יוני Z בולט לטובה באלבום החדש: ביקורת

הזמר והיוצר יוני זיגלבוים השיק את אלבום הבכורה המושקע שלו. מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת' האזין לאלבום. איזה שיר הוא אהב במיוחד ואיזה הוא ממש שונא...? (מגזין מוזיקה)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

מידי יום יוצאים לשוק זמרים חדשים, חלקם רציניים יותר וחלקם רק יורים בועת ניסוי לאוויר כדי לראות "האם השוק אוהב אותם". חלקם החלו בשנים האחרונות להיות גם מעורבים ביצירה עצמה, בניגוד לעבר בו רוב הזמרים החסידיים היו רק זמרים מבצעים. בתוך עומס ההפקות החדשות קשה לבלוט וזה בדיוק מה שעושה הזמר יוני Z (זיגלבוים) באלבום הבכורה החדש שלו – בולט ובגדול.

יוני בלט כבר מהשיר הראשון אותו הוא הוציא לפני כשנתיים - "אודה". השיר היה יחסית שיר חסידי אלקטרוני סטנדרטי, אותו הלחין יוני בעצמו, אך כאן נכנס למשוואה הקליפ המושקע במיוחד, מהסוג שאנו פחות רואים במוזיקה החסידית. יכולתי לאהוב או לא לאהוב את הסגנון, אך ברור היה שמדובר בבחור שמשקיע לא מעט כדי להגיע לתוצאה מקצועית במיוחד. מאז הפכו הקליפים של יוני לשם דבר, כשחובבי המוזיקה היהודית יודעים תמיד יהיה מדובר בתוצאה ייחודית ששווה צפייה.

בהמשך פרץ יוני גם לתקשורת עם הלהיט השקט "מה נעשה" בלחנו של איצי וואלדנר, שזכה אף הוא לקליפ דרמטי מושקע במיוחד. השיר הושמע רבות בתחנות הרדיו החרדיות, שנחשפו לקולו הייחודי של יוני וליכולות הווקאליות הגבוהות שלו, במיוחד בטונים הגבוהים במיוחד אליהם הוא מגיע.

באופן כללי יוני מציג קו מוקפד במיוחד מבחינת ההפקה המוזיקלית. הוא חבר בחלק גדול משירי האלבום למעבדים דניאל קפלר ואיאן פרייטור, האנשים שעומדים מאחורי כמה מהלהיטים הגדולים ביותר במוזיקה החסידית האלקטרונית, דוגמת 'עברי אנכי', 'יש תקווה' ושירים רבים נוספים. כמו גם שירים ישראלים של ממש בכתיבתו לחניו ועיבודיו של אודי דמארי. מעבד כוכב נוסף שמשתחל עם שני שירים לאלבום הוא אייל מזיג, האיש מאחורי האלבומים של חנן בן ארי, שמגיח בשני שירים שקטים ומתוזמרים להפליא. עד היום לא שמעתי מעולם את מזיג מעבד מוזיקה חסידית והשילוב הזה של הסאונד השונה עם הלחנים החסידיים יצר תוצאה מרתקת לאוזן וגם את אחד השירים היותר טובים באלבום (הושענא).

אחד מהשירים של דמארי בקליפ משעשע ומרהיב

יוני בן להורים ישראלים שהתגורר כל חייו בארה"ב, למד עברית בעצמו ברמה גבוהה ובניגוד לכמה אלבומים בתקופה האחרונה בהם השירים בעברית הפכו להמנוני קייטנה במקרה הטוב, יוני הקפיד על שירים סבירים לחלוטין בעברית, כאלו שיכלו להיכנס בקלות גם לאלבום ישראלי מהשורה ללא בושה. למרות זאת, גם יוני לא פסח בשיר אחד על ז'אנר מילות הפח' עם השיר בעל השם הסמלי כל כך "טעם וריח". השיר שהולחן על ידי יוני עצמו ועובד על ידי קפלר ופרייטור משלב עברית ואידיש בסגנון שמתאים ליצירתו של ליפא שמלצער, כשיוני מארח לשירה את הזמיר גד אלבז. התוצאה לטעמי חסרת טעם וריח ולחלוטין, וגם לא באמת נותנת לאלבז לתת את מה שבאמת הוא יכול היה לתת. הייתי שומט את השיר מהאלבום ללא היסוס, בטח לנוכח שאר השירים ורמתם הטובה.

אחרי שדיברתי על השיר הגרוע באלבום אעבור לאיזון לשיר הטוב לטעמי מתוכו – הושענא. השיר שהולחן על ידי אלי שוואב, אלי קליין ויוני עצמו, הוא דואט מרגש של יוני עם אביו החזן מוטי זיגלבוים. הלחן היפיפה בליווי עיבוד המיתרים הבשרני והמרטיט של אייל מזיג הופך את השיר לחוויה מוזיקלית מצוינת ולשיר שאני מוצא את עצמי מזמזם פעמים רבות.

להיט מצוין נוסף הוא השיר UP!, שיר אלקטרוני מקפיץ במיוחד בלחנו של איצי ברי ויוני. השיר זוכה לעיבוד אלקטרוני מפתיע במיוחד מצדם של הצמד אלי קליין ואיצי ברי שמראים יכולות משובחות שיכולות להתאים למוזיקה אלקטרונית עולמית מהשורה הראשונה. השיר זכה גם לקליפ אנימציה ממוחשבת מושקע במיוחד. שיר אלקטרוני מצוין נוסף הוא "הללוקה" שיר מקפיץ בנגיעות לטיניות בלחנו של מנהלו של יוני – יענקי קטינא ושל יוני עצמו. גם פה על העיבוד הצמד קפלר & פרייטור.

לסיכום, אלבום הבכורה של יוני Z, הוא אלבום מוזיקה חסידית של הדור החדש, כזה שמשלב מוזיקה אלקטרונית איכותית ולא כזו שנשמעת כמו אורגן משוכלל, עם מילים בעברית איכותית אך עדיין עם טעם של מוזיקה חסידית ולחנים שמשלבים הרבה רגש ונשמה. יוני Z מסמל כיוון חדש במוזיקה החסידית שאני מקווה שאמנים רבים ילמדו ממנו וייקחו את המוזיקה למקומות מקצועיים ומוקפדים יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר