"עד שלא נוצרתי"

חיים אדלר מבצע את הלחן האגדי בן ה-100

מחרתו של יוה"כ הוא יום שמחת כהן, יום בו עושה הכהן הגדול סעודה גדולה שיצא בשלום מן הקודש, והוא גם יום שמחה של כל ישראל, שזכו ליום של כפרה. אופיר סובול בטורו (טור אישי)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

מחרתו של יוה"כ הוא יום שמחת כהן, יום בו עושה הכהן הגדול סעודה גדולה שיצא בשלום מן הקודש, והוא גם יום שמחה של כל ישראל, שזכו ליום של סליחה וכפרה.

את תפילת העמידה ביוה"כ חותמת תפילתו של רבא, המופיעה במסכת ברכות דף י"ז: "אלוקי, עד שלא נוצרתי".

במסכת ברכות מובאות כמה תפילות אישיות שחיברו אמוראים שונים. גם רבא נהג לסיים את תפילתו בתפילה אישית, בה הוא מבטא את תחושותיו העמוקות לסליחה ולכפרה. וכך התפלל רבא: "אלוקי, עד שלא נוצרתי איני כדאי... עפר אני בחיי ק"ו במיתתי. הרי אני לפניך ככלי מלא בושה וכלימה..."

זכה רבא ובסיום הווידוי, כאשר נעמד האדם מול בוראו ומתחרט מעומק הלב על אשר קלקל במהלך השנה שחלפה, מתפללים כל בני האדם את נוסח הווידוי שחיבר.

אנו פונים אל הקב"ה, ומניחים בצד את כל התירוצים למיניהם ומבכים שלא הצלחנו להצדיק את קיומנו. אנו מבטיחים ומתחננים לבורא העולם, שיגזור את דיננו לטוב. שייתן לנו הזדמנות נוספת לחיים טובים, בהם נשתדל בכל מאודנו למלא את שליחותנו - את ייעודנו המיוחד.

זכיתי להשתתף אתמול בתפילות יוה"כ הממלכתיות, בבית הכנסת הגדול בירושלים. אל ידידיי היקרים, החזן צבי וייס והמנצח אלי יפה הנפלאים, ואיתם מקהלת בית הכנסת המשובחת, הצטרף זו השנה ה-12 חזן בית הכנסת – החזן חיים אדלר הכהן.

חיים יבל"א עובר לפני התיבה בימים הנוראים, יותר מ-60 שנה, ובכל הברה בשירתו העמוקה שומעים את לבו וקולו המשתפכים.

לחיים חיבה מיוחדת ליצירתו של יוסל'ה רוזנבלט "עד שלא נוצרתי". חיים סיפר לי, שאביו ז"ל, נהג לבצע את היצירה בכל מוצ"ש לאחר ההבדלה, וכך הוא למד אותה, ונקשר אליה.

את העיבוד כתב אבא בשנת 1996, עיבוד שהפך עם השנים לחלק בלתי נפרד מלחנו הגאוני של יוסל'ה, שכמעט 100 שנה מאז חובר, לא זכה טקסט זה ללחן חזני נוסף.

בקונצרט "חוזרים להיכל עם יוסל'ה", שקיימנו בשנת 2013, ביצע חיים את היצירה בצורה מרגשת ונפלאה. וביום שמחת כהן, אני שמח לשתף גם אתכם בביצוע זה של החזן חיים אדלר הכהן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר