טיפול רפואי במבוגרים: הכל מתחיל בתזונה

מחקרים מהשנים האחרונות שקובעים שמצב תזונתי ירוד קשור לעליה בתמותה של בני הגיל השלישי, הובילו להנחיות חדשות של ארגון הבריאות העולמי לטיפול רפואי מלא ושלם במבוגרים בדגש על תזונה (בריאות, שיווקי)

תזונה למבוגרים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הטיפול הרפואי המלא והשלם באדם המבוגר הינו המפתח לשמירה על בריאותו. ארגון הבריאות העולמי פרסם לאחרונה קווים מנחים חדשים לטיפול רפואי מלא ושלם באנשים מבוגרים הכוללים המלצות מבוססות מדעית שיעזרו להפחית, למנוע ולצמצם את תהליך הירידה ביכולת התפקוד הגופני והנפשי של אנשים מבוגרים.

ההנחיות החדשות כוללות המלצות מבוססות מדעית בנושאים הבאים:

  • הערכה מקיפה של מצבם הבריאותי, התפקודי והתזונתי של אנשים מבוגרים.
  • הטמעת מערך בריאות מלא ושלם שיאפשר למטופלים מבוגרים לשמר את יכולתם הפיזית והמנטלית או להאט את קצב ההתדרדרות במצבם.
  • הטמעת כלים חדשים להתערבות של מטפלים רפואיים כגון: הצבת יעדי טיפול מתאימים, שאלונים למילוי עצמי ותהליכי איתור ובקרה אחר מצבם הבריאותי של אוכלוסיה זו.

מהלך זה הינו תוצאה של מחקרים שתבצעו בשנים האחרונות שהראו קשר ישיר בין תת תזונה בקרב מבוגרים לעלייה בשיעורי תמותה. לדוגמה, מחקר שהתפרסם לראשונה במגזין המדעי הבריטי לתזונה (British Journal of Nutrition) קובע כי מצב תזונתי ירוד במבוגרים מגיל 65 ומעלה יכול לנבא מוות מוקדם, ללא תלות בסיבת המוות.

תמיכה תזונתית למניעת מוות מוקדם

המחקר שנערך בשוודיה כלל 1,767 משתתפים מגיל 65 ומעלה אשר אושפזו בבתי חולים. מצבם התזונתי של החולים הוערך על בסיס שאלון ומצבם התזונתי דורג ל- 3 רמות: מצב תזונתי תקין, סיכון לתת תזונה או תת תזונה.

בניתוח סטטיסטי של נתוני המשתתפים נמצא כי מצב תזונתי ירוד, כלומר סיכון לתת תזונה או תת תזונה, העלו תמותה ללא קשר לסיבת המוות, ממצא המחזק את הצורך באיתור מבוגרים במצב תזונתי ירוד ומתן תמיכה תזונתית על מנת למנוע מוות מוקדם.

תת תזונה כתוצאה ממחלה או גיל מבוגר מוגדרת כמצב הנובע מחוסר ספיגה או צריכת מזון בלתי מספקת, בעל השלכות שליליות על הרכב הגוף, המוביל לירידה במסת השריר, בתפקוד הגופני והמנטלי ולפגיעה במצב הבריאותי.

מצב זה שכיח מאוד בקרב האוכלוסיה המבוגרת, ומגיעה לכ- 46% בקרב מבוגרים מעל גיל 65 המגיעים לאשפוז, מדובר בתופעה רחבה אשר פוגעת בתפקודם, איכות חייהם ומעלה תחלואה, מסבירה רונית דוייב מנהלת מדעית אבוט יצרנית.

אנשור פלוס אדוונס. צילום: יחצ

בנוסף, מבוגרים במצב תזונתי ירוד, כלומר בתת תזונה או בסיכון לתת תזונה מאופיינים בתמותה גבוהה יותר בהשוואה למבוגרים במצב תזונתי תקין. ההבנה שתת תזונה מובילה לתחלואה ותמותה כגורם נפרד ולא תלוי במחלה של אנשים מבוגרים מדגישה את החשיבות של האיתור המוקדם והטיפול התזונתי בסמוך לו.

הזדקנות כרוכה בשינויים בהרכב הגוף. לאחר גיל 60 ישנה ירידה מואצת במסת השריר, אך עליה במסת השומן בגוף ממסכת על השינויים בהרכב הגוף. אנשים מבוגרים אשר אינם צורכים חלבון בכמות נאותה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח סרקופניה, אוסטאופורוזיס ותגובה חיסונית לקויה.

כמו כן, תת תזונה מתבטאת בין השאר גם בירידה במסת העצמות ומסת השרירים בגוף, אשר מעלים את הסיכון לשבריריות ולפגיעות. בנוסף, תת תזונה קשורה גם להתדרדרות בתפקוד הקוגנטיבי וביכולת התפקוד העצמאית של המבוגרים ומובילה בסופו של דבר לתלות של האדם המבוגר במטפלים שבסביבתו.

מצב תזונתי ירוד מקשה על ההחלמה והשיקום ועלולים להוביל להחמרה של מחלות, לחולשה, נפילות ולאשפוזים חוזרים.

תזונה מגוונת ואיכותית הינה משמעותית מאוד לשמירה על הבריאות בגיל המבוגר, להחלמה ממחלות ולתהליך שיקום, כאשר קיים קושי לאכול את כל מרכיבי המזון הנדרשים ובכמות הנדרשת, מומלץ לשלב מזון יעודי נוזלי, למתן בשתיה המותאם לצרכים התזונתיים של מבוגרים הזקוקים להשלמת התזונה ו/או במקרים של איבוד מסת שריר, כוח שריר וירידה בתפקוד ואשר הינו עשיר בקלוריות ובחלבון ומכיל HMB – רכיב תזונתי המסייע בשמירה על מסת השריר בגוף. על מנת לוודא שאין חוסרים תזונתיים או נוצר מצב של איבוד מסת שריר שמשפיע בטווח הארוך על יכולת התנועה והעצמאות, מומלץ לשלב בתזונה פעם-פעמיים ביום שתייה של מזון רפואי כגןן אנשור פלוס אדוונס.

לפי המחקר הקשר בין תזונה וירידה בתפקוד הגופני. צילום: יחצ

בין ההמלצות החדשות של ארגון הבריאות העולמי ניתן למצוא התייחסות נרחבת ליעוץ תזונתי בשילוב העשרה תזונתית יעודית, מתוך הכרה כי תזונה נאותה מגבירה את ההשפעה המיטיבה של פעילות גופנית ומשפיעה ישירות על עליה במסת השריר ועל התחזקותו.

  • הערכה תזונתית צריכה להיות מותאמת לאוכלוסיה המבוגרת ולכלול: היסטוריה תזונתית, יומן אכילה 24 שעות, בדיקה פיזיקלית ובדיקות מעבדה רלוונטיות.
  • הערכה של מסת השריר וכוח השריר חייבת להיכלל בהערכה התזונתית.
  • ביעוץ התזונתי יש להבטיח שהתפריט יכלול כמויות מתאימות של אנרגיה, חלבון, ויטמינים ומינרלים גם למבוגרים שבסיכון לתת תזונה וגם לאלו שכבר בתת תזונה.
  • חשוב לשקול תוספת של מזון יעודי בעל צפיפות קלוריות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים מתאימה למצב הרפואי והתזונתי, שיעזרו להגיע להמלצות התזונתיות של המבוגר.
  • ההתערבות התזונתית צריכה להתחשב באורח החיים של המבוגר, אכילה משפחתית או בחברה היא גישה חשובה בטיפול בתת תזונה. יש להתחשב בתרבות, מנהגים והעדפות אישיות.
  • ספיגת החלבון יורדת עם הגיל ולכן, צריכה סטרנדרטית של חלבון יכולה להיות נמוכה ולא מספיקה. צריכה נמוכה של חלבון גורמת לירידה במסת השריר ומסת גוף כחוש.
  • יש לתת תשומת לב למצבים מיוחדים הדורשים ברור רפואי כגון קכקסיה משמעותית, ירידה מהירה במשקל, חסימות או בעיות בבליעה, הקאות, שלשול כרוני, כאבי בטן או נפיחות.

ההמלצות התזונתיות של ארגון הבריאות העולמי נתמכות בשלוש סקירות מדעיות. המידע המדעי מצביע על כך שצריכת העשרות תזונתיות מפחיתות משמעותית תמותה ביחס בהשוואה לאנשים אשר קיבלו טיפול ללא העשרה תזונתית. עליה במשקל נצפתה ב- 70 מחקרים, מכאן עולה כי התערבות תזונתית הכוללת יעוץ בשילוב עם העשרה תזונתית משפרת את משקלם של מבוגרים בתת תזונה בבתי חולים, בקהילה ובבתי אבות.

עוד מראים המחקרים כי ההענות להעשרה התזונתית מתקבלת על ידי רבים מהמבוגרים ומקובלת על דעתם של מקבלי החלטות. עוד ברור כי הטמעת ההמלצות התזונתית מצריכה הכשרה של הצוותים הרפואיים והמטפלים השונים.

"העשרה תזונתית כמו מזון יעודי היתה הכרחית להשגת עליה בצריכה התזונתית של המבוגר ולכן זו חייבת להיות משולבת בכל יעוץ תזונתי למבוגר בתת תזונה. היעוץ התזונתי יעזור למבוגרים להבין את החשיבות והצורך בהעשרה התזונתית ותבטיח שמירה על זכויותיהם. על בסיס מידע זה ועדת הארגון הבריאות העולמי ממליצה בחוזק רב על העשרה תזונתית למבוגרים המאובחנים בתת תזונה", מסבירה דוייב.

10 עובדות מעניינות על הגיל השלישי, על פי דוח ארגון הבריאות העולמי:

1. היום, לראשונה בהסטוריה, רב האנשים בעולם מצופים להגיע לגיל 60 ואף מעבר לכך. מספר האנשים בני 60 ומעלה יגדל מ- 900 מליון ל- 2 מיליארד בין השנים 2015 ל- 2050.

2. המצב הבריאותי של מבוגרים היום אינו טוב בהרבה מזה של הוריהם, ורבים מהם זקוקים לעזרה בתפקוד יומיומי.

3. הבעיות הבריאותית השכיחות ביותר של קשישים שגורמות לנכות הן מחלות לא מדווחות כגון בעיות גב, ירידה בחושים, נפילות, דכאון, דימנסיה, אוסטואופורוזיס, סוכרת וכד'.

4. בכל הקשור לבריאות, ישנה שונות מאוד גדולה במצב הבריאותי של כל אנדיוידואל באוכלוסיה זו.

5. בריאותם של המבוגרים אינה מיקרית והיא מושפעת מהתנאים הבריאותיים והסביבתיים של האדם עוד משחר ילדותו.

6. אפלית זקנים על רקע גיל מבוגר יותר נפוצה היום מאפליה על רקע גזעי או מיני

7. תוכנית בינלאומית לקידום הבריאות בקרב קשישים מצריכה שינוי מהותי בתפיסות הבריאות שלנו

8. מערכות הבריאות צריכות להיערך מחדש עם התאמות לטיפול באוכלוסיה המבוגרצת

9. במאה ה- 21, כל המדינות צריכות לבנות מערכות לתמיכה בריאותית ארוכת טווח כמו דיון מוגן ובתי אבות.

10. מערך בריאותי לתמיכה בהזדקנות בריאה מצריך חקיקה ופעילויות ממשלתיות.

המלצות נוספות של ארגון הבריאות העולמי לטיפול באוכלוסיה המבוגרת:

שיפור החיוניות, תפקוד שרירי השלד והניידות

פעילות גופנית מגוונת, הכוללת אימון כוח הדרגתי ותרגילים לשיפור היציבה, שיווי המשקל, הגמישות והיכולת האירובית.

שמירה על חושים מחודדים: בדיקות ראייה ושמיעה שיגרתיות

מניעת החמרה בהתדרדרות הקוגניטיבית וקידות היכולות הפסיכומוטוריות באמצעות גירויים קוגניטיבים ונתערבות פסיכולוגית כשנדרש

ניהול מצבים רפואיים המאפיינים את הגיל המבוגר, כגון בריחת שתן

מניעת נפילות באמצעות מעקב צמוד, ביצוע תרגילים והתאמת סביבת המגורים

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר