עירק: לקטוע את ידן של רוכבות על אופניים

צעירה בת 25 קראה לצעירים וצעירות לצאת לרכיבה המונית ברחובות עירק במטרה לקרוא תיגר על המוסכמות החברתיות הרואות באקט זה מעשה פסול מן היסוד (אקטואליה)

רחלי פרייפלד | כיכר השבת |
לא נכנעות לתפישות המיושנות
מארינה ג'אבר, צעירה בת 25 מעירק, הגתה לאחרונה יוזמה ברשתות החברתיות שקראה לצעירים וצעירות לצאת לרחובות ב-5 בדצמבר האחרון, לרכיבת בוקר משותפת על אופניים. לכאורה מאורע נעים ופסטורלי אך המטרה העומדת מאחורי היוזמה הזו היא הבעת מחאה וקריאת תיגר על המוסכמות של החברה העירקית שבין היתר לא רואה בעין יפה רכיבה של נשים על אופניים.

מארינה כבר עוררה סערה ברשתות החברתיות שתועדה מדוושת על אופניה בשולי הכביש לבדה, אקט יחידני שנועד להביע את רצונה לפרוץ את מחסום האפליה ולקדם את השוויון בין גברים לנשים במדינה שמרנית שרואה במעשה זה התנהגות לא צנועה שאינה הולמת אישה.

מארינה כבר עוררה סערה ברשתות החברתיות שתועדה מדוושת על אופניה בשולי הכביש לבדה, אקט יחידני שנועד להביע את רצונה לפרוץ את מחסום האפליה ולקדם את השוויון בין גברים לנשים במדינה שמרנית שרואה במעשה זה התנהגות לא צנועה שאינה הולמת אישה.,,לכאורה הדת המוסלמית, אמורה להיות הגורם למוסכמות חברתיות מפלות אלו בכלל, ולחוסר הלגיטימציה לרכיבת נשים בפרט, אך למעשה מדובר בתפישה מיושנת ואלימה בלי כל קשר לאיסור דתי כזה או אחר. "אין שום אמירה דתית מפורשת באיסלאם שאוסרת על בן אדם לרכוב על אופניים כי באותו זמן לא היו רוכבים על אופניים", אמר כמאל ילדו עיתונאי העיראקי בסרטון שהועלה לרשת.,דבריו נאמרו כתגובה לקריאתו של עירקי מאיחוד האמירויות שהפציר בשלטונות לאסור את רכיבת האופניים על נשים והגדיל לעשות כאשר פנה אל המיליציות השיעיות "אל-חשד א-שעבי" וקרא לקטיעת ידיהן של נשים ש'חוטאות' בחטא החמור הזה. "לך תדרוש לקטוע את ידם של מי שגונב את הכספים של עיראק ואת הכספים של העניים ולא אתה אלה שרוכבים על אופניים. אם זה היה נכון שהאיסלאם אוסר על רכיבת אופניים של נשים, אז כל המוסלמיות בעולם לא היו רוכבות על אופניים".,ממבט יהודי אפשר להבין מה עומד מאחורי האיסור הזה. מדובר באקט יותר חושפני ובולט מאשר נסיעה בכלי רכב סגור ומכוסה, וזו הסיבה בגללה מתנגדים לו גם בעירק, אך מכאן ועד לאכוף את האיסור על כולם ואף לאיים בעונש אכזרי כ"כ, נקווה שהדרך ארוכה.,"בהתחלה הסתובבתי בסמטאות ריקות ולאחר מכן עברתי לאזורים הציבוריים", אמרה ג'אבר, הפעילה הפמניסטית בסרטון שהובא בynet. "כשרכבתי לבד זה התקבל בהתנגדות ולעתים הגיע לקללות ואפילו לכך שגברים ניסו להכשיל אותי בנסיעה על האופניים ולגרום לי למעוד",,למרבה ההפעה הרכיבה הקולקטיבית הזו עברה בשלום וללא תקלות מיוחדות וג'אבר שהפכה לדמות מובקשת בראיונות טלוויזיונים מסבירה שוב ושוב כי המסר שלה הוא לאו דווקא רכיבה על אופנים, אלא קריאה לנשים השתחרר מכבלי החברה ולהתחיל לפעול לקידום מעמדן מהדברים הפשוטים והפעולות היומיומיות.
‏ג'אבר רוכבת ברחובות בגדד (צילום מסך מתוך ynet)

לכאורה הדת המוסלמית, אמורה להיות הגורם למוסכמות חברתיות מפלות אלו בכלל, ולחוסר הלגיטימציה לרכיבת נשים בפרט, אך למעשה מדובר בתפישה מיושנת ואלימה בלי כל קשר לאיסור דתי כזה או אחר. "אין שום אמירה דתית מפורשת באיסלאם שאוסרת על בן אדם לרכוב על אופניים כי באותו זמן לא היו רוכבים על אופניים", אמר כמאל ילדו עיתונאי העיראקי בסרטון שהועלה לרשת.

דבריו נאמרו כתגובה לקריאתו של עירקי מאיחוד האמירויות שהפציר בשלטונות לאסור את רכיבת האופניים על נשים והגדיל לעשות כאשר פנה אל המיליציות השיעיות "אל-חשד א-שעבי" וקרא לקטיעת ידיהן של נשים ש'חוטאות' בחטא החמור הזה. "לך תדרוש לקטוע את ידם של מי שגונב את הכספים של עיראק ואת הכספים של העניים ולא אתה אלה שרוכבים על אופניים. אם זה היה נכון שהאיסלאם אוסר על רכיבת אופניים של נשים, אז כל המוסלמיות בעולם לא היו רוכבות על אופניים".

ממבט יהודי אפשר להבין מה עומד מאחורי האיסור הזה. מדובר באקט יותר חושפני ובולט מאשר נסיעה בכלי רכב סגור ומכוסה, וזו הסיבה בגללה מתנגדים לו גם בעירק, אך מכאן ועד לאכוף את האיסור על כולם ואף לאיים בעונש אכזרי כ"כ, נקווה שהדרך ארוכה.

"בהתחלה הסתובבתי בסמטאות ריקות ולאחר מכן עברתי לאזורים הציבוריים", אמרה ג'אבר, הפעילה הפמניסטית בסרטון שהובא בynet. "כשרכבתי לבד זה התקבל בהתנגדות ולעתים הגיע לקללות ואפילו לכך שגברים ניסו להכשיל אותי בנסיעה על האופניים ולגרום לי למעוד"

‏מחאת האופניים. עברה ללא תקלות (צילום מסך מתוך ynet)

למרבה ההפעה הרכיבה הקולקטיבית הזו עברה בשלום וללא תקלות מיוחדות וג'אבר שהפכה לדמות מובקשת בראיונות טלוויזיונים מסבירה שוב ושוב כי המסר שלה הוא לאו דווקא רכיבה על אופנים, אלא קריאה לנשים השתחרר מכבלי החברה ולהתחיל לפעול לקידום מעמדן מהדברים הפשוטים והפעולות היומיומיות.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית