נתונים מפחידים

חיסון עדר? זהירות: כך אתם עלולים לסבול

מתרבים הדיווחים על מחלימים מקורונה הסובלים מנזקים ותסמינים מתמשכים, גם אם מחלתם הייתה קלה, וגם אם הם צעירים ובריאים • בין היתר: פגיעה בפוריות גברים ונשים (ארץ)

תהילה גאדו | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מנתוני דו"ח שפורסם היום (שלישי) ע"י מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה עולה כי ישנם דווחים רבים על תופעות לוואי ואף סיבוכים שנשארות בגופם של אלה שהבריאו מקורונה, אף שמחלתם הייתה קלה. תופעה זו מכונה "LONG COVID".

מהידוע לנו על מחלות נגיפיות-אחיות, ממשפחתה של 19COVID, גם בהן קיימת תופעה זו של הישארותם של תסמינים לאחר המחלה, ישנם תסמינים ואף נכויות שנותרים בגופו של המחלים אף שנים ארוכות.

בימים אלו, כאשר גם בציבור החרדי שומעים רבות נימוקים בעד 'חיסון עדר', חשוב להבין את ההשלכות של הידבקות בנגיף הקורונה:

אמנם מחלת הקורונה היא חדשה והמידע אודותיה הוא ראשוני, ומצריך מחקר מקיף ורחב. עם זאת ישנם כבר נתונים ראשוניים המראים כי תסמינים ארוכי טווח נשארים בגופם של מחלימים, גם צעירים, בריאים, וללא מחלות קודמות, ואף כאלה שחוו מחלה קלה בלבד.

ראיון מטלטל: תופעות הלוואי של הקורונה (צילום: כיכר השבת)

שליש (!!) מהמחלימים סובלים או ימשיכו לסבול מתסמינים מתמשכים כלשהם אף חודשים לאחר סיום המחלה. אצל חלקם, תופעות הלוואי באות בגלים של גאות ורגיעה.

התופעות והתסמינים ארוכי הטווח הם מגוונים ומשפיעים בדרכים שונות על התפקוד היומיומי, וחלקם מקשים ביותר על התנהלות יומיומית סבירה ועלולים להוריד את התפוקה והחיוניות עד לכדי 20% מיכולותיו של הקודמות של הסובל מהם.

ישנם תסמינים הפוגעים במערכת העצבים כגון עייפות מתמשכת וקשה, כאבי ראש, הפרעות שינה, קשיי ריכוז, קשיי זיכרון, אלה עלולים להקשות מאוד על ההתנהלות והתפקוד היומיומי ועל יכולות הלמידה של הסובל מהן. כמו כן קיימת פגיעה מתמשכת בחוש הטעם והריח.

בנוסף, דווחו הפרעות בתפקודי הלב, גם אצל אלה שלא נזקקו לאשפוז.

גם מערכת הנשימה לא בהכרח מתרפאת לחלוטין לאחר סיום המחלה. מחלימים רבים ממשיכים לסבול מקשיי נשימה, שיעול מתמשך וירידה בכושר הפיזי ובסיבולת. דווח גם על הצטלקויות (של רקמת הריאה, אשא טרם התברר משמעותה ארוכת הטווח של התופעה.

הפרעות נוספות שעליהן דווחו מחלימים מקורונה: נשירת שיער, פריחות, פגיעה בשמיעה, כאבי בטן, שלשול והפרעות נוספות במערכת העיכול, כאבי שרירים ומפרקים, סיכון להתפרצות סכרת, ואף הפרעות נפשיות כגון דיכאון וחרדה.

חשש נוסף אותו בוחנים רופאים וחוקרים בימים אלו ממש נוגע להשפעת הקורונה על הפוריות. מחקר שבדק את התסמינים של גברים שנדבקו בקורנה מצא כי אחת מתופעות הלוואי של הקורונה היא חשש לפגיעה במערכת הרבייה ובפוריות הגבר.

גם אצל נשים נצפתה תופעת לוואי הפוגעת בפוריות. מחקרים גילו כי ההידבקות בקורונה גרמה לעלייה בשיעור הפלות ולידות מוקדמות.

תופעות דומות לאלו תוארו על יד פרופ' גליה רהב בראיון שערכה היום ב'ככר השבת'. פרופסור רהב דוחה לחלוטין את גישת "חיסון העדר" וקובעת כי ייקח שנים עד להתחסנות טבעית על ידי חשיפה לנגיף, ומכיוון שאיננו מכירים את המחלה ככל הנראה לתהליך כזה יהיו השפעות בריאותיות קשות. גם אם המחלה עוברת בקלות יחסית, תופעות הלוואי עלולות להופיע בהמשך ולהקשות על שגרת החיים, על החיוניות, על התפקוד המנטלי, יכולות הלמידה ואף על הפוריות. כל אלה גם אצל מי שמחלתם הייתה קלה, וגם אם הם צעירים ובריאים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר