החיסול בסוריה

ה'ניו יורק טיימס': ישראל חיסלה את המדען

במוצאי שבת חוסל המדען הסורי הבכיר,ד"ר עזיז אסבר, האיש שעומד מאחורי תכנית הטילים הסורית. כעת, בעיתון האמריקני מצביעים על המוסד הישראלי כאחראית לחיסולו (אקטואליה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ד"ר עזיז אסבר (צילום: תקשורת ערבית)

ישראל אמנם לא התייחסה באופן רשמי לחיסולו של המדען הסורי ד"ר עזיז אסבר, אבל ב'ניו יורק טיימס' טוענים מפי מקור בכיר בסוכנות ביון באזורנו כי מדובר בחיסול של המוסד.

לפי אותו מקור בסוכנות המודיעין שקיבלה עדכון על הפעולה, זו הפעם הרביעית בשלוש השנים האחרונות שבה חיסלה ישראל מדען נשק במדינה זרה כשהיא עושה זאת מבלי להותיר עקבות.

ד"ר אסבר, שהוביל פרויקט טילים סודי ביותר ונהנה מנגישות לבכירים ביותר בסוריה ובאיראן כולל הנשיא הסורי בשאר אסד, פעל רבות בשנה האחרונה להקים מפעל תת-קרקעי במקום זה שהשמידה ישראל בשנה שעברה. הוא היה במעקב של המוסד במשך תקופה ממושכת וחוסל באמצעות מכונית תופת שאותה הכין ככל הנראה המוסד. גם נהגו נהרג בפיצוץ המסתורי.

החיסול התרחש בשבת בלילה במסיאף, שבה ממוקם אחד ממתקני המחקר החשובים ביותר בסוריה. הסורים וגם חיזבאללה מיהרו להאשים את ישראל בחיסול. במקרה הזה, הטענה הזו מבוססת לפחות לפי ה'ניו יורק טיימס', שאף הוא בדומה לסוריה וחיזבאללה, לא יכול באמת להציג ראיות לכך.

לפי מה שידוע לישראל, ד"ר אסבר ניהל את היחידה החשאית "מחלקה 4" של המרכז הסורי למחקרים מדעיים - שמופקדת על פיתוח ומחקר של תוכניות הטילים הבליסטיים והרקטות במטרה להפוך אותן למדויקות יותר, כמו גם תכנון מפעל לטילים ורקטות שיונעו בדלק מוצק במקום נוזלי. הוא נהנה מנגישות לארמון הנשיאות בדמשק ולגנרל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה באיראן

בתפקידו במרכז הפיתוח הסורי, מילא עזיז אסבר תפקיד גם בתוכנית הנשק הכימי. לפי מקור מודיעיני, הוא היה מעורב גם בתיאום פעולות איראן וחיזבאללה בסוריה, מה שמוסיף היגיון ברצון של ישראל לחסלו.

חיל האוויר הישראלי פגע בשנים האחרונות במטרות רבות בסוריה. בין היתר נפגעו אתרי אחסון של איראן וחיזבאללה, שיירות נשק מאיראן לסוריה ולחיזבאללה, בסיסים של מיליציות שיעיות שהגיעו מעיראק, פקיסטן ואפגניסטן וכן יעדים של משמרות המהפכה האיראניים ובסיסי חיל אוויר בסוריה ששימשו לאחסון מל"טים איראניים. בישראל גילו שמפעלי נשק מוקמים במתקני המכון למחקרים מדעיים - לשימוש כוחותיו של אסד והכוחות של חיזבאללה ומשמרות המהפכה המוצבים בסוריה.

בספטמבר שעבר ישראל תקפה את המפעל המרכזי שאותו ניהל ד"ר אסבר במסיאף. כתוצאה מהתקיפה החלו האיראנים לבנות את אותו המפעל - הפעם מתחת לפני הקרקע, בניסיון להקשות על ישראל לתקוף אותו. מכונות תעשייתיות המיועדות למפעל הועברו לאחסון במקום אחר - רבות מהן הושמדו, על פי הדיווחים, במתקפת טילים ישראלית ב-23 בחודש שעבר.

המכון למחקרים מדעיים בסוריה נמצא במעקב של סוכנויות ביון במערב במשך תקופה ארוכה. לפני מלחמת האזרחים ייצר המכון ואחסן נשק כימי באתרים שחלקם הושמדו ואחרים ננטשו. הוא העסיק כ-10,000 עובדים בפיתוח ובייצור נשק כימי, ביולוגי וגרעיני.

ישראל פעלה כנגד המכון בעבר כמה פעמים, כמו בפיצוץ במחסן של המכון בא-ספיר נהרגו בשעתו 15 סורים וכן איראנים, פעולה שייחסו בסוריה לישראל. אף שישראל מעולם לא קיבלה אחריות למעשה וגם לא לחיסול האחרון על אדמת סוריה שיצטרף ככל הנראה לשורה ארוכה מאד של פעולות של המוסד שיישארו חסויות שנים רבות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר