כלי עבודה זרה ומקדש מתקופת בית ראשון נמצאו בתל מוצא

בחפירות בתל-מוצא נמצאו מצבור נדיר של צלמים ומקדש לעבודה זרה, מימי הבית הראשון. הממצאים מאשרים כי למרות האיסור, היו בעם היהודי כאלו שעבדו צלמים ופסלים (תיירות)

שושי מילר | כיכר השבת |
ראש אדם אליו התפללו, שנמצא בחפירות (צילומים: יולי שוורץ. באדיבות רשות העתיקות)

האם בירושלים עבדו עבודה זרה בתקופת בית המקדש הראשון? אנחנו כבר יודעים שכן, תוכחות הנביאים מאותה תקופה, מאשרים למעלה מכל ספק כי היו בעם עובדי עבודה זרה רבים.

חפירות שנערכות בתל מוצא מאששים את ידיעותינו כי יהודים תושבי ירושלים היו עובדי עבודה זרה.

בחפירות שעורכת רשות העתיקות כמהלך מקדים לעבודות הביצוע של כביש 1 נמצאו ממצאים נדירים ביותר: מצבור של כלי פולחן (עבודה זרה), מקדש, מזבח וצלמיות המתוארכים לתקופת בית המקדש הראשון.

,צלם אדם מתל מוצא (צילומים: יולי שוורץ. באדיבות רשות העתיקות)

הישוב הקדום תל מוצא על פי הערכות הארכיאולוגים היה יישוב יהודי. הוא נמצא בלב ממלכת יהודה, וכן נמצאו בו ב-2002 כתובות בעברית. יתר על כן, כלים שהשתמשו בהם בתל מוצא הם כלים עבריים בני תקופת בית ראשון, וכלים זהים נמצאו בעיר דוד.

הממצא הפתיע את החוקרים, כי זו הפעם הראשונה שנמצאים כלי פולחן ועבודה זרה, בישוב יהודי קרוב כל כך לבית המקדש.

למרות שתושבי המקום עבדו עבודה זרה, נראה כי על מצוות יהודיות אחרות הם שמרו, מסביב למזבח נמצאו בורות שהכילו שרדי בעלי חיים של חיות כשרות. כבש, עז, צבי ופרה.

, (צילומים: יולי שוורץ. באדיבות רשות העתיקות)
לצלמים אלו השתחוו אבותינו

הארכיאולוגים מדגישים את חשיבותו של האתר, על פי הממצאים יתכן כי מדובר בישוב ששימש כמחסן התבואה של ירושלים ונוהל על ידי פקידות רמת דרג.

, (צילומים: יולי שוורץ. באדיבות רשות העתיקות)

לדברי מנהלי החפירה, "הממצא שנחשף כעת בתל מוצא מהווה עדות ארכיאולוגית נדירה לקיומם של מקדשים ומתחמי פולחן בממלכת יהודה בכלל ובסביבתה של ירושלים בפרט, טרם כינונן של הרפורמות הפולחניות ברחבי הממלכה בשלהי תקופת המלוכה (בימיהם של חזקיהו ויאשיהו), אשר ביטלו את כל מקומות הפולחן וריכזו אותו במקדש בירושלים בלבד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר