בגיל 81

הסנטור הבכיר ג'ון מקיין מת ממחלה קשה

מי שהיה המועמד לנשיאות ארה"ב ואחד מהפוליטיקאים הבכירים בה, הסנטור ג'ון מקיין מת לאחר שחלה בסרטן המוח. מקיין היה אחד מתומכיה היציבים של מדינת ישראל (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

הסנטור האמריקני הבכיר ואחד התומכים הגדולים בישראל בפוליטיקה האמריקנית, ג'ון מקיין, מת ממחלת סרטן המוח בה לקה לפני כשנה. מקיין היה בן 81 במותו.

הנשיא דונלד טראמפ איתו היו לו לא מעט חיכוכים, ספד למקיין. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, הוא כתב: "שולח את תנחומיי הכנים ביותר ואת הערכתי למשפחתו של הסנאטור ג'ון מקיין. ליבנו ותפילותינו נתונים עימכם".

סינדי, רעייתו של מקיין, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "ליבי שבור. אני כל כך ברת מזל שזכיתי בהרפתקה של לאהוב את האדם המדהים הזה במשך 38 שנים. הוא הלך לעולמו כפי שהוא חי, בתנאים שלו, מוקף באנשים שאהב, במקום שאהב יותר מכל".

מייגן, בתו של מקיין ומגישת תוכנית הטלוויזיה האמריקנית The View, כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "אוהב אותך לעד אבא". בהודעה שפרסמה נכתב כי "הייתי עם אבי ברגעיו האחרונים, והוא היה איתי בהתחלת חיי. ב-33 השנים שחלקנו ביחד, הוא גידל אותי, לימד אותי, תיקן אותי, ניחם אותי, עודד אותי ותמך בי בהכל". היא שיבחה את "אהבתו, טיפולו ונוכחותו התמידית, שלעולם לא נכשלה" והוסיפה כי הוא הראה לה "מה זה להיות בן אדם".

מקיין היה מועמד לנשיאות ארצות הברית ב-2008 אז התמודד מול בק אובמה, ונחשב לאחד הפוליטיקאים המוערכים ביותר בגבעת הקפיטול בוושינגטון. הנשיא לשעבר ברק אובמה, ספד למקיין ומסר, כי "מקיין ואני היינו בנים לדורות שונים והגענו מרקעים שונים לחלוטין. אבל למרות כל המחלוקות, היינו שותפים בנאמנות למשהו נעלה יותר - הרעיונות שעבורם נלחמו, צעדו והקריבו עצמם דורות של אמריקנים ומהגרים כאחד". הוא הוסיף כי "מעטים מאיתנו נבחנו כפי שמקיין נבחן בעבר, או נדרשנו להראות את האומץ שמקיין הראה. כולנו חייבים לו".

מקיין זכה לכבוד רב על עברו הצבאי כטייס קרב בצי האמריקני ונחשב כגיבור מלחמת וייטנאם בה נפצע בעת שהיה בשבי הוייטנאמים.

כשגילו שוביו כי מקיין הוא בנו של אדמירל בצי, הם הציעו לשחררו הביתה, כדי להשפיל את אביו. אך ג'ון הבן סירב להשתחרר - כל עוד שבויים אמריקנים ותיקים ממנו, נשארים מאחור. הוא היה חמש וחצי שנים בשבי, חי בצינוק, ושם עונה עד אובדן הכרה. שתי ידיו נשברו - ולכן הוא לא היה מסוגל להרימן מעל ראשו.

כשהסתיימה המלחמה ארצות הברית קיבלה בדמעות את הקפטן עטור התהילה שירד בצליעה מכבש המטוס, לבוש במדיו הצחורים. הוא עדין חלם להמשיך לעלות בסולם הדרגות ולהמשיך את שושלת האדמירלים במשפחתו, אך אחרי שדישדש במשך כמה שנים במערכת הצבאית, הגיע בסופו של דבר לפוליטיקה.

מקיין בביקורו בישראל, נתי שוחט - פלאש 90

מקיין היה ידיד אמת של ישראל. הוא ביקר בארץ לא מעט פעמים, והכיר היטב את הפוליטיקאים הבכירים ואת בעיותיה של המדינה והאיומים על קיומה - ובראשם האיום האיראני.

לפני הבחירות לנשיאות ב-2008 טען מקיין - במאמר שפרסם ברבעון היוקרתי "פוריין אפיירז" - ש"אסור להגביל את המלחמה בטרור לארגונים שאינם מדינה". הוא הזהיר כי "אם איראן תחזיק בארסנל גרעיני, היא תפגין נכונות רבה יותר לתת חסות להתקפות טרור על אויבים גלויים, לרבות ארצות הברית וישראל, או אפילו להעביר חומרים גרעיניים לאחת מרשתות הטרור, בנות בריתה".

בשנת 2013 מקיין הפך לאמריקני הבכיר ביותר שנכנס לתוך שטח סוריה מאז פרוץ מלחמת האזרחים במדינה הערבית. כניסתו של מקיין לתוך המדינה נועדה להתריס נגד משטרו של בשאר אסד ולהגביר את הלחץ באותה תקופה על ממשל אובמה להתחיל לפעול צבאית נגד הרודן הסורי שטובח בעמו. מקיין ומפקד צבא סוריה החופשית נפגשו אז עם מנהיגי מורדים שבאו במיוחד מרחבי סוריה - מדמשק, מחלב, מחומס, מאידליב ומקוסייר - כדי לפגוש את הסנאטור האמריקני הבכיר - ששהה בסוריה כמה שעות.

מקיין היה אחד המתנגדים הקולניים ביותר בקונגרס למדיניות החוץ של אובמה, אבל הוא לא חסך ביקורת גם מהנשיא הנוכחי טראמפ.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר