הרשם הראשי מדבר

"'מירפלד' קיבלה ספרדים, אבל אל תציין בכתבה; זה יזיק לי"

אורי זלזניק, שמוכר כ'רשם הראשי' של עולם הישיבות, מכחיש כי דרש תשלום בתמורה לשיבוץ בחורים ספרדים בישיבות אשכנזיות. על מירפלד: "קיבלה השנה יותר ספרדים, אבל אל תציין את זה" (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(באדיבות: כאן, תאגיד השידור הישראלי )

סדרת הכתבות על עולם הרישום שפורסמה כאן ב'כיכר השבת', פתחה תיבת פנדורה ועוררה דיון ופולמוס בין כותלי בתי המדרש. אמנם לא מדובר על "חידוש" של השנה האחרונה, אך התמסחרות עולם הרישום עושה את שלה - ונחשפת מעל גבי התקשורת ביתר שאת.

הערב (שני) נחשף מימד נוסף של התופעה על ידי אוריה אלקיים ב"כאן". בכתבה נחשפה הקלטה ממנה עולה כי הרשם המוכר אורי זלזניק, לכאורה ביקש סכום כסף גבוה מהורה ספרדי - על מנת שבנו יתקבל לישיבה שבה חפץ.

על פי הדיווח ב"כאן", בשליחותו של זלזניק, נכתבה רשימה שחיסלה לצעירים חרדים רבים את החלום ללמוד בישיבה שבה חשקו. הרשם א', קטין חרדי, אסף את המידע על הבחורים בשליחות זלזניק, שמוכר כ"בכיר הרשמים במגזר החרדי", ועל דעת עצמו אף מכר את הרשימות הללו לישיבות נוספות.

מאז פרסום התחקיר, התקבלו ב"כאן" פניות מהורים ספרדים שטענו כי זלזניק ביקש מהם כסף כדי שבנם יתקבל לישיבה שרצה. כך נשמעה שיחה עם אבא ממוצא ספרדי, שהתבקש לשלם כסף בעבור בנו:

"יש לי בן כבר נשוי, הוא התקבל לישיבה אשכנזית. שבוע לפני שהוא מגיע ללמוד... אומר לו זלזניק 'תגיד לאבא שלך שלא התקבלת'. בקיצור, מה מתברר? שאנחנו לא נתנו מספיק שוחד לאותו זלזניק".

"אני ספרדי, למה אני צריך לשלם את הקטע הזה של הכסף, למה אתה דורש את זה ממני?" מספר האבא, "הוא אומר לי, "זה הפרנסה שלי", אמרתי לו טוב, קח אלף דולר, קח אלפיים דולר... "לא, מאה אלף שקל". בשיחה עמו, זלזניק הכחיש בתוקף שביקש לעצמו כסף, אך מאשר שהציע לבחורים המתוסכלים "לתרום לישיבה".

אורי זלזניק: "איך שאני מכיר את המפה של הישיבות - הכל סגור, אין מה לעשות, ואם אתה בכל זאת כל כך רוצה, אולי אתה תתרום? אני אף פעם לא ביקשתי מאדם כסף לעצמי, אין כלום..."

כאן חדשות: "כמה הוא צריך לתרום? כי ח"י שקלים לא יספיקו לו".

אורי זלזניק: "אני לא יודע, לכן אני לא מתערב בזה. לך למשרד, תשאל אותם, אולי יעזור לך תרומה לזה... לא יודע".

השנה, שכרה את שירותיו של זלזניק ישיבת מיר ברכפלד במודיעין עילית. המטרה - לייקר את מעמדה בעולם הישיבות. מהתיעוד ב"כאן", עולה שביקורת כלפי זלזניק נשמעת גם מצד התלמידים בישיבה.

בנוסף נשמע זלזניק, האחראי לרשימות השחורות, אומר כי לישיבה שקיבלה אחוז גבוה של בחורים ספרדים כי "אין סיבה להיות גאה". את המשפט הזה ביקש זלזניק לא לפרסם בכתבה.

אורי זלזניק: "אצל החרדים הם לא רוצים לקבל יותר מארבעים אחוז ספרדים... אגב בישיבה שאני עובד קיבלנו השנה הכי הרבה ספרדים ממה שהיה, סתם שתדע..."

כאן חדשות: "מיר ברכפלד"

אורי זלזניק: "כן. אל תפרסם את זה כי לישיבה זה לא מוסיף... עשה טובה אל תשים את המשפט הזה, זה יעשה לי נזק".

כאן חדשות: "אין דבר כזה שבחור ספרדי נכנס לישיבה אשכנזית בתמורה למאה אלף שקל?"

אורי זלזניק: "יכול להיות שיש, אני אסביר לך גם את ההגיון בדבר. פעם שאלתי ראש ישיבה למה אתה מקבל את הבחור... בלי כסף לא היית מקבל אותו, ועם כסף כן תקבל אותו?".

"אז הוא אומר לי אני אגיד לך את ההגיון, הוא אומר תראה אני לא גומר את החודש בישיבה הוא אומר תקשיב אני נוסע לחוץ לארץ בשביל לאסוף כסף, אני בתקן לא הייתי מכניס אותו אבל אם זה יחסוך לי נסיעה, אז הוא אומר לי, יכול להיות שזה שווה". דברי זלזניק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר