אפליה פנים-ספרדית באלעד

טענות: 'לא קיבלו את בנותינו לסמינר, כי אנחנו לא אברכים'

מספר בנות לא התקבלו לסמינר ספרדי באלעד, משום שאביהן אינו אברך - כך לדבריהם. בשל עוגמת הנפש הרבה, אף אושפזה אמה של אחת הבנות בבית החולים, בחשד לאירוע לבבי (חדשות, חרדים)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
נערות חרדיות. אילוסטרציה (צילום: Kobi Gideon/Flash90)

פרסום ראשון: בנות טובות מבתים חרדיים 'למהדרין', לא התקבלו ללימודים בסמינר באלעד, אף שהסמינר ובית הספר ממנו הגיעו, שייכים לאותם מוסדות. לדברי ההורים, מדובר באפליה מסיבות פסולות.

הפרשה החלה לפני כחודש, אז ההורים לבנות שסיימו את לימודיהן בבית הספר 'פרי תואר' קיבלו הודעה ממשרד החינוך בה נמסר להם שבנותיהן שובצו ב'תיכון בית יעקב החדש' (שכינויו "ליברמן").

הדבר היה אך מתבקש בעיניהם, משום שכאמור גם בית הספר וגם הסמינר הם חלק ממוסדות 'אור המלך' של הגאון רבי מרדכי מלכה, רבה הספרדי של העיר אלעד.

אלא שזמן קצר לאחר מכן הגיע מכתב מהסמינר, בחלק מהמקרים באמצעות שליח שווידא את קבלתו, בו הם יודעו כי "נפלה טעות" בשיבוץ שערך משרד החינוך, וכי הנהלת הסמינר לא מחויבת ואין בכוונתה לקבל אליו את הנערה, בת המשפחה.

הרב מרדכי מלכה, ראש המוסדות ורב העיר (צילום: יעקב כהן)

יצוין, כי מכתב זה הגיע גם למשפחות להן כבר ישנה בת, גדולה יותר, הלומדת בסמינר זה - צעד הנוגד את החוק והנוהל המחייב של משרד החינוך וכלל הגורמים הרשמיים.

בשל כך, אף הורגעו תחילה הורים אלו בידי הקב"ס (קצין ביקור סדיר) מטעם המשרד, שאמר להורים בביטחון, מרצון טוב: "אל תדאגו, זה חוק; הוא יקוים, והבת שלכם תיכנס לסמינר בו היא שובצה".

אך מהסמינר נשמעו קולות אחרים, עיקשים. הורים שפנו לגורמים בהנהלת המקום שמעו מהם תחילה, בשיחות בעל פה, מעין התחמקות, שעם הזמן הפכה להתייחסות אטומה, לדבריהם.

יצוין, כי חלק מההורים כבר התייאשו מקבלת בתם למקום בו לומדות רוב חברותיה מבית הספר, ופנו לסמינר אחר - אך שם נענו כי "יש פה מאבק בין מוסדות, זה לא קשור אלינו. אנחנו לא יכולים לקחת מ'ליברמן'. אין לנו אישור מפקח על זה...".

אילוסטרציה (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

שיאה של ההשפלה, כך נטען ל"כיכר השבת", היה לפני אירוע פתיחת שנת הלימודים החגיגי שהתקיים בסוף השבוע האחרון: הורי הבנות האלו הגיעו אל משרדי הסמינר לאחר שנאמר להם לבוא לקבל טפסים ולסיים את הליך הרישום, רק כדי לשמוע שם שבנותיהן עדיין לא התקבלו וממילא גם לא יוכלו להשתתף בטקס הפתיחה, כשהדברים הללו נאמרים להם בצורה מבישה - לדבריהם.

"הכל, אומר אחד האבות, "בגלל שהסמינר החליט פתאום להפוך את עצמו מיועד רק לאליטה כביכול, ולא לכאלו שאביהן אינו אברך. רק 'פרוטקציונריות', מסיבה כזאת או אחרת, התקבלו לשם השנה אפילו שהאב עובד", טוען האב.

ל"כיכר השבת" נודע, כי אמה של אחת הבנות חוותה אירוע לב בעקבות כל אירועי הימים האחרונים סביב בתה, והיא אושפזה בבית החולים.

אילוסטרציה. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: Nati Shohat/Flash90)

מקורבי המשפחה בטוחים: "זה קרה לה בעקבות הלחץ ותחושת ההשפלה הנוראה, שלה ושל כל המשפחה - בפרט הנערה המוכשרת והמסכנה. זה גיהני גיהנום".

אמה של בת אחרת, שלא התקבלת, מוסיפה ומתארת ל'כיכר השבת': "בלילה האחרון היא בכתה עד השעה ארבע לפנות בוקר. אתמול קניתי לה בגדי תלבושת של הסמינר, והבוקר כשלקחתי את הבנות האחרות ללימודים, אחותה הגדולה יותר בכתה כל הדרך".

"כשהאחות הקטנה במשפחה ראתה את הבכי, היא שאלה אותי על מה הוא, והסברתי לה בקצרה. בצהרים, כשבאתי לקחת אותה מהגן, הגננת מספרת לי שהיא בכתה כל היום", מספרת האם, וכאן קולה נשבר: "זה עוול לבנות. כל מה שהן רוצות הוא להתחיל עם החברות שלהן את היום הראשון".

"אבל אלוקים שבשמים אוהב את כל הבנות שלו, בפרט אלו שקשה להן, ואני בטוחה שהוא יעזור גם לבת שלי", היא מסיימת בכאב.

פניית "כיכר השבת" לסמינר המדובר, 'תיכון בית יעקב החדש' באלעד, לשם קבלת תגובה - לא נענתה. כשזו תגיע, היא תתפרסם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר