האם האופניים החשמליות מחליפות את האופנוע?

אופניים חשמליות הן כלי רכב יעיל מאוד לנסיעות למרחק קצר עד בינוני, בעבר, אופנועים, ובעיקר קטנועים, שימשו ככלי רכב המתאים לנסיעות מן הסוג שתואר, נשאלת השאלה האם אופניים חשמליות יחליפו את האופנועים הקלים? (תחבורה, שיווקי)

כיכר בשיתוף ByPost | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: pixabay)

מעין אופנוע חשמלי

יש דמיון רב בין אופניים חשמליות ואופנוע. בשני המקרים מדובר בכלי רכב דו גלגלי לו מנוע המספק כוח לטובת פיתוח מהירות ונשיאת משקל על פני כברת דרך. הבדל עקרוני חשוב בין אופנוע ואופניים חשמליות הוא שאיש אינו מצפה מרוכב אופנוע שישתתף במאמץ ההנעה ואילו המנוע באופניים חשמליות נחשב ל"מנוע עזר" בלבד.

ככל שמתפתחת טכנולוגית ההנעה החשמלית (מנועים חזקים יותר וקטני משקל, סוללות שמספיקות לזמן רב) מסתבר שניתן בקלות לצייד אופניים חשמליות במנוע חזק מספיק כדי להאיץ גם ללא עזרת כוח רגליים של הרוכב.

קטנועים בעלי מנוע בנזין הם נחלת העבר

בין שלל דגמי אופניים חשמליות למכירה כיום ישנם כאלה היכולים לספק פתרון מעולה לניידות זריזה בתוך העיר. בעבר הלא רחוק תפקיד זה היה של הקטנוע (אופנוע בעל מנוע בנזין בנפח קטן, בדרך כלל בין 50 סמק' ל- 150 סמק').

מספיק ביקור בחנות אופניים חשמליות כדי להבין שאין סיבה אמיתית להתעקש על קטנוע בעל מנוע בנזין. לאופניים חשמליות אינספור יתרונות על פני קטנועים, הם קלים וזולים יותר לשימוש ולתחזוקה, אינם מרעישים או מזהמים, יש אופניים חשמליות מתקפלות ועוד.

צורך בחקיקה לשימוש בטוח

למעשה, הסיבה היחידה שאופניים חשמליות עדיין לא החליפו סופית את הקטנוע היא הצורך להבטיח את בטיחות הרוכבים והולכי הרגל. לא ניתן למכור בחנויות אופניים חשמליות דגמים שהם חזקים מספיק כדי להחליף קטנועים מבלי שתחום בטיחות השימוש בהם מוסדר בחקיקה.

המחוקק הישראלי ממשיך לעדכן את תקנות השימוש באופניים חשמליות ולאחרונה עלה הגיל המינימלי לרכיבה מ- 14 ל- 16, גיל בו בעבר ניתן היה להוציא רשיון לקטנוע עם מנוע בהספק של עד חצי כוח סוס.

ההתפתחות הטכנולוגית המהירה בתחום המנועים החשמליים והסוללות הנטענות הובילה למצב בו ניתן לייצר כלים המכונים אופניים חשמליות, כולל אופניים חשמליות מתקפלות, שיספקו ביצועים טובים יותר משל אופנועים עם מנועי בנזין קטנים עד בינוניים.

בישראל, כמו במדינות רבות נוספות בעולם, נוצר צורך למהר ולהסדיר בחקיקה שימוש ברכבים מסוג חדש, רכבים דו גלגליים חשמליים שמכונים אופניים חשמליות אולם הם אינם נופלים בביצועיהם מקטנועים.

כיום כבר ברור שעתיד התחבורה טמון ברכבים החשמליים. מכוניות פרטיות כמו גם אוטובוסים ומשאיות יהיו חשמליים ובוודאי שכך גם אופנועים וכבר כיום ניתן לראות דגמים. בחנות אופניים חשמליות ימשיכו למכור דגמים המיועדים לשימוש דומה לזה של היום, באולמות תצוגה של יצרני רכב ימכרו אופנועים חשמליים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר