שנה וחצי בבית

טענות לאפליה באלעד: "בתי לא התקבלה לסמינר - כי היא ספרדיה"

בכאב רב ובקול רועד מגולל תושב אלעד, 'מלמד' בתלמוד תורה, את השבר העצום של משפחתו ובתו, שיושבת כבר שנה וחצי בבית, מאז שלא התקבלה לסמינר האשכנזי בעיר - 'רק בגלל המוצא' (חרדים)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

מזה כשנה וחצי שתלמידה אחת יושבת בביתה שבעיר אלעד, בעקבות סירובו של סמינר "דרכי חנה" האשכנזי לקבלה, בשל מוצאן המזרחי - כך לטענת הוריה.

כידוע, הורי תלמידות שנקלעו למצבים שכאלו מתנים בדרך כלל את שיחותיהם עם כלי התקשורת בהסתרת כל פרט מזהה אודותם, מחשש שמנהלי המוסדות יראו בפרסום תירוץ נוסף שלא לקבל את בנותיהן ללימודים. אך כעת, כמוצא אחרון, פונה מ. יוספי, בשמו, ומגולל בפני "כיכר השבת" בכאב את סיפורה של ילדתו.

הבת, א. למדה בבית יעקב המקומי כסת יחזקאל ("אטינגר"), ונחשבה בו לתלמידה מצטיינת. לפני כשנה וחצי, עם תום שנות הלימודים בבית הספר היסודי, פנו מרבית חברותיה האשכנזיות, והתקבלו, לסמינר דרכי חנה בעיר ("זלזניק"). א. בתו של יוספי, קיבלה משום מה תשובה שלילית, וסורבה כניסה - לטענת הוריה, בשל מוצאה המזרחי.

בשיחה עם יוספי, הוא מתאר את השתלשלות הסיפור, מנקודת מבטו: "היא הייתה אמורה להתקבל לסמינר 'דרכי חנה', שהוא המשכיות של ה'בית יעקב' אצלנו. הבת שלנו היא נערה מצטיינת, היא קיבלה ציון גבוה בכל תעודות בית הספר".

הכניסה לסמינר זלזניק (באדיבות המצלם)

"אין לנו מושג איך קרה שהילדה נפלה בין הכיסאות", אומר אביה. "בהנהלת הסמינר רצו להוכיח לנו שכשהם אומרים 'לא' - זה לא, והיא יצאה קרבן".

לדבריו, "הם תיבלו את זה במשפטים שהיא לא עברה את המבחן, והיא חלשה, אבל הרי התעודות של השנים האחרונות מלמדים אחרת. אמרו לי 'תנסה מקום אחר', אבל היא רוצה להיות עם החברות שלה. היא הרבה שנים עם אותן חברות, הן קרובות מאוד. מדובר בילדה עדינת נפש".

"זו עקשנות בלתי מוסברת", כועס יוספי, "אבל גם אנחנו לא וויתרנו: הגשנו לבית משפט עתירה מנהלית, ולצערי נכשלנו. בבית המשפט היו מספר בנות ספרדיות שעתרו ולכן כן התקבלו, אבל אני בטעות פניתי לבית המשפט אחרי הזמן"

ל"כיכר השבת" נודע, כי בעיריית אלעד שיבצו את הבת לסמינר הספרדי באלעד ("גברא"), אך הבת מסרבת להגיע לסמינר, בין היתר כאמור בשל העובדה שרוב חברותיה לומדות בסמינר "דרכי חנה" האשכנזי.

יוספי מתאר את התקופה הקשה שהם עוברים: "אנחנו גמורים ומדממים. יש לנו צרות כאלה גדולות. יש לנו ארבה ילדים, ואנחנו בוכים כל יום. זה דיני נפשות".

"העיקר שהם ישנים טוב בלילה...", אומר יוספי במרירות. "אני לא יודע מה יש להם מאתנו. אני מלמד בתלמוד תורה 30 שנה, אנחנו בני תורה, לאשתי יש משפחתון. הבת הקטנה לומדת בבית יעקב אטינגר. אני מקווה שהפנייה שלי אליכם תועיל עבור בתי".

יצוין, כי בסמינר מסרבים לשוחח עם "כיכר השבת", אך בשיחה עם האב הם הגיבו כי הסיבה שהם לא קיבלו את בתו היא "כי נכשלה חוקית במבחן", אך יוספי בטוח: "הסיבה שעלי מוטלת כביכול חובת ההוכחה שאני מתאים, היא שאני ספרדי. זה הכל".

מאגף החינוך בעיריית אלעד נמסר בתגובה ל'כיכר השבת', כי התלמידה שובצה כבר בתחילת שנת הלימודים שעברה לסמינר אחר בעיר, אך ההורים התעקשו על סמינר אחר. הוצעו להם פתרונות אחרים, שלא התקבלו על דעתם, והם הלכו לבית משפט נגד העירייה ומשרד החינוך על שיבוץ "שנעשה משיקולים פדגוגיים", לשון התגובה.

"גם בית המשפט קיבל את השיבוץ שלנו. מאוד כואב לנו המצב, אך למרות כל ההצעות החלופיות - הם דוחים את כולן", מדגישים בעירייה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר