מחקר: כסיסת ציפורניים זה סימן לפרפקציוניזם

כסיסת ציפורניים היא מנהג מגונה שנקשר בדרך כלל בחרדה ובלחץ, אך מחקר חדש מגלה שאנשים שכוססים ציפורניים הם ככל הנראה - פרפקציוניסטים. ולא, זה לא מחמאה (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
כוססת ציפורניים לעתים קרובות? יתכן שאת פרפקציוניסטית (צילום: shutterstock)

מחקר חדש מאוניברסיטת מונטריאול מגלה שההתנהגות כפייתיות מספרות על האישיות שלכם יותר ממה שאתם חושבים. האם אתם משחקים בשיער או כוססים ציפורניים תוך כדי קריאת הכתבה? יתכן מאוד שאתם פרפקציוניסטים.

אנשים חסרי סבלנות או כאלה שמשתעממים בקלות והופכים מתוסכלים, נוטים יותר להיות בעלי התנהגויות כפייתיות כמו תלישת עור, כסיסת ציפורניים או תלישת שיער, כך עולה מהמחקר.

המחקר שפורסם בכתב העת לטיפול בהתנהגות ופסיכיאטריה ניסיונית (Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry) לחודש מרץ, טוען כי התנהגויות אלה מצביעות על פרפקציוניזם. תכונה שלדברי החוקרים עלולה להזיק ייותר ממה שנדמה לנו.

"אנו מאמינים כי אנשים עם התנהגויות חוזרות אלה עשויים להיות פרפקציוניסטים, כלומר הם לא מסוגלים להירגע ולבצע את המשימה בקצב 'נורמלי'," אמר אמש (ג') ד"ר קירון אוקונור, פרופסור לפסיכיאטריה באוניברסיטה והמחבר הראשי של המחקר, בהודעה לעיתונות. "לכן, הם נוטים לתסכול, חוסר סבלנות וחוסר שביעות רצון כשהם לא מצליחים להשיג את המטרות שהציבו לעצמם. וכן, הם חווים רמות גבוהות יותר של שעמום".

מחקר כלל 48 משתתפים, מחציתם לוקים באופן קבוע באחת מההתנהגויות הכפייתיות. ואילו החצי השני, אינו לוקה בהן ושימש כקבוצת ביקורת.

המשתתפים התבקשו למדוד התדירות בה הם חשים שעמום, כעס, אשמה, עצבנות וחרדה. לאחר מכן, כל משתתף נחשף למצבים שנועדו לעורר רגשות מסוימים (כמו רוגע, מתח, תסכול ושעמום). למשל, בתרחיש "השעמום", הם נדרשו להישאר לבד בחדר במשך שש דקות.

משתתפים עם היסטוריה של התנהגויות כפייתיות דיווחו כי הם נוטים לעשות זאת כשהם לחוצים ומתוסכלים. אך לא בזמן שהם רגועים.

אם אתם כוססים ציפורניים מידי פעם (בינינו, מי לא?), אין צורך לדאוג. לדברי החוקרים, התנהגויות אלה נועדו לתעל את האנרגיה שלנו באופן זמני לפעולות שנתפסות בעינינו כפרודוקטיביות.

אך כאשר 'מידי פעם' הופך למנהג של קבע, המפריע לחיי היום-יום, ד"ר אוקונור מציע טיפול בגורמים לבעיה - ובהם מתח, חרדה וגם - פרפקציוניזם, הנחשב לבעל השפעה שלילית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר