היסטוריה ואקטואליה

קשרי השידוכים של 'שושילתא דדהבא' דוואלזין, עם החסידים

סיפור מבהיל אודות נכדו של מרן הגר"ח מוואלזין תלמידו המובהק לאדונינו הגר"א מווילנה ש"נתפס" לחסידות, "ונתן לי ישר כח גדול ואמר שהחייתיו ממש" (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ישיבת וולוז'ין (צילום: ויקיפדיה מאת לא ידוע - נחלת הכלל)

פרק כ"ד: בספר 'שערי יצחק' מאת הרב החסיד רבי יצחק אייזיק הכהן (ווארשא תרנ"ח) הביא סיפור מבהיל אודות נכדו של מרן הגר"ח מוואלזין תלמידו המובהק לאדונינו הגר"א מווילנה ש"נתפס" לחסידות.

הפרקים האחרונים >>

לא היה זה החסיד הראשון הקשור ל'שושילתא דדהבא'. אף 'הרב מבריסק' מרן הגרי"ז סולובייצ'יק נישא לרבנית אלטע הענדיל, בת רבי חיים אוירבך שהיה חסיד מוורשא.

בספר 'הדור והתקופה' לגאון רבי אליקים שלעזינגער הביא שהגרי"ז אף בתקופת מגוריו בעיר ווארשא התפלל ביחד עם חמיו בבית החסידים של גור.

עוד הביא בעל 'הדור והתקופה' כשחסידי גור דרשו מהגרי"ז שיסביר את התנגדות הגר"א לבעש"ט הגרי"ז התחמק מהם ואמר להם, אגיד לכם. אולם עליכם לומד לי קודם מהו חסידות, ואומר לכם מהו התנגדות...

לא הראשון ולא השני, ומסתבר שמשפחת סולובייצ'יק, צאצאי הגר"ח מוולאזין, באו בקשרי חיתון עם חסידים ולא במקרה יחיד. הגר"ח מבריסק לקח חתן לבתו מבית חסידי גור, הלו הוא הגאון רבי הירשל גליקסון, כפי שכתב אלברג: "השידוך היה בוורשה לסנסציה: רבי חיים מבריסק השתדך עם חסיד גוראי! רבים לא הבינו למעשהו של רבי חיים. אחרים שאלו להיפך: כיצד משתדכים עם מחותן שאינו נוסע אל הרבי?".

• • •

נחזור לנכדו של הגר"ח מוואלזין, כפי שכותב הגרי"א הכהן ומדגיש "ואעידה לי עדים נאמנים" אודות רבי אליהו בן רבי יוסף בן הגאון מהר"ח מוואלאזין שהיה בקיא בש"ס ופוסקים שהיה מתמיד גדול, ולא דיבר אפילו בחול כי אם בלשון הקודש בלבד שלאחר לימוד משותף עמו, גילה ענין בחסידות: "ולקח אותי לביתו הסמוך לבית המדרש אל חדר התבודדות שלו בעליה, והיו שם ספרים הרבה, ודברתי עמו כשעה ושתים באיזה עניינים בתורה ודברי כיבושין".

לאחר מכן החל רבי אליהו "להקשות על מנהגי החסידות ותורתם, ותירצתי אותם על פי עיון בספרים שאצלי והוטב בעיניו, וביקש מאתי שאבוא לשם גם למחר על איזה שעה לדבר עמו בעניינים כאלו. וכן עשיתי למחר וליומא אחרת כבקשתו עד שנתדבק בי באהבת אמת..." .

סופו של רבי אליהו נכדו של הגר"ח מוואלזין שאחז בכל מנהגי החסידים:

"ובליל פסח בא לבית המדרש שלנו לומר הלל אחר תפלת ערבית בציבור כמנהגנו בנעימה ובדביקות בדחילו ורחימו וגם ביום מחר בא עוד לשורר זמר ידיד נפש ומזמורי החג בחברת אנ"ש כמנהגינו ואחז בכל מנהגי החסידים ובשינו נוסח התפילה בסידור הרב שקנה מאתי ונתן לי ישר כח גדול ואמר שהחייתיו ממש בדברים אשר היה נעלם מאתו עד כה אשר היה נעלם מאתו עד כה".

הקדמה של בנו של הגר"ח מוואלזין לספר 'נפש החיים', רבי יוסף, אביו של רבי אליהו שנהיה חסיד (באדיבות אוצר החכמה)

הערה לגולשי 'כיכר השבת' מאת כותב המדור ישראל שפירא:

ידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כולל כמובן המחלוקת בין החסידים והליטאים, שגרמה להשביח ולהפרות את תורתם של שני הצדדים עד דורנו. ברור לן שכשיבוא מלך המשיח, יתאחדו הזרמים השונים לעדה אחת קדושה.

"אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא" דרשו רבותינו לרבות תלמידי חכמים, ודי בזה, ומשום מראית עין, נוסיף הדגשה לאלו שאינם מבינים זאת מעצמם:

את ההיסטוריה לא ניתן לשנות, וחקר ההיסטוריה התורנית מחייב להביא את העובדות כהווייתן, וידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כמחלוקת הלל ושמאי, וכך גם המחלוקת בין החסידים והליטאים. אין בדברים המובאים במאמר מלהוריד אף לא במעט מהמעט מכבוד צדיקי הדורות הקודמים, תורתם או קדושתם, ובעתיד עוד נראה, שדעת שני הצדדים הם דברי אלוקים חיים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר