ברוך דיין האמת

הלך לעולמו גדול העסקנים החרדיים, הרב מנחם פרוש

אבל בירושלים: אתמול הלך לעולמו בפתאומיות זקן עסקני הציבור החרדי, חבר הכנסת לשעבר הרב מנחם פרוש, לאחר דום לב. בבית המשפחה מתכנסים בני המשפחה המומים לשמע הבשורה. הלוויתו תצא היום בשעה 1:00 בצהרים מבית אגודת ישראל ברח´ פרס (ברוך דיין האמת)

יוסי וייס | כיכר השבת |
הרב מנחם פרוש ז"ל (אתר חב"ד שטורעם)

טרגדיה בירושלים: אתמול נפטר זקן עסקני הציבור החרדי, הרב מנחם פרוש (94) זכרונו לברכה, אביו של סגן שר החינוך - חבר הכנסת הרב מאיר פרוש.

הרב פרוש, לקה בהתקף לב חמור ואיבד את הכרתו, צוותי הנט"ן שהוזעקו לדירה ברחוב פינס, עמלו משך שעה ארוכה בניסיונות החייאה, כשבני המשפחה זועקים בתפילה, אולם לשווא.

עוד אמש, הספיק הרב פרוש להשתתף בסעודת ז' אדר של החברא קדישא שנערכה בסמוך לביתו, ואף נשא שם דברים, אולם כשחזר לביתו התמוטט ואיבד את הכרתו.

הרב מנחם פרוש, מראשוני ובכירי עסקני היהדות החרדית בארץ, ייצג נאמנה את הציבור החרדי בכנסת משנת 1959, ועד לשנת 1992 - משך 33 כמעט ברציפות, והיה לבכיר עסקני היהדות החרדית, ומזקני הכנסת.

הנפטר זכרונו לברכה, היה שריד לדור עסקנים שאינם קיימים עוד. אלו שהיו בני בית בביתם של גדולי ישראל מהדורות הקודמים, וזכו לקבל מפיהם.

רק לפני כמה חודשים, כשנפטר ידידו ורעו הרב מנחם לורנץ ז"ל, התראיין אז הרב מנחם פרוש ל'כיכר השבת', והספיד את ידידו, כשהוא אינו יכול לעצור בדמעותיו ובוכה עליו בדמעות שליש.

הרב פרוש הינו בנו של העסקן הרב משה פרוש ואביו של חבר הכנסת מאיר פרוש, כולם מייצגים נאמנה את שולחיהם ומקיימים מסורת של עשייה ציבורית עניפה.

מנחם פרוש נולד בירושלים בכ"ה בטבת תרע"ו, ולמד בישיבת עץ חיים, אך ב-1932 והוא בן 16, סולק מהישיבה (שבראשה עמד הרב איסר זלמן מלצר) בהוראת בית הדין של הרבנות הראשית, לאחר שגילם את הרב הראשי לישראל דאז, הרב אברהם יצחק הכהן קוק, במשפט מבוים פורימי.

עיסוקיו של הרב פרוש בכנסת, היו רק חלק קטן מפסיפס העשייה הציבורית העצום, שהיה חלק ממנו עד ליומו האחרון.

בשנים 1932-1938 כיהן ככתב חוץ של עיתונים חרדים. בשנת 1949 מונה לעורך עיתון "קול ישראל". בשנת 1950 הוציא לאור וערך את בטאון אגודת ישראל, "המבשר". לאחר מכן עסק בענייני חינוך: בשנת 1951 ייסד רשת מעונות ילדים, וב-1953 היה ממייסדי מערכת החינוך העצמאי. ב-1973 ייסד את רשת המעונות "קריית הילד".

בשנת 1951 הוצב במקום ה-13 ברשימת עם תורה - אגודת ישראל לכנסת, בשנת 1955 היה ליו"ר מרכז אגודת ישראל בישראל, ובשנת 1959 נבחר לראשונה לכנסת. בשנים 1969-1974 היה לסגן ראש עיריית ירושלים, במקביל לחברותו בכנסת.

פרוש כיהן כחבר כנסת משנת 1959 ועד 1994 (למעט הפסקה מנובמבר 1975 ועד מאי 1977), מטעם סיעות חזית דתית תורתית, אגודת ישראל ויהדות התורה. כיהן בכנסת התשיעית ובכנסת העשירית כיושב ראש ועדת העבודה והרווחה. כמו כן כיהן כסגן שר העבודה והרווחה בשנים 1984 - 1985, ובשנים 1990 - 1992.

במהלך השנים הרבות בהן ייצג הרב פרוש ז"ל נאמנה את הציבור החרדי, הוא זכה לעמוד בראש המאבקים הקשים והמרים שידע הציבור החרדי בארץ. ביניהם סוגיית חילולי הקברים, ניתוחי מתים, גיוס בחורי ישיבות, גיוס בנות ועוד.

לאחר פרישתו מן הכנסת, עדיין בראש המאבקים הגדולים ביותר של הציבור החרדי, כמו למשל הפגנת המיליון כנגד בית המשפט העליון, שהייתה פרי עבודתו.

גם בשנים האחרונות בהם נחלש והתקשה לתפקד, המשיך ר' מנחם פרוש בעשייתו הציבורית, בפרט בסיוע לסיעת 'שלומי אמונים' באגדות ישראל, גיבוש הסיעה והקמת עיתון "המבשר", כשבכל האירועים הללו - כולל הבחיורת בביתר ובירושלים, היה הרב מנחם הציר הסובב של האירועים, ועמד לימין בנו סגן השר מאיר פרוש בהתמודדתו.

הלוויתו של הרב פרוש תצא היום בשעה 1:00 בצהרים, מבית אגודת ישראל ברחוב פרס בירושלים.

יהי זכרו ברוך.

(חלק מההפרטים באדיבות ויקיפדיה ואתר הכנסת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר