שתיינים? היזהרו

מחקר בינלאומי: צריכת אלכוהול - מסוכנת

על פי מחקר בינלאומי גדול, צריכת אלכוהול גורמת להעלאת הסיכון למוות ולמחלות קשות גם בכמויות קטנות. יתרונות בריאותיים? גם אם יש מועטים אל מול הסיכון הרב (MEN)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

זו לא הפתעה גדולה במיוחד אבל עכשיו זה מגובה במחקר בינלאומי חדש הקובע כי אלכוהול בכל כמות מגביר משמעותית את סיכון התחלואה והתמותה. על פי המחקר שפורסם בכתב העת הרפואי הנחשב Lancet, מאות מיליונים ברחבי העולם מתים מדי שנה מנזקי האלכוהול.

המחקר כלל נתונים מ-195 ארצות בין השנים 1990 ל-2016. מהממצאים עולה, כי אלכוהול הוא גורם סיכון התמותה והתחלואה המוביל ברחבי העולם, וקשור לכעשירית ממקרי המוות בגילאי 15 עד 49.

החוקרים טוענים כי על פי המחקר שערכו, אין כמות בטוחה של אלכוהול, וכי יתרונותיו הבריאותיים של האלכוהול, אם קיימים בכלל, זניחים לעומת הסיכון הרפואי שמצריכתו.

החוקרים מעריכים, כי באוכלוסיית הגיל של גיל 15 ומעלה, צריכת משקה אלכוהולי אחד ביום מגבירה את הסיכון לאחת מ-23 מחלות בחצי אחוז, בהשוואה לאלה שאינם שותים כלל אלכוהול.

"מחקרים קודמים כבר מצאו כי בכמה מצבים רפואיים לאלכוהול יש אפקט מגן", אמר ראש צוות החוקרים, ד"ר מקס גריסוולד מאוניברסיטת וושינגטון, "עם זאת מצאנו כי הסיכון הבריאותי מצריכת האלכוהול גדל, בכל כמות של אלכוהול שנצרכת. הקשר בין אלכוהול למחלות היה חזק במיוחד במחלות סרטן, פציעות ומחלות זיהומיות. ככל ששותים יותר, כך עולה הסיכון הבריאותי".

המחקר סקר נתונים מ-694 מחקרים קודמים, כדי להעריך עד כמה שכיחה צריכת האלכוהול ברחבי העולם, ובמקביל סקר 592 מחקרים שכללו 28 מיליון איש ברחבי העולם, כדי לבדוק את גורמי הסיכון הקשורים בצריכת אלכוהול בין השנים 1990 ל-2016, כולם מ-195 מדינות. במחקר, שתיית אלכוהול "סטנדרטית" הוגדרה כ-10 גרם אלכוהול.

המחקר הראה כי אחד מכל 3 אנשים (32.5%) שותה אלכוהול, כמות שוות ערך לכ-2.4 מיליארד בני אדם, מהם 25% נשים (0.9 מיליארד) ו-39% גברים (1.5 מיליארד). בממוצע, מדי יום נשים צורכות 0.73 משקאות אלכוהוליים וגברים 1.7 משקאות בממוצע.

על פי המחקר, בישראל שיעור צרכני האלכוהול בגברים בכל הגילאים מגיע ל-43% בממוצע, ושיעור הנשים צרכניות האלכוהול מגיע ל- 36% בממוצע. על פי המחקר הנשים שותות בממוצע 0.84 כוסיות אלכוהול ביממה, והגברים 0.64. זהו אחוז נמוך יחסית מהאחוזים העולמיים בנושא.

צריכת האלכוהול נמצאה כגורם המוות המוקדם השביעי בעולם בשנת 2016, הגורמת ל-2.2% ממקרי המוות בנשים ו-6.8% ממקרי המוות בגברים. עם זאת, אצל בני 15 עד 49 כאמור, האלכוהול נמצא כגורם סיכון התמותה המרכזי בשנת 2016, עם 3.8% מקרי מוות בנשים ו-12.2% מקרי מוות בגברים הקשורה לצריכתו.

סיבות המוות העיקריות כתוצאה מהאלכוהול בקבוצת הגיל הזו היו שחפת (1.4% ממקרי המוות), תאונות דרכים (1.2%) ופגיעה עצמית (1.1%). לאנשים בני 50 ומעלה, מחלות סרטן היו סיבת התמותה העקרית מצריכת האלכוהול: 27.1% ממקרי המוות בנשים ו-18.9% ממקרי המוות בגברים.

"אלכוהול הפך לבעיה רפואית משמעותית כלל עולמית", כתבה במאמר נלווה ד"ר רובין בורטון מהמרכז האקדמי קינגס קולג' שבלונדון, "ישנה עדות מוצקה לכך שצריכת האלכוהול מגבירה את הסיכון לפגיעה גופנית ומחלות סרטן, וברור כי אין כמות בטוחה של צריכת אלכוהול. שרי הבריאות ברחבי העולם צריכים לפעול להגברת המיסוי על אלכוהול והקטנת החשיפה של ילדים למשקאות האלכוהוליים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר