ראיון השקה

ירחמיאל ביגון: "צריך להיזהר לא לעבור את הגבול"

מנצח ומנהל המקהלה המיתולוגי של 'פרחי מיאמי', המלחין ירחמיאל ביגון, בראיון מיוחד ב'כיכר השבת' לרגל השקת האלבום החדש של המקהלה "לעולם ועד" (מגזין, מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שלומי כהן)

במשך שנים רבות המלחין והמנצח, ירחמיאל ביגון, יחד עם מקהלת הילדים המפורסמת שלו - "פרחי מיאמי" היה לאחד הקולות המשמעותיים במוזיקה החסידית, עם עשרות להיטים שלא הייתה חתונה בלעדיהם. בשנים האחרונות הוא מעט הוריד פרופיל ועכשיו הוא חוזר אחרי כמעט 4 שנים מהאלבום המקורי האחרון ("אט אט") עם אלבום חדש ומושקע - "לעולם ועד", אלבום שהוא חגיגה למעריצי המקהלה הרבים.

"העבודה על האלבום ארכה שנתיים. שנה וחצי כדי להלחין את השירים ולתכנן את הדברים ועוד כחצי שנה כדי להקליט ולסיים את המלאכה", מספר ירחמיאל ביגון בראיון חגיגי שערכתי עמו עם יציאת האלבום.

בניגוד לאלבומים הקודמים בהם הוא הצהיר בעבר כי הוא משלב שני שירים בלבד בסגנון אלקטרוני, הפעם הלך ביגון על אלבום המשלב הרבה מוזיקה אלקטרונית, "האלבום הוא תערובת. כמה מהשירים יש בהם שילוב של מוזיקה אלקטרונית ומוזיקה חיה, כמו שרבים מהזמרים היום עושים. חלק מהשירים יש בהם רק מוזיקה אמתית אבל כמובן ששמרנו על הסאונד המתאים", מספר ביגון על תהליך היצירה.

מאחורי ביגון קריירה מפוארת במיוחד. לפני יותר מ-40 שנה הוא הוציא את האלבום הראשון ומאז הוציא עשרות אלבומים ואלבומי הופעות שכבשו את העולם היהודי עוד בטרם עידן היוטיוב. לשאלה כיצד הוא משווה את היצירה שלו היום ליצירה שלו בעבר הוא משיב בחיוך רחב, "הכל משתנה במהלך הזמן... הילדים... הסגנון, העולם, רק המקור של המוזיקה נשאר אותו הדבר".

ביגון שהחדיר לציבור החרדי את ה"קליפים" הראשונים עם אלבומי ה"מיאמי אקספיריאנס" שהיו בשנות ה-90 אלבומי ההופעות הנצפים ביותר בציבור החרדי, רואה היום את ההתפתחות האדירה של המוזיקה החסידית והקליפים דווקא בצורה חיובית. "אני מאמין ששירים צריכים להיות מנגינה מקורית שמגיעה מתוך מקור יהודי תורני. השירים כמובן יכולים להיות עדכניים מבחינה מוזיקלית וויזואלית, אבל כמו שאנו אומרים צריך להיזהר לא לעבור את הגבול...".

האלבום החדש כולל 13 שירים חדשים בסגנונות רבים את כולם הלחין כרגיל ביגון בעצמו. "בדרך כלל אני מוצא את המילים קודם ורק לאחר מכן אני מלחין. זה מעניק לשיר משמעות עוד קודם ההלחנה", הוא מספר. כשאני מנסה ללחוץ עליו ולהצביע על השיר האהוב עליו מהאלבום החדש הוא משיב "באלבום החדש יש המון שירים מיוחדים קשה לי מאד לבחור שיר אחד. השקעתי זמן רב כדי להיות בטוח שכל שיר הוא אכן טוב מאד".

השיר "יברכך' מתוך האלבום החדש כבר הפך ללהיט חתונות בארה"ב וניתן לשמוע אותו בכל אולמות האירועים

ביגון נחשב לאחד המלחינים הפורים במוזיקה החסידית, אך את רוב השירים שהלחין מבוצעים על ידי המקהלה ורק מעט מהם על ידי זמרים אחרים. לטענתו של ביגון, העובדה שיש לו מקהלה משלו גורמת לאמנים לחוסר אמון שהוא באמת נותן להם את השירים הטובים ולא שומר לפרחי מיאמי את הלהיטים ומביא להם רק את ה"שאריות".

במשך השנים עבד ביגון עם כישרונות צעירים רבים, חלקם הפכו עם השנים לאמנים מצליחים בפני עצמם (יעקב שוואקי, ארי גולדוואג, מרדכי שפירא, שלומי דקס, ישראל ויליגר, נחום סטרק ועוד). לשאלה כיצד הילדים עצמם משפיעים על האלבום והיצירה שלו הוא משיב: "כאשר אני מלחין שירים אני מלמד הרבה שירים את הילדים ואז רואה איזה מהם הם אוהבים, זה אומר המון ומשפיע כמובן על ההחלטות שלי".

למרות שבאלבום החדש משתתפים ארבעה מעבדים שונים, מלבד ביגון עצמו, שגם מעורב בעיבודים של חלק מהשירים, הסאונד והסגנון של האלבום נשמע אחיד למדיי. "במהלך השנים עבדתי יחד עם מעבדים שונים, ונתתי להם לתת לשירים פרשנות בדרך מסוימת שמתאימה לסאונד של מיאמי. וזה ממשיך גם היום עם המעבדים החדשים".

בעבר טען ביגון, כי הירידה בפופולריות של המקהלה בישראל, מגיעה מעלויות כרטיסי הטיסה לישראל שעלו משמעותית בשנים האחרונות והפכו את ההגעה של המקהלה להופעות בישראל לנדירה ויקרה במיוחד. בעבר נהג ביגון להגיע לישראל עם כמה ילדים מידי שנה והוא מקווה להגיע גם בקיץ הזה, "כבר בקרוב נשיק קליפ וידאו חדש ואני מקווה שאולי נוכל להגיע כבר בקיץ הזה לסיבוב הופעות בישראל".

"אני ממליץ להקשיב לאלבום החדש בראש פתוח. ככל שתקשיבו לו יותר כך בעזרת השם תיהנו ותקבלו ממנו השראה", מסיים ירחמיאל ביגון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר