הטרנד החדש: חילוניות בערבי הפרשת חלה

ערבי הפרשת חלה צברו מחדש בשנים האחרונות פופולריות עצומה והפך לטרנד של ממש

רוני כצמן | כיכר השבת |
הכיף והשמחה, האמונה והקהילתיות, הברכה והסגולות למי שמשתתפת בערב הפרשת חלה – ערב משותף לנשים המקיימות יחד מצווה מהתורה - הם רק חלק מהקסם של המפגשים הללו, שהחלו לסחוף בעקבותיהם גם נשים חילוניות. אז מה בעצם עושים בערב הפרשת חלה?

מה זה הפרשת חלה ומה מקור המצווה?

מדובר באחת משלושת המצוות המיועדות לנשים בלבד. כמו הדלקת נרות ומצוות נידה רק נשים מצוות בצוות הפרשת חלה. המצווה כוללת הכנת חלות לשבת והפרשת חלק מהעיסה המשמשת לאפייה. החלק המופרש היה בעבר – כשבית המקדש היה קיים – ניתן תשורה לכוהנים, כיום נהוג לזורקו או לשורפו בתנור.

מעמדה של מצוות הפרשת חלה היה מאז ומתמיד גבוה והעדות המרכזית לכך היא שהיתה היא המצווה הראשונה שקיימו בני ישראל בעת נכנסו ארצה – הבאת חלה לכוהנים (במדבר, פרק ט"ו פסוק י"ט). כיום עולה קרנה של המצווה הזו מחדש.

מצווה זו כאמור מיועדת רק לנשים, ניתן להשלימה בכל יום (נהוג לעשותה בעיקר ביום חמישי או שישי) וכן מותר לבצעה רק במדינת ישראל. על פי האמונה נשים אשר מקיימות מצוות הפרשת חלה מזמנות ברכה על ביתן, מזמנות שמירה להן וליקיריהן ומגשימות סגולות רבות באמצעותה.

איך מקיימים מצוות הפרשת חלה ומה כולל הטקס?

נשים רבות מקיימות המצווה בפרטיות ביתן, ועושות זאת כחלק מההכנות לשבת. זה מקובל מאד כבר שנים רבות אולם בשנים האחרונות התחילו להתכנס עוד ועוד נשים לחברותא לשם קיום המצווה.

הן מתכנסות יחד במטבח אחד ובמשותף שרות, מברכות, מתפללות ונהנות מהביחד ומאוירה של קדושה. זהו למעשה ערב הפרשת חלה הכולל ברכה, שירה והתכנסות, אפייה ושריפת החלק המופרש.

הטקס עצמו מבוצע כך: מכינים עיסה שנעשתה מאחד מחמשת מיני דגן - חיטה, שעורה, כוסמת, שיפון או שיבולת שועל; מוסיפים לה נוזל כלשהו, אחד מהבאים - מים, דבש, שמן, יין או חלב.

גודל העיסה חייב להיות מינימום 1600 גרם, ממנה יופרש שיעור של 30 גרם. ההפרשה נעשית תוך הכנת העיסה - לאחר שלשים את הבצק והנוזלים ולפני שמכניסים את החלה לתנור האפייה מפרישים את החלה ומברכים ברכת הפרשת חלה.

בזמן זה מבקשת כל אישה את בקשותיה ונושאת בליבה תפילה. את החלה המופרשת נהוג לשרוף בתנור ויש שמבכרים לעטוף אותה בשתי עטיפות ולהשליכה לפח. בסיום הטקס מתפללים תפילת הפרשת חלה.

קיום מצוות הפרשת חלה מזכה את הנשים ואת בני משפחותיהן בבריאות, בזוגיות ובפרנסה. על כן נשים רבות שהן או יקיריהן חולים; נשים הרות; נשים רווקות ונשים שמשפחתן מתמודדת עם קשיי פרנסה מקיימות מצוות הפרשת חלה ורובן בימים אלה נוטות לעשות זאת בחברת נשים נוספות.

בזמן קיום המצווה שנחשב לזמן רצון מבקשות הנשים ברכה, שמירה, הצלחה ובקשות מגוונות להצלחה בזיווג, בפרנסה ובבריאות.

ואיך זה הפך טרנד לוהט?

שנים רבות נשמרה המצווה וקוימה באופן פרטי על ידי נשים. אך רק בשנים האחרונות היא מביאה לאיסופן של נשים בצוותא לצורך קיומה. בדומה לערבי העצמה נשית שפשו בקרב הציבור החילוני. למידע נוסף.

השינוי במעמדה נובע ממספר תהליכים:

ראשית, נראה כי העידן המודרני המפריד בין אדם לחברו יצר צורך להתאסף ולהתלכד סביב עשייה משמעותית. ערב הפרשת חלה עונה לצורך הזה בדיוק. מדובר בערב מהנה. ערב של אתנחתא וחברותא, פעילות מגבשת ומשחררת.

נשים רבות, בעיקר אלה העסוקות בגידול ילדים ובשלל המשימות הכרוכות בכך - כמהות לזמן איכות שכזה בקרב בנות מינן. זמן של להיות ולא של לעשות.

שנית, הסגולות והברכה שמביא עמו ערב שכזה הפכו לשם דבר והשמועות אודותיהן עשו להם כנפיים. עוד ועוד נשים ברחבי הארץ, דתיות, מסורתיות וחילוניות כאחד מוצאות טעם לחבור לאחוות הנשים המעצימה הזו שיש בה הזדמנות ולגיטימציה לשאת קולן בתפילה וזמן לחייהן ברכה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית