פוסקי הלכה עונים

"פסול לעדות, עד שקרן": מה עמדת ההלכה על עדי מדינה?

על רקע חתימת הסכם עד המדינה השלישי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאלנו רבנים ופוסקים בישראל, ממגזרים שונים, מה עמדת ההלכה בנוגע לעדי מדינה. הנה התשובות. צפו בווידאו (חדשות)

אריאל ליבא | כיכר השבת |
(צילום: הדס פרוש, מרים אלסטר, פלאש 90, יוטיוב, כיכר השבת, PikiWiki Israel. מוזיקה: פייסבוק)

פרשות נתניהו רבות, והמשטרה מנסה בכל כוחה - ובינתיים בהצלחה - לגייס עוד ועוד עדי מדינה שהיו מקורבים לנתניהו לאורך השנים האחרונות, בכדי שיעידו נגדו בתמורה להקלות בעונשם. הצהריים, כזכור, נחתם הסכם עד מדינה נוסף נגד נתניהו, הפעם מדובר בניר חפץ, איש אמונם של בני הזוג נתניהו, ויועץ התקשורת שלהם.

הסכם 'עד מדינה' נחתם לא פעם במסגרת חקירה גדולה, כאשר המשטרה והפרקליטות - בכדי לקבל ראיות על דמות מרכזית החשובה לה בפרשה - סוגרת עסקה עם אחד החשודים, במסגרתה הוא ימסור את אשר ידוע לו, הקלטות, ראיות וכו', ובתמורה המשטרה תקל על עונשו. לפעמים, עד המדינה יוצא ללא עונש כלל.

לאור ריבוי הסכמי עדי המדינה נגד נתניהו, "כיכר השבת" פנה לרבנים ופוסקי הלכה, בכדי לשמוע מה עמדת ההלכה בנוגע להסכמי עד מדינה.

הרב אביגדור נבנצאל, רב העיר העתיקה ופוסק הלכה מוכר, אומר ל'כיכר השבת' כי "הוא (עד המדינה. א.ל.) נוגע בדבר ומקבל שוחד עבור עדותו", ומשכך "הוא לא עד, עדותו פגומה". עוד הוסיף כי: "ברור שזה לשון הרע, הוא מלשין תמורת כסף".

"עד מדינה הוא עד שקרן שפסול לעדות"

הרב אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה ופוסק הלכה במועצה הדתית ירושלים, אומר כי: "עד מדינה הוא עד שקרן שפסול לעדות, הוא נוגע בדבר ורוצה להציל את עצמו. אני אפילו אמור יותר מזה, אני לא מבין את המשפט החילוני שהם יודעים שכל מה שהוא מדבר זה מכיוון שלוחצים עליו, ולכן הוא מדבר את מה שהוא מדבר, ואח"כ הם מאמינים לו. אני חושב שהם עושים צחוק מכל העניין הזה. גם לשיטתם לקחת עד מדינה ולהאמין לו, הם פשוט הופכים לחוכא ואיטלולא. על פי ההלכה אין שום אישור לעשות את זה".

עדי המדינה בפרשות נתניהו: מומו פילבר, ניר חפץ וארי הרו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 ושאטרסטוק)

הרב שלמה אבינר רב היישוב בית אל, וראש ישיבת עטרת ירושלים אמר בשיחה עם "כיכר השבת" כי "מן הדין אין דבר כזה עד מדינה שהרי הוא פסול לעדות בגלל שתי סיבות: א. הוא בעצמו שותף לעבירה כי הוא גם פושע ב. הוא נוגע בדבר, כי אם יעיד יפטרו אותו מעונש, אז כדאי לו להעיד".

"אבל כתוב בפוסקים שלפעמים אין ברירה, אי אפשר לפתור את כל החבילה בבת אחת, אי אפשר להיחם נגד כולם בבת אחת. אז לפעמים, כדי לתפוס את הפושעים הגדולים, מתעלמים מן הפושעים הקטנים. כי אי אפשר הכל בבת אחת. ובעד מדינה, זה עובד מדין 'אומדנא דמוכח'. וחוץ מזה יש גם הוראת שעה שלעולם לא נצליח לתפוס את האשם" תשובת הרב אבינר.

לשאלתנו האם יש פה איסור לשון הרע, אמר הרב אבינר: "אין איסור לשון הרע בבית דין אין איסור לשון הרע, אבל אם העד פסול לעדות זה לשון הרע כי הוא מדבר לשווא".

"לחכמי ישראל מותר לפעמים ליזום עדות שקרית"

הרב בנימין חותה, פוסק מוכר בציבור הספרדי, אמר ל"כיכר השבת": "ישנם מקרים שנראה לרבני ישראל שיש תקלה כללית, והדרך היחידה לתקן את המכשול היא ליזום עדות - אפילו שקרית - עד כדי כך. אבל בעד מדינה, בעידן המודרני שלנו, כיוון שלא חכמי ישראל מחליטים את הדבר, כל דיני עדות הקיימים בחוק הם לא על פי דין תורה, אז כל שאלת עד מדינה לא מתחילה בכלל".

הרב מרדכי מלכה, רבה של המועצה האזורית באר טוביה אמר: "זה לא ראוי. במיוחד ביבי נתניהו שהוא מכיר ומוקיר את היהדות, וכל מה שקשור ליהדות הוא תומך. וכל המתנות שהם דיברו הם שוליים ביותר. אז הוא ראוי להמשיך להיות ראש ממשלה. כתוב על פי שנים עדים יקום דבר, ופה זה עד אחד. אי אפשר להוציא ממון ע"פ עד אחד. זה עד פסול מראש ולא מקבלים את העדות הזאת. כמו שראינו אצל הרב בניזרי. על פי דין תורה, אדם כזה לא מקבלים בכלל את העדות שלו, וזו עדות פסולה".

האם עד המדינה עובר על לשון הרע? "וודאי שיש פה לשון הרע מכף רגל ועד ראש, וגם הוצאת דיבה. אין פה שום עדות אמיתית, אי אפשר לסמוך על עדות כזו. לא חקרו בבית דין... ע"פ שנים עדים יקום דבר, ושום דבר לפי התורה לא. יש להם אינטרס. זו רק רשעות לשמה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר