משממה למעצמה חסידית

לא רק משקפי פלסטיק ומגפיים: הכל על חסידות סקווירא

עם משקפי פלסטיק, מגפיים, ניתוק מוחלט מטכנולוגיה ורבי שבקיא בעסקים ומשפט לצד למדנות מופלגת, הפכה חצר סקווירא לאחת החסידויות המשפיעות בארה"ב. ישראל כהן מגיש את הסיפור המלא של חסידות סקווירא, יסודותיה העתיקים ומנהגיה המיוחדים (חסידים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
האדמו"ר מסקווירא (צילום: שמואל לענטשעווסקי - מגזין 'א בליק')

"מסע ארץ הקודש" של חסידות סקווירא המתקיים בימים אלו בראשות האדמו"ר שהגיע מהעיירה בארה"ב לחזק את בני קהילתו בישראל ולחנוך את מוסדות התורה והחסד, מפנה את אור הזרקורים לחסידות השמרנית שבדרך כלל מצליחה שלא להתבלט יתר על המידה, אולם למרות זאת, כוחה רב והשפעתה בעיקר באמריקה ובמקביל בכל העולם היהודי רבה עד מאוד.

השורשים העתיקים של חסידות סקווירא

ערש הולדתה של החסידות באוקראינה והיא משתייכת לשושלת טשערנוביל הקדומה. יודעי דבר בחסידות מציינים את 'השתלשלות המסירה' מדור לדור. אבי ומייסד השושלת, בעל 'מאור עיניים', היה תלמידו של הבעל שם טוב. לבנו המגיד הקדוש מטשערנוביל היו שמונה בנים שהוכרו בתואר 'שמונת קני המנורה'. בנו השביעי היה הרה"ק רבי איציק'ל מסקווירא, אשר לפי עדות האחים הקדושים ירש את ה"מוח" ואת "יראת השמים" של אביו המגיד. לאחר הסתלקותו, המשיך אחריו בנו הרה"ק רבי דוד מסקווירא, ואחריו בנו הרה"ק רבי יעקב יוסף מסקווירא זצוק"ל.

עם תום מלחמת העולם השנייה, ביקש האדמו"ר רבי יעקב יוסף לעזוב את בוקרשט בירת רומניה, אליה נדד לאחר המלחמה, ולהתמקם בעיר מבטחים. באותם ימים של שנת תש"ח היתה ארה"ב ציה ושוממה מבחינה רוחנית. כשאישורי הכניסה לארה"ב הקדימו לבוא לפני הסרטיפיקטים מארץ הקודש, ראה האדמו"ר זי"ע בכך את "רצון ההשגחה העליונה" לקבוע את מושבו דווקא בארצות הברית.

בית המדרש של סקווירא באוקראינה (הנ"ל - ויקיפדיה באנגלית. מתפרסם לפי רישיון GFDL דרך ויקיפדיה)

המגיד מראשית אחרית שביקש לנטוע נטיעה של יהדות באמריקה של אז, שלח את גדולי האומה להפריח את שממון היהדות בארה"ב: כ"ק מרן האדמו"ר מסקווירא, כ"ק מרן האדמו"ר מסאטמר, מרן הגאון רבי אהרן קוטלר וכ"ק מרן האדמו"ר מליובאוויטש זכר צדיקים לברכה.

ראשית דרכו של האדמו"ר זצוק"ל בארה"ב לווה בטונים צורמים. "ביקש רבי יעקב יוסף לישב בשלווה קפץ עליו רוגזו של עולם החמדנות וזוהמת החולין של אמריקה". הרבי קבע והחליט כי עליו לעזוב את השאון והכרך וללכת להקים לעצמו חממה של יהדות, שם יוכל לחנך עדרים של תורה ויראה וחסידות לשם ולתפארת, מבלי לוותר ולו על קוצו של יוד מהעקרונות אותם הביא במורשתו המפוארה.

נוכח היומרניות הרבה ביקש לבנות לחסידיו מתחם מגורים כפרי רחוק מהמרכזים העירוניים. אמר ועשה. לאחר חיפושים מדוקדקים נמצא המקום במחוז רוקלנד שבניו יורק. מרחק נסיעה של כשעה מבורו פארק ווילימסבורג, שם היו מעוזי היהדות החרדית בימים ההם.

עם בקושי קומץ מניין יהודים מצומצם, עלה כ"ק מרן האדמו"ר מסקווירא זצ"ל על אדמת הטרשים והחל לייסד ולקבוע הוראות והדרכות קודש של תלמידי בעל שם טוב משנים עברו. הוא ביקש לכונן מחדש את היהדות הנושנה ולא לחרוג אפילו כהוא זה ממסורת אבותיו וממנהגי דרך החסידות הצרופה. ביקש ועלתה לו.

לא קלה הייתה הדרך, זרועת מוקשים וברקנים. ביום ד' בניסן תשי"ז דרכו רגליו של האדמו"ר זצוק"ל בעיר שקיבלה את השם 'ניו סקוור' - סקוור החדשה, לעומת זו הישנה שנותרה מאחורי מסך הברזל.

ניו סקוור (צילום: גוגל מפות)

קרוב לארבעים ושמונה שנה חלפו מאז שהרה"ק מסקוירא זצוק"ל שבק חיים לכל חי בב' בניסן תשכ"ח, וכיום סקוירא נמצאת על המפה ביותר מ-13 נקודות בכל רחבי תבל, עם למעלה מששת אלפים בתי אב, יותר מעשרים תלמודי תורה ו-30 ישיבות קטנות.

"הרבי מוותר על הרבי'סטיווע ולוחם כמו עסקן צעיר"

אבל אז בנקודת ההתחלה, כל זה היה נראה כמו חלום. בוודאי שאיש לא חלם שלסקווירא תהיה השפעה כה רחבה ומשמעותית בכל עניין ציבורי שיש בו מימד של אידישקייט. "ההתערבות של הרבי בענייני ציבור", אומר גורם המקורב לחסידות, "היא במידת האידישקייט שיש בו. כשהמדובר הוא על גזירת ברית מילה כהלכתה או נגעי ופגעי הטכנולוגיה, אז הרבי משיל אדרתו מעליו, מוותר על הרבי'סטיווע ולוחם כמו עסקן צעיר".

סוד קסמה של החצר מושתת בין היתר מיסודותיה האיתניות. סקווירא היא לא רק מעצמה חיצונית, היא יותר מעצמה פנימית המשקיעה את המיטב והמירב בכל חסיד ולו הצעיר לימים. הכול מתוך הכרה של שמירה על ערכים ומסורת, במאור פנים ובנפש חפצה.

"האדמו"ר שליט"א", מעידים גורמים בחסידות, "עסוק בחצר הקודש ברוב שעות היממה. הוא עסוק בטובתו של ילד בן שנתיים כמו רווחתו של אברך הזקוק לפרנסתו, הוא מטפל בענייני הצלה ועזרה ראשונה של מחוז רוקלנד בדיוק כמו שמטפל בחולה מסוכן מתוך הקהילה".

"הרבי מעורב בכל פרט בכל עניין ציבורי, פרטי וכללי", מעיד ראש העיר הרב ישראל משה שפיצר. "הוא הרב של ארגון הצלה, הרבי של כוחות הביטחון, הנשיא של חברי המועצה, המנהיג של הקהילה, הראש של העיר והלב של כל העם היהודי באמריקה, שמרגיש שיש מי שקשוב וער למצוקות ובעיות הדור, והחינוך בראש מעייניו.

"תופעת ה'נשירה' כמשל", מוסיף ראש העיר, "מדירה שינה מעיניו הקדושות. הרבי שכולו שופע אהבת ישראל ומעולם לא הרים קולו על איש, מוצא עצמו מתעסק ימים ולילות בקירוב בני הנוער המתנתק, בחיבורו לתורה ומצוות, בהקמת מוסדות מתאימים עבורם ובתפילה חמה עבורם. פעם בליל סליחות", מעיד שפיצר, "השתרך תור ארוך שרצו להיכנס ל'קוויטל' בקודש פנימה, אבל הרבי היה עסוק שעה ארוכה עם בחור חמד שקצת התדרדר והוא מצא זמן כדי להרעיף עליו טללי חיבה ואהבה".

האדמו"ר מסקווירא (צילום: שמואל לענטשעווסקי - מגזין 'א בליק')

הדברים באים לידי ביטוי בין היתר בדברי תורתו של האדמו"ר. המנהג בסקווירא הוא שהאדמו"ר ממעט מלשאת דברים בציבור, מלבד בטיש בליל שבת, אז יאמר האדמו"ר דברי תורה וחסידות לכחצי שעה. סגנון דברי התורה, כעדות החסידים, הוא תחילה בהדרכה יסודית ללימוד התורה, טהרת המחשבה והעיניים, ענווה ואחדות, בהמשך ישמיע פלפול למדני עמוק על פרשת השבוע, ולקראת סיום יגיד אמרי קודש בנוסח של לימוד זכות. "הרבי מכיר היטב היטב את המצב לאשורו בכלל ישראל", מסביר שפיצר, "והדבר ניכר בדברי תורתו, איך הוא מנסה ללמוד זכות על עם ישראל דווקא בשעה זו".

משקפי פלסטיק ומגפיים: הסממנים החיצוניים של סקווירא

חלק מהמאפיינים של סקווירא הינם ההקפדה על הסממנים החיצונים. רוב החסידים לובשים משקפי פלסטיק שחורות ונועלים מגפיים בשבת, כאשר המקור למנהג הוא "שלא לשנות" מהלבוש שהיה נהוג בעיירה סקווירא שבאוקראינה.

כתריס בפני הפורענות ברחוב, הקים הרבי מערך של חבורות. כל בחור צעיר משתייך לחבורה קטנה עם משפיע רוחני שנקרא 'ראש החברה' שדואג באופן אישי לכל בני החבורה ברוחניות ובגשמיות, הן בשיחות פרטיות והן בעריכת אסיפות שבועיים ושבתות התוועדות שנתיות, ועל כולנה מופקדים אנשי החינוך של החסידות. גם אצל האברכים הדין שווה, קבוצות וחבורות שנותנות מענה לכל אברך, "אף אחד לא מרגיש מחוץ למסגרת".

את ענייני החצר, כל הדבר הקשה יביאון אל ההיררכיה העליונה של החסידות, בית דין לחסידי סקוירא, בהם מכהנים פאר הרבנים הגאונים הראב"ד רבי יוחנן וואזנר דומ"ץ סקוירא במונטריאול, רבי מיכל שטינמץ מגדולי הפוסקים בבורו פארק, רבי יוסף ישראל איזנברגר דומ"ץ סקוירא, רבי שלום פולק ורבי וועלוועל גולדמינצר.

(שאטרסטוק)

"דוקא בגלל שהחסידות הפכה לאחת החצרות הגדולות בארה"ב, התבקש לתת תשומת לב לכל אחד", מסבירים החסידים. "זו הסיבה שהרבי ביקש להקים חבורות והוא מודע לכל פרט של כל ילד וכל בחור. הוא יכול להחמיא לבחור באמצע אמירת 'גוט שבת' על ציון טוב שקיבל במבחן. כולם מרגישים בנים שלו ורואים בו אבא טוב, שדואג ואוהב כל אחד ואחד".

בסקווירא השמרנית מקפידים מאוד על שימור המנהגים העתיקים ומקפידים שלא לשנות מקוצו של יוד זאת כתריס מפני המתירנות והתרבות המערבית.

רבי שהוא גם למדן עצום וגם בקיא במשפטים וכלכלה

האדמו"ר עצמו הוא שילוב מעניין, כאשר מצד אחד הינו בקיא בכל הוויות העולם ורבים מכל רחבי אמריקה ולא רק עומדים על מפתן ביתו בתור להתייעץ, הרבי נחשב ל'מבין' גדול בעסקים, מסחר, משפטים וכלכלה, ומצד שני ידענותו הרבה בכל חלקי הש"ס ולמדנותו מופלגת.

כשהאדמו"ר מגיע להתארח בשכונות הנחשבות כאזור מגורים של יהודים מודרנים, כמו בלוס אנג'לס או בניו יורק, עומדים בתור רבים המבקשים עצה וברכה.

מנגד, מקפיד הרבי מכל משמר שלא יחדרו רוחות זרות על הקהילה פנימה. העיירה ניו סקווירא מנותקת מכל חיבור לאינטרנט והשימוש באמצעים טכנולוגים אסור מכל משמר.

חסידי סקווירא במירון, השבוע (צילום: שוקי לרר)

כשהאדמו"ר ביקר במהלך מסעו בביתו של מרן הגר"ח קנייבסקי, ציין הרבי שאינו מרבה להשתתף במעמדים ציבוריים אולם באופן חריג ויוצא מגדר הרגיל השתתף בשנה שעברה בכינוס הגדול בארה"ב נגד פגעי הטכנולוגיה.
"שמעתי בשמכם" אמר האדמו"ר למרן שר התורה, "כי מדובר בחובת השעה ויצאתי מגדרי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר