הפילוג בירושלים

נאום התוכחה: "לנו אסור להביע דעה, אנו בעלי מחלוקת?"

הקרע החריף בין 'דגל' ו'אגודה' הגיע לנקודת רתיחה בשל התפלגות בבחירות בי-ם. כעת, יוצא חבר ועדת הרבנים של 'דגל' הגר"ב סולובייצ'יק בנאום חריג בו מסביר את השתלשלות העניינים (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: אבי רבינא, כיכר השבת)

הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק, אשר מעורב בכל המהלכים הפוליטיים במגזר החרדי בי-ם בבחירות הללו, נשא דברים היום (רביעי) בכינוס 'דגל התורה' בירושלים בהשתתפות רבני השכונות ונציגי המפלגה בעיר.

"הציבור של דגל התורה הוא הציבור הכי גדול בירושלים של יהודים חרדים שמאוגדים ביחד". פתח ר' ברוך את נאומו. "זה לא רק הנחה שלנו, אני יודע מאנשים מ'אגודה' הם גם יודעים את זה שאנחנו הציבור הכי גדול בירושלים מבחינה מספרית".

הגר"ב סיפר לנוכחים, כי גם בשלב ש'אגודת ישראל' הסכימה לחלוק חצי חצי בנציגות, היא הקשיחה את התנאים: "כשיושבים למשא ומתן - דבר ראשון, כמה תנאים הם עושים לנו בשביל לתת חצי חצי, הם מוכנים לוותר לנו לתת לנו חצי אבל יש לזה כל מיני תנאים שאני צריך לשלם בשביל זה, הם קוראים לזה וויתורים מפליגים לתת את המינימום שמגיע, אנחנו כבני תורה יודעים להוריד את הראש - אבל כמובן עד מידה מסוימת. זה לא שייך בכל מחיר".

בדבריו ניסה ראש הישיבה להסביר לנוכחים מה היתרון של נציגות גדולה בעירייה: "לא הרבה זמן אני מכיר את המערכת הפוליטית, בזמן שלמדתי להכיר אותה כל קבוצה שיש לה יותר קולות בעירייה יש לה יותר כוח לקבל את מה שמגיע לה".

"אם למשל היום המצב הוא שלדגל התורה יש 3 נציגים ולאגודה יש 5 נציגים, ומתעוררת שאלה על איזה הקצאה ויש איזה רבה (אדמו"ר) שיש לו נניח 20 חסידים שמעוניין בהקצאה, ואז יש ממול קהילה של 180 בני תורה שאין להם איפה להתפלל. ל'אגודה' יש 5 אנשים שדואגים לחסידות הזו שרוצה להקים לעצמה הקצאה, ה-180 בני תורה שילכו לחפש להם מקום אחר איפה להתפלל".

מוסיף הגר"ב: "אלו דברים שבכל יום! זה לא דברים שמתרחשים עם אחת. הם עוזרים גם לנו אבל הם דואגים בצדק לציבור שלהם ואנחנו רוצים לדאוג לציבור שלנו וזה תלוי בכוח שיש לנו בעירייה".

בתיעוד שמתפרסם ב'כיכר השבת', מספר ראש הישיבה על דעתו באשר ל"פלג" (בני תורה) "כשיש הקצאה של קבוצה מסוימת שהתפלגה מ'דגל התורה', יש שחושבים שאסור לתת להם שום הקצאה, אני חושב כי צריך לתת לכל קבוצה כפי הגודל שלה".

בדבריו הזכיר ראש הישיבה, כי אגודת ישראל הצביע עבור "הפלג" באחת ההקצאות בירושלים תמורת תמיכה בהם בבחירות, "הייתה איזה הקצאה של אברכים בשכונה בירושלים היה שם מעל 100 אברכים וקבוצה קטנה (הפלג) רצו את הקצאה והחסידים הלכו אתם, כי הם אמרו את 'דגל' יש לנו בכיס, אז ממילא לא צריך לדאוג להם, הכל מתנהל בחשבונות. הדברים לא מתנהלים ביושר כמו שצריך".

עוד הוסיף ראש הישיבה לספר על המו"מ שהתנהל בחדרי חדרים: "המו"מ התנהל בצורה כזו – שלא מגיע לנו שום דבר, כי דגל התורה זה גוף חדש שקם, שצריך לתת לו כמה שצריך לקנות אותו אבל לא שמגיע בדין משהו".

"הם (אגודת ישראל) מחליטים שצריך להעמיד יהודי חרדי לראשות העיר ירושלים, זה שאלה גדולה אני לא יכול לפסוק. דיברנו עם גדולי ישראל וזה ספק גדול אם צריך לעשות את זה. הם החליטו שצריך לעשות את זה, ואנחנו חייבים ללכת אתם בכל מחיר ואין שום אפשרות להביע דעה אחרת, הם החליטו שצריכים לעשות את זה, חייבים ללכת. אם לא עושים את זה אז אנחנו בעלי מחלוקת. למה? כי יש לנו דעה! אסור שיהיה לנו דעה".

הגר"ב סולובייצ'יק סיפר על ראשי הישיבות מאגודת ישראל שהגיעו ביום הגשת הרשימות לדבר על לבם של רבני דגל התורה: "ישבתי עם כמה ראשי ישיבות שבאו לדבר על הנושא של אחדות שאלתי אותם – שהיה נושא של גיוס לא היה נושא של אחדות?! אחדות יש רק כשאגודת ישראל מפחדת שהם הולכים להפסיד משהו מהנחלה, אז פתאום יש שלום, במקומות אחרים אין שלום רק איפה שיש נזק לאגודת ישראל שם צריך ללכת בשלום".

"אני חושב שלמעשה הולכים בנפרד זה טוב לכולם, טוב ל'דגל התורה' שנוכל למדוד פעם את הכוח של אגודת ישראל. כל אלה שמצביעים לכל מיני מפלגות להראות שדגל התורה חלשה, הם לא יכולים כעת לעשות את זה, וזה דבר חשוב מאוד לראות את הכוח של מי שכפוף לגדולי ישראל, ושל מי שעושה שבת לעצמו".

"אנחנו לא צריכים סגן ומשכורת צריכים להילחם על כל דבר שהאברכים צריכים בשכונות, אסור לנו לשכוח מי הביא אותנו למצב הזה שאנחנו נמצאים בידיים של ראש עיר שמנסה לחבל בכל דבר שבקדושה.. ה'לשם שמים' הביא את זה? האחדות והשלום הביאו את זה? מי הביא את המצב הזה מישהו יצר את המצב הזה ש-10 שנים שירושלים מידרדרת על כל מה שקורה פה בכל התחומים לא רק על קדושת ירושלים. זה גם למען השלום? אז לא היה שלום? פתאום התעוררו".

בסיום דבריו אמר ראש הישיבה: "אנחנו לא נחפש שום מלחמה, לא נלך לשכנע אף אחד שרוצה להצביע ג' חשוב שתהיה נציגות חזקה גם לדגל. אנחנו רוצים דבר אחד - מי שאתנו ומי שצריך אותנו ומי שנצרך לנציגות הזו שיצביע באמת ושכולם יבואו להצביע".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר