוביל בימים אלה קרב משפטי תקדימי בניו יורק סביב חמש יצירות אמנות יקרות שנטען שנפגעו בשריפה שאירעה באחוזתו שבהמפטונס בשנת 2018. פרלמן דורש סכום ביטוח כולל של 410 מיליון דולר עבור העבודות - ביניהן יצירות של נדירות של אמנים בעלי שם – בטענה כי הן סבלו מנזק משמעותי בלתי נראה לעין, אשר הוביל לאובדן "החיות", הוויזואליות וההשפעה שלהן.
לחץ כלכלי ונפילת ההון
פרלמן, שבעבר דורג כאחד מעשירי אמריקה, מכר יצירות אמנות בשווי של כמעט מיליארד דולר בין השנים 2020-2022, לאחר שקיבל קריאות למילוי ערבויות בשוק ההון בעקבות קריסת מניות רבלון בה החזיק. ההון האישי שלו צנח לכ-3.3 מיליארד דולר ב-2021, לאחר שהוערך ב-19 מיליארד ב-2018.
הסיפור המשפטי
מקור הסכסוך הוא השריפה שפרצה בעליית הגג של אחוזת "The Creeks", ממנה נגרם נזק למבנה, לרהיטים וליצירות אמנות. חברות הביטוח (כולל Lloyd's of London, Chubb, ו-AIG) כבר שילמו סכום מצטבר של מעל 100 מיליון דולר לפרלמן בעבור נזקים ליותר מ-30 יצירות אחרות, אך כעת הן מתנגדות לתשלום הנוסף, בטענה כי הנזק ל-5 היצירות הללו כלל אינו מוכח.
המדיניות הביטוחית הלא-שגרתית של פרלמן אפשרה לו לתבוע כיסוי לערך מלא של היצירות גם במקרה של נזק קל וזעום - כשלעומת שווי השוק האמיתי שלהן, סכום הביטוח היה פי כמה וכמה (למשל, ציור "Campbell's Soup Can" מאת וורהול, שבוטח ב-100 מיליון דולר למרות שהוערך ב-12.5 מיליון בלבד ב-2018).
"היצירות איבדו את האימפקט שלהן"
במהלך עדותו, פרלמן סיפר כי היצירות "לא היו עוד תוססות באותה מידה" ו"הקונטרסט נחלש". לדבריו (וציטוט ישיר מהעדות): "הן פשוט לא נראו כמו קודם, בעיניי".
חברות הביטוח טוענות שזהו "מהלך כלכלי" המונע מלחץ ולא מנזק אמיתי – במיוחד לאור העובדה שפרלמן לא דיווח על נזק ליצירות הספציפיות הללו עד 2020, כמעט שנתיים לאחר השריפה. הן הציגו בפני בית המשפט שמדובר בתביעה בעקבות קשיים פיננסיים.
"נזק בלתי נראה" – שאלת המומחים
המשפט מעניק הצצה נדירה לעולם ביטוח האמנות היוקרתי, בו פוליסות גבוהות מעניקות לפעמים כיסוי העולה בהרבה על שווי השוק האמיתי של היצירות. רוב התביעות בתחום זה עוסקות בנזק במהלך שינוע (ולא בשריפה), ולכן המקרה ייחודי במוקדו ב"נזק מיקרוסקופי".
המחלוקת העיקרית כעת היא האם שריפה – או ליתר דיוק, חשיפה לעשן, חום ולחות – עלולה לגרום לנזק מיקרוסקופי המשפיע על ערכה של יצירת אמנות. פרלמן מסתמך על עדותה של מומחית לניתוח מדעי, ד"ר ג'ניפר מאס, וחברות הביטוח הביאו מומחים לשימור משלהן.
המשפט החל ביוני וצפוי להסתיים בשבועות הקרובים, אך החלטה סופית תתקבל, כנראה, רק בעוד מספר חודשים. תוצאת המקרה עשויה לשנות את גישת חברות הביטוח ומבטחים בכל העולם לשאלת הכיסוי בגין נזקי "איכות בלתי נראים" ביצירות אמנות יקרות-ערך.
0 תגובות