הגט השנוי במחלוקת

הרב ש"סידר קידושין לאשת איש" הבהיר, אבל סופג מתקפה

סערת הגירושין בארה"ב נמשכת: רבנים בכירים בהנהגה החרדית בארה"ב חתמו על מכתב נגד הרב שסידר קידושין ל"אשת איש", זאת למרות שהבהיר כי לא הכיר את הזוג • כל המכתבים (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולם אין כל קשר לכתבה (צילום: Matanya Tausig/Flash90)

רבנים מחוגים שונים בארץ ובארה"ב, מצטרפים למחאתו של ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך נגד ההיתר שניתן בארה"ב לאשת איש להינשא ללא גט מבעלה. במקביל, הרב שסידר את הקידושין התנער מכך שהוא התיר את הנישואין, אולם למרות זאת רבני התאחדות הרבנים בארה"ב החרימו את הוראותיו והודיעו שאין לסמוך עליו יותר.

כזכור, לפני כחודש פורסם דבר ה'היתר' שניתן לאשה להינשא בלא גט פיטורין כדין מבעלה הראשון, בטענה שהקידושין הראשונים התבטלו מדין 'מקח טעות'. תקופה קצרה לאחר נתינת ההיתר, רב סידר לה קידושין בארה"ב עם יהודי, מה שעורר סערה בארה"ב.

מקור הויכוח הוא בכך שהאישה טענה שהנישואין היו בטעות מאחר ולא ידעה שבעלה סובל מבעיות נפשיות קשות ואף הביאה הוכחות מרופא שמדובר בבעיות שאינן פתירות ולפיכך מדובר במקח טעות והקידושין בטלים למפרע.

הרבנים, לאחר בדיקת הדברים, הבהירו כי אין מדובר במחלה אלא "חסרונות במידות", ולפיכך הקידושין חלו והינם שרירים וקיימים. הרבנים טוענים עוד כי ייתכן והבעיות הנפשיות נוצרו רק לאחר הנישואין וגם אם אכן נוצרו לפניהם - הרי שעצם העובדה שנשארה לגור איתו יחד גם לאחר שהרופאים קבעו שאינו יכול להתרפא הרי שסברה וקיבלה והסכימה לקידושין.

מחאת העדה החרדית

"לא נשתוק נוכח הנבלה"

בסוף השבוע האחרון פורסם ב'מעריב' מאמר שקובע כי 'אפשר להירגע, הרבנות והרבנים נחלשים'. כותב המאמר מגיע למסקנה בעקבות ההיתר שניתן לאשה כי "יש כאן חדשות טובות, כל מי שעסוק בבהלה מיותרת מפני הרבנים והרבנות והמי יודע מה שהם יעשו בפעם הבאה, יכול להירגע. הרבנות והרבנים נחלשים. לא מתחזקים".

רבנים שפרטי המקרה הגיעו לאוזניהם, הביעו מחאה והודיעו שלא ישתקו "נוכח נבלה כזאת שנעשתה בישראל בפרהסיה ועלולה להוות מכשול ותקלה חמורה בקדושת ישראל". את המאבק מובילים ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך והגאון רבי אהרן פלדמן חבר מועצת גדולי התורה בארה"ב וראש ישיבת נר ישראל בבולטימור.

הרב שטרנבוך פרסם מכתב מחאה חריף כנגד ההיתר, בו כתב: "אין לי מנוחה שאין שומעים קול מחאה על כבוד ה' ותורתו". הרב פלדמן התייחס למקרה במכתב מיוחד שפרסם, וביקש מרבני ישראל "לזעוק ולהתריע כנגד ההיתר והפרצה העצומה המהווה תקלה עצומה ביסודות קדושת הדת". המכתבים עוררו סערה וגררו מכתבי מחאה נוספים של רבנים שהתריעו נגד ה"היתר המסוכן".

במכתב חריף תחת הכותרת "נבלה נעשתה בישראל", כתבו הרבנים הגאונים חברי בד"ץ העדה החרדית: "אנו מוחים נמרצות כנגד זה, ומודיעים שאין ההיתר היתר בשום פנים ואופן, אוי לאוזנים שכך שומעות, ואוי לו לדור שכך עלתה בימיו". הגאון רבי שריאל רוזנברג, אב"ד בי"ד בני ברק, כתב כי "רעדה אחזתני לשמוע כי יש הרוצים להתיר אשת איש לעלמא... דבר זה הוא הריסת הדת ופרצת כל חומות הקדושה והטהרה בכרם בית ישראל".

הרב שסידר קידושין הבהיר, אבל הוחרם

בעקבות המחאה, פרסם הרב שסידר חופה וקידושין לאשה מכתב התנצלות מסויג והכחיש את השמועות לפיהן הוא זה שקיבל את ההכרעה בנושא: "אאשר פה בכתב מה שאמרתי לכמה ת"ח ששאלו, והוא, שאיני מכיר את מר * או את מרת * ובוודאי שלא שייך שאדע דבר על נישואיהם, ולא על שום פרט שביניהם אלא שהגאון ר' שלום קמינצקי שאל לי כשיש עדות של רופאים מומחים על אחד שהוא חולה רוח שמפריע לנישואים אם שייך לבטל קידושין משום זה, ואמרתי שאם הדבר ברור ובדומה למעשה שבתשובה שבאגר"מ, שייך בתנאים מסוימים".

הרבנים נגד מסדר הקידושין

בית הדין של התאחדות הרבנים הגיבו כי היות שהרב שסידר את הקידושין לא הסכים לנקוט בשום פעולה מעשית להפריש בין האישה והאישה, אין לסמוך יותר על הוראותיו בדיני התורה. "על כן דעתינו דעת תורה שמהיום אין לרנ"ג הנ"ל שום סמכות לדון ולהורות בדיני התורה, וכן לסדר קידושין וגיטין, ואנו פונים לבתי הדין ומסדרי הקידושין, שלא לקבל ולא לסמוך על גיטין שיסודרו על ידו, ועד שלא תיקן את הדבר הרי הוא בכלל חוטא ומחטיא את הרבים, ואם יוולד בנים להזוג, אמרו חז"ל בכגון דא שהוא מעוות לא יוכל לתקון".

הגאון רבי יחזקאל רוטה, אב"ד קארלסבורג, הצטרף גם הוא למכתב החריף נגד הרב שסידר את הקידושין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר