בכפוף לשימוע

הרב יונה מצגר יועמד לדין; חשד שלקח כ-7 מיליון שקל

היועץ המשפטי לממשלה החליט להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, את הרב הראשי לשעבר, הרב יונה מצגר • העבירות המיוחסות: קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות מס • חשד להיקף שוחד של כ-7 מיליון שקל (בארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
הרב יונה מצגר (צילום: Yossi Zeliger/FLASH90)

פרקליטות מחוז ירושלים הודיעה בצהריים (שלישי) כי החליטה על דעת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, להעמיד לדין פלילי, בכפוף לשימוע, את הרב הראשי לישראל לשעבר, הרב יונה מצגר.

לרב מצגר מיוחסות עבירות רבות ובהן קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון ועבירות מס, והכל תוך שהוא פועל במסגרת תפקידו ומנצל את מעמדו הרם.

בהודעה מטעם משרד המשפטים נאמר כי "היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הודיע היום לבא כוחו של הרב הראשי לישראל לשעבר, יונה מצגר, כי הוא החליט לאמץ את עמדת פרקליט המדינה ופרקליטת מחוז ירושלים והוא שוקל להעמידו לדין פלילי, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו".

על פי החשד, במהלך ביצוע העבירות וכתוצאה מהן קיבל הרב מצגר סכומי שוחד בהיקף (משוער) של כ-10 מיליון שקל, ומתוכם לקח לכיסו סך (משוער) של כ-7 מיליון שקל.

על פי החשד, במרבית המקרים שימש חיים אייזנשטט, נהגו האישי של הרב מצגר, כשליחו לקבלת כספי העבירות. בשל מערכת היחסים הקרובה בין השניים ובשל חלקו בביצוע העבירות, חילק לכאורה הרב מצגר את כספי העבירות, חלוקה אשר במסגרתה קיבל אייזנשטט עשרות אחוזים מכספי העבירות.

בין החשדות נגד הרב מצגר עולה כי קיבל לכיסו טובות הנאה מבעלי ממון מחו"ל, שביקשו להתגייר וכאלה שביקשו לערוך בירורי יהדות. הרב מצגר העביר מקרים לרב היושב בחו"ל וקיבל בתמורה מחצית מהסכום שקיבל אותו רב. באחד המקרים, של איש עסקים שעלה מרוסיה לישראל, שביקש לגייר את בנו ובתו, קיבל הרב מצגר לפי החשד כ-180 אלף דולרים.

בחלק מהמקרים קיבל לכאורה הרב מצגר את הכספים תוך שהוא מקפיד על כך ששמו לא יירשם כמוטב העברות הכספים, וזאת במטרה להסתיר את מקור הכספים, את מיקומם ואת בעלי הזכויות בהם.

עוד על פי החשדות, הרב מצגר חשוד כי פעל תוך ניצול מעמדו ותפקידו כרב הראשי לישראל יחד עם חיים אייזנשטט, לגיוס תורמים לעמותות. על פי החשד, סוכם כי בתמורה לפעולותיהם, יתנו בעלי התפקידים בעמותות לרב מצגר עשרות אחוזים מן התרומות שיתקבלו בעמותות.

הרב יונה מצגר בבית המשפט (צילום: Yossi Zeliger/FLASH90)

באחד המקרים גייסו הרב מצגר ואייזנשטט תרומות לישיבה שפעלה בבית הכנסת של הרב מצגר. על-פי החשד, אחת התרומות בסך 28,000 דולר ניתנה לידי אייזנשטט, אשר העבירה לרב מצגר, והיא חולקה בין שניהם, מבלי שהועברה כתרומה לישיבה.

תרומה אחרת בסך כ-72,000 שקל ניתנה על-ידי איש עסקים ישראלי עבור עמותת "בית התבשיל" הדואגת למזון לנזקקים. לאחר קבלת הכספים, העביר לכאורה מנכ"ל העמותה לרב מצגר 30% מסך התרומה (כ-22,500 שקל), וזאת מבלי ליידע את התורם.

עוד על פי החשדות, ביולי 2010 התקיימה חתונת בנו של הרב מצגר. בשיחה שהתקיימה לפני החתונה בין חיים איזנשטט לבין שניים מהמוזמנים, סוכם כי השניים יתנו לרב מצגר טובת הנאה בשווי רב שתועבר כ"מתנה" לכבוד החתונה. בהתאם לכך הועבר תשלום בסך 500,000 דולר. הסכום הועבר ישירות לרב מצגר בעשרה תשלומים במזומן.

כדוגמא נוספת מובא בכתב החשדות כי הרב מצגר נחשד בכך שבשנת 2009 ערך טקס בו הוכתר מקורבו של יהודי עשיר ממוסקבה לרב העדה הקווקזית בארץ. בתמורה קיבל לכאורה הרב מצגר תשלום בשיעור של 70 אלף דולר.

חשד נוסף שעולה מחומר הראיות נוגע לכך, שבמהלך התקופה בה כיהן כרב הראשי לישראל, הפיק הרב מצגר רווחים אותם השמיט מן הדוחות השנתיים שמסר למס הכנסה בכוונה להתחמק מתשלום מס. כמו כן, נחשד הרב מצגר כי ביקש מחיים אייזנשטט להציג גרסה שקרית בחקירתו, והפציר בו עשרות פעמים כי ימשיך "לשמור עליו" ולהגן עליו במסגרת החקירה.

חקירת הפרשה התנהלה ביחידת להב 433 של משטרת ישראל, בשיתוף יחידת חקירות מס הכנסה תל-אביב ברשות המיסים, ולוותה ע"י עורכי הדין דני ויטמן, אילה גלברד ושני טביב מפרקליטות מחוז ירושלים (פלילי).

הרב יונה מצגר (צילום: Yossi Zeliger/FLASH90)

כזכור, לפני כשנה המליצה המשטרה להעמיד לדין את הרב מצגר, בעבירות של לקיחת שוחד, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים. מהמשטרה נמסר אז כי "ממצאי החקירה העלו תמונה לפיה הוא קיבל על פי החשד לאורך שנים כספים אסורים בשווי מיליוני שקלים"

תת-ניצב בדימוס זיוה אגמי-כהן, מי שהייתה ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה וניהלה את תיק החקירה נגד הרב מצגר, אמרה מיד לאחר המלצת המשטרה להעמיד לדין את הרב מצגר כי "חומר החקירה בתיק, חזק. אין לי ספק שהוא יבשיל לכדי כתב אישום קשה ולהעמדה לדין".

לדבריה, "כשהוא היה בתפקיד כל כך בכיר במדינת ישראל הוא הרשה לעצמו להתנות את השירות שהוא נותן בקבלת מזומנים". לדבריה, כל השוחד לא נראה בחשבונות הבנק של הרב מצגר מאחר והפעולות האסורות נעשו במזומנים בלבד.

כזכור, בעת התפוצצות הפרשה נעצר הרב מצגר והוא הוחזק במעצר קרוב לשבועיים. למרות זאת, רבנים ומקורבים שונים אמרו במהלך המעצר כי הם בטוחים שהרב מצגר ייצא זכאי וכי לדעתם "תפרו" לו תיק.

הרב מצגר עצמו לא הרבה להתייחס לפרשה וטען כי לכאורה לא הייתה מניעה בקבלת הכספים. באחד מהאירועים בהם השתתף אמר הרב מצגר כי הוא מאמין ש"יהיה בסדר".

תגובת הרבנות הראשית לישראל: הרבנות הראשית לישראל מצרה על זימונו של הרב מצגר לשימוע. הרבנות הראשית לישראל על כל עובדיה מחוייבת למנהל תקין ושקיפות וכך אכן הדברים נעשים.

תגובת סנגוריו של הרב מצגר, פרופ' דוד ליבאי ועו"ד אלעד רט: "קיבלנו היום מהיועץ המשפטי לממשלה כתב חשדות נגד הרב יונה מצגר והזמנה לשימוע. הרב מצגר מכחיש את החשדות המיוחסים לו. לדברי הרב, הוא לא קיבל שוחד, לא באמצעות עד המדינה ולא באמצעות אחרים, ולא הלבין הון. את התייחסותנו לחשדות נגד הרב נטען במסגרת השימוע, שאליו הוזמנו, לאחר שנקבל לעיוננו את חומרי החקירה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר