מסורת חסידית

ליל הניטל: כל הסיבות להתבטל הלילה מלימוד תורה

בעוד מרבית היהודים ברחבי העולם מתעלמים כצפוי מחג המולד, שכן משמעותו לכאורה סמלית בלבד, דווקא במסורת החסידית מייחסים לו מזה מאות שנים עד ימינו כוחות טומאה מיוחדים ומסוכנים (יהדות)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הרבי מליובאוויטש משחק בשחמט עם חותנו האדמו"ר הריי"צ (באדיבות אתר COL)

הלילה (ליל שישי, 25 בדצמבר) מציינים במרבית העולם הנוצרי את "חג המולד", יום הולדתו של מייסד הדת החדשה יש"ו המכונה ביהדות "אותו האיש". בעוד מרבית היהודים ברחבי העולם מתעלמים כצפוי מהיום, שכן משמעותו לכאורה סמלית בלבד, דווקא במסורת החסידית מייחסים לו מזה מאות שנים עד ימינו כוחות טומאה מיוחדים, ובלילה זה מקפידים שלא ללמוד תורה עד חצות הלילה.

בפי החסידים מכונה חג המולד בשם "ליל הניטל" (ניטל נאכט). הסיבות לכך הינן רבות וברבות השנים נוספו טעמים שונים ונוספים למנהג המיוחד. המנהג החל לכאורה מכך שבזמנים עברו היה מסוכן ללכת ללמוד בבתי המדרש בשל "חגאות" הגויים והפרעות שלעתים עשו ביהודים, ובשל כך נמנעו מללמוד תורה.

סיבה מיסטית נוספת מסבירה על פי ספרי החסידות כי ביום זה שולטים בעולם "כוחות הטומאה" ללא שום קורטוב של קדושה ולכן החשש הרוחני הינו שהלימוד "יילך לקליפות" - זאת אומרת שלא רק שלא ישיג את מעלתו החיובית אלא אף יזיק ויצטרף לכוחות הטומאה חלילה.

סיבה אחרת טוענת כי הדבר נועד למנוע קיטרוג זאת לאור העובדה שהגויים קמים בחצות הלילה ללכת לבית תיפלתם ובשל למנוע "מראית עין" כאילו והיהודים יישנים באותה עת שהגויים כבר קמים לתפילתם, נהגו היהודים שלא ללמוד, לישון מוקדם ולקום ללמוד בחצות לילה במקום זאת. בנוסף, יש הטוענים כי הסיבה האמתית הינה משום שיש לנהוג בלילה זה מנהגי אבלות ולכן גם מקפידים שלא להתחתן ביום זה וכדומה.

ליל הניטל בחב"ד (צילום: אתר COL)

בעוד האדמו"רים החסידיים הקפידו על כך במאוד ואסרו על חסידיהם ללמוד בלילה זה, הרי שדווקא בעולם הישיבות הליטאי מתייחסים לכך בזלזול ולומדים כרגיל. שם מסתמכים על תשובתו של מרן החת"ם סופר המכנה זאת "מנהג שטות". גם פוסקים אחרים בני ימינו כדוגמת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל ואחרים מבטלים את העניין וקובעים כי אין בו ממש וכי מדובר בביטול תורה לריק.

בחסידויות כאמור מנצלים את הלילה המיוחד לשינה מוקדמת, למשחקי שחמט וחברה, או להרצאות בנושאי חול ומדע. בשנים האחרונות מעוררים גדולי המנהיגים החסידיים את תלמידיהם שלא "לבזבז" בלילה זה את הזמן אלא ללכת לישון ולקום בחצות הלילה ללמוד תורה.

יצויין, כי מחלוקת שהייתה בעבר בין הכנסייה הקתולית לבין הכנסייה היוונית האורתודוקסית והרוסית באשר לתאריך היום המדוייק בו נולד אותו האיש - משפיעה גם על החסידויות השונות בציון יום הניטל. וכך, בעוד החסידויות הרוסיות כדוגמת צרנוביל,סקווירא ובעלזא מציינים את הניטל בשישי לינואר הרי שבחסידויות הרומניות מציינים אותו הערב ה-24 בדצמבר. ישנן חסידויות המקפידות להורות שלא ללמוד בשני התאריכים המכונים בפיהם "הניטל הגדול" ו"הניטל הקצר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר