מאמצי הפיוס בסאטמר

המיליונר של ה'זלונים' העביר חצי מיליון דולר ל'ארונים'

הסיכוי לפיוס בין פלגי סאטמר נמוך כרגע, זאת בשל מחלוקת בין גבאי המהר"י. בתוך כך, לאחרונה העביר המיליונר ה'זלוני' ר' בערי וייס תרומת ענק למוסדות של הפלג המתחרה. כל הפרטים (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אדמו"רי סאטמר בחתונה, ארכיון (צילום: שמואל לענטשעווסקי, מגזין 'א בליק')

בשעות הצהריים (שלישי) נערכה בהיכל בית המדרש "קהל חסידים" בגבול השכונות הירושלמיות שערי חסד ורחביה סעודת שבע ברכות לרגל נישואי נכדתו של הנגיד ר' בערי ווייס מלוס אנג'לס, בהשתתפות רבנים משני פלגי סאטמר בארץ הקודש.

אל היכל בית המדרש הגיעה פמליה של 26 אנשים מפלג האדמו"ר מהר"א מסאטמר בראשות ראש ישבת סאטמר הגרח"צ מייזליש, ופמליה מקבילה גם כן של 26 אנשים מפלג האדמו"ר מהרי"י מסאטמר בראשות בנו רב הקהילה הגרח"צ טייטלבוים.

בניגוד לשמועות המוקדמות, באירוע לא השתתף גאב"ד העדה החרדית הגרי"ט ווייס, אולם עצם הימצאותם של שני נציגי פלגי סאטמר לצד שולחן אחד תוך שהם משוחחים יחד, היא היסטוריה של ממש בחסידות המפולגת.

מצד פלג האדמו"ר מהר"א השתתפו בין היתר העסקנים יחזקאל ראטער, יקותיאל יצחק בראך, הערשל ראטער, יצחק אייזיק ווייס, שלמה זלמן דאסקל, איציק ווייס, אליעזר פולצ'ק, ישכר יאקאב, אהרן צבי היילברון, יעקב אטיק, עקיבא בראטשטיין, הערשל הולצער, שלום יצחק דאסקל ויואל כף.

מצד פלג האדמו"ר מהרי"י השתתפו בין היתר העסקנים: יוסל רוזנברג, מענדל ולרשטיין, יצחק ווייס, יואל ברמינקא, יעקב פוגל, יצחק יוזשעף, מנשה ראטשילד, הערשל שטינברג ויושע צבי יוזף.

היוזמה החלה להתגלגל בשבוע שעבר, כאשר ר' בערי וויס הודיע כי ברצונו לקיים שמחת שבע ברכות בה ישתתפו שני הפלגים.

מצד אחד מדובר ביריבות קשה ועמוקה השוררת בין החצרות מאז פטירת האדמו"ר הקודם בעל ה"ברך משה" זצ"ל. מאידך, כיום מדובר בחצרות נפרדות שכל אחת מהן בנתה את עצמה והפכה לאימפריה והסכסוכים כוללים בעיקר את השליטה על מבני הציבור בקריית סאטמר בבני ברק ואת השימוש בבית הכנסת המיתולוגי בוילאמסבורג לצד הדיון על הקמת הגדר בבית החיים במונורו.

"יש סיכוי מסויים לפתור את הסיכסוך" אומרים גורמים המעורבים בנעשה וטוענים כי "הכל תלוי במחלוקת הפנימית הקיימת בסוגיה בין הגבאים בחצר האדמו"ר מהר"י מסאטמר - הגבאי המיתולוגי משה פרידמן המייצג את העמדה לפיה אסור לוותר לצד השני, לבין העמדה המתונה יותר אותה מייצג הגבאי ר' שמואל טייטלבוים המסכים לפשרה מסויימת".

הנגיד ר' בערי וויס שבעבר תרם בעיקר לחצר האדמו"ר מהרי"י מסאטמר ובשנים האחרונות תורם גם לפלג של המהר"א, ביקש לגלגל יוזמת שלום ולהתחיל אותה בהשתתפות של שני הפלגים בשמחת השבע ברכות.

במהלך השבע ברכות, הגרח"צ מייזליש והגרח"צ טייטלבוים לחצו ידיים ואף שוחחו באריכות, אולם לא קיימו ריקוד משותף.

ל"כיכר השבת" נודע כי הנגיד ר' בערי וויס הודיע לאחרונה על תרומת סכום עתק של מיליון דולר לטובת הקמת בית חינוך לבנות לחצר האדמו"ר מהר"א בבני ברק. חצי מהסכום (חצי מליון דולר) כבר הוענק למוסדות, מה שמשנה את מאזן הכוחות.

כך או כך, השלום האמיתי עדיין נראה רחוק, זאת בשל חילוקי הדעות והפערים היחסית גדולים בין שתי החצרות, וכפי שמציינים גורמים בסאטמר, "מדובר בסך הכל באירוע משותף בו משתתפים נציגי הצדדים בגלל מעמדו של התורם ותמיכתו במוסדות התורה והחינוך של שני הצדדים. מכאן ועד השלום המיוחל הדרך עוד רחוקה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר