לקראת החגים: טיפים לצרכנות נבונה

מהרגע בו נכנסנו לרשת שיווק כל שהיא, אנו עומדים מול מערך שיווקי מתוחכם. הכל מכוון בכדי למכור לנו יותר משאנו צריכים וביוקר. עברו שנים עד שהמחוקק עשה משהו בשביל הצרכן הישראלי. התקנות החדשות מגינות על הלקוחות בשלל מצבים בעייתיים. כל הטיפים והתקנות בכתבה שלפניכם (צרכנות נבונה)

שושי מילר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

מהרגע בו נכנסנו לרשת שיווק כל שהיא, אנו עומדים מול מערך שיווקי מתוחכם. הכל מכוון בכדי למכור לנו יותר משאנו צריכים וביוקר. נכון, ישנם גם רשתות שיווק שהמוטו שלהם זה המחיר הזול או השירות ההוגן, אך קדחת הקניות לפני ראש השנה מחייבת הערכות בהתאם.

האמת היא שזה לקח זמן אך אחרי 64 שנות עצמאות המחוקק נרתם לטובת האזרח הקטן, ועשה משהו בשביל הצרכן הישראלי. התקנות החדשות מגינות על הלקוחות בשלל מצבים בעיתיים, אך בכדי שתוכלו לצאת מהסבך שנקלעתם אתם חייבים לדעת את זכויותיכם.

לצד העצות החכמות והישנות שלפניכם, ישנם גם כמה עצות חשובות במיוחד, במידה כזו שבלעדיהם ייתכן וחדוות הקניות תנטוש אתכם, לאחר שתתקלו בתרמית צרכנית או בטריק ש'סובב' אתכם.

  • נתחיל עם העצה הכל-כך חשובה, אך גם הכל-כך בנאלית, פשוט להשוות מחירים בין הרשתות השונות. זה פשוט, נכון וחכם, אך למרות זאת אנו לא עושים זאת. וזה לא קשה ישנם כתבות (קישור לכתבה שרמי לוי הוא הזול ביותר) המנתחות בבהירות ופשטות סל מוצרים, שמבהיר לנו מי הזול בסביבה.
  • אתם משוטטים במרכול להנאתכם ולפתע צדה את עינכם פרסומת צבעונית, חשוב שתדעו: על פי חוק חייב העוסק להבהיר מהם המוצרים והשירותים הכלולים במבצע, לפרט מהם תנאי המבצע, את מחיר המוצר לפני המבצע וכן את שיעור ההנחה. אם המבצע לא ברור מספיק או אם חסרים פרטים כדאי להמנע, מסתבר ש"המבצע" לא משתלם במיוחד.
  • עוד על מבצעים: במבצעי 1+1 המחשבים בקופה נוטים לשכוח והם מחייבים גם על המוצר החינמי, שימו לב בקופה שאתם משלמים רק על מוצר בודד.
  • שוב המלצה טובה ועתיקה שתמיד טוב לחזור עליה: עשו את הקניות לפי רשימה מסודרת, ואל תתפתו לרכוש מוצרים שאין בהם צורך.
  • על פי חוק חלה חובה להציג מחיר לפי יחידת מידה (למשל: מחיר ל-1 ליטר, ל-1 ק"ג וכו'), אם יחידת המידה פחותה מליטר או קילו, חייב להופיע מחיר ליחידת מידה של 100 ג"ר. חלוקה זו נעשת בכדי לסייע לכם לחשב מחירים ולהשוות בין מוצרים של חברות שונות בעלי משקל שונה. הרשות ממליצה לא לרכוש מוצרים עליהם לא מצויין המחיר לפי יחידה.
  • אל תתפתו לאריזות גדולות, בדרך כלל זה לא מבטיח מחיר זול יותר, בשביל זה נקבע הסעיף הקודם המחייב את בעלי החנויות לתת מחיר ליחידת מידה. כך תוכלו להשוות את המחיר של האריזה הגדולה למחיר האריזה הרגילה.
  • אל תשלמו יותר מהמחיר הרשום על המוצר, במקרה והגעתם לקופה ונדרש מכם מחיר גבוה יותר, החוק מחייב את בעל החנות לתת לכם את המחיר הרשום (שימו לב כי במידה וכל שאר המוצרים על המדף מציינים מחירים את המחיר הנדרש בקופה, בעל החנות יכול לדרוש מכם את מחיר הקופה). התקנה המפורטת תקפה בכל ענפי השיווק ולאו דווקא במרכולים.
  • לקראת החגים ייתכן והמעסיק במחווה של רצון טוב העניק לכם תווי קניה. שימו לב, תווי הקניה מכילים אותיות קטנות, קיראו אותם לפני שאתם פונים לבית העסק, ייתכן ותמצאו הגבלות כמו: שווי מופחת בבית עסק כל שהוא או לא ניתן לנצל כפל מבצעים. במידה ולא צויינו סייגים חייבים לכבד את שוויו המלא של התו חובה זו מעוגנת בחוק.

עמדתם על זכותכם החוקית, אך בעל העסק לא מכבד אתכם? תוכלו לפנות לרשות להגנת הצרכן ולהגיש תלונה. מנסיוני האישי רוב העוסקים מכבדים את התקנות, ואילו שלא, יכבדו אותם ברגע שתאיימו בהגשת תלונה.

בכתבה הבאה בעזרת ה', נעסוק בהחזרת מוצרים, מהם הזכויות שלכם כאשר אתם מבטלים עסקה?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר