הריסת בית הכנסת

הגרב"ש דויטש: "להרעיש עולם ומלואו; אסור לשתוק"

'הפלג הירושלמי' חגג הכנסת ס"ת לבית הכנסת בקריית הרצוג אותו מתכוונת עיריית ב"ב להרוס. הגרב"ש דויטש נשא דברים חריפים וקרא להרעיש עולם ומלואו נגד ההריסה. צפו (חרדים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(באדיבות המצלם)

כפי שפורסם לראשונה בסוף השבוע ב'כיכר השבת', בכוונת עיריית בני ברק להרוס את בית הכנסת של 'הפלג הירושלמי' ברחוב אברבנאל בשכונת קריית הרצוג בבני ברק, ציוד של הריסה הוצב מחוץ לבית הכנסת שנבנה באופן בלתי חוקי.

אמש (מוצאי שבת) נערכה הכנסת ספר תורה לבית הכנסת, באירוע השתתפו ראשי הנהגת 'הפלג הירושלמי', הגר"צ פרידמן, הגר"א דויטש, הגר"ש מרקוביץ, הגר"מ שמידע ושלושת חברי המועצה של עץ בעיריית בני ברק. כולם התייחסו בנאומים לעובדה שיש חשש להריסת המקום על ידי העירייה.

אחד הגבאים אומר ל'כיכר השבת' כי "מעבר לעובדה שאם יעזו לפגוע בבית הכנסת - יותר מאלף איש מוכנים למאבק שימנע זאת בכל העוצמה. שכרנו עורך דין שבידו הוכחות שזו התנכלות, רק אתמול ראש העיר החדש השתתף בדינר בבית כנסת 'בית תפילה' שגם הוא נבנה באופן בלתי חוקי. הכל יגיע לבית משפט. הם לא מבינים לאן הם מביאים את העיר".

לידי 'כיכר השבת' הגיע תיעוד וידאו של הגרב"ש דויטש המברך את בית הכנסת על הכנסת ספר התורה בו הוא נשמע אומר דברים חריפים נגד הריסת המקום.

הגבאי הרב חיים שולזינגר בפניה אישית לראש העיר

"אני לא יכול להתאפק", אמר הגרב"ש, "בלי לדבר על הדבר המחריד שעלול לקרות חס ושלום, שהוא בזיון התורה בצורה הברורה ביותר, בצורה שעשו את זה האנטישמים למיניהם בכל הדורות, פגשתי קודם יהודי מבוגר שאמר לי: אני יודע מה שהיה בליל הבדולח שהרסו בתי כנסת, אבל שיהודים חרדים יהרסו בית כנסת? זה הוא לא האמין".

הגרב"ש דויטש הוסיף: "והאמת היא שזה דבר שצריך לזעזע כל נפש יהודי, וכי עלה פעם על הדעת שיחריבו בית כנסת שהושקע בו הון והון ונפש, מאיזה טעם שלא יהיה הרי זה שערורייה שאם זה היה קורה בארצות הגלות אז היו שנעשה פה דבר אנטישמי נורא, וכאשר פגעו קצת בבית כנסת בערד יצאו עשרים אלף איש להפגין, אז איפה עושים את זה? בעיר התורה והחסידות, העיר של מרן החזון איש, מרן הסטייפעלר, מרן הרב שך, אין לי ספק שאם הם היו רואים דבר כזה הם היו יושבים בתענית, כמו שעושים על ספר תורה שנפל והיו קורעים קריעה, אין בזה שום צל של ספק.

"אנחנו צריכים לפקוח את העין שאם יעלה זממם בידם, מדובר בתקדים שיהיה לו המשך, זוהי הצהרת כוונות וחס ושלום יהיה המשך להחריב את בתי הכנסת, להחריב את הבתי ספר החדשים, להחריב כל דבר. אם הורסים בית כנסת בנוי יכולים להחריב כל דבר ויעשו מזה מצווה".

הגרב"ש קרא למנוע את ההריסה ואמר כי "כמובן שעל דבר כזה, אסור לנו לשתוק, אנחנו צריכים לזעזע ולהרעיש עולם ומלואו, שכל הגולה תהיה כמדורת אש, לא יכול להיות דבר כזה, זה הדבר שנוסף בעוונותינו הרבים על הרדיפות הנוראות של כל מקום קדוש שעומד להיבנות, אנחנו לא מבינים זאת וכשם שאנחנו לא מבינים אנחנו גם לא מבינים את שתיקת האנשים המבוגרים אין לזה שום הסבר, זהו ניסיון נוסף על עומדינו על משמר התורה ומשמר הקדושה".

הגבאי הרב חיים שולזינגר התייחס בדבריו לטענה כי המקום סמוך למקווה ומהווה פגיעה בקדושה ואמר כי זה שקר וכזב. לדבריו, "המבנה נמצא אמנם בקרבה גיאוגרפית בקו אווירי למתחם המקווה, אך אין כלל אפשרות צפיה משום חלון במתחם לכיוון המקווה, ודרכי הגישה למקום אינן מתקרבות אפי' למקום המקווה, ומפתח המקווה לפתח בית הכנסת ישנו מרחק הליכה של כשתיים שלוש דקות, והדבר נבדק על ידי רבני המקום ובראשם הגאון רבי ישעיהו פרנקל.

לדבריו, בעיר בני ברק ישנם מאות בתי מדרש אשר הליך בנייתם עדיין לא הוסדר מול רשויות התכנון, ולהם אין כל מתנכל. בסמוך לבית המדרש המדובר, (במרחק של כ-15 מטרים) ישנו מבנה בלתי מאושר אשר נבנה לפני 5 שנים בעת אשר כיהן מר אברהם רובינשטיין כראש העיר בפעם הקודמת... ולמותר לציין שאין למבנה זה כל מתנכל. בנוסף בעיר הוקמו לפני כחודש עשרות מבנים ללא אישור בסווג שטח דומה לבית המדרש דרכי שמואל, ולהם אין כל איומים מצד העירייה.

"בנוסף ברחוב סמוך מרחק כ-50 מטר מבית המדרש הוקם לפני כחודש בית כנסת לציבור מצביעי רובינשטיין, ללא אישור מצד רשויות התכנון, וגם להם אין כל איום בהריסת המבנה. ברור אם כן שאין המדובר בהקפדה צדקנית גרידא על הליכי התכנון והבניה אלא בהתנכלות בלתי מוסווית לבית מדרש המיועד לציבור מצביעים ממפלגה מתחרה".

הגבאי הוסיף וטען כי "בית המדרש לא פלש סתם כך ביום בהיר לשטח, אלא היה מתואם עם ראש העיר הקודם הרב זייברט (המשתייך לחסידות גור) בדבר הבניה במקום, אלא שההליך לא בוצע כהקצאה מסודרת ומאושרת אלא בתיאום אישי בלבד, כפי המקובל בעיר בני ברק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר