שומרים על השבת

השר ישראל כץ הורה: העבודות ב"גשר יהודית" - יוקפאו

לאחר מחאת חברי הכנסת החרדיים על חילולי השבת הצפויים בעבודות להקמת "גשר יהודית" בתל אביב, הורה הבוקר השר ישראל כץ על הקפאת העבודות בשבת קודש ומציאת חלופות (אקטואליה)

השר ישראל כץ (צילום: Tomer Neuberg/FLASH90)

לאחר מחאת חברי הכנסת החרדיים על חילולי השבת הצפויים במהלך שש שבתות בחודשים הקרובים, בעקבות העבודות להקמת "גשר יהודית" בנתיבי איילון בתל אביב, הורה הבוקר (רביעי) שר התחבורה ישראל כץ על הקפאת העבודות וביק שחלופות לקיום העבודות במהלך השבוע, כפי שהיה נהוג עד כה.

השר כץ מסר כי ההודעה של עיריית תל אביב - יפו שפורסמה באמצעות חברת "נתיבי איילון" על הקמת גשר יהודית וסגירת ציר נתיבי איילון לתנועה במהלך שישה סופי שבוע, לצורך ביצוע העבודות, היא "הודעה מקוממת ומיותרת".

לדברי השר כץ, "גם דרך הביצוע שנבחרה להקמת הגשר נראית כבעייתית ועלולה לפגוע בכלל הציבור במהלך סופי השבוע".

בעקבות זאת, הורה השר כץ לחברת נתיבי איילון, המבצעת את הפרויקט עבור עיריית תל אביב-יפו, להקפיא לאלתר את ביצוע כל העבודות המתוכננות להקמת הגשר ולהגיש לו בהקדם תכנית לביצוע העבודות בדרכים אחרות, כולל במהלך שעות הלילה המאוחרות, כפי שנעשה במקרים דומים בעבר וכמקובל בארץ ובעולם.

"גשר יהודית" (הדמיה: משרד חן אדריכלים)

סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, בירך על ההחלטה ואמר: "מברך את שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ שגילה אחריות ציבורית ומנע פגיעה מיותרת בסטטוס קוו ובמסורת ישראל. לאורך כל הדורות שמירת שבת הינה ערך עליון כיום המנוחה הלאומי. ביטול העבודות בשבת בגשר יהודית הינו צעד ערכי מבורך שמבטא שיקול דעת נכון, על פני התגרות ופגיעה כלפי האוכלוסיה הדתית והמסורתית, שהן רוב הציבור בישראל".

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, אמר בתגובה כי "‏לנתניהו לא אכפת שנתייבש בפקקים. רק מי שלא איכפת לו מהציבור - יכול להיכנע כל כך מהר. לא אכפת לו שתתייבשו בפקקים. התרגלנו להתייבש בהמתנה אינסופית בחדרי מיון, בתורים הארוכים ללשכות של משרד הפנים, בתור של חודשים לטסט. ניתוק הוא המחיר של 10 שנים בתפקיד".

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, אמרה כי "אין חדש בממשלת הכניעה. לא על השבת נתניהו שומר אלא על עצמו. בבחירה בין הציבור להישרדות פוליטית - נתניהו בוחר בהישרדות אישית על חשבון כלל הציבור. מול קואליצית הקיצונים צריך להעמיד קואליצית חירום".

ממטה הבחירות של רון חולדאי נמסר כי "החלטת שר התחבורה היא שערורייה. סגירת נתיבי איילון באמצע השבוע תיצור קטסטרופה תחבורתית לציבור שתהיה גדולה פי כמה מהשיבושים שהיו ברכבת בעקבות הפסקת העבודה בשבת. הממשלה איבדה את הבושה ועושה זאת הפעם לא מהמקפצה כי אם מהגשר ולנו הציבור אסור לוותר. הנחתי את הלשכה המשפטת לבדוק עתירה לבגץ בנושא. כמו בהחלטה על סגירת המרכולים בשבת זהו חלק מנסיון לשנות את צביון המדינה והעיר".

יו"ר מרצ, תמר זנדברג, הגיבה להחלטה ואמרה כי "במדינה דמוקרטית-ליברלית ב-2018 עבודות תשתית צריכות להתנהל בהתאם לצרכים ובאופן שהכי פחות פוגע באזרחים, ולא לפי גחמות חשוכות של פוליטיקאים שמשרתים רבנים ולא את הציבור. הכניעה הבלתי נסבלת של כץ לחרדים מוכיחה כמה הממשלה הזאת מרחיקה את ישראל מהדמוקרטיה הליברלית".

כפי שדווח ב"כיכר השבת", לפי התכנון, נתיבי איילון היום אמורים להיחסם במהלך השבתות בחודשים הקרובים עבור הקמת הגשר המיועד להולכי רגל ואופניים ומחבר בין רחוב יגאל אלון ושכונת ביצרון ממזרח לאיילון, ובין שכונת מונטיפיורי ממערב לאיילון. העבודות, היו צפויים להימשך לכל אורך השבת תוך חילולי שבת עצומים.

ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה אמר כי "השבת אינה הפתרון לא לעבודות הקמה ולא לעבודות תחזוקה. כפי שיודעים לבצע סגירות צירים בימי החול לשם מרתונים, כגון מרוצי אופנים ואירועים כאלה ואחרים, כך יש לפעול גם בבניית תשתיות הנדסיות מורכבות כעין אלו. לכל דבר ניתן למצוא כיום פתרונות בין בלוחות הזמנים ובין בתכנון נכון. השבת אינה הפתרון לכך".

ח"כ משה גפני, יו"ר 'דגל התורה', צוטט ב'יתד' כשאמר כי "זו שערורייה. לא ניתן לעבור לסדר היום, לאשר כך חילולי שבת נרחבים תוך הפיכת יום השבת ליום חול". לפי הדיווח, מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, אמר לגפני כי העבודות אינן פיקוח נפש וכי "המשטרה תדע להתמודד עם כל החלטה".

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, שיגר מכתב לשר התחבורה, ישראל כץ, בו הבהיר כי העבודות הצפויות נוגדות באופן חמור את הסטטוס קוו. "מדובר בחילול שבת המוני, המהווה הפרה חמורה של הסטטוס קוו, תוך פגיעה קשה במסורת ישראל וברגשות רוב הציבור הישראלי, חרדי, דתי ומסורתי כאחד, הרואים בשבת קודש את יום המנוחה הלאומי", כתב ליצמן, "מעשה זה מחייב הבעת מחאה פומבית באשר לאורך כל הדורות ידע עם ישראל לשמור על יום השבת שהוא אות שבין הקב"ה לישראל".

עיתון 'המודיע', בטאון הסיעה המרכזית באגודת ישראל, הגדיר את העבודות הצפויות כ"עליית מדרגה חמורה". בכותרת הראשית נכתב כי "גורמים ממשלתיים ועירוניים ממשיכים להרוס את השבת בהפיכתה ליום עבודות התשתית הלאומי".

ח"כ ינון אזולאי פנה במכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשרים ישראל כץ וחיים כץ, וביקש למנוע את העבודות. "אין עיתוי מזעזע יותר המעורר שאט נפש, מלהקים גשר בשם יהודית במהלך השבתות של חודש הרחמים והסליחות והימים הנוראים", כתב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר