בצל האירועים בעזה

השגרירים גורשו והיחסים במתיחות עמוקה

הנשיא הטורקי תקף את ישראל ונתניהו בצורה חריפה במיוחד בטוויטר על האירועים בעזה אך זכה לתגובה מנתניהו שתקף אותו על התנהגותו בקפריסין, סוריה ורצח הכורדים (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: מרים אלסטר, פלאש 90, שאטרסטוק)

ישראל אמנם שילמה 20 מיליון דולר לטורקים כחלק מהסכם הפיוס לאחר אירועי המרמרה, אך אירועי היממה האחרונה הראו את מה שכל המומחים כבר ידעו: היחסים בין המדינות לא באמת השתקמו במיוחד לנוכח התנהגותו ודבריו של הנשיא הטורקי כנגד ישראל.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, המשיך אמש (שלישי) לתקוף את ישראל, בסיומו של מה שהיה כנראה יום השפל ליחסים בין המדינות, מאז שאלו חודשו לפני כשנתיים. "חמאס אינו ארגון טרור והפלסטינים אינם טרוריסטים", צייץ ארדואן בטוויטר. "זו תנועת התנגדות שמגנה על המולדת הפלסטינית נגד כוח כובש. העולם סולידרי עם הפלסטינים אל מול המדכאים שלהם".

במהלך היום זימן משרד החוץ הטורקי את שגריר ישראל באנקרה איתן נאה והודיע לו שהוא צריך לעזוב את המדינה. אתמול הודיעה טורקיה כי היא מחזירה את השגרירים מארצות הברית ומישראל, והכריזה על שלושה ימי אבל בעקבות הרג 61 הפלסטינים שהתפרעו על הגדר ברצועת עזה והעברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. בתגובה לגירוש שגריר ישראל בטורקיה, זומן אחר הצהריים הקונסול הטורקי בירושלים חוסנו גורקן טורקואולו למשרד החוץ, והתבקש לחזור לארצו להתייעצויות לזמן מה.

הלילה הודיע משרד החוץ הטורקי לקונסול הכללי של ישראל באיסטנבול, יוסי לוי הספרי, שעליו לעזוב את המדינה בהקדם. זו תגובה לגירושו של הקונסול הכללי של טורקיה בירושלים. במשרד החוץ בירושלים אישרו את הדברים.

הקונסול באיסטנבול נקרא בלילה למשרד החוץ הטורקי, ושם התבקש לעזוב לזמן מה (אותו נוסח שהיה עם השגריר נאה). בשני המקרים הם לא הוכרזו פרסונה נון גראטה ומדובר בגירוש זמני. ההערכה שהטורקיה רצו ליצור איזון אחרי הגירוש אתמול של הקונסול הטורקי.

היחסים בשפל, אבל הם עדיין קיימים. גורמי אופוזיציה בפרלמנט הטורקי הגישו הצעת חוק לביטול כל הקשרים עם ישראל בעקבות המשבר בעזה, אבל המפלגה השלטת בטורקיה מנעה זאת. המתקפות המילוליות האחרונות של ארדואן נאמרו בעת שהנשיא הטורקי עורך ביקור בלונדון, שגרר מחאות רבות בבירת בריטניה. בנוסף זעמו בריטים רבים על כך שבפני ארדואן, שפגש בין היתר את ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי, נפרש השטיח האדום זאת למרות דבריו והתנהגותו שרחוקה מאד מדמוקרטיה מערבית.

בתוך כך, שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הנחה את אנשי משרדו לבטל באופן מיידי סמינר מקצועי כלכלי שתוכנן להתקיים בעוד שבועיים בעניין הקשרים הכלכליים עם טורקיה ובהשתתפות הנספח הכלכלי של ישראל בטורקיה. במקביל הורה השר כהן למנהל סחר חוץ במשרדו לפעול לצמצום הגרעון המסחרי של ישראל מול טורקיה על רקע ההתבטאויות של ארדואן. "צריך לשים סוף לצביעות הטורקית שמצד אחד מממנת ארגוני טרור כמו החמאס ופועלת נגד ישראל בזירה המדינית ומצד שני רוצה ליהנות מהידע, המוצרים והחדשנות הישראלית. נשים סוף לאבסורד ולצביעות הטורקית", אמר השר כהן.

שלשום אמר ארדואן כי "ישראל היא מדינת טרור שמבצעת רצח עם", ובעקבות זאת הגיב נתניהו באומרו: "‏ארדואן הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח. אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר".

אתמול אחר הצהריים ענה ארדואן שנית וצייץ: "נתניהו הוא ראש ממשלת של מדינת אפרטהייד שכבשה אדמות של אנשים חסרי הגנה במשך יותר מ-60 שנה, תוך הפרת החלטות האו"ם. יש לו דם של פלסטינים על הידיים, והוא לא יכול לכסות על הפשעים בעקבות מתקפה על טורקיה. רוצה שיעור באנושיות? קרא את עשרת הדברות". הנשיא הטורקי התייחס גם להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים, ואמר כי "ההיסטוריה לא תסלח לארצות הברית כמו שהיא לא תסלח לישראל".

זמן קצר לאחר אותה מתקפה של ארדואן, הגיב נתניהו פעם נוספת: "אדם ששולח אלפי חיילים טורקים לקיים את הכיבוש של צפון קפריסין ופולש לסוריה, לא יטיף לנו כשאנו מגינים על עצמנו מניסיון פלישה של חמאס. אדם שידיו מגואלות בדם של אינספור אזרחים כורדים בטורקיה ובסוריה הוא האחרון שיכול להטיף לנו על מוסר לחימה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר