כך תשארו עם הדכאון לאורך זמן!

אם אתם מאלה שסובלים מדכאון, ודאי תופתעו לשמוע, שיהיה לכם לא קל להחלים ולהפטר ממנו. כי אם הדכאון קיים, ועד היום לא עשיתם דבר כדי לעשות איתו משהו ולמגר אותו, יתכן מאוד שיהיה לכם קשה להרשות לעצמכם להפטר ממנו, יש כמה דברים פשוטים שיעזרו לכם בקלות רבה לשמר אותו * למה לשמר דכאון?

מירב לביא | כיכר השבת |
אם אתם עדיין במסגרת של נישואין, והדכאון משליך בצורה כלשהי על הזוגיות המלצתי החמה היא לטפל בדכאון בטיפול זוגי ולא פרטני. אני מציינת מקרה של דכאון כאשר הוא אינו מאובחן או נתון לטיפול פסיכיאטרי תרופתי, אני מדברת על מצבי דכאון בהם אנחנו מזהים התדרדרות בתפקוד שלנו, שנובעת ממצב רוח ירוד, סטרט, מתחים וכדי שלא ניפול למקומות שלא נוכל לשוב מהם, המומלץ הוא לגשת לטיפול זוגי. אך כאן בדיוק הבעיה!

ערעור המבנה הקיים של בן הזוג ה"חולה" והאחר התומך, עלול לפגוע בקשר ולערער אותו. כאשר אחד מבני הזוג מכיר את בן זוגו כדכאוני, הוא הפך מן הסתם להיות הסועד, זה התומך, החזק שמחזיק את בן זוגו הדכאוני. שני בני הזוג במקרה כזה, תופסים בעמדה שיהיה להם כנראה לא פשוט לצאת ממנה.

במקרים אלו, רק אחרי שכל אחד מבני הזוג יבין באמת מה הוא מרוויח במקום הזה, הם יהיו מוכנים אולי מתוך רצון לחיות אחרת, לאפשר לעצמם ולאחר את השינוי. התגובה המיידית למשפט הקודם היא תמיד: מרויח? אני לא מרויח כלום, רק מפסיד. אבל מנסיוני כאשר אני מתעקשת, בני הזג מצליחים להכיר בכך שגם אם קשה להם במקום הזה, עדיין מה שהשאיר אותם שם עד כה, זה אותו רווח – לעיתים של: אני לא צריך ליזום, הכל עושים בשבילי, זה מוריד ממני אחריות.

הרווח של הסועד הוא לא פעם בא לידי ביטוי כדוגמת: 'אני מרגיש שאני חשוב עבורה'. 'אני חושש שאם היא תחלים היא תעזוב אותי כי היא לא תצטרך אותי'. או: אמא שלי תמיד היתה תומכת באנשים מסכנים וככה היא הרגישה משמעותית. כנראה זה נכנס בי גם...

לכן, אם אחד מבני הזוג מבצע שינוי מ"חולה" לבריא – זה עלול להפריע לנישואין יותר מלהועיל, אם בן הזוג לא מוכן לכך ולא שותף בתהליך. במקרים כאלה, טיפול זוגי מומלץ יותר. בטיפול כזה, לא פעם אפשר לפסוח על ה"הפרעה" ולהתגבר עליה, בלי טיפול ישיר בה, על ידי שינוי המבנה הקיים מהיסוד.

מצד שני, כאשר מדובר באנשים ללא זוגיות וכן בבחורים ובחורות או אפילו ילדים, טיפול CBT הוא מומלץ ויעיל מאוד. מחקרים של ארגון הבריאות העולמי ממליצים לצורך טיפול בדיכאון על טיפול קוגנטיבי התנהגותי. ילדים ומתבגרים שסבלו מדיכאון הראו כי טיפול בדיכאון על ידי טיפול התנהגותי קוגניטיבי כיעיל כבר בשלב ההתחלתי, ואילו התרופות מומלצות לסובלים כשהדיכאון חמור..

טיפול התנהגותי קוגניטיבי- עוזר לסובל לשנות את סגנון החשיבה השלילי ואת ההתנהגות שקשורה בדיכאון. הדכאון הוא מחלה וכשמסתכלים עליו כך קל יותר להחלים ממנו. לעיתים, במקרים של דכאון קשה, מתחילים את הטיפול בשילוב עם טיפול תרופתי עד שהעניינים מתאזנים, ואז אט אט ניתן להתפטר מהכדורים לגמרי.

אבל הרשו לי לאתגר אתכם.

נתחיל בכך שטיפול לעולם לא מצליח לכל אחד. מחקרים מראים ש40% מההצלחה בטיפול מכל סוג שהוא תלוי: לא במטפל, לא בשיטת הטיפול אלא במטופל עצמו בדברים שהוא מביא איתו ובמה שעובר עליו. גם במקרים שעליהם אנו מדברים כגון: דכאון, הפרעת חרדה, חרדות שונות, OCD, פוסט טראומה (PTSD), נדרש כמובן שיתוף פעולה של המטופל ורצון לעבוד.

במידה ויש את אלו, CBT נחשב היום לטיפול היעיל ביותר להפרעות השונות. כשמדובר על דכאון – הוא נחשב יעיל אף יותר מתרופות, שלא לדבר על כך שהוא קצר, ממוקד, יעיל לטווח ארוך וללא תופעות לוואי. הנה הגישה שבטוח תשאיר אתכם מדוכאים גם אם תגיעו לטיפול: הרגשה חזקה שאין סיכוי שמשהו טוב יקרה לכם, אמונה יציבה בכך שאתם לא מסוגלים, לא יכולים להשתנות. רצון עז להמשיך להרכיב משקפיים שחורים ולראות את כל העולם צבוע בשחור. עשיה של כמה שפחות דברים, וכמה שפחות מהנים. הבאת דוגמאות שונות ממטופלים שניסו לא הצליחו. הטלת האשמה בדיכאון על הגנטיקה, על בן הזוג, או על נסיבות החיים.

אם אתם בכל זאת רוצים להתפטר מכל אלה, אז ככל שתעשו זאת מהר יותר, כן ייטב - פשוט תטפלו..

הכותבת היא הגב' מרב לביא יועצת זוגית ופסיכותרפיסטית, Mlavi.lichyot@gmail.com.

*(אין האתר אחראי על תוכנם המקצועי של הדברים)

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית