כיצד מטפלים במחלת הנומופוביה?

נומופוביה היא מחלת עידן ההיי-טק או מחלת הסמארטפונים. איך מזהים וכיצד מרפאים?

דינה פלר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מהו הסמארטפון עבורכם? מכשיר שמאפשר לעשות טלפון דחוף כשאתם מחוץ לבית? או חלק בלתי נפרד מכם האחראי על התקשורת שלכם עם העולם, חגורת הצלה שלכם ברשתות הווירטואליות, המצלמה הצמודה, היומן, יד ימין ושני שליש מהמוח? מסתבר שיותר ויותר אנשים נופלים תחת הגדרה משונה של הקבוצה השנייה, וסובלים מהתקף חרדה אמתי כשהם מגלים שהטלפון הסלולרי שלהם נשכח, אבד או שהסוללה שלו התרוקנה. ושמם נומופובים – האנשים שנכנסים לחרדה מאובדן מגע עם הטלפון הנייד שלהם.

ההסבר הרשמי לנומופוביה הוא שאנשים שמתרגלים לבצע יותר ויותר פעולות דרך הטלפון הנייד ולקיים את מרבית הקשרים החברתיים שלהם דרך הסמארטפון, בהעדרו מרגישים מנותקים מהעולם ומהחיים, אפילו מוגבלים במובן מסוים. המנגנון במקרה הזה דומה מאוד למנגנון ההתמכרות. בשלב ראשון האנשים מתקשים להיפרד מהמכשיר במהלך שיחה או ארוחה, כלומר פעולות שלפי כל כללי הנימוס מחייבות ניתוק מהטלפון. ובשלב הבא נכנסים לחרדה כשנאלצים להתנתק מהמסך של הטלפון בעל כורכם.

מאפייני ההתנהגות של הנומופובים

למרבית הנומופובים יש מאפייני התנהגות דומים. הם מרותקים לטלפון הנייד במהלך כל פעילות, בהליכה ברחוב ובאולם, בפגישה עם בן זוג פוטנציאלי ואפילו בראיון עבודה. כשאף אחד לא מתקשר אליהם ואין להם למי להתקשר או לסמן "לייק", הם שקועים בהגדרות של הטלפון, בהורדת מוזיקה או בסידור האפליקציות. במילים אחרות, כשאין כל פעילות בטלפון, הם ממציאים אותה בעצמם, העיקרי לשמור על הקשר הרציף עם הסמארטפון.

חולה נומופוביה. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

נומופובים כמובן מכירים היטב את כל הגאדג'טים החדישים, מתמצאים היטב במכשירים השונים ותמיד עומדים בשורות הראשונות של אלה הרצים לקנות גרסה חדשה של הטלפון האהוב. כלומר, נומופוביה פוגעת לא רק בבריאות הנפש ובקשרים חברתיים תקינים, אלא גם בתקציב של הסובל ממנה. אך לנקודת התחלה ישנה משמעות. מי שלא יכול להרשות לעצמו טלפון מתקדם ומסתובב במשך שנים רבות עם מכשיר ישן ופשוט, לא נכנס לקבוצת סיכון לנומופוביה. וזאת בשונה כמובן מהאנשים שמגיל צעיר יכולים להרשות לעצמם לקנות ולהחליף לעיתים קרובות טלפונים מתקדמים ויקרים.

די ברור גם שאנשים צעירים סובלים מנומופוביה לעיתים הרבה יותר קרובות מאשר אנשים מבוגרים. מעניין הוא שנשים סובלות מהבעיה הזאת יותר מגברים. הסיבה היא כנראה בכך שגברים נוטים ליחס קצת פחות חשיבות למחויבויות שונות, ולא נכנסים ללחץ בגלל האפשרות להפסיד שיחה מחבר או מהבוס.

כיצד מטפלים בנומופוביה?

כיצד מטפלים בבעיה? היות ונומופוביה כוללת בתוכה תסמינים של בעיות רבות אחרות, ביניהן הנטייה להתמכרות, חרדות ואף הפחד מיצירת קשרים חברתיים אמתיים (סוציופוביה), מי שיכול לטפל בבעיה הוא פסיכולוג מקצועי בלבד.

על הפסיכולוג יהיה לזהות את השורשים הפסיכולוגים של הבעיה, את הקשיים שגרמו להתפתחות הנומופוביה ולטפל בהם. פתרון הבעיות הפסיכולוגיות לצד נכונות החולה לחזור לעולם האמתי מבטיחים החלמה ושמירת מרחק בריא מהטלפון הסלולרי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר