החינוך בראי הפרשה

עדיף לאבד בן, מלחשוף אותו לדרך שונה?

חורבן המקדש, שואה, קורונה, מחלות, צרות, האם יצרנו שיח עם עצמנו ועם דור העתיד על נסיונות האמונה הטמונים בתקופה זו?? הרב אברהם בורודיאנסקי בטורו השבועי על תהליכים חינוכיים בפרשת השבוע

15תגובות
אילוסטרציה בלבד, המצולם אינו קשור לכתבה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

תקופה זו מולידה בקרב רבים שאלות ותהיות לצד חיזוקים והתרגשויות, די לנו להיזכר בבתי הכנסת הנעולים ללא באי אדם בליל התקדש חג הפסח, כאשר בכל שנה שאותם שעות בתי הכנסת הומים אדם ילד ומבוגר בקול הלל וזמרה לחי העולמים, ואילו השנה גם שועלים לא הלכו בו.

השטיבלאך ההמוניים עם עשרות/מאות מנינים ביום, הפכו לבתי כנסת מוגבלים במספרים. הישיבות הקדושות מנו במהלך הקיץ רק כמחצית ממספרם המקורי. אברכי הכולל ישבו בריחוק אלו מאלו עם מסכות לאפם. שבתו משוש חתן וכלה וצומצמו לקהלי יעד מצומצמים, שמחת מצוות ברית מילה נחגגות במניין מצומצם ומוקפד, ועל כל אלו ריחוק האחד מרעהו ומשפחות שלמות המבודדות זמן רב.

לאדם המתעורר מתרדמת ארוכה, יראה העולם מוזר מתנכר וקשה. כוח ההרגל מאפשר לנו ללכת ברחובות ולא לבכות מהמחזה בו אנו נתקלים, אנשים עטויי מסכות מתרחקים איש מרעהו כמנודים, משפחות איבדו את יקיריהם, אחרים מחלימים באיטיות או מתמודדים עם שאריות של הנגיף. רבים נפגעו רגשית או פיתחו חרדות, ובעיקר אין איש יודע מה יילד יום.

לצד כל אלו, חתך אוכלוסייה נכבד מוצא את עצמו מבודד קהילתית ומשפחתית, אלו הם הדור המבוגר ובעלי הרקע הרפואי, שיתכן והם דווקא אותם אנשים הזקוקים לחברת האחרים יותר מכל, ואילו עכשיו הם נאלצים שבתות שלמות, וימים על גבי ימים להשתמר לבל יגע בם הנגיף.

החכם עינו בראשו להבין, שתקופה זו מעוררת תמיהות בנפשות הצעירים והמבוגרים כאחד, והמתעלם מהם ומתעסק בחידודי אמונה וראשי תיבות עם הבטחות על המשיח שבפתח, לא רק שלא יועיל לו ולמשפחתו, אלא נהפוך הוא, המציאות תכה בו ובמשפחתו. חובה עלינו להתעסק ביסודות האמונה באופן קבוע, לכל הפחות בתקופה זו, על מנת לחזק את היסודות.

האפשרות ליצירת שיח בנושאי אמונה לא פתוח וזמין בכל קהילה ובכל משפחה, ופעמים רבות הפחד הוא מהדור הצעיר שייחשף לשאלות שלא חשב עליהם. מעבר לשאול האמת האישית מדוע אנו מפחדים מזה, האלטרנטיבה שנבחרה בעקבות כך לא להתעסק בנושאי אמונה, היא שיטת הבת יענה. ההבדל היחיד, שהילד/ה שלנו יגדלו עם השאלות ובבוא הזמן יחד עם קשיים נוספים איתם הם יתמודדו, יחזקו אלו את אלו לעבור לנתיב אחר בכביש החיים, ואו אז יתכן שפספסנו את הרכבת.

אדם יהודי שומר תורה ומצוות, בית יהודי המוגדר כבית של בני תורה, צריך וחייב לייצר הזדמנות קבועה ושיח פורה סביב יסודות האמונה, להנגיש את העבר לפרקטיקה, לחיות את הסיסמא "עם שאינו יודע את עברו אינו יכול לחיות את ההווה".

סביב שולחן שבת, בנוסטלגיה המשפחתית הנפלאה, בברכת מלאכי השרת, זוהי הזדמנות לבחור נושא לחקור אותו, להבין אותו, ותן לחכם ויחכם עוד כל בן לפי דרגתו. שיח שכזה / לימוד ההיסטוריה שלנו כעם, חייב להדגיש בעיקר את הקשיים, את המשברים, את הנפילות, את ההתרחקות, את הטעויות, של עם ישראל כעם וכאנשים פרטיים מול בורא עולם. החל מאדם הראשון המתמודד, ועובר דרך נח ודרך האבות הקדושים. להתעסק עם הטעויות שלהם, עם הקשיים שלהם, להבין שעל אף כל זה ובגלל כל אלו הם נהפכו לאבות האומה. החיים שלהם לא היו דבש, הייתה להם אלטרנטיבה כביכול לבחור בדרך אחרת, אבל הם מתמודדים בגבורה עם קשיים בלתי אנושיים חלקם. השבטים הקדושים מוכרים את יוסף בעד מנעלים לרגליהם, השעבוד המכאיב והבלתי אנושי, לצד מכות מצרים וקריעת ים סוף, התעסקות יתר בהבנת מעמד הר סיני והשיח שסביבו מעמד הכפייה מול מעמד הרצון, חטא העגל, דור המדבר, חטאו של משה ואהרון, המלחמות בכניסה לארץ, וכו' וכו' עד לצרות באלף האחרון עם גלויות שונות ומשונות, כולל בדור הקודם בשואה האיומה.

השיח לא צריך לעסוק רק בצד ההדר אלא גם ובעיקר בצד הדין שבו. לשאול, להבין להסיק יסודות ומשם לבנות את בנין העם היהודי שנבנה מתוך התמודדויות וקשיים כחלק מהיותנו עם ה' וכחלק מהסיכום בין אברהם אבינו לבורא עולם בברית בין הבתרים. הכל תוכניות כתובות וידועות, ומול כל אותם ציוני דרך והבנתם לעומק באופן שיטתי נבנה את החוסן הנפשי והרוחני שלנו ושל דור העתיד מול כל סער וסופה, מחלה ומגיפה הי"ו.

יסודות אלו אינם נחלת קבוצות כאלו או אחרות, הם חובת כל יהודי המגדיר עצמו כמאמין, לדעת ולהתעסק בחולשות של העם היהודי בהיסטוריה מול הגבורות הניסים והנפלאות, ורק כאשר נשכיל ונבין שזהו מהותו של עם ה' הנבנים מנפילות ומבנייתם נבין את סוד החוסן הלאומי שלנו.

בדור הקודם הגיע המחלוקת בין החסידים למתנגדים לנקודת רתיחה נוספת בעיקר מול קבוצות ספציפיות. אין בזכותי להביע דעה ועמדה בנוגע למחלוקות של גדולי ישראל זצ"ל, אך הדבר ברור היום בהיבט הרחב, שכל יהודי צריך לבחור את הדרך המתאימה לו בעבודת ה' וביסוס האמונה. אין מקום לעוד מחלוקות ופסילת קבוצות. יהודים רבים שלא העזו להתקרב לספרי חסידות מצאו לפתע את שאהבה נפשם דווקא בתוככי כתבי רבי נחמן, או בספר התניא הקדוש, בתולדות יעקב יוסף, או בבת עין ובשפת אמת ובכל ספר חסידי אחר. לעומת אנשי החסידיות שרבים מהם מצאו את שנכספה נשמתם בספרי גדולי עולם הספרדים והליטאים וכן להיפך.

רגע אחרי תשעה באב ובהיותנו בשיא תקופה בלתי פתורה ובלתי ברורה, הגיע הזמן להסיר את הרסן והמגבלה ולתת לכל יהודי לצאת חופשי למרעה, לרעות בשדות המוסר לצד שדות החסידות, לראות בהיכלי הקודש הספרדים לצד הישיבות. כל אחד שימצא את העשב המתאים לו, שמגדלו, מרוממו, מחזקו ובונה את חיסנו היהודי, להיותו יהודי מאמין.

כואב ומגוחך לשמוע אנשים עוזבי דרך התורה שנחשפים בדיעבד לדרכים חדשות המלאות אהבה וחשיבה שונה ממה שהורגלו, כשהם אומרים "חבל שלא הכרנו דרך זן בזמן אמת". זה משפט כואב וצורב, בעיקר מתוך מחשבה שהורים מעדיפים להפסיד את בנם מאשר לחשוף אותם לדרך אולי קצת שונה, אבל בהחלט דרך של תורה עם דרך ארץ, מתוך חשיבה בזווית שונה.

וכך כותב הרש"ר הירש בפרשתנו דברים פרק ו פסוק טז:

בתחילת דרכו ההיסטורית בעולם עדיין היינו זקוקים לנסים; ניסים אלה שכנעו אותנו שה' שוכן בקרבנו והוא נותן דעתו לקורות האדם ולמעשיו. אף על פי שלא היה לכך צידוק, אפשר היה ללמד זכות על כך שעדיין "ניסית את ה'", ביקשת נסיונות המוכיחים את נוכחות ה' ואמרת: "היש ה' בקרבנו אם - אין" (שמות יז, ז). כל הנסים, כל מעשי הנסיונות שעשה לך ה' ממצרים ועד כנען, ובהם הכניס אותך להיסטוריה, אחת היתה תכליתם: הם באו להודיעך שה' שוכן בקרבך בחירות הנהגתו הכל - יכולה. נסים אלה מסתיימים עתה. די היה בהם כדי שתכיר את מציאות ה' ואת נוכחותו עלי אדמות, והכרה זו תהיה לך ודאות גמורה הנעלית מכל ספק בכל הזמנים. ודאות זו תהיה מאוששת בלבכם, ואל תדרשו נסים חדשים לאמונתכם; אלא תדעו שה' בקרבכם בעיצומו של עולם הנראה כאילו הוא מתנהג בדרך הטבע. ובוודאות זו תחיו ותמותו.

הכותב הינו ראש בית המדרש החרדי "ברקאי" חיספין

האם הכתבה עניינה אותך?

כן (100%)

לא (0%)

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

11
סליחה עם כל הכבוד החזון איש זצ"ל אחז אחרת אמרו לו את מה שאתה אומר והטענה שלו נגד הקרומקייט הזו הייתה מאוד הגיונית שברגע שיפתחו "ישיבות" מהסוג הזה הן לא יצילו את מי שרוצה לעזוב הדבר היחיד שהם יעשו זה שברגע שיש הכשר ל"ישיבה" כזאת גם הורים שהיו שולחים לישיבה קדושה ישלחו לשם למעשה אתה טוחן קמח טחון גם ה
ג'פרי
10
שאלתי אברך ירא שמים מקהילה מאד מיוחדת וטובה (למען האמת יש לציין שהיה מקורב בהשקפותיו גם לחוגי האנטי ציוניים) אם בנך יחליט ללבוש כיפה כחולה במקום שחורה הוא ענה "אזרוק אותו" יש כאן לדעתי ליקוי מאורות (למרות שיש מקום בשכל לומר "אני נותן לו כל מחסוריו אז שילך בתלם")
משה בן אברהם
פוקד עוון אבות על בנים.
משיח
9
מישהו אמר לי מעדיף חילוני על מיזרוחניק
ללא שם
8
טוב שנפל בחלקי ללכתוב מתוך ניסיון בני ירד מהדרך ולא שלא זרקנו אותו עוד סידרנו ו מקום במחסן יפיפה היום הוא חזר לעצמו וזה ברור שזה בזכות הקירבה
רחל
7
עברו חלפו להם ימי החושך והטפשות . הורים מתיעצים רק עם עצמם וכך מביאים את האוניה לחוף מבטחים בצורה הכי טובה ובריאה . לעולם לא זורקים ילד לאף מקום ובאף מצב , איש מקצוע שלא הבין את זה שיחליף מקצוע ומהר !!! שלא יתעסק עם דיני נפשות , הרחוב מלא ממבורים ובחורות שקיבלו הדרכה מאנשי ("מקצוע") (עסקנים )שלא
בני
6
נא שוחח על כך עם ראשי הישיבות. כדאי להעשיר את הדמויות בישיבות שמסוגלות לתת שיעורים מהקשת הרחבה שלנו.
ירושלים
5
המשך :לכול ההורים שנגועים בקושי הזה אל תזרקו אותם תחפשו להם חדרון קטן בבנין או על יד הבית זה שווה אל תיתקטנו איתם זה גיל מטורף ההורמונים שלהם מישתוללים הם בעצמם סובלים .אנחנו קרבנו את בננו לבית .לא יכולנו לשבת שולחן שבת ולחשוב שהוא זרוק אי שם לפחות ידענו שהוא על ידנו .הוא היה מגיע לאכול לכבס בג
יעלה
4
אני ממש מתפללת שלא הבנתי את הכתבה ממה שהבנתי עדיף לאבד בן וחס וחלילה לא לאבד אותו רוחנית אני אמא מוחה בתוקף אם הבנתי נכון חס וחלילה הכל משמים וגם אם בן יורד מהדרך אנחנו לא יודעים חשבונות שמים איזה מסע חיים צריך לעבור ואיזה גיגולים צריך לעבור אני רק יודעת שהבן הזה הוא בנו האהוב של מלך מלכי המלכים
מלי
את גרה במעלות דפנה
ישראלוביץ
3
צריך לקבל את המלדים כמו שהם. גם אם חצו קווים. להמשיך לתת אהבה סבלנות וההכלה
שימי
2
אני מקווה שהבנתי לא נכון אנחנו אוהבים את הבנים שלנו ללא תנאים עם כיפה ובלי כיפה זה ילד של הקדוש ברוך וחס וחלילה להדיר אותו אנחנו לא יודעים את מסע חייו שנגזרו משמים אנחנו אוהבים מאוד כל בן ובן שלנו ולדעתי להדיר ילד אותו לכתוב עדיף לאבד זה פשוט חוסר באמונה חס וחלילה אוהבים אפילו ברוב המקרים יותר
מלי
הקדבה עומד להתגלות במלא הדרו אחרע הרבה שנים של געגעים אליו תשמעו הר זאנז איך בוכה אחרי שאבד את משפחתו והגיע לפה שבור ורצוץ
שמואל
איפה כתוב להדיר את הבנים ולא לאהוב אותם כתוב שאם ירד מהדרך זה נחשב שאיבד אותו וזה נכון מאוד שאם הילד יצא לתרבות רעה וההורים לא אוכלים את עצמם מצער (לא קשור לזה שהם אוהבים אותו) הם רקובים יותר ממנו שהוא מסכן ילד קטן עדיין לא מבין כלום מהחיים שלו אבל הם גם שהם גדולים לא מבינים כלום מהחיים שלהם
מישהו שפוי
1
מהתגובות נראה שאנשים קראו רק את הכותרת ולא את המאמר עצמו. ברור שהכותב טוען הפוך לחלוטין מהכותרת.
אלי

עוד בפרשת השבוע:

לא תקיפו

פרשת השבוע (אחרי-קדושים) עוסקת במצוות ‘לא תקיפו’ שיש להותיר פאת ראש ופאת זקן | מה שאל מרן האמרי-אמת מגור את ילדי תלמוד-תורה ‘עץ חיים’ ומה השיבו לו | והאם יש רמז לתירוצם של הילדים בתורה? (יהדות, פרשת-השבוע) 

|

נושא בפרשה

מצוות ערלה שבפרשתנו 'אחרי -קדושים' היא היסוד למנהג ישראל להכניס את הילד לעול תורה בדיוק בגיל שלוש | מה המקור למנהג וכיצד הוא קשור למצוות ערלה בפירות האילן | והיכן הרמז בפרשה לחגוג את ה'חלאקה' בקברו של רבי שמעון בר יוחאי? (יהדות ופרשת- השבוע)

|

פרשת השבוע | צפו

בשיעורו על פרשת השבוע - פרשת תזריע - מצורע, מסביר הרב אברהם יוסף שוורץ, מהי מטרת מריחת דם הקרבן והשמן על אוזנו של המצורע, וכיצד זה רלוונטי להיום שאין לנו בית מקדש? וגם, מדוע לא רוצעים את אוזנו של המצורע, כפי שרוצעים את אוזנו של העבד? | צפו (פרשת השבוע)

||
2
ש

חסר תקדים!

חדרה, אחת הערים המתפתחות ביותר בישראל, נמצאת כעת במרכזו של גל פיתוח חסר תקדים | העיר, שמשלבת בין היסטוריה עשירה לתשתיות מודרניות, מושכת אליה משקיעים מכל רחבי הארץ להשקעה במגוון פרויקטים. כעת, חברת נדל"ן בבני בברק, הודיעה שתקצה 3 דונם להסכם שיתוף מיוחד למגזר החרדי בלבד (נדל"ן) 

כתבה מקודמת|מקודם

ממזרח וממערב

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות i24', עוזב את ענייני איראן, החמאס והאיומים על מדינת ישראל ומגיש פינה מיוחדת ב'כיכר השבת' על פרשת השבוע • בפינתו מגלה יחזקאלי בתוך החושך של החדשות את אור התורה והיכן פרשת השבוע נוגעת בלב שלנו • צפו בפינה לפרשות תזריע מצורע (יהדות)

|

מגדלור לחיים

חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה של מגדל העמק הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, בפינתו "מגדלור לחיים" ב'כיכר השבת' עם מסר מיוחד מפרשת השבוע • והשבוע: פרשות תזריע מצורע (יהדות)

|
ש

צדק תחבורתי מהפכני

הרפורמה החדשה מעניקה נסיעות חינם לוותיקים מעל גיל 67 והנחות של 50% לתושבי הערים החרדיות. עדכנו את הרב-קו עוד היום והתחילו לחסוך! (תחבורה)

בשיתוף רב קו|מקודם

הפרשייה

מדי שבוע ב"כיכר השבת" במסגרת התוכנית 'דבר ראשון' הרב נפתלי וסרמן מגיש רעיון מיוחד על פרשת השבוע שיעוררו את הסעודה בשולחן השבת המפואר בביתכם • והשבוע: פרשות תזריע-מצורע (יהדות)

|

שאלות בפרשה

מה ההבדל בין טומאת אישה מבן לבת? מהי "צרעת" של היום ומהי "צרעת" מהתורה? וגם, כיצד יש להתמודד עם "לשון הרע דיגיטלי"? • הרב ישי וליס, מרצה ב'ערכים' עונה על כל השאלות של שוקי סלומון על פרשות תזריע-מצורע • צפו (יהדות)

|

הפרשה בפרסית

רוצים דבר תורה מיוחד לשולחן השבת בביתכם? • פרשת השבוע בפרסית מאת הרב שלמה זביחי, רב יהדות 'משהד' (איראן) ורב קהילת 'תפארת רפאל' • צפו בוורט לפרשות תזריע מצורע (פרשת שבוע)

|

פסיכולוגיה בפרשה

כיצד הפרשה מלמדת אותנו על הפסיכולוגיה של צמיחה, שינוי ואומץ להתחיל מחדש בחיינו המודרניים ומהם הצעדים הנכונים לעשות בכדי לצאת מ'איזור הנוחות'? כלים מדברי חכמנו ומהפסיכולוגיה המודרנית (יהדות)

|

"הללוהו במילים ועוגב"

אריה ברונר במסגרת פינתו השבועית, מדבר על ענייני השבוע ומתבל אותם בטעם הניגון, והפעם פרשת שמיני תשפ"ה בהתייחסות למנהגי האבלות בימי ספירת העומר (יהדות)

|