עניין בפרשה: מצוות מעקה

על הפסוק כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך וגו' (דברים כב' ח') לומדים מצוות מעקה. הרב יהודה שטרן מגיש פלפול תורני מרתק על פרשת השבוע

2תגובות
מעקה (צילום: פלאש 90)

כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך וגו' (דברים כב' ח')

ובספרי דברים רכט' מובא דמצוות מעקה מורכבת גם ממצוות עשה של ועשית מעקה לגגך וגם ממצות לא תעשה כדכתיב לא תשים דמים בביתך ולכן המתעצל ולא בונה מעקה הרי הוא עובר גם על איסור לאו.

ובהמשך מובא בספרי כי לא רק על גג הבית קיימת חובה לבנות מעקה אלא גם על תקלות אחרות כמו בורות שיחין ומערות חייב האדם לעשות מכשול והגנה שלא ייכשלו בהם.

הגמרא בחולין קלו. דורשת מהפסוק ועשית מעקה לגגך שדווקא גגך חייב במעקה אבל גג של בתי כנסיות ובתי מדרשות פטור ממעקה עוד אומרת הגמרא בסוכה שבית שגודלו פחות מארבע אמות על ארבע אמות הרי גגי פטור ממעקה

ומקשה החזון איש ביו"ד סימן ריד' מדוע בתי כנסיות ובתים קטנים פטורים ממעקה והרי גם בהם יש את טעם המצווה של שמא ייפול ממנו הנופל ועוד מקשה החזון איש שהרי מהפסוק לא תשים דמים בביתך דורש הספרי וכן הגמרא בבבא קמא טו: שכל דבר תקלה כגון סולם רעוע או ברות ומערות צריך לסלקם או לעשות להם שמירה והגנה ואם כן גם בתי כנסיות ובתים הקטנים מד' אמות על ד' אמות צריכים להיות חייבים במעקה.

ומתרץ החזון איש שיש לחלק בין סוגי התקלות בור או סולם רעוע אלו הן תקלות מסוכנת מאוד ובני האדם פחות נזהרים מהן כי המטייל לתומו בחצר או בדרך לא מעלה בדעתו להיזהר מבורות ומערות או לחילופין העולה בסולם חושב כי הסולם תקין ואיננו נזהר.

אבל העולה לגג הבית יודע הוא שהגג מסוכן וצריך להיזהר ועל כן גג הבית הוא מקום שבאופן טבעי אנשים נזהרים בו אלא שלמרות זאת חידשה התורה שבגג הבית צריך לבנות מעקה מפני חשש נפילה ויש בו את האיסור של לא תשים דמים בביתך אבל בלי החידוש של התורה גג הבית לא היה בכלל האיסור של לא תשים דמים בביתך כי אנשים נזהרים בו ולכן יש מצווה לבנות מעקה רק במקומות שהתורה חידשה באופן מיוחד וכגון דרשת הגמרא גגך דווקא ולא גג בתי כנסיות.

השוכר בית האם חייב במעקה

עוד מובא בספרי שלא רק הבונה בית חייב במצוות מעקה אלא גם הקונה או המקבל בית במתנה חייב לבנות מעקה בביתו.

לאור דברי הספרי דן המנחת חינוך במצווה תקמו' אות א' במי ששכר בית ללא מעקה האם חייב השוכר לבנות מעקה או שחובת המעקה מוטלת על בעל הבית.

וצדדי הספק תלויים בהגדרת הזכויות הממוניות של השוכר. דאם נאמר ששכירות הוי כמכר לזמן קצוב הרי השוכר בתקופת השכירות נחשב כאילו הוא בעל הבית וממילא על השוכר מוטלת מצוות מעקה כדאיתא בספרי שהקונה חייב בעשיית המעקה ומתוך זה אף נובע שמצוות מעקה שהייתה מוטלת על בעל הבית לפני ההשכרה פוקעת מפני שהשכרת הבית הרי היא כמכירתו והשוכר שנחשב כקונה הוא המתחייב במעקה.

אך אם נאמר ששכירות היא רק קבלת זכות שימוש בבית למשך תקופת השכירות ממילא אין השוכר נחשב כבעל הבית ולכן מצוות מעקה ממשיכה להיות מוטלת על המשכיר שהוא בעל הבית.

אלא שמקשה המנחת חינוך שלכאורה אי אפשר לומר שמצוות מעקה מוטלת על המשכיר מפני שהגמרא בבבא מציעא קא: אומרת שבניית המעקה היא מהחובות המוטלת על השוכר ולא על המשכיר.

ומתרץ המנחת חינוך שבאמת מדאורייתא המשכיר חייב בבניית המעקה אלא שחכמים חששו לטעם המצווה כי ייפול ממנו הנופל ולכן הטילו את בניית המעקה על השוכר וכך גם כתב הפאת השולחן בהלכות ארץ ישראל סי' ב' דהמשכיר חייב במעקה מדאורייתא ואם השוכר התרשל ולא בנה מעקה אזי חכמים הטילו על השוכר לבנות מעקה.

מחלוקת הסמ"ג והיראים אם גם המשכיר וגם השוכר רוצים לבנות מעקה

הסמ"ג במצוות עשה עט' כתב שהשוכר בית מאחרים פטור ממצוות מעקה והראיה היא שהספרי מרבה לחיוב מעקה רק לוקח יורש ומקבל במתנה אבל את השוכר הספרי השמיט וממילא מוכח ששוכר פטור ממעקה.

ומקשה הסמ"ג על דברי עצמו דהרי איתא בגמרא בבא מציעא קא: שבניית מעקה מוטלת על השוכר ולכן מבאר הסמ"ג שחיוב השוכר לבנות מעקה הוא רק מדברי חכמים והסיבה היא כי חכמים חששו שהמשכיר יתרשל בבניית המעקה וממילא גג הבית יהיה מכשול לעולה בו.

גם היראים בסימן רלד' קאי לכאורה בשיטת הסמ"ג שחיוב בניית מעקה הוא על המשכיר ומביא את ראיית הסמ"ג מזה שהשוכר אינו מופיע ברשימת החייבים במעקה שהספרי מביא וכן מקשה היראים את הקושיא מדברי הגמרא ב"מ קא: כפי שהקשה הסמ"ג.

ומתרץ היראים שמדאורייתא מצוות מעקה חלה על המשכיר מפני שהוא בעל הבית אלא שחכמים הפקיעו את המצווה מידיו של המשכיר והטילו אותה על השוכר והסיבה היא שהיות והמשכיר איננו בבית ואיננו רואה את המכשול חששו חכמים שבנתיים ייפול הנופל ולכן חכמים עקרו את המצווה מהמשכיר והטילו אותה על השוכר.

וכתב בתועפות ראם על היראים שיש נפקא מינא גדולה בין תירוץ הסמ"ג על הקושיא מהגמרא בבבא מציעא קא: לבין תירוץ היראים.

דלפי היראים חכמים הפקיעו את חיוב המצווה מידיו של המשכיר והטילו את המצווה על השוכר ולכן במקרה שגם המשכיר וגם השוכר מעוניינים לקיים את המצווה הרי חכמים אומרים למשכיר אין אתה יכול לקיים את המצווה כי הפקענו ממך את המצווה בשב ואל תעשה.

אבל לפי הבנת הסמ"ג שהסיבה שחכמים הטילו את בניית המעקה על השוכר היא רק כדי שבבית לא יהיה מכשול וממילא אם המשכיר מעוניין בקיום מצוות מעקה וחפץ הוא בהסרת המכשול הרי המצווה שלו ואין לשוכר כל רשות לעכב את המשכיר מלקיים את מצוות ה'.

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

1
משהו מיוחד נוכל להגיד בשלחן השבת
בוגי יעלון

עוד בפרשת השבוע:

צפו בשיעור

בשיעורו על פרשת השבוע - פרשת אחרי מות - קדושים, מסביר הרב אברהם יוסף שוורץ, מהו המשל שהמשיל ר' אליהו לופיאן זצ"ל מבנייתו של מגדל שלום בתל אביב?וגם, "כַּמַיִם הַפָּנִים לַפָּנִים, כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם". מדוע לא נאמר "כְּמַרְאָה הַפָּנִים לַפָּנִים, כֵּן לֵב הָאָדָם לָאָדָם"? הרי רגילים להסתכל על הפנים במראה ולא במים?! (יהדות)

|

נושא בפרשה

פרשת השבוע אחרי-קדושים, עוסקת באיסור ‘הנקמה’ | מה בין שרף לנחש? ומה בין נקמה רגשית לנקמה על כבוד שמים | כיצד ת"ח צריך לדעת לנקום? (יהדות, ופרשת-השבוע)

|

נושא בפרשה 

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) אנו עוסקים במצוות 'לא תקיפו' | תמיהתו הגדולה של רבי עקיבא אייגר זצ"ל, האם אסור לסרוק את פאות הראש במסרק? |  מה יישב על כך חתנו בעל החתם-סופר? ולכבוד מי מותר לסרק את הזקן והפאות? (יהדות, פרשת-השבוע)

|

לא תקיפו

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) עוסקת במצוות ‘לא תקיפו’ שיש להותיר פאת ראש ופאת זקן | מה שאל מרן האמרי-אמת מגור את ילדי תלמוד-תורה ‘עץ חיים’ ומה השיבו לו | והאם יש רמז לתירוצם של הילדים בתורה? (יהדות, פרשת-השבוע) 

|

נושא בפרשה

מצוות ערלה שבפרשתנו 'אחרי -קדושים' היא היסוד למנהג ישראל להכניס את הילד לעול תורה בדיוק בגיל שלוש | מה המקור למנהג וכיצד הוא קשור למצוות ערלה בפירות האילן | והיכן הרמז בפרשה לחגוג את ה'חלאקה' בקברו של רבי שמעון בר יוחאי? (יהדות ופרשת- השבוע)

|
ש

סעו בחינם, חסכו בגדול

החל מה-25 באפריל 2025, הרפורמה בתחבורה הציבורית מביאה חיסכון משמעותי לוותיקים ולתושבי ירושלים, בני ברק ועוד • קבלו את כל הפרטים מבית רב קו אונליין שיהפכו את הנסיעות שלכם לקלות וזולות יותר! (תחבורה)

אסף מגידו|מקודם

פרשת השבוע | צפו

בשיעורו על פרשת השבוע - פרשת תזריע - מצורע, מסביר הרב אברהם יוסף שוורץ, מהי מטרת מריחת דם הקרבן והשמן על אוזנו של המצורע, וכיצד זה רלוונטי להיום שאין לנו בית מקדש? וגם, מדוע לא רוצעים את אוזנו של המצורע, כפי שרוצעים את אוזנו של העבד? | צפו (פרשת השבוע)

||
2

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות i24', עוזב את ענייני איראן, החמאס והאיומים על מדינת ישראל ומגיש פינה מיוחדת ב'כיכר השבת' על פרשת השבוע • בפינתו מגלה יחזקאלי בתוך החושך של החדשות את אור התורה והיכן פרשת השבוע נוגעת בלב שלנו • צפו בפינה לפרשות תזריע מצורע (יהדות)

|
ש

תנופת פיתוח אדירה

עם תנופת פיתוח אדירה והפקדת תכנית המתאר הגדולה ביותר בצפון, בירת העמק מסתמנת כבחירה המובילה למגורים עבור זוגות צעירים ומשפחות. הכירו את הזדמנות הפז להשקעה בקרקע המיועדת לבנייה, ותעשו את הצעד הראשון בדרך הביתה (בארץ)

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן|מקודם

מגדלור לחיים

חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה של מגדל העמק הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, בפינתו "מגדלור לחיים" ב'כיכר השבת' עם מסר מיוחד מפרשת השבוע • והשבוע: פרשות תזריע מצורע (יהדות)

|

הפרשייה

מדי שבוע ב"כיכר השבת" במסגרת התוכנית 'דבר ראשון' הרב נפתלי וסרמן מגיש רעיון מיוחד על פרשת השבוע שיעוררו את הסעודה בשולחן השבת המפואר בביתכם • והשבוע: פרשות תזריע-מצורע (יהדות)

|

שאלות בפרשה

מה ההבדל בין טומאת אישה מבן לבת? מהי "צרעת" של היום ומהי "צרעת" מהתורה? וגם, כיצד יש להתמודד עם "לשון הרע דיגיטלי"? • הרב ישי וליס, מרצה ב'ערכים' עונה על כל השאלות של שוקי סלומון על פרשות תזריע-מצורע • צפו (יהדות)

|
ש

ישועה וברכה

בימים אלה, כאשר רבים מחפשים מקור לישועה וברכה בתקופה מאתגרת, תורמי 'ועד הרבנים' זוכים לקבל את הקמיע הנדיר עליו סמך את ידו מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל | מדובר בקמיע שנכתב בידי הצדיק רבי ישעי'ה מקרעסטיר זי"ע, שהיה ידוע בכוח הברכה המיוחד שלו ובמעשי החסד חסרי התקדים (חרדים)

כיכר בשיתוף ועד הרבנים|מקודם

הפרשה בפרסית

רוצים דבר תורה מיוחד לשולחן השבת בביתכם? • פרשת השבוע בפרסית מאת הרב שלמה זביחי, רב יהדות 'משהד' (איראן) ורב קהילת 'תפארת רפאל' • צפו בוורט לפרשות תזריע מצורע (פרשת שבוע)

|
ש

הזדמנות נדירה

אם יש לכם 199,000 שקל הון עצמי זו הדרך שלכם להיות בעלים של קרקע פרטית בפרדס חנה | מספר המגרשים הפרטיים המוצעים למכירה מצומצם, זאת לאחר שמעל ל-300,000 מ"ר תחת התוכנית נמכרו למשקיעים (נדל"ן)

כתבה מקודמת|מקודם
זמני היוםמזג אווירפנו אלינוקריירהמדיניות פרטיות