הפתרון שלא יפתור את מצוקת הבנות

בית המשפט: רישום אזורי בסמינרים באלעד - כבר השנה

בית המשפט המחוזי בירושלים הורה על ביטול הרישום לסמינרים בעיר אלעד ועריכת רישום אזורי • "כיכר השבת" חושף את הסיבות לכך שההחלטה לא תסייע לפתור את מצוקת התלמידות (חרדים)

ישי כהן וישראל כהן | כיכר השבת |
האחרים על הרישום האזורי - ישראל פרוש ויואב ללום (צילום: ארכיון 'כיכר השבת')

בית משפט המחוזי בירושלים פסק היום (שני) כי יש לבצע, כבר לקראת שנת הלימודים הבאה, רישום אזורי בסמינרים בעיר אלעד. המשמעות: הרישום שנעשה עד כה - יבוטל.

בהחלטה שקיבלה השופטת נאוה בן אור, היא מורה לעירייה לפרסם מודעות מתקנות על הרישום בנוסח שהיא קבעה, שיבוץ תלמידות בסמינרים לפי חלוקה אזורית, באופן הבא: "תלמידות בית הספר בית יעקב באזור העליון באלעד יתקבלו לסמינר 'דרכי חנה', כלומר הסמינר 'דרכי חנה' יהיה מוזן מתלמידות בית הספר בית יעקב באזור העליון באלעד. תלמידות מבית הספר בית יעקב האזור התחתון באלעד יתקבלו לסמינר 'לדעת חכמה', כלומר הסמינר 'לדעת חכמה' יהיה מוזן מתלמידות בית הספר בית יעקב באזור התחתון של העיר".

השופטת מוסיפה וקובעת, כי כל עוד לא יפורסמו המודעות המתקנות, תיקנס העירייה בסכום של 1,000 שקלים ליום. כמו כן, "אין בפרסום המתחייב מכוח הצו לעיל להביא בהכרח את פסק הדין לכדי מיצוי ושמורה למבקשת (העירייה. י"כ). הזכות לפנות בבקשות נוספות, על פי הצורך, בהתאם להתפתחויות".

זאת ועוד, "על העירייה לשלם לעותרים שכר טרחה בסכום כולל של 15 אלף שקלים", קובעת השופטת.

בעקבות ההחלטה, הרישום שנעשה עד כה לשני הסמינרים בעיר - 'דרכי חנה'/זלזניק ו'לדעת חכמה', בו שובצו מרבית בנות 'בית יעקב' - למעט 14 תלמידות - יבוטל, ובמקומו יבוצע רישום אזורי.

הכרעת בית המשפט הגיעה בעקבות עתירה של עו"ד יואב ללום ועמותת 'נוער כהלכה', שטענו לביזיון בית המשפט עקב כך שלפני כשנתיים קבע בית המשפט - בהסכמת עיריית אלעד והעומד בראשה ישראל פרוש - כי יש לבצע רישום אזורי בעיר, אך עד כה הדבר לא נעשה.

החלטת בית המשפט צפויה לגרום לזעזוע במערכת החינוך בעיר החרדית, זעזוע שאף ייתכן ויביא לפירוק של שני הסמינרים הגדולים והמרכזיים בעיר, 'דרכי חנה'/זלזניק ו'לדעת חכמה'.

כפי שדווח ב"כיכר השבת", מתוך מאות הבנות הלומדות בשני בתי הספר המרכזיים באלעד, רוב התלמידות שובצו בסמינרים - מלבד ארבע עשרה בנות עליהן יש דיונים, כאשר ניתן להעריך כי בסופו של דבר הצדדים היו מגיעים להסכמות.

מספר הבוגרות בשני בתי הספר היסודיים של 'בית יעקב' עומד על 231 בנות, כ-35 מתוכן בנות חסידיות שהולכות לתיכונים חסידיים או כאלו שעזבו את העיר. שני הסמינרים בעיר קיבלו את מרבית הבנות לפי חלוקה של 55% אשכנזיות ו-45% ספרדיות. מתוך הבנות שלא התקבלו - לטענת המנהלים בשל פערים לימודיים או בעיות באורחות החיים - שליש אשכנזיות.

אלא שמלבדן, כך נודע ל"כיכר השבת", ישנן עוד כמאה בנות שלמדו בבתי ספר פרטיים, רובן ספרדיות, שטרם שובצו בסמינרים האחרים בעיר, בשל טענת המנהלים לבעיות התאמה, ולגביהן ההחלטה על רישום אזורי לא תסייע בפתרון המצוקה, מאחר והחלטה על רישום אזורי נוגעת רק ל'בית יעקב', קרי: שני בתי הספר היסודיים 'בית יעקב', ושני הסמינרים 'דרכי חנה'/זלזניק ו'לדעת חכמה'.

הסמינרים, כאמור, נמצאים לקראת סיום הרישום. אך כעת, עם החלטת בית המשפט, יצטרכו המנהלים לבטל את הרישום ולקיים רישום אזורי מחדש, כך שכל הבנות שלמדו בבתי הספר ימשיכו ללמוד בסמינרים 'לדעת חכמה' ו'דרכי חנה', לפי האזורים.

במצב כזה של רישום אזורי, הבעיה רק הולכת וגדלה, שכן ישנם הורים שמעדיפים שבנותיהן ילמדו בסמינר הנמצא בחלק השני של העיר, בשל רצון לסמינר שיותר 'סגור' והאחרים דווקא מעוניים בסמינר שיותר 'פתוח' לעומת האחר. אלו, כפי העולה מהחלטת השופטת, לא יוכלו לשנות את מקום לימוד בנותיהן לסמינר בו הם חפצים - למעט "חריגים המעוגנים בטעמים פדגוגיים" כלשונה של השופטת - מה שייאלץ אותם להעביר את הבנות ללמוד מחוץ לתחומי העיר אלעד, שכן הבנות לא ילמדו בכפייה במקום בו אינן חפצות.

בעיה נוספת שיכולה לגרום לקריסת הסמינרים: עד כה, גדולי ישראל התנגדו נחרצות לרישום אזורי - ולא מן הנמנע שכך גם יורו כעת - מה שיכול להוביל למצב שמנהלי הסמינרים יסרבו לרישום אזורי, וכל הבנות המסיימות כיתה ח' ייאלצו לנדוד לסמינרים מחוץ לעיר, וכך הסמינרים יתדרדרו עד סגירת השערים.

במקביל, כאמור, ללא קשר לרישום אזורי שכאמור עוסק בשני הסמינרים המרכזיים, ישנן למעלה ממאה בנות, רובן ספרדיות, שטרם שובצו בסמינרים, והמנהלים מסרבים לקבל אותן בשל בעיות של אי התאמה. להן כלל לא נמצא - נכון לעכשיו - פתרון, זאת למרות החלטת בית המשפט לחייב רישום אזורי באלעד.

מעמותת נוער כהלכה נמסר בתגובה: העוול שעשתה עיריית אלעד והסמינרים באלעד הגיע לסיומו. אנחנו מברכים על התקדים של אזורי הרישום, וכעת החובה על השר דרעי לקיים את הבטחתו ולבצע אזורי רישום בכל הארץ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר